Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Buffetje voor jongenspartijtje, glutenvrij

Kunnen jullie ff meedenken?
Ze gaan eerst iets buiten doen (spelletjes in het halfdonker in het bos) en daarna Laurel and Hardy kijken.
Ik wil dan gewoon de tafel vol zetten met hapjes en het leek me het handigst om het helemaal gv te houden. Heb al wat zitten googlen, moet ook nog even met de gv moeder overleggen, maar dit is wat ik heb:
kleine ramequins met aardappelgratin
caprese
rauwkost met dipsaus
tortilla
ovenschotel met gv pasta van de Jumbo
blokjes kaas en worst
noten
kleine kopjes met pompoensoep

Hmm.. ik merk dat de inspiratie wat aan het opdrogen is. Te veel feesten en St Maarten en Klazen bijmekaar.Oh ja, leeftijd: van 8 tot 12.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
koentje

koentje

11-11-2011 om 11:40

Zo dan?

en rijstwafels met iets erop
offuh...
110 gr Schár mix c.
2 eieren.
2 eetlepels gesmolten boter.
2,5 dl melk.
beetje zout.
Zeef de bloem en het zout.
Doe hierbij de losgeklopte eieren en de gesmelten boter.
Voeg geleidelijk de melk toe.
Roer goed voor een glad beslag.

Bak de pannekoeken in een koekenpan.
Ik haalde uit dit recept ongeveer 6 pannekoeken.
bestooi het met wat je zelf lekker vind.

suikerbrood:
500 gr gv meel bv doves farm witte broodmix
2tl kaneel
snufje zout
50 gr gesmolten en afgekoelde margarine of roomboter
450 ml warm water
zakje gist
200 gr bruine kandijsuiker

de bloem, kaneel en zout mengen, de gesmolten boter,gist en bloem toevoegen, geheel mixen tot een glad deeg. dan de kandij door het deeg en dat in de broodvorm (ingevet). Dit 30 tot 60 min laten rijzen. Bakken in een voorverwarmde oven op 220 graden, zet een bakje water in de oven om uitdrogen van de korst te voorkomen. Bestrijk evt net voor het einde de bovenzijde met water.

Nodig: 1 zakje walnoten (bij de Aldi in Duitsland een euro per zakje goedkoper), paar korreltjes zout, 1/2 theelepel citroenaroma van Baukje of wat geraspte schil van een biologische citroen, 1 eetlepel (riet)suiker of oerzoet, wat kaneel naar smaak, honing, kokos.
Doe de walnoten in de keukenmachine en maal ze fijn. Doe er dan de overige ingrediënten bij (behalve de kokos) en wees voorzichtig met de honing. Toevoegen kan altijd en als je teveel hebt moet je er weer walnoten bij doen.
Als het een samenhangende massa is, er balletjes van maken en ze op een bord leggen. Dan de balletjes door de kokos rollen en in een bakje doen. Ipv kokos kun je ook kiezen voor fijngehakte hazelnoten of suiker met kaneel.

of hier zoeken:
Boeddhamum glutenfree http://boeddhamumglutenfree.blogspot.com/
Glutenvrije mama http://glutenvrijemama.blogspot.com/
Glutenvrije recepten http://glutenvrijerecepten.come2me.nl/
Glutenvrij kookhoekje http://www.glutenvrijkookhoekje.nl/
Kook de wereld rond! http://kookdewereldrond.web-log.nl/
Sas kookt! http://saskookt.blogspot.com/

glutenvrijemama.blogspot.com

ayla

ayla

11-11-2011 om 11:46

tortilla's zijn normaal niet glutenvrij. Ik gebruik voor dochter wel de taco's die zijn namelijk wel van maismeel. Die kun je ook in klein formaat krijgen.
als je dipsaus maakt let op met de mayo, veel merken bevatten toch gluten.

op de site van livaad staat een recept voor BKB's die kun je ook van te voren maken en in verschillende smaken
of een grote GV pizza in stukken gesneden. Op de site van livaad staan trouwens meer recepten, misschien kun je daar eens tussen neuzen

rodebeuk

rodebeuk

11-11-2011 om 12:02 Topicstarter

Zelf maken (ayla)

Zelf maken is eigenlijk mijn uitgangspunt. Als mijn keuken goed schoon is dan zou ik daarmee aan de veilige kant moeten zitten. Mayo is een goed voorbeeld, daar hoort alleen maar ei, suiker, zout en evt mosterd in. (bij de mosterd moet ik dan weer op het etiket kijken). Tortilla's maak ik ook zelf uit de basisbestanddelen. Maar dan bedoel ik de Spaanse, niet de Zuidamerikaanse.

