Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

broeken met scheuren

'broeken met scheuren (hoe hip ook) en ontzettend blote jurkjes vallen niet onder casual chic.'

Even gepikt uit een ander draadje.

Ik weet het, broeken met scheuren (dus zo gekocht, geen scheuren die er toevallig later in zijn gekomen doordat je aan een spijker bent blijven hangen of zo) zijn hip. Ik kom uit de tijd waarin je zelf je favoriete spijkerbroek langdurig versleet en verstelde, de aankoop van nieuwe (en zelfs ook dure) broeken met scheuren bestond toen niet (en ik zou dat dan nep hebben gevonden).

Sommige van mijn volwassen kinderen dragen ze. Ik zeg er niks van, positief noch negatief.
Onlangs was er een familiefeestje en een van de aanwezigen had zo'n broek aan. Net nieuw.

Een andere aanwezige (van mijn generatie) maakte er een grap over, aanhakend aan het verhaal over een vakantie in ZuidEuropa die de broekdrager net beleefd had: 'toch best gevaarlijk he, die strijd in de arena, je bent er niet zonder kleerscheuren af gekomen.' Dat leverde de bekende lach van een boer met kiespijn op. Ik heb me erbuiten gehouden.
Een andere aanwezige - generatiegenoot van de gescheurde broek-drager, die anders veelal glamourachtige items draagt, merkte op: mijn opa (80) zeurt er ook elke zondag over als ik zo'n broek aan heb, als ik kom eten. Dan zeg ik: kom op opa, dat is hip.' Maar ja, opa komt uit een tijd waarin mensen heel blij waren als alle kinderen schoon en heel naar school konden.

Hoe is de gescheurde broekensitiuatie bij jullie thuis? Draag je ze zelf? Waarom wel/niet? En je kinderen? Trek je je wat aan van hun kledingkeuze, laat je hen vrij of stuur je een beetje als ze ergens komen waar mensen zich kunnen ergeren aan hun uiterlijk?

guera

guera

17-05-2016 om 15:39

mmmm

Ik neem over het algemeen meer aanstoot aan te blote kleding of niet passende kleding dus allerhande vetrollen en borsten die overal onderuit lellen. Als de scheuren niet vlak onder de bilpartij zitten dan boeit het me niet zo. In iedere generatie zijn andere zaken weer hip.
Als het echt een nette gelegenheid is zou ik er wel iets van zeggen. Even een gesprekje over passende kleding voor de gelegenheid. Maar anders niet. Ditzelfde geldt voor haardracht en piercings. Sja je kan nog zo netjes gekleed gaan als je dan gotic haar hebt en piercings door je lip vind ik het ook zo zo.

Ik droeg vroeger van die gevlekte bleekbroeken. Nou dat vond mijn moeder ook zonde geld. Zij gooide een donkere broek in de bleek en zei: hier, veel goedkoper. Maar dat zag er echt niet hetzelfde uit

Magalí

Magalí

17-05-2016 om 15:44

Hier

Hier hebben man, dochter en ik wel eens een broek gehad met van die kleine scheurtjes/sleetplekken op diverse plaatsen. We waren ze echter gauw beu. Dochter vindt de de skinny jeans met grote scheuren op de knieën geen porum dus die draagt ze niet. Heel makkelijk, hoeven we ook niet na te denken of het wel kan in bepaalde situaties!

Goudvis

Goudvis

17-05-2016 om 15:53

nee

Echt niet. Alleen een korte broek met wat slijtplekken. Mijn jongste heeft wel broeken met gaten. Gaat helemaal vanzelf. ☺

(nog) niet

Geen haar op mijn inmiddels vrij middelbare hoofd die eraan denkt om zelf in zo'n gescheurde broek te gaan lopen. Ik vind ze afschuwelijk. En belachelijk. Ik hou trouwens ook al niet van kunstmatig verouderde meubels (je kent dat wel, eerst schilderen en dan half afschuren, vind ik ook zoiets bespottelijks).

