Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Anneke

Anneke

04-10-2011 om 16:33

Buren worden steeds lastiger

Ik las net dat stukje over grasmaaien op zondag, nou hier speelt ook zoiets. Wij wonen in een rijtje met ongeveer 15 huizen beetje buitenaf, niet in stad of dorp.
Veel groen om ons heen, heerlijk. Woon er al 20 jaar met plezier. Maar een deel van de buren wordt steeds lastiger. Inderdaad, liever niet op zondag maaien of schuren of zo. Wij mogen niet na 12 uur douchen, heeft buurvrouw last van.
Van de zomer was buurmeisje geslaagd, had haar examenfeest, muziek ging om 12 uur uit,leuke kinderen, geen buitensporig gedoe en jahoor, weer een buurman die last had van hun gepraat, hij kon niet in zijn eigen bed slapen, moest om 6 uur op. We hebben in het voorjaar drie feesten gehad, waaronder buurtfeest, dus voor iedereen en dat vinden sommigen teveel! Hele
winter en rest van het jaar is er nauwelijks feest.
Blijkt dat vooral de nieuwe bewoners overal last van hebben. Trampoline moest maar heel ver van de huizen, achterin het weiland. Als je even de auto parkeert op gemeenschappelijk terrein kun je daar al weer iets over te horen krijgen.
Ik begin het verdorie steeds minder leuk te vinden!
Het blijkt dat de nieuwe mensen zijn hier voor de rust komen wonen, maar het is hier helemaal niet rustig! Er wonen kinderen, er zijn honden en een heleboel buren klussen er lekker op los. Ik speel muziekinstrument, maar durf al bijna niet meer te oefenen.
Ik denk dat mensen verwachten dat het rustig is op het platteland, maar echt, in de stad ken ik wijkjes waar het veel rustiger is.
Hier wonen en werken boeren,er zijn landbouwmachines, trekkers, sproeiers en op mooie dagen veel recreatieverkeer.
O, ja één van de buren heeft kippen, maar daar mocht ook geen haan bij, want dan gaf dat weer overlast. Andere buren moesten hun dwerggeitjes wegdoen omdat ze mekkerden.
Ik denk dat iedereen hier oud begint te worden en dus zeurderiger. De buurt vergrijst ook. De mensen die hier het laatst zijn komen wonen zijn allemaal 50 plus en zonder kinderen. Zou het de leeftijd zijn? Zijn het mensen uit de stad die hier met andere verwachtingen kwamen wonen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

04-10-2011 om 16:46

Kan

het is tenslotte nergens zo lawaaierig als op het platteland, maar het romantische beeld ervan is nogal bedrieglijk in de praktijk.

Daarbij worden we allemaal steeds minder tolerant tenopzichte van anderen lijkt het wel.

Douchen

ik douche wanneer ik wil, kom zeg ! Je zou toch helemaal niets meer kunnen doen als je telkens maar met iedereen rekening moest houden. Jemig zeg.

Hier heb ik ook zeurende buren gehad, inmiddels zijn ze heel braaf en hebben zij zich aangepast want ik ben ook begonnen te melden waar ik wel niet last van had en dat was een stuk erger dan die wasmachine die een keer na 8 uur s'avonds nog draait of een bbq die aan gaat (hallo, alle buren hebben hier regelmatig bbq's).

en dat heeft echt geholpen, het kwartje is gevallen. Als je naast elkaar woont dan hoor, zie en ruik je elkaars bezigheden inderdaad. Als je dat niet wil moet je blijkbaar dus ook niet op het platteland wonen wat ik wel altijd had gedacht

MvD

MvD

04-10-2011 om 19:02

Douchen

En wat doet de buurvrouw als je toch na twaalf uur doucht? De politie bellen?

Tirza G.

Tirza G.

