Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

e.j.

e.j.

04-10-2011 om 10:19

Boom gezocht

Welke boom moeten we uitzoeken?? De jongens die de tuin doen zijn bijn klaar en nu moeten we het over de beplanting hebben. We willen achterin een boom die wat schaduw geeft op het achterterras maar niet het zicht blokkeert, je moet er goed onderdoor kijken. Een dakboom past niet bij de stijl, het moet wat luchtigers zijn. En al te hoog en groot moet hij ook niet worden.
Wat verschillende mensen al geroepen hebben is liquidambar, gleditsia, photinia, sierappel. Kweetnogniet. Mijn aha-erlebnis zit er nog niet bij. Welke tuinkenner heeft er nog andere ideeën?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Nou

Wat die verschillende mensen hebben geroepen is helemaal nog zo gek niet hoor

- Gleditsia Sunburst (Valse Christusdoorn) is een mooie boom met heldergroen blad, niet te dicht.

- Liquidambar (Amberboom) hebben we zelf in de tuin, vind ik een hele mooie boom, mooie verkleuring in de herfst en mooi esdoornachtig blad. De gewone soort kan wel vrij groot worden, maar is prima te snoeien en er zijn ook wel kleiner blijvend cultivars in de handel.

Misschien is een kornoelje ook een idee? Bijvoorbeeld een Cornus controversa 'Variegata' is een mooie, langzaam groeiende boom met bont blad waarvan de takken in etages groeien.

Acer griseum is ook een mooie. Blijft redelijk klein en heeft een mooie afbladderende bast.

Google er maar eens op en succes met je keuze.

Chris

Leony

Leony

04-10-2011 om 11:13

Koelreuteria paniculata /lambionboom of blazenboom

Prachtige boom en ook heel decoratief. Losse kroon, dus neemt niet te veel licht weg. Sterk punt is dat hij aan het einde van de zomer in bloei komt. Dat is een moment waarop veel platen hun bloei al gehad hebben. Ook de doosvormige vruchten zijn de moeite waard. Bij ons in de tuin is de hoogte na 10 jaar 4 meter.
Beschrijving:
Koelreuteria paniculata, de blaasjesboom of koelruit, is een grote meerstammige struik of kleine boom met een aantal mooie eigenschappen.
De boomvorm van Koelreuteria paniculata wordt ongeveer 600-700 cm hoog en heeft een brede kroon. Het blad van Koelreuteria paniculata is geveerd of dubbelgeveerd en verkleurt in de herfst naar geel en oranje tinten.
Koelreuteria paniculata bloeit met gele pluimen in de maanden juli-augustus. Na de bloei vormt de blaasjesboom lampionachtige vruchten waar een zwarte zaad in zit. Koelreuteria paniculata stelt een zonnige standplaats en een arme tuingrond op prijs en staat bovendien graag beschut.
Leony

Fiorucci

Fiorucci

04-10-2011 om 12:01

Bolacacia

Wij zijn heel blij met onze bolacacia. Elke twee jaar lekker kortwieken, zo blijft hij vrij compact en mooi van vorm, maar de groeiwijze is luchtig en laat mooi gefilterd licht door. Hij wordt ook weer niet zo hoog dat je geen beschutting/schaduw meer hebt. Hij is nu hooguit 3 meter hoog, prima voor een niet al te grote tuin dus. http://www.ferskaat.nl/bomenkleinetuin.htm

Rode pruikenboom

hebben wij achter een rondzitterras staan. Verdraagd elke vorm van snoei, prachtig gekleurd blad.

mar

mar

04-10-2011 om 18:14

Prunus....

Prunus subhirtilla autumnalis.

bloeit in de herfst/winter als het niet vriest. Blad verkleurt ook wel aardig. Heeft een losse, open kroon, wordt niet al te groot en groeit langzaam.

e.j.

e.j.

04-10-2011 om 21:33

Leuk!

al die ideeën! Ik heb ze allemaal bekeken.
Gleditsia en liquidambar zijn een beetje groot. Koelreuteria ook (maar wel mooi!). Bolacacia is grappig, die staat in de voortuin van de overburen en ik dacht al hé, die is leuk, wat zou dat zijn? Nu weet ik het. Pruikenboom is denk ik te laag op stam (moet er echt helemaal onderdoor kunnen lopen en kijken) en prunus erg mooi maar te open.
Waar ik nu de meeste feeling mee heb is een malus coralburst. Ziet er mooi uit niet?

Mooi!

Erg mooi inderdaad! Ik weet niet of er veel vruchtjes aankomen, het nadeel daarvan kan zijn dat het troep geeft, het voordeel is dat het vogels aantrekt.

Kijk ook nog eens naar een acer griseum, die is ook erg mooi. Vind ik tenminste. Wordt ook niet zo idioot groot. Maar bloeit niet, dit itt tot een sierappel. Wel weer een erg mooie herfstkleur. En de bast is mooi, dus ook in de winter lol.

(in de tuin bij mijn vorige huis had ik zo'n boompje geplant. Een tijdje geleden kwam ik erachter dat de kopers van dat huis het al vrij snel weer te koop hadden gezet, dus ik meteen Fundafoto's kijken. Ze blijken de tuin grotendeels betegeld te hebben waarbij ook de acer is gesneefd. De barbaren. Al hadden ze nou alleen die maar laten staan...)

