Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

tante betje

tante betje

03-06-2012 om 12:19

Buren geluid, is dit last?

Zoon speelt piano en speelt ongeveer een kwartier per dag vóór het avondeten (en niet 's ochtends vroeg).
Nu vinden de buren het een LAST als ze hem af en toe horen. Dat is dan alleen in het weekend aangezien ze allebei werken. Met heel mooi weer staat dan de keukendeur open als wijzelf buiten zitten.
De buurvrouw heeft het niet gezegd maar het met mooi weer ge gebruikte zwembadje zal ook wel een last zijn aangezien dat toch 'lawaai' geeft.
Mijn man, die een heeeeeele lange lont heeft i.t.t. de mijne, heeft het zelfs helemaal met ze gehad.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rosase

Rosase

03-06-2012 om 12:25

Ja zeg

Ik denk dat je op je man af moet gaan.

Piano spelen zal inderdaad wel last geven als je daar niet van houdt. Maar ach een kwartier per dag op een heel coulant tijdstip, waar hebben we het dan nog over.

Ik zou hooguit vragen of ze de voorkeur voor een ander tijdstip hebben. En er voor de rest geen woorden aan vuil maken. Ik maak uit je beschrijving op dat dit niet het eerste akkefietje is. Klopt dit?

Roosje Katoen

Roosje Katoen

03-06-2012 om 12:40

Overleggen

ik zou even overleggen welk tijdstip jullie beiden het best uitkomt voor het piano oefenen, dan kan je je buren een beetje tegemoet komen.

dorle

dorle

03-06-2012 om 13:10

Tante betje

Inderdaad om de tafel gaan zitten en afspreken wanneer en hoe lang zoon piano speelt. Want natuurlijk moet hij een kwartier of half uur per dag kunnen spelen.
Ik had een buurman die orgel speelde, maar altijd ergens tussen 5 en 6 in de middag. Omdat ik precies wist wanneer en hoe lang het ging duren stoorde ik me er nooit aan. Een andere buurman studeerde zijn musicalstukken op allerlei tijden van de dag in, dat vond ik hinderlijk omdat ik nooit wist waar ik aan toe was.

Keukendeur

zou ik wel dicht doen. Ik baal er ook van als mijn buurman in de garage aan het klussen is met de radio luid aan en de deur naar de tuin open.

Niets doen

gewoon doorgaan met leven zoals jullie doen, want nu is het de piano straks is het de wasmachine, het inladen van de vaatwasser.

koentje

koentje

03-06-2012 om 13:16

Mijn moeder

gaf vroeger pianoles aan huishele middagen en soms in de avond. Iedere les een uur. Nooit de buren gehoord!

Grappig

mijn ouders hadden een buurvrouw die piano speelde, ze had duidelijk geen talent en elke dag konden ze horen hoe het toch telkens niet lukte om een liedje helemaal foutloos te doen. Dus zeiden we altijd "nou morgen moet ze maar weer oefenen ".

mensen moeten niet zo zeuren.

Oh dear

Ik begin er tegenop te zien weer in NL te gaan wonen.. Dat gelet op elkaar! Hier woont praktish iedereen in gehorige, oude appartmenten maar dat gaat toch heel goed.
Schuin tegenover oefent iemand wel eens klarinet met raam open, mooi!

Ik hoop enorm dat we buren met kinderen en instrumenten krijgen, hoef ik me niet druk te maken

Inladen van een vaatwasser, komen daan klachten over?! Poehee
app-sent

+ Brunette +

+ Brunette +

03-06-2012 om 13:25

Keukendeur dicht doen

Het zullen best zeurders zijn, die buren van je, maar toen ik nog in Nederland woonde vond ik het nogal moeizaam dat iedereen bij mooi weer zijn leven naar de tuin verplaatst, met alle geluidsoverlast van dien. Het lijkt wel alsof men vergeet dat de buren ook graag buiten in de zon zitten. Ik trok me regelmatig in huis terug, ramen en deuren dicht en de ventilator aan.