04-10-2011 om 20:03

Nou

Ik woon plattelandelijk en dan ook nog recreatiegebied én watersport én beroepsvaart. Inderdaad: Zeeland. Als de combines niet uitrukken om 4 uur 's nachts, vertrekt er wel een mosselkotter om 4.30. Of er loeit een koe. Niet te geloven, de takkeherrie hier. Vooral wegblijven, zou ik zo zeggen
Anneke, het verbaast me dat iedereen luístert naar deze buren. Hoezo - je mag geen haan? Hoezo - de geitjes moeten weg? Hoezo - de trampoline moet in het weiland? Daar hebben ze toch echt niks over te zeggen hoor, tjongejonge. Ik snap wel dat de sfeer niet verbetert als je er niet in mee gaat, maar ja, die is toch al verpest.
Maar als hij om 6 uur zijn bed uit moet dan zou je toch aannemen dat-ie buitenshuis werkt? Dat doe je toch ook ergens waar je andere mensen hoort? Je komt toch niet helemaal van een andere planeet?

Tirza

Anneke

Anneke

04-10-2011 om 20:09

Dan...

Als we toch na 12 uur douchen dan bonkt ze op de muur en komt de volgende dag zeggen dat ze er niet goed van kan slapen.
Maar ik vind ook dat ik moet douchen wanneer ik daar zin in heb. Van een beetje stromend water kun je toch geen last hebben.
Zucht...in mijn vorige huis, in de stad, had ik een ratelpopulier in de tuin. Ik had daar een buurvrouw die werd gek van het geluid van de wind door de bladeren.
We hebben ook wel eens gehad als hier een huis te koop stond dat de aanstaande kopers dan vroegen of er ook kinderen wonen in de buurt en dat ze dat dus liever niet hadden!

neteret mut

neteret mut

04-10-2011 om 20:31

Als die buurman er om 6.00 uur uit moet, hebben de buren van hem daar dan ook last van? En als hij vertrekt naar zijn werk ( ik ga er maar even vanuit dat hij nog ergens anders werkt en niet met pensioenis of thuiswerkt).
Mensen kunnen van heel dingen last hebben, ik herinner me een vakantie in een huisje hoog in de zwitserse bergen, afgelegen tegen de bossen aan met een beekje naast het terrein. Kon 1 van de familie ook daar niet slapen, had last van krakende dakplankjes en het stromende water van het beekje.
Verder heb ik ook ervaring met ruw gezegd 50-plussers zonder kinderen meer thuis maar nog zonder kleinkinderen , die kunnen soms weinig kunnen hebben van anderen vooal van kinderen/jeugd.

Ja hoor 50 plussers

Ik barst ook van de vooroordelen waarschijnlijk. Maar 50 plussers zoeken echt rust. Geen drukke woonwijken met speeltuin in de buurt alstublieft. Geen bal in de mooi aangelegde tuin en liever ook niet fietsen op de stoep. En al helemaal geen kinderen die herrie maken op een trampoline of opblaasbadje in de tuin.
En ja, tegen de tijd dat ze opa en oma worden, worden ze weer begripvoller. "Ach, laat dat kind toch lekker spelen",is het dan.
Niet douchen na twaalf uur? Ik zou de buurvrouw een paar oordopjes geven.

