Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

mix

mix

24-10-2011 om 22:02

Bp messen sparen

Ik zit hier voor me met een spaarkaartje van de BP en daar kun je messen sparen.
Nu snap ik iets niet.
Er wordt gesproken over een groot koksmes en als ik het doel zoek van dat mes, vind ik: snijden van vlees, fijnsnijden of hakken van groente.

Dan wordt er gesproken over een santokumes en als ik daarop zoek, vind ik: plakken snijden, dobbelsteentjes maken en fijnsnijden

Eigenlijk beetje hetzelfde toch? Voor welk mes zou ik sparen en waarom? Ik heb zelf een eenvoudig messenblok en ben niet zo'n ervaren hakker/snijder, behalve in mn vingers. De messen zijn voor dezelfde aanbieding, van 40 euro voor 5 euro (met zegels)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Valkyre

Valkyre

24-10-2011 om 23:20

Koksmes

Dat is het meest all-round. Van dat andere mes heb ik nog nooit gehoord, maar een koksmes heeft een vrij breed lemmet, waardoor je het met de bovenkant van het lemmet tegen je knokkels aan kunt laten leunen bij het snijden. Altijd je vingers naar binnen krommen natuurlijk! Houd het mes iets schuin, met de snijkant iets van je gekromde vingers af, en het lemmet tegen je knokkels. Zo kan het bijna niet gebeuren dat je in je vingers snijdt.

Nu ik dit schrijf, vermoed ik haast dat er wel een filmpje op YouTube rondzwerft over correct snijden. Even googlen: cooking how to chop/slice/handle a knife (ofzo).

mix

mix

24-10-2011 om 23:48 Topicstarter

Dank je!

ik ben ook nog even gaan zoeken en vond dat het santokumes (japans mes) een iets geschikter mes voor amateurs was ivm de inkepingen zodat er minder aan blijft plakken.Verder vond ik geen verschillen tot nu toe.

Bedankt voor de snijtip ik ben altijd een soort planken aan het zagen voor mn gevoel en dus zal ik idd maar even op youtube zoeken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.