Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Kaaskopje

Kaaskopje

26-08-2013 om 21:24

Brood bakken

Ik heb nu twee keer zelf (wit)-brood gebakken. Een keer van een Belgisch recept (daar heet het huishoudbrood) en een keer via Smulweb. En beide was het net niet helemaal. Het Smulwebbrood bleef een bleke Bet, zelfs nadat ik de baktijd bijna verdubbeld had.
Mag ik vragen hoe de ambachtelijke bakkers onder ons hun brood bakken, witbroodrecepten dus?
Zelf vind ik vergebakken bruinbrood eigenlijk het lekkerst, maar 't gezin niet...

Tijgeroog

Tijgeroog

26-08-2013 om 21:30

Valsspelen

Ik knikker de hele boel in de broodbakmachine, dat gaat meestal wel goed.

Je kan ook verschillende meelsoorten door elkaar gebruiken, dan kun je een brood maken dat tussen wit en bruin in zit. Wij vinden mailboot het lekkerste, daarvoor halen we bij de regionale molen zakken met maïsmeel mis. Google maar eens op molenaarsgilde, daar kun je allemaal molens en recepten vinden.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-08-2013 om 21:39

Broodbakmachine

Tja, die heb ik dus (nog) niet. Ik zou niet weten waar ik nóg een apparaat moet stallen. Op eigen kracht lukt het ook wel, maar nu nog een goed recept
Niet ver bij ons vandaan is een molen waar we meel kunnen halen. Ik zal eens op de site kijken voor recepten, dank je wel.

Hanne.

Hanne.

26-08-2013 om 21:43

Simpelste versie

De simpelse basisversie bestaat bij mij uit
500 gr bloem
300 ml water
8 gr gist
10 gr zout
Scheut olijfolie

Dit allemaal mengen en een minuut of 5 kneden. Dan 1 uur laten rijzen (in de slakom onder een theedoek of folie).

Goed doorkneden en in de gewenste vorm brengen. Bv vlecht of bolletjes of vloerbrood). Dan op de bakplaat nogmaals een uur laten rijsen onder een doek.

Oven voorverwarmen op 200 graden. Brood ongeveer 20 minuten bakken. Het is klaar als het 'hol' klinkt.

Hanne.

Hanne.

26-08-2013 om 21:46

Meer variatie

Als je bovenstaande recept onder de knie hebt kan je gaan varieren. Ander type bloem, melk ipv water. Eitje er bij oid.

Maar het is fijn als je eerst gevoel hebt voor hoe deeg aan moet voelen.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-08-2013 om 21:52

Hanne

Ja precies, ik weet nu nog niet wat 'goed' is als ik het deeg in handen heb. Bij het tweede brood voelde het goed, maar ik denk dat het net een beetje te vochtig was.
Ik heb de voorgaande broden met boter gebakken. Proef je olijfolie er niet bovenuit?
Dank je wel voor het recept.

Jesse_1

Jesse_1

26-08-2013 om 23:11

Leuk!

Ik ga ook eens proberen zelf brood te maken. Dank voor het recept Hanne.

Jesse_1

Jesse_1

26-08-2013 om 23:13

Nog vraagje

Moet je nog speciaal kneden? (Ik herinner iets met een kuiltje en dat eerst rondroeren of zo?!)

Jessica O

Jessica O

27-08-2013 om 07:50

Blog

Lees voor tips ook eens de blog van Levine, uit de keuken van arden heet die. Staan super veel recepten op, en heel veel tips!

Hanne.

Hanne.

27-08-2013 om 08:10

Kneden

Ik kneed niet op een speciale manier omdat ik gedroogde gist gebruik. Als je verse gist gebruikt moet je dat wel oplossen.

De olijfolie proef je niet duidelijk. Grote voordeel tov boter is dat je het niet eerst zacht hoeft te laten worden.

En als je wilt weten hoe brooddeeg aan hoort te voelen begin gan eens met een kant en klare mix. Die van homemade vind ik best goed. En watik ook altijd doe is het water niet in een keer er bij doen maar een beetje achter houden. Bloem neemt niet altijd even veel water op.

Christel

Christel

27-08-2013 om 09:40

Zonnebloemolie

gebruik ik of vloeibare margarine. Alleen in hartige broden gebruik ik olijfolie.

Hanne.

Hanne.

27-08-2013 om 10:35

Suiker vergeten!

Ik realiseer me net dat ik een ingredient vergeten ben te vermelden: suiker! Voor de zekerheid het recept dus nogmaals, maar dan met alle ingredienten.