tante betje

tante betje

03-06-2012 om 13:43

Geluiden

Ik heb in een studentenhuis gewoond met conservatoriumstudenten en ik kon gewoon studeren . De hele dag hoorde ik de oefensessies op viool, piano en zang. Waarschijnlijk was dat wel mooier dan het muziekspel van mijn zoon maar die is wel sneller klaar. Ik vind het prima om pratende mensen, spelende kinderen en live music te horen. Ik geef toe dat ik minder een fan ben van een tv die voor een voetbalwedstrijd buiten wordt gezet.
Op zich zijn de buren rustig maar wordt er af en toe bij hen geklust en dan begint dat pas om 20.30 uur. Dat vind ik ook minder maar dan vooral dat de jongste dan weer wakker is en vervolgens niet meer slaapt. Als je daar wat van zegt/vraagt vinden ze dat we niet moeten zeuren....

Sjansje

Sjansje

03-06-2012 om 14:07

Blij

Ik ben altijd blij als mijn buurvrouw gedurende haar wekelijkse poetssessie haar radio op 10 heeft staan.
Dan hoef ik me ook niet schuldig te voelen als ik zelf eens lawaai maak.
Als mensen zich dat eens realiseren wordt er denk ik ook minder op alle slakken zout gelegd.

Normen

Ook als er geen wettelijke normen zijn kan je wel ogv fatsoen het eea van elkaar verwachten als buren.
Deur openlaten - hoe kom je erop?
dat hoeven mijn kinderen niet in hun hoofd te halen. Ze hebben geen pianoles en gebruiken de piano om liedjes uit te zoeken of een beetje te pingelen. Dat wil ik niet harder of vaker voor de buren dan nodig. Deuren dus dicht.
Verder rusttijden: niet te vroeg, niet te laat en niet in de middagsrust. En in het weekend niet voor 12 uur, in ieder geval niet voor 10 uur.
En ook niet als de buren lekker van de stilte zitten te genieten in de tuin. Eerste kopje koffie in de zondagsstilte, daar hoort geen geklimper bij.
Maar goed, ik zal wel weer vooroorlogs klinken. In de moderne assertieve maatschappij moet je vooral niet vinden dat je buren ergens recht op hebben, zo te horen.

Sarcastisch of serieus rodebeuk?

Ik weet niet hoe jouw reactie te interpreteren, maar ik vind jouw woorden iid nogal vooroorlogs.
Mijn vorige buren hadden een vleugel en 2 gezinsleden speelden piano: één had nog les en bakte er niet veel van, de ander speelde best aardig. 's Zomers gewoon de tuindeuren open, geen geneuzel daarover. Konden wij anderzijds ook eens lekker onze muziek wat harder draaien. Het is geven en nemen en geluidsoverlast is een heel persoonlijk iets, lastig om daar een middenweg in te vinden.

Merel

Merel

03-06-2012 om 15:44

Deur

Ik zou zelf wel de deur dicht doen, als kind aan het oefenen is. Dat scheelt weer wat voor de buren. Maar ik zou dus ook (stond geloof ik in een stukje van iemand anders hier boven) ook aanbellen als er een kind om half 7 in de ochtend gaat lopen pingelen op de piano. (als ik daar wakker van zou worden) Tussen 9 uur 's ochtends en iets van 10 uur 's avonds zou ik het oefenen geen punt vinden.
Hier bel ik ook wel eens aan bij de buren als buurmeisje haar radio al een uur op 'heel hard' heeft staan. Ik vind het echt geen punt om even harde muziek van een ander te horen, maar na een uur ben ik het zat, zet hem dan maar weer zachter op doe een koptelefoon op. (mijn kinderen mogen het zelf trouwens niet, hun radio zo keihard zetten)

Volstrekt serieus chris

misschien wat sjagrijnig door andere oorzaken, en dan vaak onbedoeld wat te scherp in mijn formuleringen.

Maar dit is wel hoe ik ermee omga.

Ik vind niet dat je niets van de buren mag horen. Een uurtje herrie per dag moet mogen, dat is leven.

Onnodige herrie daarentegen, zoals bij spelen met deuren/ramen open, nee, daar zie ik het nut niet van in. Het speelt toch niet lekkerder als de deur open staat? In tegendeel, spelen in de wetenschap dat je mensen ermee ergert is juist vervelend. Sprak zij uit ervaring.

