Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Butterscotch saus invriezen?

Ik ben een beetje uitgeschoten met het maken van butterscotch saus. Valt dat in te vriezen?
Iemand verder nog ideeën om het verwerken, in taart, pudding oid? Als sausje over fruit of iets anders gaat het nog even duren voordat het op is.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sancy

Sancy

26-04-2012 om 19:12

Recepten

Even googlen en ik zie 105 recepten met butterscotch op smulweb: http://www.smulweb.nl/zoeken/?type=recepten&query=butterscotch
Leef je uit!

Silone

Silone

26-04-2012 om 19:20 Topicstarter

Briljánt!

haha, daar had ik natuurlijk wel naar gekeken. Punt is dat er niet wordt uitgegaan van kant en klare saus zoals ik die over heb. De taarten/koekjes beginnen wel met gesmolten suikerstroop maar daar zit dan bv geen slagroom door, of er worden eerst eieren door geklutst. Daarnaast zijn er nog tig recepten met de saus apart, maar dan kom ik niet door mijn saus heen.

Sancy

Sancy

26-04-2012 om 20:55

Lol

Dan kan ik je verder niet helpen vrees ik, ik ben culinair gehandicapt

krin

krin

26-04-2012 om 21:13

Hoeveel te veel?

En waar had je het voor nodig? Even nieuwsgierig.
Ik vond een sponscake waar je de saus over schenkt, kun je eten met ijs of slagroom (http://allrecipes.nl/recept/9165/butterscotch-saus-pudding.aspx), de tip om het als fondue te gebruiken met fruit, een warme dadelpudding (http://aanjeanneskeukentafel.blogspot.com/2011/07/warme-dadelpudding-met-butterscotch.html) en een bread and butterpudding (http://www.kookjij.nl/recept-bread-en-butterpudding-met-whiskey-marmelade-en-butterscotch-saus)
Op een Engelse baksite vond ik nog het idee er (zoute) pinda's doorheen te roeren, maar dat lijkt me niks. Misschien met andere noten weer wel. Dat was overigens een reactie op min of meer jouw vraag (over karamelsaus, namelijk):
>I made a caramel sauce (basic caramel, then cream, then thickened) because I needed a little bit for another recipe. I ended up with waaaay too much leftover. As tempting as it is to sit down with a spoon, I’d rather not. Can I freeze it? or should I just refrigerate it and hope I use it fairly soon?

>>Hi Amy, I am understanding you have left over caramel sauce. Refrigerate 1 week (because of the cream), or freeze 6 months.

Ik zou zeggen

stuur naar verschillende mensen wat op en kijk war dei er mee doen, levert vast recepten op voor de volgende keer
Maar alle gekheid op een stokkie: ik zou je neit verder kunnen helpen maar je maakt me wel heel nieuwsgierig, het klintk lekker! Wil je het recept hier neer zetten?

Silone

Silone

27-04-2012 om 11:39 Topicstarter

Hoe het zo kwam

Ik wilde vers fruit met butterscotch (van Nigella) als toetje eten. Nigella zegt: ik maak dit voor twee personen, voor ieder een kopje saus, waarschijnlijk heb je dan wel wat te veel. Ik denk dan, ik moet het voor 5 personen maken, dus logische conclusie: verdubbel de hoeveelheid.
Ahum.
Die sponscake had ik gisteren al even in mijn favorieten gezet. Daar ga ik me vanmiddag maar eens op storten denk ik. Wel een beetje eng, alles wat moet rijzen heeft bij mij de neiging in te storten.
De butterscotch (dit is dus de helft van ik maakte):150 gr golden syrup (of keukenstroop), 30 gr boter, 1,25 dl slagroom, 1 tl vanille-extract

Suiker, stroop en boter smelten in steelpannetje, 5 min koken. Van vuur af slagroom en vanille toevoegen. Laten afkoelen tot kamertemperatuur.

45gr licgtbruine basterdsuiker, 2 el suiker,

Enja

Enja

27-04-2012 om 15:40

Lang houdbaar

Ik heb een soortgelijk recept voor butterscotch saus en daar staat bij: " It wil keep for several weeks stored in a screw-top jar in the fridge."

Maar invriezen kan vast ook wel, zou niet weten waarom niet.

Nog een recept voor snelle 'sticky toffee pudding'
Snij een gember cake in dikke plakken en leg ze in een kleine overschaal. Saus er overheen, 15 minuten in de oven (190 graden). Serveren met room of ijs.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.