-------------------
500 gr bloem

300 ml water

8 gr gist

10 gr zout

Scheut olijfolie

5-10 gram suiker

Dit allemaal mengen en een minuut of 5 kneden. Dan 1 uur laten rijzen (in de slakom onder een theedoek of folie).

Goed doorkneden en in de gewenste vorm brengen. Bv vlecht of bolletjes of vloerbrood). Dan op de bakplaat nogmaals een uur laten rijsen onder een doek.

Oven voorverwarmen op 200 graden. Brood ongeveer 20 minuten bakken. Het is klaar als het \'hol\' klinkt.

Hanne.

Hanne.

27-08-2013 om 10:36

Christel

Even uit nieuwsgierigheid. Wat versta jij onder 'hartige broden'?

Een brood is m.i. in de basis altijd hartig. Tenzij je er suikerbrood of krentenbrood van maakt zeg maar.

Christel

Christel

27-08-2013 om 12:53

Hanne (en over suiker)

Ik voeg nooit suiker toe aan gewone broden. Wel moutmeel, omdat ik donker brood zo mooi vind (slaat nergens op, haha). Suiker is toch voor het rijzen? Ik doe op 750 meel/bloem 10 gram gist en dan rijst het eigenlijk voldoende.

Hartige broden zijn dingen als plaatbrood (iets foccacia-achtigs is dat geloof ik). Ik maak vaak pizzabroodjes die de kinderen mee naar school nemen. Daarvoor gebruik ik olijfolie. Zonnebloemolie gaat in "ons dagelijks brood", krentenbollen, kruidbroodjes.

Ik bak heel graag brood en heb ik nu in Duitsland ontzettend uit kunnen leven in de supermarkt. Ik heb aardappelbroodmeel gekocht. Volgens mij wel een kant-en-klaar-mix maar voor een keertje mag dat best (en voel ik me toch een beetje schuldig).

Kaaskopje

Kaaskopje

27-08-2013 om 12:57

Focaccia

Ik stel me voor dat je focaccia onder de hartige broden schaart.
Ik zag in meer broodrecepten suiker staan, maar als het niet hoeft, waarom zou je het dan doen? Het meel en het gist zouden toch voldoende reactie op elkaar moeten geven zonder er ook nog eens letterlijk suiker bij te doen?
De tip van kant en klaar brood vind ik wel een goeie. Ik wilde meteen stoer doen)

Tijgeroog

Tijgeroog

27-08-2013 om 13:19

Focaccia

Is hartig brood, daar gaat ipv 300 ml 400 ml op een halve kilo meel in.

Suiker doe ik er nooit in. Meel en water alleen is niet genoeg om het gist te laten reageren, er moet ook zout bij. (Hebben ze mij altijd verteld, ik heb het nooit geprobeerd) Wel gebruik ik altijd de helft van de hoeveelheid zout die in het recept staat, dus als er twee theelepels in het recept staan doe ik er een theelepel.

Hanne.

Hanne.

27-08-2013 om 14:24

Zout en suiker

Zout in het brood is nodig voor de smaak, niet voor het gisten. Zout en gist is zelfs een hele slechte combinatie. Die moet je (tot het moment van kneden) zo veel mogelijk gescheiden houden.

Suiker zorgt juist voor een betere gisting. Al is het bij de meeste droge gistvormen geloof ik niet strikt noodzakelijk meer. Uit nostalgie (luiheid) gebruik ik het wel altijd. Of ik nu verse of gedroogde gist gebruik.

En focaccia is inderdaad een hartig brood (hoewel ik nooit gehoord heb dat daar meer water in hoort). Maar een 'gewoon' bruin of witbrood is wat mij betreft ook hartig. Alleen krenten, en suikerbrood (of kaneelbrood/bolussen etc) zijn volgens mij echt zoete broden.

