Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Sophan

Sophan

24-03-2012 om 23:41

Catering feest

Even vraagje mbt catering feest. Over een week geef ik een feest vanaf 14 uur. Daar heb ik geen eindtijd voor gegeven. Wat zouden jullie dan als genodigden verwachten voor het eten? Dat er ook echt iets als avondeten wordt geregeld of zeg je tegen die tijd: fijn dat je wat geregeld hebt maar wij gaan naar huis.

Het is op een zondag en ik geef het thuis.

Had ik natuurlijk moeten bedenken voor de uitnodigingen maar dat heb ik niet gedaan dus vandaar dat ik hier klein verwachtingenonderzoek doe.

Bedankt alvast!
Sophan

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

nou,

als ik een uitnodiging krijg voor een feest dat om 14 uur begint, op zondag, ben ik rond 17 uur gevlogen. Ik vind dat lang genoeg en ben gesteld op mijn zondagavond en wil alles op tijd onder de douche hebben, klaar voor de nieuwe drukke schoolweek. Maar dat ben ik.
Hoeveel mensen heb je uitgenodigd?

Gewoon even bellen

'Joh, ik zit me even af te vragen hoeveel ik moet koken, was je van plan om ook voor het avondeten te blijven?

Als ik genodigde was.....

...dan zou ik denken 'goh, zouden ze er iets van avond-eten bij gecalculeerd hebben?'

Ik zou dan de 'go with the flow' benadering kiezen, en thuis een pan soep hebben klaarstaan (die evt ook nog tot maandag kan blijven wachten) of afhaalchinees in mijn achterhoofd houden als het nodig is. Zoiets. En dan zie ik wel hoe het op het feest loopt.

Maar ik denk (voor een volgende keer) dat het voor zowel je gasten als voor jezelf misschien handiger is om wel ongeveer aan te geven wat je van plan bent ('ik zorg tegen 6-en voor iets te eten voor de liefhebbers...meld je het even als jullie daar geen gebruik van wilt maken?'...zoiets) ook om te vermijden dat jan en alleman idd tegen 5-en zijn biezen pakt terwijl jij met een bulk eten blijft zitten...

Ingrid

Oh, en nu als feestgever....

...zou ik zeggen (als je tenminste geen 50 man hebt uitgenodigd of meer)...laat het gaan, en roep tegen 6-en tegen alle nog aanwezige gasten 'het is zo gezellig, zullen we chinees/pizza/weetikveel halen?'

Klaar.

Ingrid

(alles beter dan mijn schoonzus die het presteert om ons terwijl we om 1630 (iets later dan het echte feest begon, maar gepland met hun, want we haddn meer afspraken) binnenvallen voor een jarige neef ons om 1830 de deur weer uit te schuiven. We zijn op dat moment de enige gasten, en terwijl wij onze jassen staan aan te trekken (en nog een uur moeten rijden!) overlegt zij binnen gehoorsafstand luid en duidelijk met man en kinderen over welke bamivariant ze bij de chinees gaan bestellen. Wij zijn maar naar de Mac gegaan onderweg. in ieder geval blije kinderen, dat dan weer wel)

Isabella

Isabella

25-03-2012 om 10:09

Als

Als het feest om 14.00 uur begint ben ik ook rond 17.00 uur weer vertrokken. Ik ga er dus niet van uit dat er behalve de hapjes nog eten wordt geserveerd.

Ik zou ook niet van avondeten uitgaan tenzij het bij de feestgevers gebruikelijk is. En sowieso met een middagverjaardag ga ik zelf thuis niet uitgebreid koken omdat er genoeg hapjes langskomen. Al met al ben ik dus flexibel mocht er geroepen worden dat er wel iets van eten is.

Wat wil je?

Waarom heb je de aanvangstijd op 14:00 uur gekozen? Wil je dat het zich beperkt tot een middagfeest? Heb je geen zin in avond-eters?
Ik kies de middagaanvang met het oog op de diverse doelgroep: oma's, gehandicapten en pasgeboren baby's. Die komen vaak maar even en/of gun je met zo'n aanvangstijd de flexibiliteit om er toch te zijn, zolang als het gaat, maar vroeg thuis te zijn als dat nodig is.
De rest blijft hangen. Nou ja, ook niet altijd.
Als het na vijf uur nog gezellig is, dan opper ik pizza (wie wil, we gaan bestellen). Maar wat ook kan is vooruit een flinke bak rode saus maken voor bij de pasta, die in delen invriezen, en op het moment zelf besluiten voor hoeveel mensen je pasta gaat maken.
Dat kan ook met broodjes (afbak) knakworst (blikje), pannenkoeken (zo gebakken), of soep (blik/pak/of in delen ingevroren vers).
Zo kan het gevaarloos uit de hand lopen tot in de kleine uurtjes, maar blijf ik niet zitten met grote bakken voer als om duistere redenen de kudde voor vijf uur vertrekt.
Groet,
Miriam Lavell

amk

amk

25-03-2012 om 15:39

Warmhoudschalen?

je maakt het te ingewikkeld. Je haalt chinees en laat dat opscheppen. that's it. Je gaat geen compleet buffet maken.
Of gebruik je ook warmhoudschalen als je zelf eens chinees haalt?

