Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Tessa

Tessa

21-02-2012 om 09:48

Brood bakken

Wie weet een goed basis recept om brood te bakken?
En dan bedoel ik niet zo'n brood in een bakvorm of broodmachine, maar zo'n plat brood op de bakplaat in de oven.

Groetjes Tessa

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Tessa: gistdeeg

Ik zou me eerst eens gaan verdiepen in de wereld die deeg heet.
Als je met gist werkt, een levend organisme, is niet alleen de verhouding van de ingrediënten van belang maar ook hoe je ermee om gaat. Dus hoe lang je kneed, hoe je laat rijzen (plek, temperatuur, vochtigheid).
Die dingen bepalen meer het eindresultaat, en dat wordt algauw een lange verhandeling.
Plat brood is ook niet wezenlijk anders dan brood uit een vorm of bakmachine. Bedoel je een wit brood of volkoren? Het deeg blijft hetzelfde als in de vorm.
Kortom, duik erin en google je suf.... ik denk dat jij meer hebt aan uitgebreide handleidingen.

Ik wil wel ons recept geven, maar ik weet niet of je wit of volkoren wilt bakken.

Jessica O

Jessica O

21-02-2012 om 21:32

Recepten

kijk eens op het volgende blog
http://uitdekeukenvanarden.blogspot.com/p/recepten-index.html
Er staan ontzettend veel tips en recepten op, echt een aanrader als je zelf brood wil gaan bakken!!

Jessica

Tessa

Tessa

22-02-2012 om 08:37

Bedankt,

Ik had al wel op google gezocht, maar er is zo veel en de een zegt zus en de ander zo en de een doet er tien ingredienten in en de ander drie.

Vandaar dat ik mn vraag hier had gesteld.
Misschien had iemand het ultime recept voor een witbrood.

Op de site die jij geeft, Jessica staan ook recepten met heel veel ingredienten, terwijl ik dacht dat je met bloem, gist, zout en water klaar was.
Maar in welke verhouding weet ik dus niet en hoelang in een hoe hoog verwarmde oven en hoelang rijzen en kneden. Snap je?

Ok wit brood dus?

Bloem, water, gist en zout heb je dan nodig.
Hoe ik het doe:
500 gram bloem in de machine, ruim eetlepel gedroogde gist (1 zakje, maar ik heb een pot staan), engelse theelepel zout, ongeveer 300 gram handwarm water.
Maar dat bloem en water doe ik op gevoel, dus daar ga je al! De ene keer meer dan de andere.
Oh, soms doe ik er wat suiker doorheen, thee- tot eetlepel, als ik een goede rijs wil die wat sneller gaat. Voor hartig brood misschien nog wat olijfolie.

Eerst meng ik alles in de machine, dan kneed ik nog met de hand tot het deeg heel soepel is. De een wil het deeg wat vochtiger dan de ander, dat maakt weer uit voor hoe makkelijk het kneden gaat.

In de zomer en de winter gaat de rijs het makkelijkst, in het tussenseizoen, als de verwarming niet aan staat, is het lastiger.

Je kan ook nog een no-knead brood uitproberen.
Het belangrijkste is gewoon beginnen! Leuke websites zijn www.frugalgirl.com en www.smittenkitchen.com.

Tessa

Tessa

22-02-2012 om 11:59

Dank je!

Ik ga dit proberen, een machine heb ik niet, maar alles met de hand moet ook wel lukken, nu nog de vraag hoe lang rijzen en hoe lang in de oven..

Cicade

Cicade

22-02-2012 om 14:01

Soda bread misschien ook leuk?

Leuk om eens te proberen omdat het zó simpel is.
Een gistloos brood dus, met wel een behoorlijk harde korst, maar omdat het zo eenvoudig is en op zich prima van smaak, geef ik 'm toch even mee.

Afhankelijk of je wit of bruin wilt het recept voor een middelmatig formaat brood.
500 g witte bloem of 250 wit en 250 volkoren.
1 tl zout
1 tl baking soda (natriumbicarbonaat of zuiveringszout bij drogist,apotheek en toko te koop)
ca. 1/2 liter karnemelk óf de wei (zeg ik het goed?)die je overhebt als je zelf weleens kaas maakt van melk. Die gooi je nl. meestal weg, maar die is prima geschikt voor dit brood.

Oven voorverwarmen op 200 graden. Alle ingrediënten zeven in een kom. Karnemelk erbij. Indien nodig meer karnemelk of bloem toevoegen. Alles vooral vlot doorkneden tot een soepel deeg. Het zuur van de karnemelk begint nl. meteen te werken en te lang kneden resulteert in een taai en ongerezen brood.

Fluks (vond ik zo'n leuk woord dus dat gebruik ik zelf ook maar) tot een bol vormen en met een mes een groot kruis in het midden kerven. Ongeveer 30 minuten bakken in het midden van de hete oven.
Het brood is klaar als het hol klinkt als je op de onderkant klopt (met een pollepel of je hand).
Als je het brood na het bakken meteen in een theedoek wikkelt, zal de korst iets minder hard worden.

Succes.

Ik heb ook nog een leuk recept van een bannock brood dat je met ongeveer dezelfde ingrediënten in een koekenpan bakt! Ook heel snel en eenvoudig en met de structuur en smaak vergelijkbaar met die van scones.
Dus mocht je die ook willen hoor ik het wel, dan zoek ik 'm even op voor je.

Janna

Janna

23-02-2012 om 14:15

Mijn brood

Voor 2 hele broden:

500gr bloem en 500gr tarwemeel
ong 800ml lauwwarm water (op gevoel, dus met wat minder beginnen en water toevoegen als dat nodig is)
1 zakje droge gist
theelepeltje zout
2 klontjes suiker
ongeveer 50 gram boter

=Eerst bloem en meel mengen en in het midden een kuil maken.
=Zout langs de randen van de kuil strooien (mag niet direct in aanraking komen met gist, anders rijst het slecht)
=Gist met beetje lauwwarm water en suiker tot een papje roeren en in de kuil gieten, rest van het water toevoegen. Het gisten begint gelijk (bubbelen).
=vervolgens het bloem/meel mengsel een tijdje over het gistpapje (de kuil) scheppen tot het bubbelen ophoudt
=nu flink kneden tot een soepel deeg (doe ik meestal 5 minuten) en intussen de zacht geworden boter erdoorheen kneden. Te korrelig deeg, dan beetje lauw water toevoegen. Te plakkerig deeg, dan beetje bloem toevoegen. Het deeg moet soepel zijn en mag een beetje plakkerig zijn, maar niet te plakkerig.

Deeg in kom wegzetten met daaroverheen een vochtige theedoek zodat het verder kan rijzen.

Oven voorverwarmen op 190 graden.

Als het deeg mooi gerezen is (duurt bij mij meestal een half uur), nog even doorkneden en er bolletjes of 2 hele broden van kneden. Als vorm kun je een broodblik, of een cakeblik gebruiken.
Bolletjes (met kruisje erin) maak ik meestal vuistgroot. Deze kunnen, met wat tussenruimte voor het rijzen, gewoon op de bakplaat zonder vorm.

Ongeveer 30 minuten in het midden van de oven bakken. Bolletjes iets korter, 20-25 min.

Na het bakken meteen uit de vorm halen (bij hele broden) en op een rooster plaatsen met een (droge) theedoek eroverheen.

Veel succes en plezier!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.