Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

judiths mama

judiths mama

26-05-2013 om 22:34

Boter/ halvarine/margarine

Hoe heet dat spul dat je op je brood smeert en dat geen boter mag heten? En blijkbaar ook geen margarine of halvarine, zoals het vroeger heette...
Dieet light, becel dieet, bij de Jumbo heet het gewoon Light. Waarom heeft niemand daar ooit een fatsoenlijke naam voor bedacht en hoe noemen jullie het? Want als ik op mijn boodschappenlijstje becel schrijf, bedoel ik eigenlijk gewoon Light van de Jumbo.

Goed, het is maar waar je je druk over kan maken, natuurlijk, maar het verbaast me! We puzzelen thuis al op een naam, maar hebben nog niks leuks bedacht. Jullie?

Saskia

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hij dat niet genoemd mag worden

Of zo iets?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Vic

Vic

26-05-2013 om 23:13

Op mijn lijstje

Op mijn lijstje staat dan 'boter voor brood'. Verder heb je nog 'bakboter', wat vloeibaar spul in een flesje is wat niets te maken heeft met boter, of 'roomboter' als er iets taartigs gebakken moet worden.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-05-2013 om 23:33

Broodboter

We praten over broodboter en bakboter en échte boter. Op een boodschappenlijstje noem ik het merk en wat voor soort boter. Omdat we tegenwoordig alleen nog maar in vloeibare boter bakken, staat op het boodschappenlijstje 'vloeibare boter' en dan bijvoorbeeld 'eigen merk' of 'Becel', net wat leuker geprijsd is.
Ik zie overigens dat Blue Band nog gewoon 'halvarine' op het kuipje heeft staan. Voor light- of vloeibare varianten lijkt inderdaad nog geen naam gevonden te zijn. Is 'diëtine' een goed idee?

Smeerboter

Zo gaat het hier op het lijstje.

Merel

Merel

26-05-2013 om 23:40

Net als anne

Hier smeerboter en bakboter voor de 2 verschillende soorten boter die ik gebruik. Heel duidelijk

Boter

Alleen boter dus..

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tijgeroog

Tijgeroog

27-05-2013 om 09:20

Dieethalvarine?

Is dat niet de officiële term?
Op het lijstje zet ik boter (halvarine voor op brood), roomboter of bakboter (uit de fles)

nathalie

nathalie

27-05-2013 om 09:48

Leuk dit

Mijn lijstje maakt onderscheid tussen boterkuip en bakfles. En idd roomboter voor de taartbakprestaties. Ach, als je maar weet in welk schap je moet zijn...

Naar andré van duin...

Botor. Naar twee regels uit een lied waarin André van Duin spontaan moet rijmen: Een auto zonder motor, een boterham zonder botor!
Voor geïnteresseerden:


http://www.youtube.com/watch?v=pAQSXiTwt34 op 4:12. Zo staat hij al jaren bij ons op het lijstje.

Merknaam

Ik zet op het lijstje altijd gewoon Becel. Roomboter koop ik zelden, vind ik alleen lekker met witbrood en hagelslag.

Sneeuwitje

Sneeuwitje

27-05-2013 om 10:33

Hier

Boter, bakboter en roomboter. boter is dus de smeerboter voor op brood.

Sneeuwitje

Puck

Puck

27-05-2013 om 11:13

En hier

broodboter, bakboter en roomboter, waarbij bakboter automatisch staat voor vloeibaar spul.

toto1

toto1

27-05-2013 om 17:29

Hier

Kuip boter voor op brood, fles boter voor vloeibaar en roomboter

Ook smeerboter

En dat andere blue band of vloeibare boter.

Vera*

Vera*

27-05-2013 om 19:55

Hier

fles bb of kuipje bb waarvan het kuipje ook eigen merk kan zijn.

Hanne.

Hanne.

27-05-2013 om 20:21

Smeervet

Hier heet "boter" voor op het brood al jaren smeervet.