Maylise

Maylise

03-06-2012 om 15:49

Deur dicht

Ik zou zelf wel de deur dicht doen. Dat scheelt weer wat lawaai. Verder zou je zoon gewoon moeten kunnen oefenen zolang het op een net tijdstip (zoals bij jullie het geval is). Als je erg op elkaar woont is een zekere tolerantie voor geluid wel wenselijk maar daarnaast hou je natuurlijk ook wel rekening met elkaar. Dus wel oefenen maar dan met de deur dicht.

Fiorucci

Fiorucci

03-06-2012 om 16:10

Rode beuk

Het gaat om slechts vijftien minuten per dag....

Cicade

Cicade

03-06-2012 om 16:35

Ik begrijp ze wel een beetje

Ik heb bovenstaande reacties niet gelezen, maar omdat ik wat herken in jouw verhaal wil ik even reageren.
Je zegt dat alleen af en toe bij heel mooi weer de deur openstaat. Dat zijn dan ws. wel de momenten dat de buren ook de deur openzetten en/of buiten gaan zitten. Dus ik kan dat wel begrijpen.
Zo heb ik een buurvrouw die als het 'buitenzit' weer is meteen haar tuindeuren opengooit en haar favo muziek hard aanzet. En helaas is dat niet mijn favo muziek.
Ik daarentegen houd erg veel van stilte als ik buiten zit te lezen en erger me er nogal aan. Maar ik 'mag' van mijn man niks zeggen omdat ie bang is voor ruzie. (alsof ik niet heel beleefd en vriendelijk iets kan vragen aan mijn buurvrouw?)
Aangezien mijn man nog steeds niet bij buurvrouw aan de bel heeft getrokken (hij kan dat nl. wel, vriendelijk en beleefd iets vragen ) ben ik toch van plan het zelf binnenkort te doen.
Mijn voorstel aan haar zal zijn: of deuren dicht (maar da's niet zo fijn met mooi weer natuurlijk) of muziek zachter, of een draadloze koptelefoon aanschaffen. Ben benieuwd hoe ze zal reageren.

Zou jij, tante betje, dan ook niet gewoon de deur dicht kunnen doen voor af en toe dat kwartiertje dat je zoon oefent in het weekend? Het lijkt mij de meest simpele oplossing zonder risico op burenruzie.

Is overlast niet overal?

Ik word knetterchagrijnig als ik om half vijf wakker word van dat vogelgekwetter: zij zwijgen na een half uur en ik lig wakker tot de wekker gaat. Ik wordt boos van wéér een feest in de open lucht 10 km verderop waar ene G. Joling zijn "hits" ten gehore brengt. Ik kan slecht tegen de automobilisten die menen ff een sprintje te moeten trekken precies in mijn straat en de papegaai van boven begint soms al om 7 uur te fluiten en doet dat zelfs om 10 uur 's avonds weer en zo kan ik nog wel ff doorgaan.....daar heb ik toch geen invloed op. Ik laat mijn leven daar niet door vergallen. Dan had ik maar een hutje op de hei moeten kopen en heel veel oordopjes.

Margriet*

Margriet*

03-06-2012 om 20:37

Het ligt er ook aan waar je woont

Vooroorlogs, uhhmm, in de stad woonde mensen met zijn 8ten in huizen met kartonnen wandjes. Kan me niet voorstellen dat er dan geen geluid was. Iedereen hing uit zijn raam, de visboer blerde op de hoek verse vis, paard en wagen gingen door de straat, de kinderen denderden van de trap,de buurvrouw roddelde zich een ongeluk in het trappenhuis, de kolenboer tilde net een nieuwe voorraad kolen dreunend te trap op, kortom genoeg geluiden.
Ik kan me heel goed voorstellen dat er mensen zijn die meer last van geluid hebben dan anderen maar we zijn er ook op de wereld om met elkaar rekening te houden maar ook om niet over elke scheet ruzie en strijd te maken (leidend tot oorlog). Rekening met elkaar houden en leven en laten leven kan prima met elkaar samen gaan.
Dit lijkt meer op zeuren maar zelf je eigen gang willen gaan zonder te bedenken wat dat voor consequenties heeft voor anderen (klussen bijv. na 20.30 met buren met een kleine kinderen naast je).

