Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Jessica O

Jessica O

23-06-2013 om 12:14

Boek over e-nummers gezocht

Tijd geleden vertelde iemand over een boek over enummers en daarin stond bv dat er in het brood van de aldi de minste toevoeging zat van de supermarkt broden. Wie kan me vertellen welke boek dat is? Heb er al wel 1 gehad van de bibliotheek, maar die was het niet.

Merel

Merel

23-06-2013 om 14:21

Deze heb ik

http://www.bol.com/nl/p/wat-zit-er-in-uw-eten/1001004005600642/

Dit boekje heb ik. Ik denk niet degene die jij bedoelt, over de Aldi, maar ik lees zelf maar zoveel mogelijk de etiketten.

Puur

Misschien bedoel je de boekjes van Dinneke van den Dikkenberg, inmiddels 3 delen over koken zonder E-nummers. Zij somt namelijk ook producten op uit winkels die E-nummervrij zouden zijn.

Toch moet je je niet laten misleiden daardoor. E-nummers zijn zeker niet allemaal chemische troep, er zitten ook heel onschuldige dingen bij zoals bietensap als roze kleurstof, die er als E-nummer ten onrechte synthetisch uitzien.

Het omgekeerde is ook het geval en dat vind ik erger: er zijn heftig synthetische toevoegingen die weleens met een onschuldig klinkende naam vermeld worden. Bijvoorbeeld 'plantaardige oliën en vetten'. Dat klinkt heel gezond (toch?) maar vaak gaat het daar om omgeësterde vetten die ik liever niet binnenkrijg en waar en een van mijn kinderen erg veel last van krijgt. Een hulpmiddel dat in veel brood zit, E471, wordt ook wel aangeduid als mono- en diglyceriden van vetzuren. Het zit in heel erg veel supermarktvoeding (vooral brood en bakkersproducten) maar dus onder verschillende namen. Mono- en diglyceriden van vetzuren klinkt gelukkig nog enigszins afschrikwekkend, maar 'plantaardig vet' zou je zomaar kunnen consumeren in de veronderstelling dat je je verre houdt van E-nummers.

Bottomline: laat je niet misleiden door het woord E-nummer maar verdiep je in de hulpstoffen zelf en de verschillende namen waaronder ze vermeld kunnen worden op de verpakking.

Jessica O

Jessica O

23-06-2013 om 15:22

Merel en gelatine

Merel, dat boek heb ik van de bibliotheek gehad en die was het dus niet.
Gelatine, ik ga eens zoeken of ik die kan vinden in de bibliotheek. Ik ben er zelf niet zo veel mee bezig, met e nummers, maar die vrouw die dat van dat boek vertelde dus wel, maar ze gebruikt wel veel light producten en dat snap ik niet helemaal, vandaar dat ik dat boek graag eens wil lezen.
Meer tips blijven natuurlijk welkom, wie weet ga ik het wel interessant vinden.

Fiorucci

Fiorucci

23-06-2013 om 17:55

Misschien...

De E in je eten? Dat is wel een bekend boek.

Links

Links

24-06-2013 om 07:05

Consumentenbond

En andere online sites geven ook goede informatie om mee te beginnen. Voor E nummers lijkt mij het adagium van wetenschappelijke onderbouwing van de nadelige invloed ook een goede om aan te houden. Wat niet wegneemt dat het vanwege de totaalsom van toevoegingen het gezonder is om zo min mogelijk zwaar bewerkt voedsel te kopen.

amk

amk

24-06-2013 om 09:35

Komt ie weer

www.food-info.net alle E-nrs met de onderbouwingen op een rijtje. Op naam, op nr etc. En wetenschappelijk onderbouwd.

Jessica O

Jessica O

24-06-2013 om 11:24

Bibliotheek

Heeft niet alle boeken in de catalogus staan, maar ik heb er wat gereserveerd, oa die van Karin.
Op de sites ga ik ook een keer rustig neuzen. Niet dat ik er zo fanatiek mee bezig ben, maar ik let op bepaalde dingen toch wel op en maak zoveel mogelijk zelf (denk aan pastasaus ed)

Jessica

Voor zaken als pastasauzen en zo gebruik ik bouillonpoeder en -blokjes uit de natuurwinkel. Niet zozeer omdat het 'biologisch' is, maar omdat er geen gehard plantaardig vet in zit. Zowel Karin als Dinneke hebben een site met hun visie en recepten. Ik maak bijna alles zelf, gebruik zo min mogelijk industrieel samengestelde producten. En als ik dat doe, dan haal ik dat voor sommige zaken (bijvoorbeeld bouillon) uit de natuurvoedingswinkel. Maar dat dan ook alleen als ik voor een bepaald product bedenkingen heb bij de ingrediëntenlijst uit gewone supermarkt. Soms is het budgetmerk van iets puurder dan de A-merken. Bijvoorbeeld paneermeel: Euroshopper en Lidl hebben paneermeel met alleen tarwebloem, zout en gist. Het veel duurdere Haust vindt het nodig om er diverse hulpstoffen bij te gooien die ik niet wil. Ik vermijd vooral vetten waaraan gerommeld is (soms in cryptische omschrijvingen en soms als E-nummers vermeld), en ook een aantal kleurstoffen en in kunstmatige zoetstoffen. Ik ben er, net als Karin, allang achter dat je zonder veel gedoe of extra tijd zo'n beetje alles zelf kan maken met losse ingrediënten, zonder hulpstofjes.

annemoontje

annemoontje

29-06-2013 om 21:22

Er is ook een e-nummer app

Die vind ik persoonlijk erg handig, in de winkel snel te gebruiken, je kan zoeken op het nummer of op de naam van de additieven.
Ik koop ook zelden nog fabrikant produkten, omdat zelf maken zo simpel is en als je maar flink veel oefent (zoals bij het snijden, hakken en wassen van groentes bijvoorbeeld) dan gaat het steeds gemakkelijker inmiddels ook al 6jaar een moestuin met eigen verbouwde biologische gewassen, dat moet altijd goed schoon gemaakt worden, er zit nl weer net als vroeger zand en klei tussen

Katan

Over het boekje dat Merel noemt, heeft Martijn Katan ook een paar opmerkingen. Ik zou op de informatie uit dat boekje van Mw Gouget niet afgaan.
http://www.mkatan.nl/columns-en-kranten/nrc-columns/490-22-06-2013-zoete-verhaaltjes.html

Merel

Merel

01-07-2013 om 15:03

Allebei

Ja ik heb dat boek van Katan ook en ben inmiddels al lang niet meer zo bezig met die E-nummers.
Ik gebruik bijv. wel zoetjes in de koffie (alleen canderel anders lust madam het niet) maar ik gebruik verder geen light produkten. Bij frisdank omdat ik het gewoon altijd proef en niet lekker vind. En geen andere light produkten omdat het dan vol koolhydraten zit.
Als je zo veel mogelijk pure dingen eet (dus geen pakjes/potjes e.d.) dan lijkt me dat het gezondste.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.