Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Christel

Christel

26-09-2013 om 14:36

Braadpan

Ik heb een braadpan van 24 cm en dat is toch wel erg klein. Nooit kan ik eens voor 2 keer tegelijk runderlappen braden bijvoorbeeld.

Ik zoek dus een grotere, maar hoe groot, 36 cm is max geloof ik? Welk merk bevalt goed? Ik zag pannen van 60 euro, maar ook van heel veel duurder. Wie weet meer van braadpannen?

Naar V&D?

Ik braad tot volle tevredenheid in een gietijzeren pan van de Aldi, die destijds meen ik 15 euro heeft gekost. Gietijzer is fijn omdat het de warmte lang vasthoudt en gelijkmatig verdeelt. Ik zou een pan kiezen die ook in de oven kan -dus geen plastic grepen.

V&D heeft nu mooie gietijzeren braadpannen in de aanbieding ivm Prijzencircus, de grootste kost 39, dat is netjes, ik schat dat daar (ruim) 3 liter in kan. Ikea heeft ze nog groter voor 49 (5 liter). Goedkoper dan dat heb ik ze zo snel niet gezien.

Maar goed, ik weet niet hoe groot "voor 2 x runderlappen" is in jouw gezin. Hier zou dat in mijn 3-literpan nog gaan, maar dat is voor jou misschien te klein.

Ik ben trouwens ook op zoek naar een grotere, ik haal t.z.t die van Ikea denk ik.

Groeten,

Temet

braden

Als ik meer lappen wil braden neem ik er een paar koekepannen bij zodat de stukjes vlees mooi overal dichtgeschroeid kunnen worden. Daarna doe ik ze samen om te sudderen in de juspan.

Ouderwetse BK pan

Ik heb de ouderwetse braadpan van BK. De pan die in de tijd van oma ook al werd gebruikt. Ik heb al het vlees lekker in peper en zout klaarliggen en braad een gedeelte aan. Het bruine dichtgeschroeide vlees gaat even op een diep bord en dan braad ik de rest. Als alles lekker bruin is mik ik alles in de pan en gaat er vocht bij. Als ik bijvoorbeeld hachee maak gaat het rundvlees er in stukjes in,op die manier krijg je grotere hoeveelheden vlees helemaal makkelijk bruin.

http://www.pannenstore.nl/product/182535/category-196837-alle-soorten-pannen/bk-fortalit-braadpan-30-cm-5l.html

wil40

Dank voor de link. Dat is een nette prijs. Misschien moet ik die maar kopen ipv die van Ikea. Niet vanwege het geringe prijsverschil, maar een gietijzeren pan van 5 liter met inhoud is nauwelijks te tillen, die BK is een stuk lichter.

Groeten,

Temet

Christel

Christel

27-09-2013 om 10:38

Reactie

Ik ben gaan zoeken naar de diameter/inhoud van de pannen en toen zag ik op de V&D-site dit:

Een pan van 14 cm doorsnede heeft een inhoud van 1 liter.
Een pan van 18 cm doorsnede heeft een inhoud van 2 liter.
Een pan van 22 cm doorsnede heeft een inhoud van 3,5 liter.

Die van BK die Wil noemt heb je ook in 36 cm voor 60 euro zag ik. Daar kan ik een heleboel stracotto de heer in maken! Zeker als ik lees dat de gietijzeren pannen zo zwaar zijn is dit misschien een slimmere keus, pannenkast is al zo vol.

Vera*

Vera*

27-09-2013 om 14:51

ik heb beide soorten

Sinds vorig jaar heb ik een echte gietijzeren braadpan, ook heb ik de pan uit de link van Wil in twee maten.
De gietijzeren pan vind ik veel fijner in het gebruik. De mijne is niet zo heel groot en als ik te veel sudderlappen heb dan bak ik ze bruin in delen en daarna weer bij elkaar om te garen.

Charis

Charis

27-09-2013 om 16:13

Heb ook een BK-braadpan, ik vind het erg prettig dat ie zo licht is en gewoon in de vaatwasser kan zonodig. En het braden gaat dus prima.

Christel

Christel

27-09-2013 om 16:39

Vera*

Waarom vind jij de gietijzeren fijner in gebruik dan die van BK?

Vera*

Vera*

28-09-2013 om 11:20

Christel

Een gietijzeren pan wordt overal warm en dan bedoel ik niet alleen dat de warmte over de bodem verdeeld wordt maar dat het meer bovenin de pan ook warm is omdat de warmte 'blijft'. Ik weet niet goed hoe ik het moet omschrijven. Net alsof de warmte gelijkmatiger is in de héle pan.
De pan van BK is onderin warm en koelt vrij rap af als je hoger in de pan komt. Nu overdrijf ik misschien wat maar ik vind mijn gietijzeren pan (na veel drempelvrees) heerlijk voor suddervlees en stoofpotten.

Christel

Christel

28-09-2013 om 11:57

Twijfel

en nu slaat natuurlijk de twijfel toe. De één zegt BK, de ander gietijzer en dan weet ik het niet meer. Ik ga volgende week naar Ikea en dan ga ik voelen hoe zwaar die gietijzeren is.

Gietijzer en warmte verdeling

Dat gietijzer gelijkmatig warm wordt, verdeeld over de gehele pan klopt wel. Maar een braadpan hoeft bij de bovenrand toch niet even warm te zijn als op de bodem? Suddervlees braad je eerst bruin en dat doe ik met flink boter op de bodem. Daarna gaat er vocht en kruiden bij en hoeft het vlees alleen te sudderen op laag vuur. Na een uurtje moet ik er zelfs een sudderplaatje onder doen anders gaat het te hard. Het vlees ligt bij mij minstens 4 uur in de pan. Ik vind een gietijzeren pan vol met eten en ingrediënten ook erg zwaar.
Mijn grillpan is wel van gietijzer zodat ik met enkele druppels olie mooie steaks, biefstukjes en tartaartjes krijg.

in de oven ermee

Na eindeloos geëmmer met sudderplaatjes, die soms nog niet konden voorkomen dat mijn stoofschotel te hard ging, doe ik het tegenwoordig anders: ik breng de boel aan de gang op het gas en schuif daarna de pan in een niet te hete oven (tussen 100-150 graden) waar ik m een tijd (1,5 uur ofzo) in laat staan. Dan gaat de oven uit en mag de pan in de oven afkoelen. Sinds ik op deze methode ben overgestapt is mijn stoofvlees altijd perfect gelukt, terwijl ik daarvoor nog wel eens taaie stukken had. Bijkomend voordeel vind ik dat je geen open vlam hebt.

Vandaar mijn advies in mijn eerste posting: zorg dat de pan in de oven kan.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.