Yura

Yura

26-03-2012 om 08:57

Tekst en gelegenheid

Het hangt denk ik van de tekst op de uitnodiging en gelegenheid af of ik eten zou verwachten en dan ook nog bij wie. Is het bij mans Indische familie is het sowieso met eten, maar dan kom je ook niet al om twee uur, maar vanaf 4 uur ofzo. Is het bij vrienden dan ga ik uit van een middagverjaardag en bij mijn familie blijven we ook eten, omdat dat op 2 uur rijden afstand is. Een stel vrienden doet het tegenwoordig ook vaak met eten, maar die zetten het wel in de uitnodiging. Weet nog dat dochter een jaar of 6 was en dat we om half 6 vertrokken van een "Hollandse" verjaardag, ze barstte in huilen uit toen ik zei dat we weg gingen. Ik vroeg wat er was en zij antwoordde: "maar de verjaardag is nog niet afgelopen, want we hebben nog niet gegeten". Was een beetje genant want de gastvrouw hoorde het ook en die voelde zich een beetje lullig.
Ik denk dat ik in jullie geval geen eten zou verwachten, maar als je gasten van ver hebt vind ik dat je die wel wat moet aanbieden, niet zoals in het verhaal van Ingrid. En dat is dan nog naaste familie ook jeetje.

Van ver

Wij zijn geregeld "van ver" op bepaalde feestjes. Dan is het heel prettig, ook qua drie kleine kinderen die nog een hele reis op de achterbank voor de boeg hebben (en níet slapen in de auto...) als je toch in elk geval iets in de maag hebt. Ik zou ook voor de Chinees/pizza-oplossing gaan als feestgever.

Chippie

Chippie

26-03-2012 om 09:51

Niet moeilijk doen..

Ik zorg altijd dat er iets te eten is. Maar ik houd het wel erg makkelijk. Ik koop wat zakken soep, stokbroden-met-kruiden-boter of broodjes, etc. En dan kijk ik hoeveel zakken ik openknip en hoeveel broodjes ik smeer. De rest gaat de voorraadkast weer in.
We heben ook wel eens saté met stokbrood en sla-tomaat-komkommer gegeten. Zaterdag halen, zondag bekijken hoeveel mensen blijven eten en de rest gaat diepvries in. En de rest van sla etc komt maandag wel op.
Of - ook altijd een voltreffer - grote pan gehakt met paprika en dan schaaltjes met mais, guacamole, creme fraiche, salsa, tortilla's, kidneyboontjes, geraspte kaas op tafel zetten. Die laatste dingen pas ik een beetje aan het aantal bezoekers aan. Die pan(nen) gehaktmengsel komen altijd wel op en kunnen anders in de diepvries en de volgende dag door pastasaus.
Voor kinderen doe ik vaak kant-en-klaar poffertjes of pannekoeken, broodje knakworst.

Ik zet nooit wat op de uitnodiging en eigenlijk komt het altijd goed. Nooit te weinig en nooit zoveel dat ik dingen moet weggooien.

amk

amk

26-03-2012 om 12:30

is geen feestje, dat is een feest.
En dat zul je echt moeten voorleggen aan je gasten zodat je idd optijd kunt bestellen bij een chinees etc.

Chippie

Chippie

26-03-2012 om 15:09

Maar...

Maar bij een feest van 60 mensen moet je toch wel wat meer regelen dan 'iets te eten'. Is dat dan wel geregeld? Voor 60 personen (verhouding volwassenen:kinderen?) zou ik de slager bellen voor een broodje warm vlees oid. Ik weet niet of het je gaat lukken om de pizzaboer/Chinees te bellen met: "hallo, kan ik 45 pizza's bestellen?
Maar bij een feest van 60 personen verwacht ik nog minder dat ik wat te eten krijg (zeker niet, als er niet een kleine vingerwijzing op de uitnodiging heeft gestaan).

Rosase

Rosase

26-03-2012 om 15:59

Ach joh

Laat gewoon tegen een uur of 5 wat schalen bitterballen, kipdingen en andere borrelhapjes langsgaan en het merendeel van je gasten heeft daar echt wel genoeg aan. En voor de plakkers laat je een stuk of 10 verschillende bezorgpizza's aanrukken. Dozen op tafel, bordjes erlangs, servetjes erbij en klaar.

En dan nog wat bakken ijs voor een toetje, slagroom erbij, hagelslag ernaast en klaar.

Als jouw feest om 14.00 uur begint is tegen etenstijd het merendeel echt wel vertrokken. Ik verwacht dus niet dat je rond 18.00 uur nog met meer dan de helft van je visite zit opgescheept. En wat wel blijft hangen zit al half vol van de bitterballen, die werken ook echt geen pizza pp meer naar binnen.

Maar als je het zeker wilt weten, moet je even mailen. Zou ik wel doen in dit geval. Mail is wel een uitnodiging. Laat je budget het toe als er straks 60 man ja zeggen tegen je eten?

Roosje Katoen

Roosje Katoen

26-03-2012 om 20:11

Joh

Ik zou er gewoon nog een mail achteraan sturen: in mijn uitnodiging ben ik vergeten te vragen wie er wil blijven eten. Geef je dat nog even door voor donderdag ivm de inkopen?
Dan weet je gelijk waar je aan toe bent.

Pizza, ijs?

Waar en wanneer?

app-sent

Ja sorrie

Ik had zeker net trek toen ik reageerde ik ben gek op pizza. Maar hee, ik ben ook een heel goede hulp bij afwas en puinruim!

app-sent

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.