Bedankt voor de suggesties, ik krijg zo mijn lijstje voor de Jumbo wel rond. Ik ga wel nog ff wachten waar de moeder mee komt, wil ook niet te ingewikkeld doen. Misschien is het juist handig om toch apart gv te doen en dan juist niets zelfgemaakt maar alles zo uit de (zelf te openen) verpakking.

+ Brunette +

+ Brunette +

11-11-2011 om 13:23

Uitgebreid zat, rodebeuk

Het is niet alleen het handigst om het glutenvrij te houden maar ook het leukst voor het vriendje, dan is hij eens een keer niet het buitenbeentje op een feestje.

Als het je te veel werk is (het is nogal wat, je lijst) kun je een of twee schotels schrappen.

Wat zijn ramequins? En met caprese bedoel je een salade van mozarella en tomaten? Glutenvrije dipsaus moet niet zo moeilijk zijn, goed de verpakkingen lezen. Wat ik zelf lekker vind is een mix van yoghurt met mayonaise, peper, zout en evt. knoflook. Voor een tweede smaak zou je "salsa rosa" kunnen maken van mayo en ketchup (Heinz is gv). Soep en ovenschotel maak je natuurlijk van tevoren. Behalve toastjes ook rijstcrackers.

rodebeuk

rodebeuk

11-11-2011 om 15:28 Topicstarter

Dankjewel brunette

dat had ik even nodig.. iemand die op de rem trapt.
Ramequins zijn franse bakjes van porselein, 4cm hoog en 6 cm doorsnee ongeveer. Eigenlijk bedoeld voor aardappelgratin.

rodebeuk

rodebeuk

11-11-2011 om 15:29 Topicstarter

Edit

"eigenlijk bedoeld voor soufflé" moet het zijn.

Thursday Next

Thursday Next

11-11-2011 om 17:23

Rodebeuk,

geen tips, maar ik vind het wel erg leuk dat je alles glutenvrij doet! Lijkt me geweldig voor het vriendje dat hij gewoon mag mee-eten.

Yta Chalne

Yta Chalne

11-11-2011 om 17:43

Ook

Ik zou ook gaan voor het volledig gv buffet, want een niet gv artikel besmet voor je het weet je hele buffet, en dan was al je moeite voor niets. Ik ou zeker de door Ayla geadviseerde onvolprezen BKB's bakken, die lusten alle kinderen. Echt vreselijk lekker, alleen de geur al. Een succes bij elk feest.

Denk wel even om je houten snijplank, je houten lepels en andere ziekmakers!

Annet

Annet

11-11-2011 om 21:27

Het lijkt mij allemaal erg lekker, maar wat vinden kinderen hier

Mijn zoon van 9 lust heel veel, maar veel vriendjes zijn niet zo.
Ik zou dus eerder gaan voor tomatensoep dan voor pompoensoep.
Ik mis voor de vleeseters nog een makkelijk hapje, zoals kleine gehaktballetjes. (zelf maken met geraspte kaas in plaats van paneermeel)
Voor een lekkere knabbel zou ik wat tortilla chips erbij leggen (volgens mij zijn de meesten gv, even op het etiket kijken). Leuk alternatief voor stokbrood.

En niet om zelf te maken maar wel populair: mini knakworstjes met een prikker erin. Ook die zijn gv te koop.

rodebeuk

rodebeuk

11-11-2011 om 21:32 Topicstarter

Hihi annet

Twaren nu juist de voorkeuren van mijn zoon! Maar ik heb ook nog tomatensoep staan, dus de heren kunnen kiezen. Flespompoen, dat vindt ie het aller- allerlekkerst. Fijnproever, had ik toch al gezegd ?
Hij is zelf vegetarisch dus die knaks zijn een goede tip, ben ik niet zo mee bekend. Staan die bij gv of gewoon tussen de worsten?

Yta Chalne

Yta Chalne

12-11-2011 om 09:26

Check

Er zijn meerdere soorten knakworstjes gv. Check even livaad (www.livaad.nl), ik zie zelfs de gewone Jumbo knakworsten (blik 400 gr.) in de lijst staan. (RB! Dat ik nou moet meemaken dat jij, uitgerekend jij, zegt dat iemand vegetarisch is! Waar moet het heen met de wereld..)

rodebeuk

rodebeuk

12-11-2011 om 11:22 Topicstarter

Leerzaam

Ik kom net terug van de supermarkt. Wat een ingrediënten zijn er toch! Mijn moeder had andere intoleranties, en van haar heb ik overgenomen om alles uit basisbestanddelen te maken. Goeiegenade, wat ze allemaal in 1 zo'n cocktailworstje weten te stoppen! Nou snap ik wat die mensen leren die in Wageningen "voedingsmiddelentechnologie" studeren. Of heet het "levensmiddelentechnologie"?

