Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Bellefleur

Bellefleur

17-02-2015 om 09:09

Boerenkool

Ik moet voor komende zaterdag voor 20 personen stamppot boerenkool maken. De grootste pan die ik heb is geschikt voor 5 personen stamppot. Hoe pak ik dit aan? Kook ik in diverse pannen boerenkool, of kook ik in twee pannen de aardappels en doe de boerenkool in andere pannen?

amk

amk

17-02-2015 om 09:12

de methode studententijd

al een tijd niet meer gebruikt, maar werkte prima.
Wij deden het stampwerk altijd in de grote afwasteil. Eerst afwassen natuurlijk.

Aardappels en boerenkool (of peen en ui etc) koken in aparte pannen en dan samenvoegen in de teil en stampen maar. Wel gelijk serveren want het koelt iets sneller af als in een pan.

Juno

Juno

17-02-2015 om 09:23

In het babybadje. En heb je dat niet meer, dan is een schone en liefst voorverwarmde curverkrat ook prima. Voor het zicht de stamppot in de keuken laten staan en steeds overscheppen in een pan , tenzij het voor de scouting is die kunnen dat wel trekken.

amk

amk

17-02-2015 om 09:36

Juno

bij de scouting kun je dan ook die grote pannen wel lenen, die hebben ze meestal wel.

Juno

Juno

17-02-2015 om 10:13

Haha

Wat ik bedoel is dat ze bij de scouting niet zo moeilijk zijn. Al dien je het eten in de bootskist op .

Bellefleur

Bellefleur

17-02-2015 om 10:31

Mengkom

Ik heb thuis een mengkom staan, zo groot als een afwasteiltje. Daar kan ik alles wel in stampen. Ondertussen oven aan, om de boel wat warm te houden. (Ik heb geen magnetron) Hoeveel kilo aardappels heb ik nodig voor 20 man? En hoeveel boerenkool? Het is voor een verjaardagsfeest, dus er is al taart voorbijgekomen.

neteret mut

neteret mut

17-02-2015 om 12:19

vorig jaar

waren we nog met 10 penen hier in huis (nu met 8). Ik maak boerenkool in een soeppan (24 cm maar wel hoog), ong. 2,5 kilo aardappels en een flinke zak gesneden boerenkool erbij (400 gram?). Volgens mij deed ik vorig jaar 2 zakken erin maar waren die iets kleiner. Sorry maar ik kan het niet nakijken in de winkels, hier in Belgie wordt het niet verkocht en we moeten het dus uit NL laten meenemen (en zijn dan afhankelijk van wie het toevallig ergens gekocht heeft). Bijna altijd blijft er bij ons wel iets over. Mijn advies zou dus zijn : 5 kilo aardappels en 2 of 3 flinke zakken. Dat past in 2 grote soeppannen, heb je ook geen teiltje of zo nodig (en een grote soeppan is vast makkelijker ergens te leen dan een nog veel grotere pan)

20 Personen?

Iedereen echt een bord vol, met worst?

Ik gebruik voor ons drietjes 1,5 kilo aardappelen en 600 gr. gesneden boerenkool. Dat gaat op, soms een kliekje voor 1 pers. over. Dus de hoeveelheden van neteret voor 10 pers. snap ik niets van? 5 kilo piepers en 1,5 kilo boerenkool is 6.5 kilo eten. Dat delen door 20 is 325 gr.stamppot per persoon. Wij zijn veelvraten denk ik

Ik zou voor 10 pers. maken en mengen met pakken kant en klaar, ik zou het denk ik niet kunnen voor 20 pers.

Juno

Juno

17-02-2015 om 13:16

Hmm

Aardappels schillen wij op het oog, geen idee hoeveel je nodig hebt. Met 5 personen eten wij twee grote zakken dus Ik zou 8 grote zakken boerenkool doen. En wat over is kan je invriezen.

Wil40, serieus???

Als ik stamppot boerenkool maak, dan gebruik ik voor 3 personen (ik heb wel 2 kinderen maar dat zijn kleine eters en tellen dus samen voor 1) een ruim pond aardappelen en een zak boerenkool van 300 gram. Dus zoals neteret. Daar gaat dan bij een bakje (1 helft van zo'n duobakje) uitgebakken spekjes (die heb ik hier nog niet voorbij zien komen, maar die moeten er wat mij betreft wel absoluut in!) en een rookworst van 275 gram (Unox). Ik vind ons geen kleine eters, dus ik ben het met je eens dat jullie veelvraten moeten zijn .

neteret mut

neteret mut

17-02-2015 om 14:32

re.

ik gok een beetje met die 2,5 kilo, schil vooral op het oog. Oftewel ik schil een aardappel of 2 per persoon (1 flink grote en 1 kleine of 2 normale) en dan een paar extra. Stamppot ziet meer groen dan aardappelwit. Spekjes uiteraard, 3 dubbele bakjes en 3 of 4 rookworsten. Augurken en zilveruitjes. En tja , ik denk niet dat wij kleine eters zijn, vergeleken met mee-etende vrienden.

