Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Monique D*

Monique D*

19-12-2010 om 19:15

Buurvrouw heeft geen stroom vandaag,.. huisbaas doet niets..

Mijn buurvrouw van beneden klopte bij mij aan met de vraag of ik stroom had. De electriciteit werkt bij mij prima. Ik vermoedde datg bij haar een stop was doorgeslagen en vroeg of in het andere gedeelte van het huis wel licht was Dat was niet het geval, in het hele huis was er geen stroom Zij had verder geen idee hoe dat werkt en heb een stop van mijzelf meegenomen. Zij had in haar meterkast drie ingangen voor de stoppen. Eerst had ik het met een knop uitgeschakeld en de zekering eruit gehaald en een nieuwe erin geplaatst. Ik drukte op de schakelaar om de stroom aan te zetten en buuf deed het licht aan, maar er kwam geen licht. Ook de andere ingangen werkte niet.
Wij besloten maar de opzichter op zijn privénummer te bellen met mijn draadloze telefoon. Hij meldde dat hij zijn best gaat doen, maar rekent erop dat er morgenochtend een electriciën langs kan komen. Ik stelde voor dat ik een electriciën kan bellen die vandaag nog kan komen en de rekening naar hem kan sturen. Hij wilde dat niet omdat hij de rekeningen van die mensen niet vertrouwde. Hij meldde dat hij zijn best zal doen en dan hoor ik wel van hem.
Ik had nog een privénummer van de electriciën die via de huiseigenaar werkte en besloot hem te bellen zodat hij vanavond nog langs kon komen. Dat zou ik dan aan de opzichter doorgeven Ik belde hem op en hij verwees mij naar de boodschappendienst. Die verwees mij weer door naar de huiseigenaar. Ik nam contact op met de opzichter en stelde voor dat er waarschijnlijk via de boodschappendienst van dat bedrijf wel iemand vandaag nog langs kan komen. De man werd boos (voelde zich waarschijnlijk gepasseerd) en zei dat al was afgesproken dat hij er zelf achteraan zou gaan. Ik zei vervolgens dat via die boodschappendienst het wel kan lukkken. Een hele avond (en de avond valt vroeg) zonder stroom en etenswaar wat kan bederven is niet aanvaardbaar en ik zou graag willen dat er vandaag nog iemand langskomt. Zijn reactie was als volgt: "Mevrouw, WAT KUNT U TOCH DRAMMEN en ik wil het hierbij laten" en verbrak de verbinding.
Tsja, wat moesten wij hier nou mee? Gelukkig beschikte ik over een haspel met verlengsnoer zodat zij toch via mijn stroom haar koel- en vrieskist kan laten draaien..zij had niet zo'n lange verlengsnoer.
Een geluk- bij een ongeluk dat zij over een gaskachel beschikt, anders was haar woning ook een vrieskist.
Dus.... zorg er maar voor dat je tijdens het weekend en feestdagen over electriciteit beschikt, anders kan je je lol op....


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Nounou, neem je niet wat veel van je buurvrouw over?

Het vriest, ze kan etenswaren gerust afgedekt buiten zetten tot morgen.

Inderdaad een verlengsnoer gebruiken, da's heel aardig van je.

Het is enorm vervelend ja, maar het is wel zondag, en beestenweer, en kerstvakantie, ik vind het niet raar dat het niet 1-2-3 wordt opgelost.
De woningeigenaar weet vast dat ze geen CV maar een gaskachel heeft, en dus niet in de kou zit.

Je bent een toegewijde buurvrouw, maar alles heeft zijn grens.

Monique D*

Monique D*

19-12-2010 om 19:52

Waarom zou ik mijn buurvrouw in de kou laten staan..?