Verder heb ik mezelf ernstig toegesproken dat ik het echt heel eenvoudig moet houden. Dus nu is het
pompoensoep (tomaten achter de hand, van de Kleine Soepfabriek. De pompoen is gv want met gv bouillonpoeder).
BKB
rauwkost
dipsausjes met weinig ingredienten a la Brunette.
Achter de hand wat rijstcrackerachtige dingen en normale chips.
worst/kaas/noten
Mochten ze heel veel honger hebben dan maak ik nog pasta (gv van Jumbo) met roomsaus, wil zoon graag.
Toetje is chocoladetaart zonder bloem (wat een straf!)
En Yta, ik had 2 verpakkingen cocktailworstjes die eenmaal thuis idd kosher volgens livaad bleken te zijn. Soort Bingo-gevoel krijg je ervan.
Nu nog de keuken schoonmaken voor ik begin.

En nu

nu wil ik het toch echt weten! Wat is BKB????
Ik heb de term nu al een paar keer voorbij zien komen, had de hoop dat iemand het nog zou specificeren, maar dat gaat niet gebeuren, geloof ik.

Hou me niet dom, want zo voel ik me nu wel een beetje

Jons

rodebeuk

rodebeuk

12-11-2011 om 13:03 Topicstarter

Ja jons, dat dacht ik ook

...en ik moest ze nog wel gaan bakken!
http://livaad.nl/Plaadje43a.htm
http://www.livaad.nl/Prod38.htm

Rodebeuk

haha, dat zelfs jij het op moest zoeken! Bedankt, het ziet er leuk en lekker uit, ook al heb ik geen GV-eters in mijn omgeving, dit gaan we toch eens maken!

rodebeuk

rodebeuk

12-11-2011 om 20:35 Topicstarter

Live update

De broodjes waren allerschitterendst gerezen.. maar het grootste succes was toch wel de Chocolate Mousse Cake van Nigella Lawson. Schaamteloos over the top en schaamteloos lekker. Iedereen een tweede stuk. Ik werd er stil van, al die exact goed gedoseerde calorieën. (voor de liefhebber: 175 g boter, 100 g lichte basterd, 100 g fijne kristal, 300 g puur, 50 melk en acht eieren. Even denken. Ja, verder niets!)

Astrid

Astrid

12-11-2011 om 21:39

Nog wat ideen (hier 3 glutenvrije mensen)

Hier sinds een half jaar 3 Glutenvrije eters en een buffet van half gluten en half glutenvrij is niet te doen. Ik kom net van een hockey borrel waar iedereen wat mee moest brengen. Omdat iedereen met z'n glutenhanden aan de glutenvrije chips zat viel er voor ons bijna niks te eten. ik zelf was daar wel op voorbereid, dochters vonden het helemaal niks.

Ik zou het echt simpel houden.
- gehaktballetjes (bij AH hebben ze gehaktkruiden zonder paneermeel, glutenvrij koekje verkruimelen tot paneermeel en klaar)
- blokjes kaas, worst, cherrytomaatjes, komkommer, olijven etc. op een prikker
- tomatensoep, met pompoensoep hoef ik bij mjn kinderen echt niet aantekomen. AH heeft glutenvrije tomatensoep of zelfmaken.
- Naturel of Bolognese Chips van Lays mag gewoon. Paprika nooit.
- Glutenvrije Brownies (die van de C1000 zijn hier erg in trek)

Ik zal vooral niet te moeilijk doen. Bij de AH staat op elk artikel van het huismerk een glutenvrij symbool als het glutenvrij is.

Astrid

Astrid

12-11-2011 om 21:42

Aanvulling

O.ja, tortilla's zijn absoluut NIET glutenvrij. Misschien dat je ze wel hebt maar ik ben ze niet tegengekomen. Ze bestaan wel van Glutenvrije producenten. Lekker, maar wel duur. Taco's en alle toebehoren (zeker van AH) zijn allemaal glutenvrij. Leef je daar op uit.

rodebeuk

rodebeuk

12-11-2011 om 21:54 Topicstarter

Astrid

Bedankt, uiteindelijk is mijn buffet in grote lijnen volgens jouw stramien verlopen.
Nou maak ik wel een biezonder lekkere pompoensoep, dus de score was 7 pompoen-2 tomaat. Ik vind pompoen erg weeïg als er te weinig basis onder de smaak zit, echt vies inderdaad, dus ik doe er altijd prei/selderij/wortel/ui in wisselende hoeveelheden doorheen. Goed gelukt en met 1,5 flespompoen ook nog wat porties ingevroren.

