Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

nuevenanno

nuevenanno

02-03-2012 om 13:56

Btw op schilderwerk en garantie

Het moet gaan gebeuren, de buitenboel is toe aan een verfbeurt. We zijn dus offertes aan het opvragen. Schilder nummer 1 ( overigens aanbevolen door kennissen ) lijkt af te gaan vallen ondanks zijn gunstige prijsopgave. Volgens hem was ik de eeste die hem ooit had gevraagd of hij garantie gaf op het schilderwerk. Is dat zo'n rare vraag? Verder kwam hij met een offerte excl. Btw. Ik wilde graag een bedrag horen inclusief btw. Volgens mij valt schilderwerk onder het 6% tarief. Schilder meldde dat dat zou veranderen en dat hij niet het risico wilde lopen dat hij zou beginnen als tarief 19% zou zijn. Hij wilde het risico delen en uitgaan van 10%. Daar voel ik dus helemaal niks voor.
Weet iemand hoe het nu zit met dat btw tarief? Ik vind dat zolang het 6 % is een bedrijf daar van uit met gaan. Nog tips en dingen waar ik alert op moet zijn bij de komende offertes ? En wat is nu wijsheid? Kleine zelfstandige of toch maar een groter bedrijf? Thnx alvast.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
bibi63

bibi63

02-03-2012 om 14:44

Ik weet niets van verhoging van het btw tarief. Maar het lijkt mij vrij simpel. NU geldt een btw tarief van 6%. Ik vraag mij af, of ALS het btw tarief verhoogd (tijdens uitvoering en facturering van de werkzaamheden), dat iemand die offreert in de tijd dat het 6% is, dan ineens voor 19% moet declareren. Lijkt mij niet. Maar, als dat wel zo is (en dan wordt je daar bij iedere schilder mee geconfronteerd), dan kan de schilder in zijn offerte gewoon het 6% tarief vermelden, met de vermelding, dat als uit overheidswege het btw tarief tijdens uitvoering verhoogd wordt, dat hij dan 19% moet factureren. Daar ga je mee akkoord of niet. Lijkt mij van wel, want je hebt geen keus.
Gr. Bibi

Vic

Vic

02-03-2012 om 14:49

Verhoging

Ik weet dat vorig jaar tijdelijk een 6% tarief is geweest, tot 1 augustus meen ik. Voor huizen jonger dan 15 jaar geldt nu gewoon weer het tarief van 19%.

nuevenanno

nuevenanno

02-03-2012 om 15:13

Belastingdienst site

Vic,

Dit plukte ik van de site van de belastingdienst:

Btw-tarieven en btw-vrijstellingen

De btw kent tarieven van 0%, 6% en 19%. Als u zaken doet met het buitenland, kan het 0% btw-tarief van toepassing zijn. Het verlaagde btw-tarief van 6% is bijvoorbeeld van toepassing op voedingsmiddelen, medicijnen en op isolatie-, schilder- en stukadoorswerkzaamheden aan woningen. Voor de overige producten of diensten geldt het algemene btw-tarief van 19%.

Huh?

oh gezeur zeg, het is gewoon 6% en een schilder/klusser die zo communiceerd moet je niet nemen.

Het maakt niet uit voor de facturering of het een groot of klein bedrijf is, ik zou gewoon in de buurt gaan vragen welke schilder goed is bevallen.

Vic

Vic

02-03-2012 om 16:06

Klopt

Ik heb het even nagelezen. De regel is nu dat je voor schilderwerk van woningen ouder dan 2 jaar 6% betaalt. Normaal gesproken wordt een btw-verhoging doorberekend aan de klant. Anders zou de klusser er verlies op maken, want hij moet dan wel 19% afdragen.

Btw indd

is gewoon btw. Of het nu 6 of 19% procent is, dat komt gewoon op de prijs die jij zelf voor je eigen werkzaamheden vraagt.

Garantie

Natuurlijk heb je garantie op schilderwerk. Ik heb echt wel eens een schilder terug laten komen omdat hij prutswerk had geleverd. En hij heeft het uiteraard gratis hersteld.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Margriet*

Margriet*

02-03-2012 om 21:26

Vraag over garantie

Maar wat is dan een redelijke termijn voor garantie. Tot hoeveel jaar kun je dan daarop terugvallen. Ik kan me voorstellen dat na vier jaar je schilderwerk bijv. lijdt onder veel zon, pui op het zuiden en dat je dan niet meer op garantie kunt terugvallen.
En wil je wel iemand die prutswerk levert het nog eens laten herstellen? (wordt het daar beter van?)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.