Goed, ik kan haar laten barsten, maar ik ben zo menselijk dat ik dat niet doe. Bovendien is zij er ook voor ons als wij problemen hebben (enge vent weggejaagd met een stok die op de trap mijn dochter lastig wilde vallen).
Ik verwacht wel wat meer hulp van de huurbaas. Hij wekte bij ons de indruk dat wij maar tot maandag moeten wachten. Het zou erg leuk zijn als dit euvel op een zaterdag of dat op de Eerste Kerstdag plaats zou vinden. Anders zou het zijn als de huurbaas zijn best had gedaan en ons terugbelde dat het helaas niet lukt om iemand te vinden die langs kan komen. Ik geloof niet dat er daadwerkelijk niemand kan komen, want het is een noodnummer. En of hij weet dat zij een gaskachel heeft betwijfel ik, want ik belde hem op zijn privénummer op. Hij heeft niet gevraagd wat voor soort verwarming zei gebruikte. Al had zij een verwarmingsketel, zoals de nieuwe buren op de eerste etage, dan had zij letterlijk in de kou moeten zitten.
Dus.. zorg er maar voor dat je stroom uitvalt op een doordeweekse dag..

Monique D*

Monique D*

19-12-2010 om 20:06

Zoon van buuf heeft gelukkig het probleem opgelost

Zoon van buuf kwam langs en heeft het probleem in een handomdraai opgelost. De goede zekering moest de kapotte stop vervangen. En er waren drie ingangen met stoppen, dus alle drie moesten dus uitgetest worden. Blijkbaar had ik het bij het indoen van die stop hem niet goed aangedraaid, waardoor het electriciteit niet werkte.
Haar meterkast is heel anders dan die van ons. Als bij ons een stop doorslaat dan is er in een gedeelte van ons huis geen stroom. Die stop correspondeert met het voor- of achterhuis. Maar bij de buurvrouw valt alles uit als een stop doorslaat. En ik had moeite om die stop eruit te halen, want het zat op een speciale manier vast.
Buuf was heel erg blij met mijn hulp en we hadden gelijk een avondmaaltijd voor morgen gekregen als dank...! Gelukkig hoefde de monteur niet langs te komen om die kapotte stop te vervangen!
En toch vraag ik mij af of woningbouwverenigingen of huurbazen mensen in het weekend/feestdagen in de kou laten staan als de stroom niet werkt door bijvoorbeeld een kapotte meterkast. Dat zou jammer zijn...

Nou wat fijn

die band die jullie zo met elkaar hebben, ach dat klinkt allemaal erg gezellig.

En wat fijn dat het nu zo is opgelost en ach die huiseigenaar weet nu ook hoe jullie zijn dus die zal voortaan wel 2x nadenken en jullie dus voorrand geven om van het gezanik af te zijn.

Hier een koophuis en dan moet je dit soort dingen altijd zelf regelen, dus dan bel je s'avonds (en altijd in het weekend...) alle mannetjes af in de regio en dan betaal je 100 euro voor 5 minuten gehannes ;-(

Massi Nissa

Massi Nissa

19-12-2010 om 21:42

Ja hoor, ze laten je zitten

Toen mijn man nog in de thuiszorg werkte, kwam hij wel eens maandagmorgen bij een bejaarde die dan het hele weekend in de kou had gezeten omdat de wbv te bedonderd was om iemand langs te sturen in het (dure) weekend en de oudere in kwestie 'niemand lastig wilde vallen'. Hij kon daar zo verschrikkelijk boos om worden. Het komt voor, dus. Goed dat jij het voor je buurvrouw opnam en dat het geregeld is.
Groetjes
Massi

Margriet*

Margriet*

19-12-2010 om 22:26

Maar toch

Heb je best snel de huisbaas gebeld voor dit probleem op zijn privenummer. Ik heb ook huisbazen gehad, via een Wbv gewoond en nu al jaren een eigen huis. Maar eerst ging ik altijd bij iemand informeren. Het was dus eigenlijk relatief makkelijk op te lossen. En een avondje stroom via jouw is toch ook te doen? Ik zou die stappen eerst hebben genomen voor dat ik direct de huisbaas zou bellen.
Ff googlen wil ook wel eens helpen.
Maar goed ik heb er ook wel lol in om dingen op te lossen en misschien voldoende mensen in mijn netwerk met verstand van zaken.