Met tortilla bedoel ik niet zo'n pannekoekending maar een spaanse omelet met aardappel erin.

Niet te moeilijk doen is idd het toverwoord.

Wel had ik een soort van monster van Loch Ness op de bank zitten. Ze hadden in het bos gespeeld dus alles wat ik neerzette was in een mum van tijd verdwenen. Volgende keer bereid ik nog meer voor, zodat ze meteen kunnen aanvallen.

Balen, wat jij vertelt van dat hockeybuffet. De moeder van het gv vriendje maakt bij buffetten op school een gv hoekje en blijft daar bij staan tot zoon genoeg heeft gegeten.. hoop gedoe idd.

+ Brunette +

+ Brunette +

13-11-2011 om 14:18

Gemengd buffet

Waarschijnlijk weten veel mensen niet dat ze de gv-hapjes kunnen besmetten met hun vieze handen of denken dat het zo'n vaart niet loopt. Misschien een kaartje erbij met "niet aankomen als u niet-glutenvrije spijzen hebt aangeraakt"?

Servetjes

Jongste heeft de hele basisschooltijd 2 vriendinnen gehad die glutenvrij moesten eten. 1 van hen was erg vaak hier. Die moeder had een speciale code die erg 'handig' was in het sociale verkeer. Dit meisje zat ook bij jongste op de speeltuinclub, gym etc.etc.
Kortom ze brachten enorm veel vrije tijd samen door in sociaal verband.
Glutenvrij-eten waar niemand met glutenhanden aan mocht komen kwam op een rood servetje te liggen of (als je dat bij de hand had) een rood bordje. De rest op wit.
De chips (naturel b.v.) kwamen dus in een grote schaal met een wit servetje voor iedereen...ernaast een wat kleinere met dezelfde chips en een rood servetje erin.
De hele klas kende deze code. De gym, speeltuinclub en de andere moeder van dat glutenvrije meisje name de code over. Voor de kinderen erg duidelijk en simpeler dan altijd maar bordjes neerzetten of het altijd maar moeten zeggen. Ook met b.v. tractaties in de klas werd er altijd door andere ouders ook een glutenvrije tractatie bijgevoegd appart op een rood servetje. Als ze uit school hier kwamen (beiden dus) en ze kregen beiden chips of pop-corn (ik noem maar wat) liet ik ze gewoon beiden handen wassen en dan samen uit dezelfde bak, ze aten dan hetzelfde. Maar als je wat meer gevarieerds wil aanbieden is het niet altijd handig om voor én glutenvrij en wel met gluten hetzelfde aan te bieden. Wij hebben ons ook ooit het leplazerus gezocht om glutenvrij te barbequen. Werd voor de hele groep ook gewoon té duur. Dus toen maar gekozen voor een tweede (glutenvrije) barbeque erbij.
groeten albana

Wilma

Wilma

14-11-2011 om 20:14

Astrid (ot, over tortilla's)

Astrid, bij Xenos hebben ze regelmatig maistortilla's in het assortiment. Daar staat dan met koeieletters Glutenvrij op, niet die nemen waar dat niet op staat, want dan staat er "maistortilla" en is toch het eerste ingredient "tarwebloem". Grmbl.
Maar die glutenvrije maistortilla's hebben ze regelmatig en kosten dan bijna niks. Zijn lang houdbaar, dus meteen een paar pakje kopen dan .

Groetjes,
Wilma (nu alweer een jaar of drie glutenvrij ...)

Annet

Annet

14-11-2011 om 20:38

Vandaar dat ik dacht dat er glutenvrije tortilla's waren

Die heb ik inderdaad ooit bij Xenos gehaald.
En over een gemengd buffet. Dat hebben wij ook wel eens als we salades en kaasjes hebben staan. Alle soorten beleg zijn dan glutenvrij, alleen de toastjes niet.
Neefje en vader mogen als eerste pakken, laden een bord vol met allerlei soorten beleg (zeg maar onbeleefd veel en vanuit dat bord pakken zij hun hapjes, eventueel met glutenvrije toast of i.d.
Het buffet van avondeten is wel altijd volledig glutenvrij.

+ Brunette +

+ Brunette +

14-11-2011 om 21:03

Kleurcode's goed idee.

Behalve handig is het ook lekker neutraal, het geeft niet het idee van "gewoon" eten en "uitzonderingseten".

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.