Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Snuggle's

Snuggle's

10-04-2012 om 16:31

Braadzak vraag (spoed)

Ik weet niet of iemand dit nog binnen een uur gaat lezen, maar je weet maar nooit.

Ik ga voor het eerst in m'n leven een rollade maken. Nu heb ik braadzakken gekocht omdat dit me het makkelijkste leek.
Maar moet je dan ook de rollade eerst aanbraden? Anders krijgt hij geen lekker korstje toch? Op internet vind ik veel recepten met groentes erbij in de braadzak, maar dat heb ik dus niet, alleen een kale rollade.
Ook lees ik vaak dat er gaatjes geknipt moeten worden in de braadzak maar dat lijkt me niet de bedoeling toch?

Morgen wil ik beenham gaan maken. Is dat ook lekker uit de braadzak?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Volgens mij.......

....is rollade uit een pan ook heeeel gemakkelijk hoor. Even op internet zoeken hoelang ie moet (hangt af van hoeveel ie weegt) Even aanbraden & dan de aanbevolen tijd laten sudderen. Af en toe even omrollen, verder nada noppes.

Ingrid (sorry, dat was niet je vraag, maar goed. Ken alleen kip in een braadzak & vind dat altijd een enorme knoeiboel bij het openknippen. Doe mij maar een pan, of een braadslee of zo.

Ingrid

Braadzak-adept hier

Vanuit mijn eigen ervaringen een antwoord op je vragen.
"Maar moet je dan ook de rollade eerst aanbraden?" => nee, gewoon de rollade in de zak en de voorverwarmde oven in.
"Anders krijgt hij geen lekker korstje toch? " => voor een korstje moet je 10 minuten vóór einde baktijd de zak opentrekken en de rollade dus nog even gewoon onder de grilstand gooien. Overigens is hij zonder dat korstje ook heel lekker.
"Op internet vind ik veel recepten met groentes erbij in de braadzak, maar dat heb ik dus niet, alleen een kale rollade." => Het kan prima zonder groenten. Ik doe het vrijwel nooit. Je moet er natuurlijk wel wat kruiderij in/op hebben, anders wordt hij wel flauw van smaak.
"Ook lees ik vaak dat er gaatjes geknipt moeten worden in de braadzak maar dat lijkt me niet de bedoeling toch?" => Dat is wel de bedoeling. Anders krijg je stoomvorming en hoge druk in je braadzak en heb je het risico dat hij knapt. Wat ik meestal doe, is er één hoekje afknippen, zodat een gat van ongeveer een cm breed ontstaat. Dat volstaat.
"Morgen wil ik beenham gaan maken. Is dat ook lekker uit de braadzak?" Ja, dat vind ik zelfs lekkerder uit de zak dan uit de pan. Vis gaat ook goed.
Heb je van die zakken van Toppits? Daar zit een aardig papiertje bij met wat eerste richtlijnen voor die braadzakken.
Als je nog meer vragen hebt, gooi maar neer.

Knoeiboel

Dat hoekje eraf knippen scheelt ook een boel met de knoeiboel Overigens doe ik het vlees cq de kip cq de vis in braadzak wel in een ovenschaal, voor de zekerheid. Maar dan knip je dus dat hoekje eraf (en zorgt dat de boel zo ligt dat niet meteen al het vocht uit die zak stroomt). Met wat handigheid kun je dan als de zaak gaar is, via dat afgeknipte hoekje het vocht in een bakje laten lopen (en desgewenst even afmaken als jus/saus), de zak met inhoud op een bord/schaal/ovenschaal leggen en de zak openknippen en wegmieteren. Niks knoeiboel.

Snuggle's

Snuggle's

10-04-2012 om 17:37

Aha

Bedankt voor de snelle reacties! Hij zit in de oven nu, ik ben benieuwd.

Vooral de kinderen zijn er gek op, ik zelf niet zo. Maar we aten het vooral bij de opa's en oma's. Helaas kan dat niet meer, ben benieuwd hoe ik het ervan af breng. Vast niet zo goed als hun .

