Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Buurkat sproeit

De situatie: wij hebben drie vrouwtjespoezen. Allen netjes gesteriliseerd, 1, 5 en 15 jaar oud. Pas verhuisd. De buren hebben ook katten, schattige beestjes, twee vrouwtjes en een mannetje. Ze zitten vaak bij ons in de tuin, en worden door onze theemutsen niet weggejaagd. Er heeft er ook al een keer eentje binnengezeten en zelfs eentje binnengeplast, op een slaapkamer waar ze in kunnen via het plat dak als het raam openstaat (ik kan niet helemaal uitsluiten dat dat door eentje van ons is gedaan, hoewel de mijne die dag nog niet buiten waren geweest en ze binnen niet in de slaapkamer mogen). Ach ja, ik let nu op dat raam.
Het probleem: er zit er bij de buren eentje tussen die sproeit. Tegen onze voordeur, achterdeur, tuindeuren, vuilniszakken, vuilnisbakken. Ik vind dat erg vervelend, omdat het door de kieren heen tot binnen te ruiken is, en ook als je de deur open doet. Maar nu heeft zich zelfs eentje door een kiepraampje in de bijkeuken gewurmd (mijn dochter zag hem wegrennen) en daar tegen verschillende spullen en zelfs tegen mijn (volle) wasmand gesproeid! Ik vind het zo erg (wasmand staat al buiten, dat wordt een nieuwe) en zo vies! Er zaten spullen van mijn moeder bij, ik kan alles weggooien! Ik weet dat de vrouwtjes zijn gesteriliseerd, maar ook dat ze al nestjes hebben gehad (en dus best de gewoonte kunnen hebben overgehouden te sproeien), van het mannetje weet ik niets. Ik wil de goede verhouding niet verstoren, wat kan ik doen en wat mag ik verwachten?
O en om niet de discussie daarover op te starten: ik schep honderd keer liever een keutel weg uit de tuin dan dat ik die stinksproei in huis heb.
Bah, ik heb aan de wasmand geroken, mijn neus stinkt ervan! Kattendraadjes zijn actueel zie ik hierboven, dat is toeval hoor!
O ja en tips om sproeilucht weg te krijgen zijn welkom, ik ben goed thuis in die materie, maar tips zijn welkom!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
notje

notje

19-02-2013 om 09:21

Balen

Dat is balen,hier in de buurt ook een kat die sproeit.Onze eigen kater doet het niet,wat stinkt dat!
Niets weggooien maar schoonmaken met azijn,ook buiten.Katten houden niet van de geur van azijn en de kattenpieslucht gaat er mee weg.Ik maak dus buiten de deur en de kliko ook schoon met azijn en vorige week nog op de stoep,het was nog nat we hadden net bezoek gehad.de lucht was daarna weg.Niet schoonmaken met chloor want dan komen ze terug.
Maar ik zou toch even de buren aanspreken,het kan toch op een vriendelijke manier?Hier weet ik niet welke kat het doet er lopen hier heel veel katten rond.
Het probleem is dat een sproeiende kater kan blijven sproeien ook nadat hij gecastreerd is.Succes!

Anienom

Anienom

19-02-2013 om 09:56 Topicstarter

Azijn, dat ga ik dan eens proberen. Ik gebruik meestal dettol en ik heb ook een spuitbus die de geur afbreekt, maar het houdt de katten niet op afstand.
Op een vriendelijke manier aanspreken, dat sowieso, maar ik vraag me af of ik zomaar het verzoek kan neerleggen de kater te laten castreren. Ik vermoed dat hij niet geholpen is.
En ja, ik weet dat katers ook na castratie kunnen blijven sproeien, zeker als ze dat gewend zijn. Ook vrouwtjes doen dat heel soms nog.
Balen inderdaad, ik kan met niet voorstellen dat ik in de zomer alles dicht moet houden, maar ik wil ook geen katten binnen die mijn spullen bezoedelen en daarmee mijn katten in de stress jagen! (die theemutsen ook!)

Arawen

Arawen

19-02-2013 om 13:44

Hoe hou je buurtkat weg

Dus azijn helpt?? Goeie tip! Ga ik zeker ook proberen, want ik ken het probleem.. wij hebben een gesteriliseerde poes, maar in de buurt loopt een niet-gecastreerde kater en die is erg dol op haar.. Die loopt dus veel door onze tuin, en door de keukendeur als die toevallig even open staat, om te sproeien.. Bah!
Onze poes is niet zo'n grote en ik merk dat ze behoorlijk wordt 'overheerst' door de buurtkatten. Niet die ene kater dan, die is lief voor d'r, maar wel door andere exemplaren die op onze vensterbank gaan zitten (buiten, zij zit binnen) als om haar te 'stangen'. Ze heeft een kattenluik, maar ik merk dat ze niet vaak meer naar buiten wil/durft. Is er ook nog een goede tip om ongewenste katten uit de tuin te houden maar niet je eigen kat ook weg te jagen??

Buurtkat weghouden

Tip om ongewenste katten uit de tuin te jagen: een gerichte grote plens water. En zo nodig nog eens, als ze hardleers zijn. Misschien wel handig om vooraf even bij de eigenaar te melden dat je dit van plan bent, maar is effectieve methode die vervelend is voor de betreffende kat, maar ook niet meer dan dat. Je eigen kat moet toch ook gewoon naar buiten kunnen!

Karly

Kaaskopje

Kaaskopje

19-02-2013 om 22:30

Schoonmaken

Ik heb schoonmaakmiddel in huis waar je een stal mee kunt schoonboenen. Je kunt dat in water doen en over de besproeide plek plensen. Je kunt het ook in een plantenspuit doen en de boel er flink mee inspuiten. Ik ben eens gaan googlen op soortgelijk spul. Ik kwam daar echter ook iets anders op tegen. Spray wat je meteen op de te behandelen plaatsen kunt spuiten.:
http://www.kattengedragcentrum.nl/38-Schoonmaken.html
Het valt te proberen
Je ziet ook de naam Ecodor staan. Dat zou je ook nog kunnen bekijken.

Biotex

Ik heb geen tips voor je om het sproeien te voorkomen. Wel hoe je van de smerige lucht af kunt komen: schoonmaken met biotex. Daar zitten enzymen in die de stank afbreken of er zit iets in date enzymen afbreekt. Klok/klepel verhaal maar helpt wel...!

Anienom

Anienom

21-02-2013 om 10:40 Topicstarter

Dank

Ik heb de buurvrouw gesproken. Het blijkt dat de katten bij de vorige eigenaar gewoon naar binnen mochten. Dat willen ze nu ook doen maar ik heb er zelf drie dus moet er wel een statement gemaakt worden: sproeien. Ze zijn allemaal geholpen, volgens mij wel laat, dus dat sproeien zullen ze moeilijk afleren.
En nu zit ik ziek op de bank, tuindeur op een kier voor de frisse lucht. Poezen van mij op de kast en op de tafel. Zie ik ze plotseling heel gespannen naar de vloer kijken. En ja hoor, zit weer een buurpoes binnen! Ik heb hem luidruchtig weggejaagd, gelukkig is er volgens mijn niet gesproeid. Pfffff.
Ik heb deze week met vanalles flink zitten boenen, het is wel citroentjesfris nu!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.