Engeltje

Jij maakt een stamppot van totaal 800 gr. Dat is aardappels en groente samen. Vanavond eet ik a/v/g. Ik schil dan een kilo aardappels, halve bloemkool en een pond gehakt. Nu heb ik wel een puberzoon die ook eet als een bootwerker (lang en slank is hij hoor!)

Barvaux

Barvaux

17-02-2015 om 20:40

ah leuk hoeveelheden

Ik gebruik ongeveer 1500 gram geschilde aardappelen en een kilo gesneden boerenkool en dan maak ik een heerlijke jus van gebakken champignons en ui en dan moet er natuurlijk nog mosterd over.

Dat is wat veel als we ook net taart hebben gehad maar ik kan me niets voorstellen bij die hoeveelheden van de boerenkool van neteret mut

amk

amk

17-02-2015 om 20:44

voor 2 personen

dochter eet ongeveer net zo veel als ik.

1kg aardappels en 500g boerenkool en dan 1 worst. En daar kunnen we dan 3 porties uit halen. Of 2,5 beter gezegd.

ik houd niet van erg groene boerenkoolstamppot

bij ons gaan er naar verhouding veel aardappelen door. Slecht qua koolhydraten, maar vooruit. Ook smelt ik een beetje boter in een bodempje hete melk, dat stamp ik er doorheen voor de smeuigheid.

Katniss

Katniss

17-02-2015 om 20:47

Veel aardappel

Wat gebruiken jullie allemaal veel aardappel en weinig boerenkool (behalve Barvaux)! Ik heb voor 2 personen 300 gram boerenkool en 500-600 gram aardappels. Daarbij dan 125 gram uitgebakken spekreepjes en 275 gram rookworst, of ik maak er uitgebakken speklapjes bij (ca. 350 gram, waar natuurlijk veel minder van over is als ze keihard gebakken zijn). Jus uit een zakje (ja sorry).
Voor 20 personen kom ik dan uit op 3 kilo boerenkool en 5 kilo aardappels, dat is best wel veel En ik zou een stuk of 7 rookworsten doen (ieder een derde).

Katniss

Katniss

17-02-2015 om 20:48

Kookroom

Ik doe er ook altijd ongeveer 1/3 flesje kookroom doorheen, zodat we minder jus nodig hebben om het smeuïg op je bord te krijgen.

bij ons

Voor 2 volwassenen en 2 kinderen (5 en 9): 600 gr geschilde aardappels en 300 gr boerenkool. Melk, boter erdoorheen voor de smeuigheid en stampen. En natuurlijk een bakje uitgebakken spekblokjes en een lekkere jus. Wij springen uit de band met veel rookworst, daar is iedereen dol op. Dus een xxl variant, wel het magere type

Marjoleine64

Marjoleine64

17-02-2015 om 21:52

vegetarische variant

Mijn man en puberzoons zijn niet dol op gewone boerenkool, maar vinden de vegetarische variant wel lekker. Voor 4 personen (normale eters) gebruik ik ruim een kilo aardappels, 600 g boerenkool, 250 gram paddestoelen (kastagnechampignons etc), 2 flinke uien. En dan dus geen spekjes erdoor (want vegetarisch), maar walnoten en pittige geraspte kaas. Aardappels in de grootste pan, boerenkool erbovenop, samen gaar koken. De ui en champignons in een hapjespan fruiten. Aardappels en kool stampen, de rest erdoor roeren, evt wat boter erbij (maar eigenlijk is dit met de champignons en kaas niet meer nodig). Uiteraard peper en/of mosterd erbij voor de liefhebbers. Dit is dus ruwweg 2 kg stamppot voor 4 personen, maar dan eten we geen toetje meer (of pas veel later op de avond na het sporten of zo).

Aha, nog meer veelvraten

Ik voelde me al wat beschaamd.

Juno

Juno

17-02-2015 om 22:55

Noten

Ik zou als je voor een heel gezelschap kookt niet zo maar noten er door doen. Ikzelf ben wel vegetariër maar ben allergisch voor rauwe noten. Walnoten zijn altijd rauw en uit je eten plukken helpt niet omdat alles besmet is. Heb je ondanks dat het vega is nog steeds geen eten.

Bellefleur

Bellefleur

22-02-2015 om 08:45

En zo is het afgelopen:

Donderdagmiddag ben ik met 10 kilo aardappelen naar huis gefietst.
Vrijdagmorgen kwam ik met boerenkool in fietstassen, rugzak en aan het stuur thuis. Vrijdag ben ik boerenkool gaan wassen en 'ritsen'.
Zaterdagmorgen spekjes gebakken, aardappels geschild en de boerenkool gekookt. En om zes uur precies was alles klaar. En om zeven uur was alles op. Echt alles. De gasten gromden tevreden, en hebben de afwas voor me gedaan.

Complimenten Bellefleur!

Wat leuk dat het zo goed gelukt is en iedereen lekker heeft gegeten!

Barvaux

Barvaux

22-02-2015 om 10:33

Leuk

Leuk: veel werk maar grommende gasten

Bellefleur

Bellefleur

22-02-2015 om 11:24

moeder

Het mooiste: Mijn oude moeder van 82, die nooit met complimenten strooit en strooide, gaf mij het compliment dat we het goed georganiseerd hadden. Dat heb ik in dank aanvaard.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.