Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Relithe

Relithe

11-11-2011 om 19:38

Buitenkonijntjes naar binnen in de winter?

We hebben twee teddydwergkonijntjes en hebben achter in de garage een ruime ren voor ze gemaakt. Ook kunnen ze door een luikje naar hun buitenhok en op een gedeelte van het terras. Best veel ruimte dus.
Maar.. ik vind het zo koud de laatste dagen en in de winter wordt het nog kouder en ik begin het een beetje zielig te vinden dat die beestjes in de kou zitten.
We komen er nu ook niet zo vaak meer bij omdat het zo koud is, dus ze krijgen ook minder aandacht nu. En ze even mee naar binnen nemen is er ook niet meer bij omdat dat een te groot temperatuurverschil voor ze oplevert.
Ik zou ze eigenlijk het liefst binnen doen nu, maar dat zal betekenen dat ze het met veel minder ruimte moeten doen, en los in de kamer gaat ook niet lukken met onze twee honden die de konijntjes als leuk speelgoed zien.
Ik weet dat konijnen een wintervacht hebben als het koud wordt maar ik zit een beetje met mijn eigen gevoel hierover.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
+ Brunette +

+ Brunette +

11-11-2011 om 22:10

Wat zouden ze in de vrije natuur doen?

Ze zouden zich in hun konijnenhol terugtrekken, daar hebben ze geen last van de wind en het is er net even warmer dan buiten in het veld. Je ruime ren lijkt me dus natuurlijker dan een hokje in de huiskamer.

ody

ody

11-11-2011 om 22:40

Kou

Konijnen kunnen heel goed tegen de kou. Bij mij zitten de meeste buiten en die willen wel eens lang uit in de sneeuw gaan liggen. Warmte is veel gevaarlijker voor een konijn. Ik haal mijn buiten konijnen in de zomer, als het extreem warm is, naar binnen (schuur) omdat daar juist minder warm is. Lekker bedje van stro en een tochtvrij plekje en je konijnen zijn gelukkig en komen goed de winter door. Wel straks opletten met bevroren drinkbekers!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Marie

Marie

12-11-2011 om 00:21

Garage is binnen?

Hoi
Je schrijft dat jullie achter in de garage een ruime ren voor ze hebben gemaakt. Wat mij betreft zitten ze dus al binnen. Zorg inderdaad voor genoeg stro in dat hok en dan zou het helemaal goed moeten komen.
Wij hebben 2 dwerghangoorkonijnen en die zitten het hele jaar buiten in een hok met 2 verdiepingen. Onder een ren (rondom gaas) en boven een hok met aan de voorkant gaas en een nachthok ernaast.
Alleen toen het de vorige winters heel koud was en sneeuwde kregen ze een slaapzak over het hok. En ze leven nog steeds, dus het kan prima. Het enigste wat lastig was, was dat de waterflesjes bevroren en we dus met bakjes water aan het prutsen waren. Maar ook dat is goedgekomen.
Maak je dus niet te druk!
Succes

ody

ody

12-11-2011 om 18:05

Waterbakjes

Als je de konijnen elke dag (met vorst) een paar keer water geeft op een dag dan zullen snel door hebben dat ze dan moeten drinken. Ook oppassen met ijzeren nippels waar ze aan moeten drinken dat hun tong. Niet aan vast vriest. Geef nooit lauw wat ivm diarree en wat met iets er in. Wat ook goed helpt is iets meer groenvoer te geven maar dit moeten ze dan wel gewend zijn om diarree te voorkomen. Oppassen dat als je het hok afdekt dat er geen condens kan ontstaan ivm nat worden van alles en dan is de overgang als het hok niet meer is afgedekt te groot.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-11-2011 om 23:04

Ik snap je zorg

die had ik ook toen we nog buitenkonijnen hadden. Wij hadden op een gegeven moment een heel groot hok (2 bij 1) met een kant zonder beschutting, dus alleen luikje met gaas en aan de andere kant een luikje met gaas en daarnaast nog een flink deel waar ze goed beschut in het donker konden zijn. Er voor was een ren van ongeveer twee bij twee. Hij had over het hout van het hok piepschuim gedaan en daaroverheen doorzichtige plastic golfplaten. Het hok zelf was dus perfect geïsoleerd tegen kou én warmte. Als het buiten koud werd zette ik wat schotjes langs het gaas van de ren zodat ze meer beschut zaten en als het echt noorderwind was of neerslag dan ging het zijl erover heen. Op die manier ging het eigenlijk best goed met ze. Ik denk dat jij met hun deel in de garage een soortgelijke oplossing hebt. Ze kunnen binnen zitten, uit de tocht en kou. Als het heel koud is zullen ze misschien ook tegen elkaar aan gaan kruipen. Dat deden twee van ons ook.

Relithe

Relithe

13-11-2011 om 15:10

Ze zitten idd al binnen

in de garage maar ik maakte me zorgen om de kou.
Dat is dus niet nodig.
Ik heb nu al een flinke laag zaagsel op de bodem van de ren gedaan en er staat ook wel een hok met heel veel stro erin, maar daar zitten ze dus niet in..
Waar ik wel weer bezorgd over ben is dat de twee vaak voor het open luikje zitten, ook als het hard waait. Het lijkt of ze dat fijn vinden om in die wind te zitten terwijl konijnen toch niet van tocht houden.
Misschien heb ik het hok al wel te warm voor ze gemaakt, haha, zou best kunnen.
Ze zitten idd ook in erge kou in de buitenren.
Nou ja, bedankt voor de tips over het drinkwater, ik zorg graag goed voor mijn diertjes

Puck

Puck

14-11-2011 om 12:52

Hooi is beter dan stro

Stro is weliswaar voor het isolerende beter dan zaagsel, maar stro is t ehard en te scerp. Je kunt wat dat betreft het beste op de bodem een flinke laag zaagsel doen en daaroverheen een heleboel hooi.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-11-2011 om 15:10

Eens

Je kunt ook té teergevoelig zijn Stro is prima voor een konijn.

Puck

Puck

14-11-2011 om 21:39

Oke, anders dan caven dus

Oke, ik ging uit van wat er altijd op verzorgingssites van cavia's staat. Daar lees je vaak dat stro te scherp en te hard is en dat het in de oogjes kan prikken en beschadigen. Ik ben er vanuit gegaan dat het voor konijnen dan ook op zou gaan, maar kennelijk zijn dat stoerdere bikkels.
In dat geval: gewoon het hele hok lekker volstouwen met stro als het koud is.

Iris

Iris

19-11-2011 om 20:29

Buitenkonijnen

Konijnen kunnen prima tegen de kou. Waar je wel voor moet oppassen is tocht en vocht. Ik heb mijn konijnen ook altijd buiten en als de wind op het hok staat doe ik er een plaat voor. Verder veel stro. Hok staat halve meter boven de grond. Omdat de konijnen ook in huis lopen, mogen ze dat niet meer als de temperatuurverschillen tussen binnen en buiten te groot worden. De konijnen krijgen een dikke wintervacht.
Bij extreem weer, zoals min 15 en wind, toen heb ik ze in de garage gezet.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.