Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Kinne

Kinne

20-06-2013 om 12:22

Broodrijs vraagje.

Wil broodjes gaan bakken maar volgens recept moet dat 2 maal rijzen. Nu wil ik 's ochtends lekker vers brood kan ik dan de avond tevoren het klaar maken, de hele nacht laten rijzen( i.p.v. 25 min.) en dan 's ochtends gaan bakken.

P

P

20-06-2013 om 12:47

Goeie vraag

daarom gebruik ik altijd afbakbroodjes ipv gewoon een pak broodmix spul. Ik ben benieuwd en vooral of je dan de eerste of zelfs tweede rijstijd mag nemen gedurende de nacht.

Ja dat kan...

En door het deeg langzaam te laten rijzen zullen ze zelfs nog veel lekkerder worden. Maar je moet dan heel erg weinig gist gebruiken. Veel minder dan in het recept staat. Als je het heel lang en langzaam laat rijzen hoef je eigenlijk ook niet 2x te laten rijzen. Lees eens wat op internet over no knead bread, dan snap je het idee. Als je dit een keer geprobeerd hebt ben je verkocht: http://www.nrcnext.nl/koken/2009/10/23/no-knead-focaccia/

Lux

Lux

20-06-2013 om 16:41

Is juist lekker

Zuurdesem brood staat dagen te fermenteren, dat is rotten, maar oh zo lekker.... Deeg kan niet tegen tocht en kou, dus zet het afgedekt met een vochtige theedoek op een tochtvrije plaats, voor gebruik nog een keer goed kneden er broodjes van draaien, en dan op de bakplaat, maar eerst nog even laten rusten, 20 minuutjes, en dan bakken.

Sukran

Sukran

21-06-2013 om 03:07

No-knead bread

Er zijn veel verschillende versies op de markt, ik bak dagelijks het artisan bread in 5 minutes a day van Jeff Hertzberg & Zoe Francois. http://www.artisanbreadinfive.com/2010/02/09/back-to-basics-tips-and-techniques-to-create-a-great-loaf-in-5-minutes-a-day
Heb het inmiddels behoorlijk vereenvoudigd maar de tweede rijs heeft het wel nodig. Omdat ik nogal van het gemak ben, ga ik zeker die met 1x rijzen proberen!

Sukran

Ziet er lekker uit. Wil je je vereenvoudigde recept hier eens neerzetten? Ik moet wel lachen om de zelfredzaamheid van de schrijfster. In het zachte plastic deksel van haar kom zag ik een gaatje. Erbij staat "I had my husband put a little hole in the top of the lids so that I could close the lids and still allow the gases to get out."

Sukran

Sukran

21-06-2013 om 09:20

Gelatine

Ja, geweldig he, de 'Opzij' vrouw in mij kwam subiet in opstand. Welke emancipatie... Maar goed, het recept. De vereenvoudiging zit 'm vooral in dat gedoe met water in de oven enzo. Omdat het ons dagelijks brood is, vind ik die harde korst helemaal niet handig (en ook niet perse heel veel lekkerder) dus dat blussen is niet nodig. Als ik het allemaal wat sneller voor elkaar wil hebben, dan vorm ik het brood en schuif het in de oven die heel even is opgewarmd naar iets boven kamertemperatuur, nog 35C (oven wel uit dan). Na een half uurtje is het dan wel genoeg gerezen en zet ik de oven aan, met brood erin, naar 220C. Na 20min temp terug naar 200/180 en half uur later is brood klaar. Als je een timer op de oven hebt, kun je het brood vormen, en oven aan laten gaan op een later tijdstip op 200C voor 30-35min. In het Nederlandse klimaat zou je zo klaar kunnen zetten voor de volgende ochtend, vers brood bij het ontbijt.
Echter, ik mix vaak met roggemeel en wat lijnzaadmeel en dan wil het nog wel eens wat plakkerig blijven. Oven hoog en goed voorverwarmen werkt dan beter. Ook: waar ik niet omheen kom, is het deeg minstens een uur in de koelkast zetten omdat het anders echt veel te veel plakt, geen beginnen aan. Vandaar dus dat die tweede rijs wel moet. Verder maak ik alle deeg in een keer op (houdbaarheid in Maleisië beduidend minder, ondanks koelkast), en vries in, wat goed gaat (als in: brood droogt niet uit).
Houd me aanbevolen voor allerlei tips en tricks om broodbakken zonder machine, nog eenvoudiger te maken!

Kinne

Kinne

21-06-2013 om 16:18

Dat is mooi.

ga het van het weekend uitproberen. Bedankt voor de reacties.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.