Gaat geloof ik al terug tot mijn oma.

Tineke

Tineke

27-05-2013 om 21:24

Eh, tja,

Bij ons heet dat dus 'zalf'. Behalve als we bezoek hebben, dan noemen we het boterspul.

Tango

Tango

27-05-2013 om 21:54

Boter

Hier schrijf ik ook gewoon boter op het lijstje, zelfs mijn man, die regelmatig boodschappen haalt, komt dan netjes met halvarine o.i.d. thuis. Dus dit gaat goed. Voor spul om in te bakken schrijf ik bakboter. 1 keer wilde ik olie om in te bakken en toen kwam hij ook met bakboter thuis. Dat was dus niet goed. Die olie haal ik dus meestal zelf maar, net als de roomboter die ik een enkele keer haal, meestal met kerst en pasen voor op de kerst/paasstol.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-05-2013 om 00:16

Kaatje

Ik geloof niet dat ik een boterham met een zalfje smakelijk vind klinken Smeervet van Hanne trouwens ook niet. Mijn knieën kunnen dat wel gebruiken maar mijn brood....?

krin

krin

28-05-2013 om 08:26

Smeerboter en boter

Dat is hier het onderscheid. Geen aparte bakboter, we bakken in (olijf)olie of in roomboter.
(En in de categorie 'zalfje' hebben wij 'eiblubber' voor fritessaus of mayonaise.)

toja

toja

28-05-2013 om 09:30

Boter en spuitboter

Zo staat het op ons lijstje, boter is voor op het brood. De spuitboter is bij ons de vloeibare variant, om in te bakken.

Verstuurd met de Ouders Online iPad app.

judiths mama

judiths mama

28-05-2013 om 21:57

Ha!

Blijkbaar ben ik niet de enige! Dé naam ben ik nog niet tegengekomen. Zalf wordt het zeker niet
Ik ga eens verder zoeken, bij het voedingscentrum ofzo. Of becel eens aanschrijven, misschien kunnen ze er een prijsvraag aan wijden!

Saskia

Volgens mij is er geen echte naam voor

Het heet "gezond op brood" of iets dergelijks, maar een echte naam staat niet meer op die kuipen. Het was mij ook al eens opgevallen en ik heb me samen met mijn dochter wel een heel tijdje staan vermaken voor dat schap met de formuleringen die allemaal om de hete halvarine heen draaien

Ella2007

Ella2007

29-05-2013 om 14:37

Halvarine

Ik noem het gewoon halvarine, en zo schrijf ik het ook op het lijstje. Als we zitten te ontbijten (meestal smeer ik in de keuken) zeggen we wel voor de grap: mag ik van jou de lekker op brood? En spuitboter (rare associaties krijg ik hierbij) noemen wij "bak en braad". Zo gaat het ook op het lijstje. Net als vroeger de maggi.

Tango

Tango

29-05-2013 om 15:38

Winkel

Ik stond vandaag bij C1000 en daar heet het kuipje smeersel voor op brood van het goedkoopste eigen merk nog gewoon halvarine. Vreemd dat het niet meer zo zou mogen heten.
Spuitboter ga ik ook maar niet op een boodschappenlijstje zetten, ik krijg daar ook hele andere gedachten bij))

+ Brunette +

+ Brunette +

30-05-2013 om 16:01

Zo heb ik het linguistische probleem opgelost.

Op brood slechts roomboter en geen smakeloze nepsmeersels. Bakken en braden doe ik in gewone plantaardige olie of soms in roomboter.

Halvarine is zóóó seventies! Vandaar al die fantasienamen.

Inderdaad

Haha, zo denk ik er ook over. Halvarine gebruik ik alleen als lijm. Om de hagelslag te plakken. Niet te eten, zo smerig. Als ik echt iets wil proeven, neem ik lekkere smeerbare roomboter. Maar dus niet overal op want dan groei ik dicht. Ik eet vaak boterhammen zonder boter/halvarine.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.