Vic

Vic

19-12-2010 om 22:39

Wat laconiek

Ik verbaas me een beetje over de laconieke reacties van sommigen. Het voordeel van een huis huren is dat dit soort 'ongemakken' snel en kosteloos wordt opgelost. Je betaalt er flink wat huur en servicekosten voor, dus als je dan een keer belt vind ik dat er ook snel actie moet worden ondernomen. En helemaal als je geen electra hebt. Laatst werd ik op zaterdagochtend wakker zonder electra. Dikke paniek, ik heb daar ook geen verstand van. Knopjes omgezet, die gingen direct weer uit. Heb ik om 08.15 uur de electricien gebeld. Blijkbaar klonk ik nogal overtuigend, want binnen een half uur stond hij voor de deur. Het bleek een klein probleempje, lekkage bij de buitenverlichting waardoor de aardlek eruit knalde. Snel opgelost, en al op dinsdag lag de rekening in de brievenbus.

Tirza G.

Tirza G.

19-12-2010 om 23:04

Dat is niet helemaal waar

Voor alle storingen áchter je voordeur doet je energieleverancier in elk geval niets. Dan kom je terecht bij de huiseigenaar en dan ben je simpelweg afhankelijk van zijn storingsdienst. En dus bij weekenddiensten.

Tirza

Zelfredzaamheid?

In dit lijntje valt me wel op dat het treurig gesteld is met jullie zelfredzaamheid. Ik bedoel 1 kortsluitingkje of 1 stop die kapot is of eruit knalt daar laat je toch niet serieus een storingsdienst voor komen op zondag??? Ik zou dat (als huiseigenaar) zeer zeker niet doen gezien de kosten. Ik zou die groep waar de kortsluiting/kapotte stop etc. zit eerst traceren en dat dan maar even laten voor wat het is en in de rest van het huis de stroom weer aanzetten.En daarna proberen de bewuste stop te vinden. Dat gedeelte dan maar even uit laten.... De apparaten die noodzakelijk zijn (i.d. diepvries/ketel etc.) even met een verlengkabeltje aansluiten en we komen de zondag echt wel door hoor.
Met een beetje geluk zou ik de excacte plek van de kortsluiting ook nog wel kunnen vinden (beetje logisch nadenken en uitproberen) stekkertje eruit en de rest doet het weer hoor. Een kapotte stop vervangen is werkelijk wel zo gemakkelijk dat een kind dat nog kan...
Ik ben met stomheid geslagen dat volwassenen dat niet kunnen. Ik bedoel de zoon van buuf kon het toch ook zo 1,2,3 ? Dames,dames toch we leven toch niet meer in de jaren 50???
groeten albana

Margriet*

Margriet*

20-12-2010 om 15:03

Pelle

In dit geval was het nog wel heel simpel op te lossen, beter aandraaien. Ik zou het toch eerst drie dubbel checken voordat ik zou bellen.
Je begrijpt het Albana en ik zitten op een lijn .

Beetje apart

Nou zo apart is dat niet,als 1 stop een kortsluiting ergens heeft knalt de hele aardlek eruit en heeft het hele huis geen stroom. Niks aparts aan,heel gewoon dus eigenlijk. En het is niet bedoeld als borstklopperij, want zo supertechnisch ben ik nu ook weer niet, ik vind het meer gewoon huis,tuin en keuken iets-achtigs.
Meer iets als ik weet niet hoe de nieuwe afwasmachine werkt en die moet aan dus bel ik de zondagsdienst van de fabrikant. Zoiets.
Zelfs áls ik er helemaal niet uit zou komen,zou ik de buren erbij halen, onze hele vrienden en kenissenkring af bellen en nog steeds zou het écht niet in mijn hoofd opkomen om daar op zondag een monteur voor te laten komen.Zo'n drama is het toch niet een dagje zonder stroom? Het is 'lastig' maar meer ook niet,zeker als je wel verwarming hebt.Steek wat kaarsjes aan, doe een leuk bordspel,trek een draad naar de buren voor je vriezer (of leg het buiten),haal patat en ga vroeg naar bed, neem een fietslampje mee kan je ook nog lezen.
En als je niet vroeg naar bed wil leg je een bezoekje af aan diegene waar je altijd al langs wilde gaan,maar waar je nooit tijd voor hebt.
Ook dat is zelfredzaamheid.
Jeminee er zijn landen waar ze de helft van de tijd geen stroom hebben, waar dat doodgewoon is, die redden zich er toch ook mee?
En hier raken mensen al in paniek van 1 dagje zonder. Ik kan er met de kop niet bij,sorry.
groeten albana

Margriet*

Margriet*

20-12-2010 om 17:20

Pelle

Het was inderdaad simpel . Check, dubbel check helpt soms dus. Ik zeg niet dat het altijd helpt maar even verder kijken dan je neus lang is noemt mijn moeder dat altijd....

