Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Betadine

Betadine

09-02-2014 om 21:11

Budget fitness

Ik heb me aangemeld bij zo'n budget fitnesscentrum. Ik heb me één keer wat laten uitleggen en kreeg een niet al te begrijpelijk schema. Ben nu ook één keer zelf gegaan en kon ondanks de eerdere instructie niet goed wijs uit al die apparaten. Mijn doel is spierversterking om de ouderdomskwaaltjes (spieren, gewrichten) te bestrijden. Ik heb geen overgewicht en mijn conditie is eigenlijk heel behoorlijk. Ik ben als warming up en cooling down op zo'n ding geweest waar zowel benen als armen bewegen en waarbij je hartslag lekker verhoogd wordt. Ik heb de helling op 15% gezet en de weerstand op 10. Ik vond dat heel aangenaam vermoeiend. Ook e.e.a. van het schema gedaan dat ik kreeg bij de instructie. Benen/billen, triceps en hoge rugspieren. Biceps niet aan toe gekomen. Oefeningen op matje (buikspieren) laten zitten. Zouden die buikspieren niet op een apparaat kunnen?
Ja, ik weet dat jullie me zullen aanraden een personal trainer in te huren. Ik ben ook wel van plan om dat te doen maar hoor ook graag tips en ervaringen van (budget)fitnessers.
En nog een vraag, het is wel saai. Wat doen jullie voor de afleiding? Muziek luisteren? Luisterboeken luisteren? Of zoeken jullie geen afleiding?

Saai

is het inderdaad! Bij ons stonden wel televisieschermen bij de crosstrainers, roei- en fietsapparaten. Dan kon je gewoon DWDD kijken. Moet je wel je oordopjes meenemen in inpluggen.

Als je meer vragen hebt lopen er toch wel wat mensen rond aan wie je e.e.a. kunt vragen?

Budget fitness?

Is in mijn ogen o.a. fietsen, joggen, skeeleren, wandelen en voetballen met de kinderen in de buitenlucht

Tihama

Tihama

09-02-2014 om 22:51

Stretchband: 6 euro

Dat is mijn budget-fitness. Noodgedwongen vanwege allerlei rare klachten heb ik een serie oefeningen meegekregen van de fysiotherapeut.

Die stretchbanden koop ik bij Perrysport. Eens per jaar knapt er namelijk eentje door te fanatiek gebruik

Het is echt ongelooflijk hoeveel spieroefeningen je kunt doen met 1 elastische band. http://www.domyos.nl/fitzine/advice/oefening-elastiband-n41159

Verder heb ik een aantal jaar geleden de auto de deur uitgedaan. Dus wederom noodgedwongen fiets ik heel veel km. Dat is budgettechnisch ook al zo'n uitkomst.

Tot slot heb ik een hometrainer via marktplaats aangeschaft. Die laat zich uitstekend combineren met een aflevering van mijn favoriete serie op de laptop. Hoef ik niet eens oordopjes in, want mijn huisgenoten klagen niet.

Dus nee, ik zal je geen personal trainer aanraden. Ik raad alleen maar geld weggeven aan fitnesscentra af

Betadine

Als je polis erin voorziet zou je ook met je klachten en vragen naar een fysiotherapeut kunnen gaan en die om advies over de oefeningen kunnnen vragen.

Dat is al een tijd mijn voornemen: eerst naar de peut voor advies op maat, en daarna naar de budgetfitness bij mij om de hoek.

Groeten,

Temet

Puck

Puck

10-02-2014 om 11:23

niet zelf uitproberen

Als je de instructie niet goed snapt dan is het geen goed plan om zelf aan die apparaten te gaan hangen, trekken en duwen. Je moet goed uitgelegd krijgen (en snappen) welke houding je moet aannemen bij een bepaald apparaat. Je loopt anders het risico om de oefening verkeerd uit te voeren waardoor je verkeerd belast en daardoor blessures kunt oplopen.
En saai.... geen idee, bij ons op de sportschool is het niet saai, er zijn genoeg mensen om tussen de oefeningen door even een praatje te maken.

Betadine

Betadine

10-02-2014 om 11:34

Budget

Grappig, Temet, ik heb juist de aanvullende verzekering eruit gegooid en het eigen risico op maximaal gezet. Dat maakt weer geld vrij voor fitness en een keer een consult van een personal trainer. Misschien een foute keus, daar kom ik nog wel achter dan. In het verleden heb ik vergoede Mensendiecktherapie gehad voor een kwaal die daar alleen maar erger door werd. De tandartsverzekering heb ik ook opgezegd en ik ben direct mijn tanden veel beter gaan verzorgen (dagelijks zorgvuldig stoken, beter poetsen). Maar dat terzijde.

Ik verplaats me in het dagelijks leven gezond en goedkoop op de fiets. We doen actieve vakanties en wat budgetkeuzes betreft zijn we van de Lidl en van het lunchpakketten meenemen. Fitnesscentrum en personal trainer is inderdaad een beetje een trendbreuk nu ik het zo bekijk.