Belachelijke eisen

Ik hoor hier (ook platteland, nog wel in woonwijk maar aan randje) ook wel eens verhalen uit andere straten/buurten die vergelijkbaar zijn. Ik hoorde pas nog van de buurt hier achter (plattelandsbuurt) dat het 'feestcommitee' van het 'volksfeest' dat ze daar jaarlijks vieren een officiële klacht had gehad van 'nieuwkomers' in de buurtschap van hun advocaat dat ze niet meer wilden dat de optocht waarmee ze hun feest beginnen langs hún boerderij loopt...
Moet je nagaan zo'n route die ze al eeuwen lopen 1 keer per jaar....Daarvan gaan dus stukjes over 'eigen weg' die bezit is van diegene die de boerderij bezit(deze nieuwkomers dus). Die moet die 'eigen weg' onderhouden. Maar het is wel doorgaande weg en iedereen heeft daar dus 'recht van overpad'. Deze mensen en hun acvocaat vonden dat een optocht niet zou vallen onder het recht van overpad. Het verhaal ging dat er ook al brieven van advocaten bij boeren gekomen waren die met hun landbouwmachines over die stukjes 'eigen weg' moeten om hun weilanden of landbouwgronden te bereiken. Ook die mochten er opeens niet meer overheen. Een enorme ophef gaf dat en een heleboel boze mensen. Ook 'nieuwkomers' uit een héél ander gebeid in Nederland, ex-tandarts in ruste heb ik begrepen. En die wil dus écht rust. En krijgt hier wat anders dan hij 'verwacht' had. Hoe het verdere verloop is weet ik niet, ik weet wel dat de optocht zoals élk jaar ook dit jaar gewoon achter over de weg liep van ons huis....Dus in ieder geval hebben ze het wel 'gevierd'.
Ik denk dat het onmogelijk is om te voldoen aan de verwachtingen van zulke buren. En dat aanpassen dus niet gaat werken. Want wat je ook aanpast...er zal altijd wel iets te zeuren overblijven. Ik denk dat je bij elke klacht naar de redelijkheid moet kijken en de mogelijkheden van jullie. Als jullie het niet zo erg vinden om die trampoline te verplaatsen doe je dat en anders heeft buurvrouw pech. Niet douchen na 12 uur, als je daar erg mee zit en het komt jouw gewoon slecht uit bonkt buurvrouw maar een eind weg en als ze de volgende dag komt zeg je maar gewoon dat het niet anders kon en dat je nog nooit hebt gehoord over een wet die mensen verbied om na 12.00 uur te douchen.
Ik denk wel dat je het in redelijkheid moet houden. Dus maak muziek tot 20.00 uur en erna niet meer b.v.
Sterkte met zulke buren,
ik begrijp je irritatie, maar houd het netjes en blaas anders hier maar stoom af.
groeten albana

Netel

Netel

05-10-2011 om 09:24

Intolerantie

Het is net of het steeds erger wordt met de klaagcultuur die Nederland overstroomt. Het is net of we steeds minder kunnen hebben.
Waar ik woon zien we zowat alle initiatieven van de plaatselijke horeca de mist ingaan door zeurende omwonenden die geen nachtje rust kunnen missen. Na 12 uur moet alles stil zijn en als het kan zelfs eerder.
Zanikers die geen kinderen meer op de speelplaats willen hebben vanwege de overlast, dat soort types.
Zelf ben ik opgegroeid op het platteland, waar je de hele dag dieren, landbouwwerktuigen en spelende kinderen hoort. Om 4 uur 's ochtends begonnen de hanen hun gesprekken, even later blaften alle honden elkaar goeiemorgen. Dat hoorde je, je draaide je om en sliep verder. Daar hadden we klagers die niet wilden dat de boeren in het weekend gierden of dat dieren op stal bleven staan ivm. geluids/stankoverlast.
Nu woon ik in een woonwijk en hoor buren, spelende kinderen, startende auto's en busjes, muziek, buitenzittende visite bij de buren, de sissende hamburgers op de BBQ, de achterbuuv die haar zoontje bestraffend toespreekt en de kinderen van de nabij gelegen school. En weet je wat: dat is toch geen overlast? De buurt leeft en dat is toch fijn om te horen. Als je daar niet tegen kunt moet je niet in zo'n wijk gaan wonen en Anneke: ik zou me niet al teveel gaan aantrekken van die klagende buren. Klagen over douchen. Zo erg had ik het nog niet gehoord. Lijkt me zo dat je superoren moet hebben om daar overlast van te hebben.
Leven en laten leven en dat zouden zij ook moeten doen.

Anneke

Anneke

05-10-2011 om 10:33

Ikzelf...