Tijgeroog

Tijgeroog

27-08-2013 om 15:30

Focaccia van paul hollywood

Ik gebruik voor een focaccia dit recept van Paul Hollywood, en die gebruikt meer water. Alleen kneed ik het niet met de hand (een keer gedaan, en mijn keuken was daarna niet meer zo mooi schoon als in het filmpje ), maar met de broodbakmachine. In een keukenmachine kan ook.
Er komt heerlijk brood uit, veel luchtiger dan gewoon wit brood dat in focacciavorm gebakken is.

http://www.bbc.co.uk/food/recipes/focaccia_08389

500g/1lb 2oz strong white bread flour
2 tsp salt
2 sachets dried easy blend yeast
2 tbsp olive oil
400ml/14fl oz cold water
olive oil, for drizzling
fine sea salt
Preparation method
Place the flour, salt, yeast, olive oil and 300ml/10½fl oz of the water into a large bowl. Gently stir with your hand or a wooden spoon to form a dough then knead the dough in the bowl for five minutes, gradually adding the remaining water.
Stretch the dough by hand in the bowl, tuck the sides into the centre, turn the bowl 80 degrees and repeat the process for about five minutes.
Tip the dough onto an oiled work surface and continue kneading for five more minutes. Return the dough to the bowl, cover and leave to rise until doubled in size.
Technique: Kneading bread with oil

Watch technique
1:01 mins
Line two large baking sheets with greaseproof paper. Tip the dough out of the bowl and divide into two portions. Flatten each portion onto a baking sheet, pushing to the corners, then leave to prove for one hour.
Preheat the oven to 220C/425F/Gas 7. Drizzle the loaves with oil, sprinkle with fine sea salt then bake in the oven for 20 minutes. When cooked, drizzle with a little more olive oil and serve hot or warm.

Tijgeroog

Tijgeroog

27-08-2013 om 15:46

En het zout

Gist kan geloof ik niet tegen de kristallen van zout, maar opgelost zout is dan weer geen probleem. En het klopt inderdaad dat het zout niet nodig is om het gist te laten reageren, maar het geeft stevigheid aan het broos, aan het glutenskelet noemden ze het ergens. Als je brood zonder zout bakt wordt het daarom minder hoog en luchtig.
En ik vind het dus prima smaken met de helft van de gebruikelijke hoeveelheid zout, is ook gezonder. Ik zag laatst een tv uitzending over zout in brood, daarin werd ook verteld dat de hoeveelheid zout in winkelhouder de afgelopen toen jaar geleidelijk verminderd is, en niemand merkt er iets van.toen de presentator brood (volgens recept) van tien jaar geleden kreeg vond hij het juist veel te zout.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

27-08-2013 om 16:55

Suiker

Wij doen nooit suiker in het deeg. Ik had trouwens begrepen dat suiker een alternatief zou zijn voor 'broodverbeteraar': een middeltje dat ervoor zorgt dat je brood langer 'vers' blijft.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-08-2013 om 22:37

Zout in brood

In het Belgische brood moest meer zout dan in het Nederlandse brood. Ik vond dat veel te zout. Ik heb nu minder dan de helft gebruikt en dat is zout genoeg.
Ik ga de recepten en ideeén van dit draadje maar uitprinten en uitproberen. Leuk!

lennest

lennest

28-08-2013 om 13:31

Makkelijk recept voor lekker simpel brood

Via de website lifehacking vond ik onderstaand recept voor brood. Lifehacking is een website met van oorsprong handigheidjes voor digitaal leven, maar dit stond er ook een keer op. En het werkt..... De tijdsinvestering is minimaal en het resultaat is maximaal.
Zie ook de link: http://lifehacking.nl/thuis-tips/bak-makkelijker-je-eigen-brood/
Het werk dat eraan voorafgaat kost 10 minuten tijd voor het maken van een voorraad deeg, en 5 minuten zodra je een brood gaat bakken.
Het verschil met ‘gewoon’ brood bakken? Het kneden weglaten en een koelkast toevoegen.