Annie

Annie

10-02-2014 om 15:09

Groepslessen

Ik doe altijd even 20 minuutjes fietsen of lopen en daarna ga ik voor de groepslessen, meestal twee uurtjes achter elkaar, een uurtje cardio en een uurtje spieren. Daar is altijd een "leraar" bij, aan wie je tips kan vragen. Altijd leuk en echt niet saai.
Of jouw budget fitness is zo low-budget dat er geen groepslessen zijn?

Tijgeroog

Tijgeroog

10-02-2014 om 15:47

Hoe budget?

Is het werkelijk zo budget dat ze je geen tweede keer willen uitleggen hoe die apparaten leggen?

Kaaskopje

Kaaskopje

10-02-2014 om 21:26

Basic Fit soms?

Daar ben ik vorig jaar ook lid van geworden (en nu weer opgezegd) en wat viel me dat tegen. Ik was nog nooit naar fitness geweest, dus logisch dat ik dan in het begin sta te hannesen met die apparaten. Komt er een personeelslid naar me toe die vraagt of we (ik was met een collega) hulp nodig hebben. Ja, graag! Waarop hij ons toevoegt dat wij als beginnelingen niet erg verstandig waren geweest door ons bij Basic Fit aan te melden. Basic Fit is niet bedoeld voor starters, aldus de beste man. Mijn sportbroek zakte af! Moeten ze dat dan niet op de site zetten? Dat zou mij een jaar contributie hebben bespaard.

Betadine

Betadine

11-02-2014 om 13:30

Tjonge

Het gaat om Fit for free. En ja, ik kan best weer zo'n beperkte instructie vragen, maar ik heb besloten om toch maar een 'echte' te te huren voor één keer en later misschien nog een keer. Het is wel meteen een stuk minder budget zo, helaas. Maar OK.
Groepslessen zijn er ook, maar ik wil voorlopig even een individueel programma gaan doen.
Die budget fitness-centra lijken me een goede gelegenheid om zelf goedkoop door te kunnen gaan zodra je wat kennis en ervaring hebt opgedaan met fitness.
Ik heb in de bibliotheek gezocht naar een boek over fitness waar al die apparaten in beschreven staan, maar niks te vinden, alleen elastieken van Tihama en van die ballen. Weet iemand een boek of een website?

Puck

Puck

11-02-2014 om 15:50

Dan nog, Betadine

Uit een boek kan je geen fitness leren. Het kan nog zo precies beschreven staan in een boekje, maar er zal toch echt door iemand met verstand bekeken moeten worden of je de oefening ook goed uitvoert. Dat kun je zelf niet, je kunt ook heel goed het idee hebben dat je de oefening goed doet, terwijl dat toch niet zo blijkt te zijn. Een personal trainer voor een keertje lijkt mij een goede keus. Is misschien dan wel weer duurder, maar als je door verkeerd gebruik blessures oploopt ben je nog verder van huis.

Betadine

Betadine

11-02-2014 om 17:09

Puck

Natuurlijk, zoals ik hier boven al schrijf, ik huur een personal trainer in (60 euro per uur, slik). Maar ik vergaar graag informatie uit verschillende bronnen. Ik lees er graag ook nog wat over en ik bekijk graag nog wat beelden als ik daarna zelfstandig aan de slag ga.

Moeder

Moeder

11-02-2014 om 19:32

In mijn boekenkast

staat het boek van Oswin Beingsick. Het heet Jouw personaltrainer. Ik vond het heel interessant. Moet het echt eens herlezen. Is trouwens al weer wat ouder, uit 2010 zie ik net.

Betadine

Betadine

12-02-2014 om 19:48

Moeder

Dat boek lijkt precies wat ik zoek! Ik ga het kopen of lenen. Dankjewel.

Moeder

Moeder

12-02-2014 om 19:50

Veel plezier en succes ermee

Destijds twitterde Oswin trouwens en heb ik wat met hem gekletst over het trainen. Misschien een idee als je nog ergens mee zit na het lezen?

Betadine

Betadine

13-02-2014 om 16:56

Personal trainer ingehuurd!

Ik heb een sessie gehad met een personal trainer. Duur maar nuttig. Goede theoretisch onderbouwde uitleg van van alles en alles werd afgestemd op mijn persoonlijke doelen. Wat voelt dit lekker zeg. Nooit verwacht toen ik ermee ging beginnen. Nu nog even dat boek lezen.

Puck

Puck

18-02-2014 om 10:24

Duur?

Ja, duur zal wel, maar kijk eens wat het oplevert: nuttige adviezen, work out kunnen doen zonder verkeerde belasting (en dus kans op blessures) en een goed gevoel! Dat is het ongetwijfeld meer dan waard.

Betadine

Betadine

18-02-2014 om 16:28

boek

Ik heb het hierboven genoemde boek inmiddels voor de helft gelezen, maar het is toch niet helemaal wat ik zoek. Nog niet erg informatief en rare voedingsadviezen. Het doel van de trainingen lijkt voor de auteur toch vooral de uiterlijke verschijning te zijn.
Ik heb nu dit boek op het oog: http://www.bol.com/nl/p/krachttraining/1001004010937413/ Kent iemand het?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.