Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Maaike

Maaike

25-09-2013 om 18:00

Boter in gebak

Ik houd erg van bakken, maar ben geen ster à la Heel Holland bakt.

In recepten zie ik soms dat boter direct uit de koelkast moet worden gebruikt, of dat het op kamertemperatuur moet worden verwerkt. Dat tweede vind ik natuurlijk veel makkelijker. Bij haast smelt ik de boter soms zelfs even in een pannetje (oei, mag dat wel?)

Mijn vraag is: wat is het verschil bij gebak als je koude boter of boter op kamertemperatuur gebruikt? Wat vinden jullie lekkerder?

Jessica O

Jessica O

25-09-2013 om 18:24

deegsoort

Het ligt aan het soort deeg welke vorm van boter je moet gebruiken. Blader/croissant deeg bv met koude boter, cake met boter op kamertemperatuur. Exact kan ik het je niet uitleggen, maar daarin zit wel het verschil. Boter op kamertemperatuur kun je trouwens niet vervangen door gesmolten boter, de structuur word dan heel anders.

bibi63

bibi63

25-09-2013 om 21:59

ook deeg voor appeltaart (de harde deegsoorten dus) moeten koud. Volgens mij m.n. alleen voor cakesoorten op kamertemp.
Gr. Bibi

Zacht of hard

Zachte boter mengt helemaal in het deeg, harde boter blijft in kleine stukjes in het deeg.
Het hangt van de structuur van je gebak af of je volledig gemengd deeg wilt of deeg met stukjes.
In piedeeg, bladerdeeg enzo zorgen de stukjes boter voor de luchtigheid, in koekjes voor de stevigheid.
In cake-achtig gebak kun je i.p.v. zachte boter ook gesmolten boter of olie nemen.

Maaike

Maaike

26-09-2013 om 18:29

Bedankt!

Bedankt voor jullie reacties.
Ik zal bij mijn eerstvolgende appeltaart koude boter gebruiken en kijken of dit veel verschil maakt.

Maaike

Heb je een keukenmachine? Dit soort zandtaartachtig deeg gaat perfect in een keukenmachine met het sikkelmes.

Groeten,

Temet

Maaike

Maaike

27-09-2013 om 16:05

Helaas geen keukenmachine

Helaas heb ik geen keukenmachine. Ik overweeg nu om deze voor mijn verjaardag te vragen (lekker cliché, een stofzuiger heb ik vorig jaar al gekregen
Ook wil ik dan een elektrische keukenweegschaal. Heb nu een goedkope van Ikea, die ongeveer aangeeft hoeveel iets weegt. Afhankelijk van de hoek waarmee je ernaar kijkt.

Mijn kind en ik bakken tegenwoordig veel, dus het is de moeite waard.

Maaike

Dat was mijn favoriete Sintcadeau vorig jaar: de electrische weegschaal. Die wilde ik al een tijd maar had m nog nooit gekocht, en ik had er niet eens om gevraagd maar kennelijk voelde mijn moeder dat ik er een gebruiken kon. Van Soehnle meen ik. Een heel kleintje, die tot op de gram nauwkeurig weegt, en met een tarra-knop om tussentijds de boel op 0 te zetten. Een aanrader.

Ik zou zeggen: de keukenmachine voor je verjaardag vrage en de weegschaal voor Sint of Kerst

Keukenmachine is ook reuze handig: voor zandtaartdeeg, voor het raspen van kool en winterpeen in forse hoeveelheden en nog veel meer. Ik gebruik m niet wekelijks, maar toch wel vrij regelmatig. Als je regelmatig dingen bakt waarbij je eigenlijk koude boter door het meel heen moet snijden dan is die machine een uitkomst.

Groeten,

Temet

Maaike

Maaike

27-09-2013 om 18:07

Temet

Goeie tip, die Soehnle weegschaal. Hij staat op mijn verlanglijstje nu!

Straks ga ik in het archief zoeken naar een goeie keukenmachine, kan me daar draadjes over herinneren.

Groetjes, Maaike

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.