Groeten,

Temet

Krentenboompje

Ja, die is ook heel leuk, staat hier in de voortuin. Het is eigenlijk een struik, maar wordt tegenwoordig volop verkocht op stam (Amelanchier 'Ballerina' geloof ik).

Wordt niet te groot en is goed te snoeien. Hij bloeit prachtig in het voorjaar en verkleurt mooi in het najaar, blad is wel redelijk vroeg weg.

Chris

e.j.

e.j.

05-10-2011 om 12:51

Boom staat en het is geworden...

toch een liquidambar, op advies van de tuinjongens. Die komt qua maat het beste uit. Hij lijkt wel wat op de acer als ik de plaatjes zo zie.
Zo'n malus is toch net wat te kleinblijvend voor die plek, maar ik vind hem zo mooi dat ik er misschien toch wel een op een andere plek wil. En een krentenboompje ook, zo schattig! Maar voor de plek bij het achterterras geeft die te weinig schaduw. Jullie hebben me op goede ideeëm gebracht. De tuin wordt echt mooi nu ze alles aan het beplanten zijn, een fesst om te zien.

Fiorucci

Fiorucci

05-10-2011 om 18:28

E.j

Jeetje, die wordt groooooooooot.....

Mwah

Ik zou hem niet meteen rooien hoor. Het is een hele trage groeier. Als ie 15 meter hoog is, ben jij al heel wat jaartjes verder. Bovendien heb je waarschijnlijk een cultivar, Worplesdon bijvoorbeeld, die ook wat smaller blijft.

Veel plezier met je tuin!

Chris

e.j.

e.j.

05-10-2011 om 22:00

Schijnt mee te vallen

met die grootte. Er is mij bezworen dat hij láng zo groot niet gaat worden als buurmans boom, dat is een nu 20 jaar oude lijsterbes en die is mij te groot.
Onze aanwinst schijnt goed te snoeien te zijn dus ik ben er niet zo bang voor. Ook vanwege de trage groei ('Het is bepaald geen boom waar je op kunt wachten om hem volwassen te zien; het is een uiterst trage groeier. Na tien jaar mag je blij zijn als de boom zes meter hoog is en moet je nog eens tien jaar wachten eer een hoogte van tien meter is bereikt.')

Fiorucci

Fiorucci

06-10-2011 om 07:08

Even zeuren hoor

Jaha, zo dacht ik ook toen ik mijn prunus in de voortuin zette. En toen was er zomaar 13 jaar voorbij en die boom tien meter hoog....en zijn we een hele dag bezig geweest om dat ding weer een beetje in vorm te krijgen en gekortwiekt...

Fio

Wat is nou een dag op dertien jaar?

Chris

Fiorucci

Fiorucci

06-10-2011 om 10:06

Chris

Je hebt echt geen idee wat een onwijs zware klus het was. Zeker niet voor iemand die al rugklachten heeft. De boom was zo uit proportie, een kleiner model had zeker nu gewoon veel mooier geweest,ook omdat de kroon zo hoog was dat je geen effect meer hebt kwa schaduw.

Fiorucci, ik snap het wel hoor, ik zou ook niet op zo'n klus zitten te wachten. Je hebt wel gelijk dat veel mensen een boom in de tuin zetten zonder er bij stil te staan dat het een joekel wordt.

Ej, vergeet niet over een paar jaar effe kritisch te kijken of je er de zaag in moet zetten, voorlopig zal het nog wel goed gaan. Onze amberboom staat nu vier jaar en is vooral in de hoogte gegroeid. Toen we hem kochten was hij aan de zijkanten al flink smal gesnoeid, dat scheelt een hoop.

Chris

Fiorucci

Fiorucci

06-10-2011 om 11:16

Chris

Ik had de kweker een kleine boom voor een kleine voortuin gevraagd..zucht..erg he, hou je er rekening mee, krijg je zo'n Beun de Haas. En tuurlijk,bijtijds snoeien scheelt uiteraard, maar het nadeel van die hoge kroon komt wel om de hoek kijken, dat is jammer.

Fiorucci

En een mens kan zich gewoon vergissen (of ik heb me niet goed ingelezen, dat kan ook). Die door mij net bezongen Acer Griseum groeide ook harder dan ik had ingeschat. Ik had op de een of andere manier in mijn hoofd dat zo'n boompje maar 4 meter hoog wordt, maar al na een jaarof 6,7, was hij de drie meter gepasseerd. Las later dat ze een hoogte van een meter of 10 bereiken, dat leek me beter te kloppen. Niet zo heel hoog, voor een boom, maar toch groter dan op die plaats eigenlijk de bedoeling was. Maar goed, dat heeft-ie dus niet gehaald omdat mijn opvolgers m hebben gerooid.

E.j., ik had nog willen mailen: een mooie boom, zo'n liquidambar, maar ze worden groot. En zelf vind ik m wat stijf van vorm. Maar mooi zijn ze wel, er staat hier in de buurt een hele rij langs een straat en ze beginnen nu te verkleuren. Nog even en dan zijn ze prachtig knalrood.

Groeten,

Temet

Fiorucci

Fiorucci

06-10-2011 om 12:53

Temet

Tuurlijk kun je je vergissen,daarom denk ik zo graag mee! Maar de kweker had wel beter kunnen weten natuurlijk.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.