Zoon is 10,5 en draagt wat ik voor hem koop. Als er in een spijkerbroek een scheur komt gaat die weg, of alleen nog maar aan naar scouting. Maar laatst vroeg hij om een andere scoutingbroek, want dat gat op de knie was zo koud

Dochter is 7 en heeft nog niet de neiging om gescheurde broeken aan te doen, maar wie weet waar ze nog mee komt. Ze kan hele sterke ideeën hebben over welke kleding ze wel en niet wil dragen. Als ze tzt per se broeken met scheuren wil vrees ik dat er weinig tegen te doen is als ik geen permanent gezever in huis wil, dan blijft het vermoedelijk bij "nee, dat mag je niet aan naar de verjaardag van oma" oid. Maar voorlopig nog geen signalen in die richting, laten we hopen dat dat zo blijft.

Groeten,

Temet

Lusithania

Lusithania

17-05-2016 om 16:27

Dochter

Dochter wilde al heel lang een broek met scheuren maar helaas voor haar horen die meestal op de knie te zitten en dan zitten ze bij haar een stuk lager.
Nu hebben wij er eentje gevonden die over de hele voorkant van de pijpen horizontale scheuren heeft. Broekspijpen laten inkorten en ze is er helemaal blij mee.
Ik weet niet hoe lang het leuk blijft maar dat ze iets hips wilde vond ik al helemaal leuk.

Lusithania

Lusithania

17-05-2016 om 16:31

Zelf

Zelf ben ik te veel richting middelbare leeftijd dat ik er niet aan moet denken om al dan niet zelf gemaakte gaten in mijn broek te hebben.
Zoon van 18 wil het ook niet.

pia

pia

17-05-2016 om 16:38

hier

Oudste heeft een short gehad met slijtplekken die verwerden tot scheuren. En eigenlijk al heel snel na het dragen. Dat vond ze niet fijn. Ze heeft er nooit meer een gekocht want ze kon er niet zolang mee doen als een gewone. De anderen hoeven geen gaten en ik ben al lang blij als ik een goed zittende broek kan vinden. Gaten in de broeken, nee.

Hortensia

Hortensia

17-05-2016 om 16:42

Niks nieuws

Ik weet dat in de jaren zeventig een rafelige spijkerbroek ook hip was, of met een rand eronder, alsof je hoog water had dat werd hersteld. Ik mocht het niet van mijn moeder, die zelf oorlog en armoede had meegemaakt en associaties met die tijd kreeg. Dat begreep ik wel.

Zelf heb ik er tegenwoordig geen negatief gevoel bij, behalve iets van "jammer dat ik dat niet mocht"

Wilgenroosje

Wilgenroosje

17-05-2016 om 17:03

Hier wel

Ik heb er geen problemen mee. Liep vroeger zelf ook in veel te grote overhemden van mijn vader, omdat het 'in' was. Waait vanzelf wel weer over. Op naar het volgende vreemde modeverschijnsel.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

17-05-2016 om 18:52

Heel vreemd

Ik heb altijd dat mijn favoriete broek het snelst slijt. Nu dus ook weer een amper nog verkrijgbare jeans, strak van boven met uitlopende pijpen (maar niet zo wijd dat je er de straat mee kunt vegen), die bijna doorgescheurd is. Ik blijf hem wel dragen, tot er echt een gat in zit.

Hier niet.

Ik vind aparte wassingen enzo wel leuk of een klein slijtplekje maar broeken met scheuren draag ik niet.
Zoon heeft ze ook niet, maar zou ze van mij best mogen dragen. Hij is vrij om te dragen wat hij wil, soms stuur ik wat bij. Nog leuker, hij vraagt vaak mijn mening. Vooral bij bepaalde gelegenheden vindt hij het fijn om even te overleggen.

Helena

Helena

17-05-2016 om 23:04

Lelijk

Ik vind ze lelijk en zou ze zelf niet aandoen, maar wat andere mensen aandoen moeten ze zelf weten.
Het allerlelijkste vind ik eigenlijk een spijkerrokje en daaronder dan een zwarte legging met pijpen tot net onder de knie. Ik denk altijd dat als je te lelijke benen hebt voor een kort spijkerrokje, dat je dat dan ook niet meer aan moet doen.
Maar als iemand dat wel aandoet, moeten ze dat ook zelf weten.

