Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Poespoes

Poespoes

28-08-2015 om 22:23

Castratie jonge kater

Bij welke leeftijd zouden jullie je kater laten castreren? Onze kater is nu bijna 5 maanden en de dierenarts adviseert dit spoedig te laten doen. Het risico op blaasgruis neemt wel toe als het jong gebeurt, dus vandaar mijn aarzeling.

Wie heeft hiermee ervaring?

Katniss

Katniss

28-08-2015 om 22:28

Onze katers zijn gesteriliseerd met resp. 5 en 8 maanden. Ze zijn nu 3 en 1 en hebben allebei geen blaasgruis, maar dat is volgens mij iets wat op latere leeftijd komt.

Amare

Amare

29-08-2015 om 13:01

rond 6 maanden

volgens mij worden katers rond 6-7 maanden geslachtsrijp, dus de meeste katers worden (vlak) voor die tijd geholpen. Die van ons ook trouwens.

dierenarts

dierenarts

29-08-2015 om 16:14

blaasgruis

Dat de castratieleeftijd invloed heeft op het ontstaan van blaasgruis is achterhaald, dus je kan hem gerust met 6 maanden leeftijd castreren.

Tine

Tine

29-08-2015 om 16:40

Reden

Dat je een kater castreert is niet alleen om te voorkomen dat hij vader wordt maar ook voor andere dingen toch? Anders zou je een binnenkat niet hoeven castreren in theorie. Maar het gaat ook er ook om dat ze geen sproeigedrag enzo aanleren, en misschien nog andere dingen? Wat is in dat licht volgens jou de beste leeftijd dierenarts, die 6 maanden?

Amare

Amare

29-08-2015 om 20:46

precies Tine

Juist vanwege dat sproeien en krols gehuil wil je de castratie graag (vlak) voor hij geslachtsrijp is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.