Communicatie..

Ik krijg het idee dat (nederlandse?) buren oha gewoon slecht communiceren - je bent bang om aan te kloppen want alles zit maar opgekropt.. Eerlijk zijn kan sowieso niet, het moet allemaal beleefd en voorzichtig enz.

Onze buur beneden, in buitenland, zei gewoon lachend 'jullie 2 kinderen maken meer herrie dan de 8 die er eerst woonden' toen ik vroeg of ze gebonk hoorden. En zonder enig verwijt he! Als nederlander lijkt dat niet zo goed te lukken? Ik kan het verkeerd hebben hoor..
In ieder geval vind ik die houding leerzaam:

Gewoon het beestje bij de naam noemen. Dan ben je het kwijt en weet je ook direkt wat voor buren je hebt..

Rafelkap

Rafelkap

04-06-2012 om 09:11

Ik ben ook voor deuren dicht

Ik zou ook de deuren dicht doen. Kleine moeite. Ook al is het maar een kwartiertje. Als hier de tv aanstaat doe ik al de deuren dicht.

Jet

Jet

04-06-2012 om 11:47

Wanneer/wat is overlast?

Hier hebben wij ook veel (lawaai)overlast van de buurman. Met hem valt absoluut niet te praten, maar waar is de grens?
Ze kwamen er ruim 10 jaar geleden wonen en op de eerste dag groef hij de hele schutting eruit en onze halve terras om uit te bouwen ( jongste liep net en supermooi weer) dus erg vevelend voor zo'n drie maanden. Als tegenprestatie zou hij de schutting vernieuwen. Heeft heel veel lawaai overlast, 4 verbouwingen. Had altijd per dag een kwartiertje de radio keihard ( wij konden niet met elkaar praten) aan. Dit was nog tot daar aan toe. Nu zet hij hem regelmatig de hele zaterdag avond hard aan, zodanig dat jongste er over klaagt dat hij niet kan slapen. Heeft in de laatste aanbouw allerlei apparatuur en knalt daar keihard met muziek terwijl wij op het terras met mensen niet fatsoenlijk kunnen praten. Heeft als topper nu een airco waar de motor van tegen ons aan staat te blazen. Gelukkig dit jaar nog haast niet nodig gehad. Manlief en hij hebben al een aantal keer staan schreeuwen tegen elkaar. Hoe zou je dit op kunnen lossen? Er zijn nog veel meer irritaties, maar praten lukt niet.

Wallo

Wallo

04-06-2012 om 12:38

Ieder land herbergt wel wat zeurpieten

ik denk niet dat het in Nederland veel anders zal zijn dan in andere landen, Vertigo. Maar je hebt altijd wel ergens mensen zitten die wat meer zeuren dan een ander.
Het voorbeeld van een kwartier piano en dat vervelend vinden is daar een voorbeeld van. Gelukkig hebben wij zulke mensen niet in onze nabije buurt wonen. Ik houd wel rekening met de buren. Dus idd niet denken dat de buren mijn muziek ook ze geweldig vinden als ik, dus koptelefoon op of het volume naar beneden als we buiten zitten. Feestjes 2 keer per jaar geef ik even aan maar houdt dan verder geen rekening met tijdstip, die 2 keer vind ik moeten kunnen. Verbouwing heb je natuurlijk weinig invloed op, is vervelend maar moet nu eenmaal even.