Wel in dit huishouden

De skinny jeans met de scheuren op de knie of een rits scheuren. Een denim jasje met scheuren net onder de schouders op de rug. Statement haar en neuspiercing. T-shirts, jasjes en sneakers worden bewerkt met textielverf in manga of graffiti stijl. Het past wel bij elkaar. De oudste is extremer dan de jongste, die meer volgend is.

Ik draag het niet, vind het niet mooi voor mijzelf.

Onze grootste discussie gaat over de plaats van piercings. Neusvleugel of Medusa wel mooi, septum of onder/in de mond niet. Tot nu toe wordt mijn advies opgevolgd, al zijn de discussies over "Mijn leven!" stevig. Vraag het dan niet...

Dat er tijdens de praktijklessen kleding zonder scheuren aan moet, dat had verder geen uitleg nodig. Idem stage en werk. Haren netjes in staart, nagels kort en schoon werken.

Afknapper: een mini-bun bij een man. Zo'n triest puistje achterop het hoofd.

Tamara

Tamara

18-05-2016 om 09:31

Liever

scheuren in een broek die zo gekocht is dan die laag hangende broeken waarbij je de halve onderbroek ziet.

Marjoleine64

Marjoleine64

18-05-2016 om 21:20

Nee, echt niet

Vroeger als student droeg ik het wel, maar dan met echte scheuren en vlekken, en alleen op vakantie. Mijn zoons hebben er gelukkig geen interesse in. Vriendin van jongste draagt ze wel, met een flinke scheur dwars op haar knieen. De geijkte grap 'er zit een gat in je broek' doet het nog steeds goed af en toe...

Stenna

Stenna

19-05-2016 om 12:59

werk

Ik heb er pas iets van gezegd tegen een van mijn medewerkers. Hij is niet eens zo heel jong, begin 30, en liep met twee enorme scheuren op zijn knie. Die ook zo bedoeld waren. Niet dat ik het verbied of zo, maar wel dat ik het persoonlijk geen broek voor op het werk vind. Heb de broek sindsdien niet meer gezien. Zouden jullie dat ook doen, daar iets van zeggen? We krijgen best vaak externe bezoekers over de vloer.

Natuurlijk iets van zeggen

Als twee pubers begrijpen dat je gepast gekleed moet zijn bij een stage of werk, dan kan je het er best over hebben als collega's onder elkaar.

Vanwege klanten, bezoek of veiligheidseisen. Een chemisch goedje over een harige blote knie is geen fijne ervaring. Idem vonken van lasapparatuur.

Fiorucci

Fiorucci

21-05-2016 om 19:08

Ach

Ik heb zelf een Jeans met scheur, mijn dochter heeft er een paar. Ze kan er overigens met piercings keurig uitzien, ze kleedt zich zeker naar gelegenheid.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

21-05-2016 om 22:02

Bij klantencontact wel ja

Dan zou ik er wel iets van zeggen.

Bij een compleet achter de schermen kantoorfunctie niet.

Lekker luchtig

Onlangs was mijn 16-jarige dochter zeer verrast dat ik een jeans met diverse scheuren in de voorpanden voor haar had meegebracht. Ik had namelijk liever dat ze 's ochtends in zo'n broek naar school fietste dan in een korte broek met helemaal blote benen.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-05-2016 om 14:42

Guera

Toevallig zag ik gister een door Libelle (meen ik) aangezwengelde discussie op Facebook over dit onderwerp met plaatjes om te laten zien hoe die scheurbroeken dan gedragen horen te worden deze zomer. En laat nu juist wél de bedoeling zijn dat je de onderkant van de bil goed kunt zien!

Een scheur ergens middenin de pijp, niet mijn smaak, maar als 'men' dat mooi vind, vooruit. Maar een halve ontblote bil... van mij hoeft het niet.

Jaina

Jaina

22-05-2016 om 16:45

Best

Ik vind het niet mooi maar ik vind het prima als ze dat willen dragen. Er zijn wel ergere en lelijkere modes. Een scheur ter hoogte van de derrière zou ik dan weer niet goed vinden maar ik kan me ook niet voorstellen dat mijn dochters daarvoor zouden kiezen. Dus dat is hier verder geen issue. Scheuren op de knieën en zo is best. Ik ga er niet mee lopen (zeker niet op mijn leeftijd) maar als de jongelui dat willen geen enkel probleem.