Ben ik weer, leuk al die reacties en herkenbaar ook.
Ik zelf ben ook 50plus, haha, maar zoek zeker geen rust! Dat doe ik wel als ik 90plus ben, of misschien dan ook niet. Ben laat moeder geworden en heb nog relatief jonge kinderen, onder de 14 en vind het heerlijk, zeker als ze vrienden en vriendinnen meenemen. Er wordt ook veel gelogeerd hier, gezellig. Hoe meer jongelui hoe leuker.
Ja, ik hoor ook honden blaffen van de buren, ik hoor ze schuren, maaien en als buren bezoek hebben en ze zitten buiten en hoor je dat ook. Telefoongesprekken buiten hoor ik ook.
Maar ik stoor me niet echt veel aan. Ik stoor me dus wel aan het gezeur en gezeik hierover. En dan vooral de mensen die hier het laatst zijn komen wonen. Zij willen ook regels opstellen overal over.
Ik slaap heel goed, word niet gauw ergens wakker van. Ik hoor wel de vogels fluiten, de koeien in de wei loeien en dat vind ik nou weer heerlijk. Heb ook al gehoord dat er mensen wakker worden van een zingende merel! Ik zelf denk dat we zo langzamerhand wel heel ver van de natuur af komen te staan.
Heb ook al voorgesteld aan verschillende buren om oordopjes te nemen...maar daar zijn ze echt niet voor, bang dat ze dan helemaal niks horen als er bijv, ingebroken wordt of zo. Tja...

Bonken op de muur

omdat jij hebt gedoucht ?

nou ja zeg, ik zou de fik erin steken, ja niet in de buurvrouw maar wel in deze kwestie. Is ze helemaal gek zeg ! Ja ik zou als ze ging bonken direct bij haar voor de deur staan, aanbellen en even heel duidelijk melden dat ze zich vreselijk onhebbelijk, vermoeiend en asociaal gedraagt en dat jullie helemaal niet gediend zijn van dat vreselijke gebonk.

Hmm. ben ik nou ook intolerant aan het worden?

we wonen in een dorp. In de bebouwde kom, maar wel een echt dorp. Ik ben helemaal niet zeurderig qua kabaal. We wonen vrijstaand, dus van douchende buren heb ik geen last, maar wat mij betreft mag iedereen grasmaaien wanneer ie wil, ik word blij van kindergeluiden, en ik erger me zelfs niet eens als de buurman van 3 huizen verderop weer eens zo'n vlaag van hogedrukspuitverslaving heeft. De drummende overbuurjongen, helemaal OK. We spelen zelf ook allemaal piano, dat hoor je ook wel eens door een open raam.

maar.

Sinds de zomervakenatie heeft iemand hier in de bnuurt een haan. En dat beest begint echt bij het eerste ochtendgloren te kraaien om niet weer te stoppen totdat mijn wekker is gegaan. Eerst was het om half 6 dat het feest begon, nu loopt het tegen 7-en, maar als het wintertijd wordt schuift het beest braaf een uur mee natuurlijk. Ik heb echt geprobeerd er aan te wennen, en ik snap het ook niet, want twietende vogels, kwakende kikkers, of koerende duiven op de schoorsteen...ik hoor het en ik slaap door. maar die haan...het lukt me niet. Ik ben wakker en ik blijf wakker, hoe zen ik er ook over doe. Raam dicht helpt, maar ik heb een pesthekel aan ramen dicht in de slaapkamer.

Wat vinden of denken jullie? Oordoppen in? Toch wachten tot het went? Of is een haan in een woonwijk toch iets anders dan een grasmaaier of een trampolinend kind...

Ingrid

(trouwens, overdag kraait ie ook. maar dan vind ik het gewoon een gezellig geluid, niks mis mee.)

MvD

MvD

05-10-2011 om 11:47

Buren

Wij hebben ook zulke buren gehad en in het begin pas je je aan, want je bent ook de beroerdste niet, maar dat helpt helemaal niet. De toon wordt steeds dwingender en de eisen extremer. De volgende keer als de buurvrouw aanbeld kun je haar beloven dat je niet trompet zal spelen of gaten in de muur gaat boren na tien uur ´savonds, maar als ze last heeft van het douchen is dat toch echt haar probleem. O ja en of zij kan ophouden met bonken op de muur na twaalf uur, want daar heb je toch echt last van.