Nodig
• rechthoekige plastic bak van 5 liter die zo efficiënt mogelijk in je koelkast past; boor een gaatje in het deksel (je kunt ook een grote kom grotendeels afdekken met vershoudfolie)
• bakpapier
• liefst: strooibusje met bloem
• 900 g tarwebloem
• 680 g water
• 14 g zout
• 14 g gedroogde gist (2 zakjes)
Deeg maken
Het handigst is om het deeg na het avondeten te maken, als je het aanrecht nog niet helemaal schoongemaakt hebt – bloem stuift tenslotte.
Je doet 680 ml water in de waterkoker en zet die aan. De lege bak zet je op de weegschaal en je doet er 14 g zout in. Nu is het water lauwwarm, giet 680 g (= 680 ml) in de bak. Strooi de gist gelijkmatig over het water, en laat hem in het water zakken zodat hij begint op te lossen – intussen kun je even iets anders doen. Tot slot voeg je 900 g bloem toe, verdeeld over de hele bak.
Dan haal je de bak van de weegschaal en roer je met een houten lepel totdat alle bloem nat is. Deksel of folie erop, twee uur laten staan, en voor je naar bed gaat, zet je de bak in de koelkast.
Brood vormen
Ruim een uur voordat je vers brood wilt eten, leg je bakpapier op een ovenrooster. Pak de bak met deeg uit de koelkast en gebruik een strooibusje om bloem over het gedeelte van het deeg te strooien dat je gaat gebruiken (de rest van het deeg kun je in de koelkast minstens nog een week bewaren) en over je handen.
Met een metalen lepel ‘snijd’ je de gewenste hoeveelheid deeg af van de rest van het leeg, en van de wanden van de bak. Probeer dat zo te doen dat er al een soort bol ontstaat, schep het deeg als het ware naar de onderkant.
Pak het deeg met beide bebloemde handen uit de bak en vouw het naar achteren, zodat er een gladde bovenkant ontstaat. Vorm een grote bol, of een langwerpig brood als je houdt van veel knapperige korst. Dit moet vrij snel gebeuren anders zakt het uit je handen en gaat het kleven.
Leg het gevormde deeg op het bakpapier. Het rooster met het deeg kun je eventueel op de verwarming zetten. Het deeg moet ongeveer een half uur rijzen.
Zet nu een ovenschaal met een laagje water onder in de oven en verwarm die voor op 220 à 230 graden, hete lucht.
Bakken
Als de oven heet is, strooi je wat bloem over het brood, en maak je met een scherp mes enkele inkepingen. Het werkt goed om het mes tussendoor nat te maken.
Schuif het rooster in de oven en laat het brood 30–35 minuten bakken. Daarna haal je het eruit (ovenhandschoenen!) en laat je het een kwartiertje afkoelen. Luister… je hoort de korst knappen!
Opruimen
Als het deeg op is, kun je in de bak meteen nieuw deeg maken, of de bak zonder hem schoon te maken in de koelkast terugzetten tot het volgende gebruik (dan worden de restjes niet hard). Dit kun je misschien niet eeuwig volhouden, maar na een paar keer wordt het brood er zelfs lekkerder van.
Schoonmaken
Voor het schoonmaken van de bak heb je ook een hack nodig, want met de hand afwassen is een crime: klontjes deeg koeken vast aan borstel, doek of sponsje. Wat werkt: de bak na gebruik in de gootsteen zetten en de uren daarna gewoon handen erboven wassen etc., zodat hij nat blijft. Zodra de vaatwasser aangaat, zet je hem daarin (gewoon over de kopjes heen) en dan kost het geen moeite en geklieder.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-08-2013 om 00:14

Ga rustig door

maar ik bedank vast voor de recepten en tips. Ik heb vandaag een doos uit de winkel gehaald en ga die nu eerst maar eens uitproberen, voor hoe deeg moet voelen en daarna hoop ik dat ik ook zelf een smakelijk broodje kan bakken

Christel

Christel

29-08-2013 om 08:17

Deze is ook heel lekker

http://uitdekeukenvanarden.blogspot.nl/2008/09/frans-landbrood_18.html

Ik bak al jaren brood, maar ik probeer nog steeds nieuwe dingen uit. Pas heb ik rijsmandjes gekocht en dit uitgeprobeerd, was heel erg lekker!

mirreke

mirreke

01-09-2013 om 16:55

Toch broodbakmachine...

Zo simpel: je kwakt alles er 's avonds in, programmeert het apparaat, en 's ochtends heerlijke geuren en een lekker warm brood.
ik koop eerlijk gezegd altijd mixen, hier in Duitsland is dat niet al te duur. Twee broden uit een pak. Lekker dat donkere brood.

En kaaskopje, ik heb ook niet alteveel plek hier, maar een broodbakmachine... daar maak ik plaats voor (was bij mij aanleiding om eens kritisch te kijken naar alles wat we in de keuken hebben staan).

amk

amk

06-02-2014 om 13:35

zout en suiker

gist is een eencellige schimmel. Die groeit met als energiebron suiker. Hij gaat dan windjes laten en daar wordt je deeg zo lekker luchtig van.

opgelost zout kan door het membraan en heeft dan geen probleem. bij niet opgelost zout gaat juist het water vanuit de gist naar het zout(Osmose) en dan kan de gist zijn werk niet meer doen.

De gedroogde gist is vaak niet alleen gist, maar gist met een laagje suiker. Die suiker verbeterd ook de houdbaarheid omdat vocht er minder snel bij kan.

Daarom wordt er eigenlijk altijd een vorm van suiker aan recepten met gist toegevoegd.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.