Margriet*

Margriet*

20-12-2010 om 20:39

Kom op pelle

"Ga lekker in je koophuis jezelf uitleven op alle Eerste Hulp bij problemen in de huishouding maar ga niet afgeven op een ander."

Valt me tegen. Dit is totaal geen argument. Zoals ik al eerder stelde heb ik (even rekenen) 11 jaar gehuurd. Ook toen belde ik niet te pas en te onpas. Sterker ik had ook zo'n huisbaas die het geen bal interesseerde. Goed voor het zelfoplossend vermogen.

Kraanleertje

Goed laat ik het anders stellen.....En als je kraan nu op zondag gaat lekken??? (w.s. een nieuw kraanleertje dus) Dan bel je ook de zondagsdienst want je betaald er goed huur voor?????

En xanneke die storingsdienst bellen lijkt me weinig nutteloos als het hele lánd zonder stroom zit, niet? Dan zal het hoogstwaarschijnlijk wel niet aan jouw stoppenkast liggen...

groeten albana
(6 jaar gehuurd, bij een keurige woningbouwverenigiging en lid van de klussendienst, maar nooit op zondag gebeld.)

Lianne

Lianne

21-12-2010 om 11:31

Hier

Hier huren wij ook en een keer hadden we geen stroom op een vrijdagavond, rond etenstijd in de zomer. Ook toen wilde de woningbouw de storingsdienst niet bellen. Nou daar zijn we toen wel boos om geworden (hij kon m.i. best even bellen, storingsdienst draait toch wel, dat is hun werk als je aangeeft 24/7 open te zijn) gelukkig kwamen ze wel en is het voor die avond opgelost.
Een andere keer kwamen ze gelukkig ook meteen, 1/4 huis deed het toen niet. Toen bleek dat er tussen de vloer van de verdieping kortsluiting was, dus ik ben blij dat ze meteen kwamen want er had brand kunnen uitbreken.
Ik snap wel dat er een soort van zelfredzaamheid moet zijn hoor, maar als je er niet uitkomt dan is het het beste dat iemand even komt kijken. Het enige wat de huisbaas hoeft te doen is zijn telefoon te pakken en de juiste storingsdienst te bellen. Bij een kapot raam kan ik ook een bedrijf bellen dat 24/7 open is, als je dat niet wilt, dan moet je dat niet aanbieden. En als verhuurder/huisbaas, weet je dat je dit soort telefoontjes krijgen kan, en volgens mij is het niet zoveel werk om dit even te delegeren. Je kan trouwens ook nog een soort clausule doorgeven, dat wanneer het om een onzinnige reparatie gaat (zoals het niet goed aandraaien van een stop, je zelf de voorrijdkosten betaald, want dat is dan wel terecht)

Tirza G.

Tirza G.

21-12-2010 om 16:39

Die diepvries dames

Daar hoeven jullie niet over te panikeren. Die is mi-ni-maal -18 graden en heeft uren en uren nodig om te ontdooien. Als je hem dicht laat, lekt er geen kou en komt er geen warmte bij. Je eerste paniek bij geen-stroom en deze kou zou bij de verwarming moeten liggen. O, en bij telefoon en internet

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

21-12-2010 om 20:32

Pelle

Nou, dat duurt echt wel effe. Een vriezer is minimaal -18, het duurt zeker 16-20 uur voordat die op het nulpunt is. En waarschijnlijk (afhankelijk van waar hij staat, omgevingstemperatuur, kwaliteit én of je de deur dicht laat) wel 24.
Ik zou zo zeggen: probeer het eens uit. De volgende keer dat je je vriezer wilt ontdooien haal je de spullen er uit, die leg je bij de buuv in de vriezer en dan trek je de stekker er uit. Het zal dan sneller gaan, omdat er geen kouwe producten in liggen.
Leg eens een pond kipfilet op je aanrecht. Kijken hoe snel dat ontdooit.
Maar dan nog: die paniek over de vriezer is gewoon niet zo erg reeel. Want stél dat ie het helemaal ontdooid, wat heb je dan aan waardeverlies?
En trek nu je stekker eens uit verwarmingspomp. En kijk hoe snel je het merkt.