Ik vind

dat ik een gemiddeld herrie makend gezin ben. Ik heb een gezin in mijn omgeving waar ik blij ben dat ik er niet naast woon. Hij zit gitaar te spelen en erbij te zingen, oudste dochter rent met mijn dochter rond/doet een dansje en roept daarbij "aan de kant X, X weg !", middelste heeft de wii aan (met geluid), jongste blert alles bij elkaar omdat de chips op is en zij is bezig met de vaatwasser, deur open...

ik ben gek op ze hoor maar ik ben dus ook blij dat ze hier niet naast zijn gaan wonen (ook al zat er een huis tussen).

dan heb je ook mensen die geen eigen leven hebben en zich storen aan de wasmachine en zich 'publiekelijk' zorgen maken over mijn pedagogisch verantwoord schreeuwen (EN NU ga jij heeeeeel erg snel doen wat ik zeg!!!). Inmiddels durven ze niet meer te zeuren omdat ik een keer hard en koud gereageerd heb en de boodschap wel is overgekomen dat ze een eigen leven moeten opbouwen ipv ons de hele tijd in de gaten te houden, het is hier namelijk wel gezellig en vrolijk daarom staat hun kind altijd zo eenzaam door de heg te kijken in de hoop dat hij erover heen mag...

buren moeten niet zeuren over normaal geluid, piano, wasmachine, vaatwasser, gillende kinderen (ik vraag altijd of ze het rustig kunnen houden) op een schommel, de buurman die erg emotioneel doet als NL weer eruit ligt bij voetbal, bbq's en meer van dat soort dingen.

ik zou dus volgende keer zeggen "ja hij speelt piano" en dan gewoon stilte en wachten op een reactie en dan weer "tja dat heb je he met dit soort huizen" als er dan nog een reactie komt "tja hij speelt piano en dat hoor je bij deze huizen". En zo kan je dat een aantal keer herhalen totdat het kwartje aan de andere kant valt en dan druipen ze wel af.

KOM ZEG !!

Jet

(bijna onhoorbaar heel zachtjes praten)

"buurman, buurman, wij hebben heel erg hinder van jouw takkenlawaai constant de hele tijd door, ben je slechthorend ?"

WAT ?

"of je slechthorend bent, je veroorzaakt een enorme takkenherrie, met name die vreselijke rukmuziek van je".

WAT< PRAAT EENS HARDER !!

Pen uit zak, briefje erbij "buurman, laat je gehoor eens testen, het is echt abnormaal dat je mij niet verstaat, dat verklaart dan ook de hoeveelheid geluid die de radio moet produceren. Is niet gek hoor, heeel veel mensen hebben dat, een slecht gehoor dan.".

En als dat allemaal niet werkt vraag de wijkagent eens om met hem te praten.

Bloemetje11

Bloemetje11

04-06-2012 om 17:04

Nee hoor

Een kwartier piano zou ik niet erg vinden. Mijn voormalige buurvrouw speelde piano en ik vond dat wel gezellig. Wilde ik het niet horen, dat deed ik de radio aan, maar eigenlijk deed ik dat nooit.
Wat vinden jullie trouwens van 2x een kwartier drum spelen voor het avondeten ? Niet als het mooi weer is en iedereen buiten zit, trouwens. En niet op zondag. We hebben hierover afspraken gemaakt met de buren en die vinden het geen probleem. Andere buren zijn niet echt enthousiast en kunnen geen moment aangeven dat ze er de minste last van hebben. Want ja, je hoort het toch he? Vindt het best lastig, maar ja, de kinderen zijn dolblij met de drumlessen....

Rosase

Rosase

04-06-2012 om 20:22

Bloemetje

Ook geen probleem.

Al zou ik me daar denk ik ook wel aan storen. Maar dan nog. Ook als je in een rijtjeshuis woont moet je muziek kunnen maken. Op een net tijdstip, voor niet al te lang achter elkaar.

Pech voor je buren dus wat mij betreft.

Rafelkap

Rafelkap

05-06-2012 om 09:17

Maar

Ja, ik vind een kwartiertje (of langer) per dag muziek maken geen probleem. Maar waarom moeten die deuren en ramen open? Die kunnen dan toch wel even dicht, dat scheelt weer. Kleine moeite, groot plezier.

nuevenanno

nuevenanno

05-06-2012 om 14:18

Jet

Komt op mij over als serieuze overlast. Bij ons in de stad hebben ze een bureau buurtbemiddeling. Speciaal om te bemiddelen bij conflicten tussen buren. Wellicht in jouw woonplaats ook?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.