Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Geen groene vingers

Geen groene vingers

14-04-2017 om 23:44

bodembedekkers

In een deel van onze tuin willen we bodembedekkers planten in een poging het ontembare onkruid wat te verbergen/in de toom te houden. Het gaat om kleigrond, s ochtends zon, daarna schaduw. Ik ben niet zo op de hoogte van wat leuke bodembedekkers zijn. Ik kwam al googelend maagdenpalm tegen. Woekert dat de hele tuin door of valt dat wel mee? Iemand een ander idee? Het liefst wel dat er ook wel eens bloemen in zitten. Klimop valt af want geen bloemen en dat ga je hele tuin door.

Ja, maagdenpalm

Bedekt prima als het eenmaal aangeslagen is maar is goed in toom te houden, woekert niet echt. Makkelijk te stekken ook. Momenteel staat mijn maagdenpalm prachtig in bloei, echt een zee van paarsblauwe bloempjes. Wel Vinca minor nemen (kleine maagdenpalm), grote maagdenpalm (Vinca major) is rotspul.

skik

Teuntje

Teuntje

15-04-2017 om 08:17

Hier

dezelfde bodem en behalve vinca (paars is het bekendste maar is er ook in wit en soms in roze) doet waldsteinia het hier ook erg goed. Bloeit nu geel. Verder kun je denken aan pachysandra, wordt iets hoger maar vult goed en houdt ook het onkruid weg.

Die grote maagdenpalm

Die moet je echt niet nemen, pfff idd wat een rotplant. Alleen maar hele lange stengels overal. We hadden per ongeluk een aantal grote ipv kleine,wist ik veel. Maar t verschil is goed te zien. Die kleine isnu zo mooi terwijl die grote alleen zich door alle planten woekert. Het onkruid komt er wel gewoon tussendoor hier...helaas

Kaaskopje

Kaaskopje

15-04-2017 om 09:43

Grote maagdenpalm

Oh grappig, nu weet ik wat ik zelf in de tuin heb staan Het is een leuke plant, met mooie bloemen, maar het is een ondergrondse sluiperd. Als je niet uitkijkt heb je hem overal staan en het is moeilijk om hem te verwijderen. Staat de plant in de buurt van een struik, dan moet je er alert op zijn dat hij niet in de struik gaat woekeren, want daardoor kan de struik het moeilijk krijgen. Bij ons heeft hij ook weer iets te veel de ruimte gekregen, dus ik moet het weer indammen. Anders gaat het ten koste van andere planten.

bosaardbeitje

Dat vind ik nou leuk, woekert als een gek, maar dat is het idee toch? Wat kleine bloemetjes als het je daar specifiek om gaat, maar de aardbeitjes zijn lekker.

Li

Li

15-04-2017 om 16:55

Brunnera

Volgens mij heet het Kaaps vergeetmijnietje. In de lente mooie blauwe bloemetjes, past mooi bij tulpen. En hele mooie bladeren.

Lynna

Lynna

15-04-2017 om 19:20

Pachysandra

Ik ging vandaag naar het tuincentrum om naar die Pachysandra te kijken. Leuke plant, maar zeer giftig. Durf ik dan toch niet aan.

Ik lees mee voor meer tips voor goede bodembedekkers. Ik heb een redelijk grote tuin en nog heel wat kale plekken.

40er

40er

15-04-2017 om 20:04

Aardbei

Die Silone bedoelt is idd heel mooi! (Fragaria vesca)
Hier stekelnootje (Acaena microphylla 'Kupferteppich') dovenetel (Lamiastrum galeobdolon), looptijm en loopkamille, sedumsoortjes
We hebben ook al eens Alchemilla gehad en oranje havikskruid

geranium

Ik herhaal maar eens de tip die ik hier altijd geef Geranium Macrorrizum "Spessart". Bloeit in zon en schaduw, ongevoelig voor ziekten en plagen en er komt geen onkruid door. Breidt zich uit, maar is vrij makkelijk in toom te houden en heeft niet, zoals vrouwenmantel (ook een mooie bodembedekker) de neiging zich werkelijk overal uit te zaaien.

Voor het mooie na de bloei met de heggeschaar flink terugknippen, dan heeft hij na een week of twee weer fris nieuw blad (datzelfde geldt voor vrouwenmantel trouwens. Maar nogmaals: die zaait zich uit als een gek. Bij voorkeur tussen je tegels)

Lynna, kan best dat die pachysandra giftig is, maar zolang je er geen stamppot van maakt zal je er weinig last van hebben. Ik denk ook niet dat kinderen geneigd zijn een hapje te nemen. Pachysandra wordt veel in openbaar groen toegepast (net zoals die door mij genoemde geranium) en dat is al een indicatie dat het een makkelijke plant is - en die giftigheid is kennelijk ook geen punt van zorg, anders was de plantsoenendienst er wel voorzichtiger mee. Het is een goede bodembedekker en groenblijvend bovendien; en hij doet het in de schaduw, voor zover ik weet.

Groeten,

Temet

overigens

Mijn vorige tuin had ook kleigrond en veel schaduw. Planten die het daar goed deden (niet per se bodembedekkers): hortensia, struisvarens (woekeren wel), lievevrouwebedstro, Italiaanse aronskelk, gebroken hartje en de al genoemde pachysandra. Verder weet ik niet meer precies wat ik allemaal in die tuin had staan, het is alweer een tijd terug. Het gras was geen succes, dat weet ik wel - meer mos dan gras.

Groeten,

Temet

Vogel

Vogel

17-04-2017 om 19:12

Houtsnippers

Daar heb ik persoonlijk nu mijn hoop op gevestigd.

overigens

Ik wil hier graag even mijn favoriete tuinschrijver Vd Kaa citeren: elke plant is een bodembedekker, als je er maar genoeg op een vierkante meter plant.

Je hoeft om de bodem te bedekken helemaal geen bodembedekkers te planten. Een zooitje vaste planten of een flinke heester bedekt de grond ook heel aardig. En als tussen de rest van de planten af en toe een paardenstek of zevenblad de kop opsteekt kan je ook besluiten daar maling aan te hebben.

Groeten,

Temet

en die eet je dan gewoon op

paardenbloemblad en zevenblad. Als je googelt kom je genoeg recepten tegen. Wat nou gehannes met AH moestuinpotjes....

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.