Tirza

Margriet*

Margriet*

21-12-2010 om 21:31

Ach pelle

Als jij wilt bellen dan doe je dat toch gewoon, daar maak ik mij niet druk om.
Iedereen handelt anders mag toch wel wat tegengeluiden geven? Ik ben niet zo'n beller, vgl ren ook niet zo snel naar dokter of fysio of wat dan ook. Hang er niet zo'n waardeoordeel aan maar zie het als verschillen tussen mensen.

Fiorucci

Fiorucci

22-12-2010 om 07:33

Waardeverlies

Hier toch gauw 50/60 euro, even snel geschat.
Zou ik toch niet blij van worden.

Precies

Ik vind gewoon dat wat er gebeurd en de reactie (die ongetwijfeld goed bedoeld is) buitenproportioneel,overdeven zeg maar. Ik zou mezelf wel redden zolang...dát bedoel ik ook. Maar het word gebracht alsof er ik weet niet wat aan de hand is,een drama minstens. En wat was er nu aan de hand? Amper iets. Een kleinigheidje (in mijn ogen).
Het argument van 'je betaald er goed voor' gaat in mijn ogen ook niet op. Ik betaal ook goed voor mijn zorgverzekering,maar ga ik daarom met een splinter in mijn vinger op zondag in de wachtkamer van de weekenddienst zitten??
Dat ik pelle's voorbeeldje van het lekkende kraanleertje gebruikte was niet flauw bedoeld,maar gebruikte ik juist omdat het een gevalletje 'geen spoed' was,net zoals die stop die het niet deed.
groeten albana

Xanneke

Er bestaan ook landen waar bewust de stroom een aantal uren word uitgezet in bepaalde regio's of landelijk omdat er te weinig stroom is (ingekocht of aanwezig). De stroom word dan verdeeld zeg maar, via een ondoorzichtig systeem van zoveel uur op en zoveel uur af. Die uren zijn ook nog niet duidelijk. Mijn zwager heeft in zo'n land gewerkt. Heeft dus niks met de infastructuur te maken.Die landen zijn er ook in Europa. Daarvoor hoef je niet naar Afrika.
groeten albana

Lianne

Die kortsluiting had alleen tot een brand kunnen leiden als jij tegen heug en meug weer stroom op die kwart leiding had gezet.
Maar tegenwoordig kan dat niet meer in Nederland. Of je moet een electriciteitsnet hebben van 40/50 jaar terug...
Die stoppen zorgen er juist voor dat de stroom op zo'n gedeelte uitvalt zodra en overspanning (is kortsluiting) optreed. En een nieuwe stop vliegt er dan ook uit. Heb je ook nog een aardlekschakelaar dan gaat alle stroom in huis zelfs uit.
groeten albana

Verwijt

Ik verwijt niemand iets...zeker het bellen niet, maar vervolgens zegt huisbaas er komt morgen iemand en er komt een heel drama erachteraan.... Nou en dat laatste (dat drama) snap ik niet. Ik ben er eigenlijk verbaasd over. Niet over dat bellen an sich, maar over het vervolg. Ik zie het hele drama niet in van een dagje geen stroom en daarom haalde ik het buitenland erbij, waar het met regelmaat (ongeacht de reden) doodnormaal is. Het gaat me dus eigenlijk alleen om alle paniek die er onstaat rond een relatief lichtelijk probleempje. Dat buuf dat niet weet, á la,dus belt ze en krijgt te horen dat het best kan wachten. Dus dan weet ze dat toch?(Eigenlijk net als de H.P op zondag.) En dat is nog tot daar aan toe. Maar het meest verbaasd was ik van al die instemmende meningen.
Het wekt op mij de indruk dat een heleboel mensen wel érg afhankelijk van allerlei voorzieningen zijn en zich nog amper kunnen redden zonder, niet eens een dagje.
En daar gaat het me nu net om.
Daarom pleit ik voor meer zelfredzaamheid. Op welke manier dan ook...zonder daadwerkelijke oplossing of met oplossing. Zodat al die stress (die er vast is geweest) niet nodig is, gewoon dealen met de mogelijkheden die je hebt.
Tjeeminee, we kunnen hier wel scenario's krijgen zoals in Amerika met failiette stroombedrijven die niet meer leveren...en dan? Gaan we allemaal overstuur op straat staan totdat er hulp komt??? Van de m.e. en het leger?
Daarom ook doet het me denken aan de jaren 50.
groeten albana