Wij hadden op een gegeven moment zo´n last van het gedrag van onze buren dat we zelf de politie ingeschakeld hebben en na een gesprek met de wijkagent bonden ze wel in (en zijn niet lang daarna verhuisd, hoera!)

Ingridt en haan

een haan is géén huisdier. Daarom mag die wettelijk gezien, niet in een woonwijk gehouden worden.
Jaren geleden vond een buurvrouw van ons het bij de opvoeding van haar zoontje horen om te laten zien waar de kuikentjes vandaan kwamen. Haan begon om 4 uur 's nachts al te kraaien, slecht afgesloten hok, maar het hok was ver genoeg van hún slaapkamer neergezet, zodat zij er geen last van hadden. Dat dat betekende dat deze nu vlak bij de scheidingsmuur stond van onze tuin, bij onze patio, daar had ze lak aan.
Enkele telefoontjes later, 's nachts om 4 uur én kopie van deze wet, was haan snel verdwenen

Tirza G.

Tirza G.

05-10-2011 om 14:17

Ingridt

Wakker worden van hanengekraai zit in ons culturele DNA. Je Hollanderschap gaat waarschijnlijk al vele generaties terug. Prima haan, doet precies wat-ie moet doen.
Ik zou kippensoep eten van het weekend.

Tirza

koentje

koentje

05-10-2011 om 14:23

Ik zou

eerst eens alles goed op een rijtje zetten; welke eisen je buren nu eigenlijk allemaal hebben. Dan kijk je vervolgens welke eisen redelijk (en volgens de wet zeg maar redelijk,) zijn en welke helemaal niet. Vervolgens zou je een brief kunnen schrijven of een gesprek aangaan waarin je duidelijk stelt aan welke eisen je tegemoet wilt komen en aan welke niet. Je kunt stellen dat je bijv. over het algemeen best wil proberen voor 12 uur te douchen maar dat dat soms gewoon onhandig is en je dan geen gebonk wil. Dat is namelijk ook overlast! Het is tenslotte je goed recht om te douchen op een tijdstip die jij verkiest!
Door te stellen waaraan je wel en niet wil voldoen geef je duidelijk en hebben zij ook iets te winnen met jullie. Als zij namelijk onredelijk blijven kunnen ze het helemaal wel schudden met hun gekke eisen.
succes!

marie

marie

05-10-2011 om 16:09

Haan - hok niet donker genoeg

hallo Ingrid,
Voor de haan is er een simpele oplossing. Die moet gewoon 's nachts in een donker nachthok!
Daar zou je best om kunnen vragen bij de betreffende buren.
Wij hebben (in een woonwijk) ook sinds kort een haantje en die zit dus ook in een pikdonker nachthok en die hoor je dus ook niet eerder dan dat ze (kippen en haan) weer naar buiten mogen. Wij willen zelf niet dat buren daar last van hebben.
Groetjes

Tja die haan.

Probleem is dat ik geen idee heb welke buren het zijn.

En ik voel me wel een beetje een zeikerd dat ik er niet aan wen. Misschien dat ik het maar even over de winter heen til (laat licht en zo, dus weinig problemen, aleen nog even doorbijten als het wintertijd wordt) en volgend voorjaar alsnog op jacht ga naar de eigenaar als het me weer zo wakker houdt...

Ingrid

Rosase

Rosase

05-10-2011 om 22:43

En wie weet

Zit ie dan allang in de soep...

Wilde hanen

Hier in de omgeving hoor je ook bij tijd en wijle hanen, da's al zeker een jaar of tien zo.
Maar ze wonen niet in tuinen, dus donkere nachthokken zijn geen oplossing.
Het zijn zwerfhanen. Zo af en toe gaat de dierenambulance er weer even op af om ze te vangen. Geen flauw idee wat er dan met ze gebeurt. Hoop dat ze daar van lekkere soep houden.

Maar er zijn inderdaad hanen die ERG irritant klinken, net als sommige kikkers.
Maar geloof me, 't is doodstil vergeleken bij een avond in de tropen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.