En of ik er wat van zou zeggen tegen een collega? Nee, tenzij ik de manager of teamleider zou zijn. Maar als het gewoon een gelijke relatie is dan niet. Als ik een leidinggevende functie zou hebben dan wel want het is inderdaad natuurlijk geen kledingstuk voor op werk (in principe dan, want er zijn natuurlijk werkplekken waar het geen enkel probleem zou zijn). Maar ik zou geen directe collega's aanspreken op hun kleding verder. Dat laat ik graag aan de leidinggevende over.

Jaina

Jaina

22-05-2016 om 16:47

Piercings

Piercings hebben wel een groot voordeel ten opzichte van tattoos. Ze kunnen uit. Dus als je een baan hebt waarbij piercings niet ok zijn dan kun je ze overdag uitdoen.
Voor tattoos zou ik altijd adviseren om ze te zetten op een plek die je makkelijk kan bedekken.

Nyntje

Nyntje

29-05-2016 om 23:14

onbegrijpelijk

Oerlelijk, en onbegrijpelijk dat je dit wilt dragen, vind het echt geen gezicht. En er dan ook nog een smak geld voor moeten betalen. Ben blij dat mijn kids ze niet dragen.

Muts

Muts

30-05-2016 om 14:22

Nope

Ik draag ze zelf niet, ik ben niet van de trends. Vind het niet ok om iets te kopen wat over een half jaar weer uit is (ben tegen verspilling) en vind het ook niet leuk om de mode te "volgen". Ik ben niet zo'n volger. Kun je zelf niks origineels bedenken , denk ik dan vaak. Te mainstream, als de grote massa iets draagt vind ik het niet leuk. Ik vind het veel leuker als mensen hun eigen stijl kiezen. Niet wat voor geschreven is door modeketens/labels. Ik krijg ook altijd jeuk als mensen zeggen; dit kan wel en dat kan niet (Volkskrant Rubriek van een Bregje Huppelepup). Wie bepaalt dat, denk ik dan, dat maak je toch lekker zelf uit. Daarnaast vind ik hippe kleding vaak veel te duur (prijs-kwaliteit).

Mijn kinderen dragen ze ook niet (behalve dan dat mijn dochter net een gat in haar lievelingsjeans is gevallen, dus ja, nu één ripped jeans. ). Ik denk wel dat ze het van me zouden mogen dragen, maar liever niet met als enige reden "omdat het in de mode is". Ik zou het juist leuk vinden als zij wat meer eigenheid laten zien. Maar kleding interesseert ze niet zoveel. Spijkerbroek, t-shirt, trui, liefst zonder kriebels en naadjes. Weekends lopen ze het liefst in hun joggingbroek.

Op het werk vind ik dat je je toch wel enigszins moet aanpassen aan de bedrijfscultuur, als die er is qua kleding. En daarin zit best vaak een flinke bandbreedte. Maar kapotte broeken vallen daar bij in mijn bedrijf niet onder, net zoals hemdjes met spaghettibandjes of blote buiken/billen. Dat kan bij ons op de werkvloer echt niet. Wat iemand privé draagt maakt me dan weer helemaal niets uit. Ook niet naar de verjaardag van opa en oma. Bruiloft met dresscode, tsja, daar zou ik toch zeggen, je komt voor de gastheer en gastvrouw, dus dan pas je je of een beetje aan aan hun wensen qua dresscode (als die er is, ik zie het bijna niet meer, maar misschien ligt dat meer aan mijn rielekste vriendenkring, meestal een "come as you are"-party).

Piercings in het gezicht: bij een verder verzorgd uiterlijk vind ik het wel kunnen. Ik hou wel van een beetje edgy uiterlijk, verzorgd met een rebels randje. Eigenheid voorop.

Stenna

Stenna

03-06-2016 om 22:04

Jaina

Ik ben zijn teamleider

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.