En verder

En verder ben ik er wel klaar mee. Er zijn gewoon heus mensen die het anders zien en er anders mee omgaan. En dat heb ik nu wel vaak zat uitgelegd (of in ieder geval geprobeerd uit te leggen) dus als het nu nog niet duidelijk is wordt het dat nooit.
groeten albana

Margriet*

Margriet*

22-12-2010 om 14:24

Amen

Albana. Zoveel mensen zoveel visies!

Lianne

Lianne

22-12-2010 om 17:02

Albana

Die keer dat de stop eruit sloeg niet. De andere keer hadden we knipperende lampen continue en de stop die er zo nu en dan uitsloeg. Volgens de electricien was er niets aan de hand, we zouden gewoon teveel dingen op een groep hebben gezet. (alleen een koelkast en de tv en wat lampjes) gewone huishoudelijke dingetjes dus, en dat hadden we al een paar jaar zonder problemen. Weken hadden we zo nu en dan last van knipperende lampen en de stop die uitviel. Enfin, uiteindelijk kwam er een andere electricien, een wat ouder, ervarener type. Hij ging boven wat stampen op de vloeren en wij moesten zeggen wanneer het ging knipperen, want uitgerekend toen de electricien kwam, deed de stroom het uitstekend. Op een bepaald punt stampte hij en begon het knipperen weer. Hij heeft de vloer open gemaakt en daar was dus een vonkende zwartgeblakerde doos waar allemaal snoertjes uitstaken (soort verdeelpunt)
Een aantal jaren later dus het euvel wat ik eerder beschreef, inderdaad bleef toen de stop eruit knallen. Inmiddels ben ik toch wel huiverig voor dit soort toestanden en ik bel liever een keer te veel dan te weinig. (wij hebben trouwens geen stoppen meer maar alleen schakelaars)

Tirza G.

Tirza G.

22-12-2010 om 23:45

Wat mij zeer verbaasde

was het feit dat TS de huisbaas op zijn prive-nummer belde in het weekend. Dat vind ik een actie die je reserveert voor Echte Rampen (en dan heb je wel wat anders aan je hoofd dan je huisbaas bellen). Ik zou daar, als ik huisbaas was, niet amused over zijn en verwijzen naar de storings-procedure ofzoiets.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

22-12-2010 om 23:49

Fiorucci

Goed, nog een keertje Als je een goede vriezer hebt (AAA-kwaliteit) die niet al te warm staat, heb je 24 de tijd voordat de boel ontdooid is. En ontdooid is natuurlijk niet meteen 'bedorven'. Ja, waterijs wordt wat lullig, maar vlees kun je natuurlijk ook gewoon allemaal even gaar maken en opnieuw invriezen als de boel het weer doet. Groenten kun je koken - enzovoort.
Een netstoring die 24 uur of langer duurt is in NL voor zover ik weet nog nooit voorgekomen.
Als de spullen in je vriezer zó waardevol zijn dat je voor honderden-duizenden euro's schade oploopt bij ontdooien, is het misschien een idee om een UPS aan te schaffen.

Tirza

Sancy

Sancy

23-12-2010 om 06:45

Tirza

"Een netstoring die 24 uur of langer duurt is in NL voor zover ik weet nog nooit voorgekomen."
Haaksbergen, vrijdagmiddag 25 november 2005 om 13.48 uur tot maandagochtend 28 november 04.53 uur

Kari1

Kari1

23-12-2010 om 07:39

ik herinner me Bommelerwaard 2007. Er zijn vast nog wel meer voorbeelden te vinden.
Kari

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.