Snuggle's

Snuggle's

10-04-2012 om 21:38

Lekker

De rollade was goedgekeurd!
Ik was vergeten de zak open te knippen de laatste tien minuten dus er zat helaas geen korstje op, dat was wel jammer. Maar verder erg lekker

Mooi

Voor grote stukken vlees en voor vis vind ik het een heel handige uitvinding, die braadzakken.

Tink

Tink

14-04-2012 om 21:27

Ik vind het vooral makkelijk

Je plopt wat in de braadzak, hops de oven in en je kunt op je ooie dooie de rest gaan doen (aardappels, groente). Scheelt een pan, wat met onze rare keukenindeling ook helemaal niet vervelend is . Na een half uurtje is het klaar.

Wij doen vaak gemarineerde vis (pangafilet ofzo) in de braadzak, is heerlijk.

Klein hoekje eraf inderdaad, en ik leg het geheel altijd in een ovenschaal. Als het klaar is knip ik de onderkant open, pak de zak bij het 'tuutje' en schud hem leeg, met vocht en al hopla in de ovenschaal. Niks geen geknoei.

(Met dank aan Genista, die mij het gebruik van de braadzak aanraadde )

Ineke P.

Ineke P.

18-04-2012 om 07:25

Vraag

Kan ik ook draadjesvlees in de braadzak maken? Hoe en hoelang? Gisteren beenham geprobeerd en dat haad succes, lekkerder dan anders volgens gezin. Ik eet zelf geen vlees en ik vin het lastig om klaar te maken. Die braadzak is dan wel heel handig.

Pfoe

Ik heb het nog nooit gedaan, maar ik zou niet eens bedenken om het te proberen. Draadjesvlees moet echt sudderen in vocht (toegevoegd water) en daar is de braadzak niet geschikt voor, volgens mij. Misschien heeft iemand andere ervaringen, maar ik vind draadjesvlees net zo makkelijk in de pan als in de zak. Ik gebruik het vooral voor "groot vlees" als beenham, rollade, rosbief, kip etc en voor vis (dat vind ik écht makkelijker in die zak dan in de pan).

Ineke P.

Ineke P.

19-04-2012 om 13:12

Maar

Bij mij is draadjesvlees ook groot (of veel) . Voor een klein stukje zet ik niet uren een pan op het gas. En omdat de beenham veel sappiger was uit de zak dan uit de pan leek het mij opeens een goed idee om het ook eens met draadjesvlees te proberen. Ik ga het denk ik gewoon maar eens doen.

Het verschil

Het verschil tussen een beenham en draadjesvlees, is dat je een beenham aanbraadt en zachtjes laat bakken/garen. Draadjesvlees is suddervlees en dat is een ander proces. Ik heb suddervlees na aanbraden vrijwel volledig onder water staan in de pan en dat doe ik met een rollade of beenham echt niet. Maar als je het toch wilt proberen, hoor ik natuurlijk graag of het gelukt is.

Puck

Puck

19-04-2012 om 16:08

Maar wat is er nu moeilijk aan draadjesvlees op t fornuis

Ineke, je geeft aan dat je draadjesvlees lastig vindt. Wat is daar lastig aan. Ik vind dat nu juist heel makkelijk: aanbraden, handje kruiden en specerijen erbij, scheutje wijn of citroensap of balsamicoazijn voor de malsheid, heet water erbij en sudderen maar.....

Ineke P.

Ineke P.

19-04-2012 om 20:25

Nou, lastig

Ik heb nooit begrepen dat ik er zoveel water bij moet doen. En dan heb je wel eens een droger randje wat dus niet onder zat. Dat leek me dus handig aan een braadzak. En Genista gaf aan dat ze heel erg veel met die zakken deed, vandaar mijn vraag. als ik het geprobeerd heb zal ik het resultaat melden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.