Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Blijven granen eeuwig goed?

In mijn kast liggen nog wat vage granen, waaronder een aangebroken verpakking "wheat for Noah's pudding". Wordt blijkbaar gebruikt om een traditioneel Turks dessert te maken. Wat ik er ooit mee gedaan heb - geen idee. Ik weet ook niet welk graan het is, de rest van de tekst op de verpakking is in het Turks..

Het is al járen over datum, maar ziet er verder nog goed uit. Mijn overdatum-peulvruchten gebruik ik nog steeds. Kan dat ook met granen? Ik heb wel meer van die vage zakjes. En nog gerst, gierst, haver. Allemaal nog goed zolang het maar droog gebleven is?

Thursday Next

Thursday Next

02-02-2017 om 09:28

volgens mij wel

zolang het nog goed eruit ziet en goed ruikt. En goed smaakt... Ik let bij die droge dingen ook niet zo op de datum.

Ja hoor

Ik koop regelmatig van dat soort vage zaakjes bij de middenstand met migratie-achtergrond. Vervolgens komt het er vaak niet direct van, berg ik die op in de kelder, vergeet ze en bij een nieuwe opbergronde willen ze wel eens tussen de planken vallen.

Die kom ik dan pas weer tegen bij de halfjaarlijkse kelderuitmestbeurt. Dan maak ik ze met het pak gesteriliseerde noodmelk, dat anders niet opkomt omdat ik zoooo goed georganiseerd ben dat we toch nooit zonder dagverse melk zitten.

Gaat altijd goed, tot nu toe geen dojen of ernstige buikloop. Record was pak poffertjesmix uit 2007.

Niki73

Niki73

02-02-2017 om 12:30

Droge spullen

Ja hoor, die zijn véél langer houdbaar dan de houdbaarheidsdatum.

Vesta

Vesta

02-02-2017 om 13:01

graan of graanproduct

Daar zit wel wat verschil in.

Maar mits koel, droog en in het donker bewaard kan het idd lang an.

Hele granen bevatten vetten en die kunnen ranzig worden. Nou dat proef je echt wel. Onveilig is het niet direct maar wel vies. Hoe meer vet hoe meer kans op ranzigheid.

graanproducten kennen weer hun Eigen problemen geen vet dus geen ranzigheid, maar wel beestjes. Die zie je wel lopen of je bakt ze dood. Ook niet direct een problem. En er kan verzuring op treden, dat merk je ook gelijk.

Anneque

Anneque

02-02-2017 om 13:03 Topicstarter

Hele granen

Het zijn allemaal hele granen. Vanavond maar eens een bordje ouwe gerst proberen.

Vogel

Vogel

02-02-2017 om 19:42

Wat klinkt dat gezellig

Ouwe gerst.
Ik zou het er met droog spul ook wel op wagen, zolang het niet beweegt, stinkt of spinnewebachtige draden (meelmot) heeft.

Tine Winkel

Tine Winkel

02-02-2017 om 20:16

o jak, Vogel

ja, herkenning. Rijst, net gekocht (een week ervoor), zaten 'klonten' in, waarbij rijstkorrels met elkaar samenklonterden door spinnewebachtige draden.

Kortom, m.i. is het belangrijker dat het er goed uit ziet/ruikt, dan dat het binnen de houdbaarheidsdatum is. De GVB, dus (Gezond Verstand Benadering)

Anneque

Anneque

03-02-2017 om 07:17 Topicstarter

Nou

Helaas klónk het alleen gezellig
Ik vond het echt niet lekker. Wat ik niet wist: het wordt een soort pap. Ik had gewoon hele gerstekorrels, maar het werd toch nogal brijig.
Ze waren schoon en droog, daar kan het niet aan liggen. Ik hou blijkbaar niet van gerst. Had nog veel over ook....heb het maar weer ingevroren om ooit door een soep te mikken.

Anneque

denk je dat het door de soep wel lekker is dan?

Als je heel veel hebt kun je er vziw bier van brouwen, maar anders moet je misschien toch overwegen je verlies te nemen en het -dagelijks een handjevol - aan de vogeltjes te voeren. Af en toe heeft een mens nou eenmaal een keer een miskoop.

Groeten,

Temet

Anneque

Anneque

03-02-2017 om 10:43 Topicstarter

Temet

"denk je dat het door de soep wel lekker is dan?"
LOL, nee, denk het niet. Maar ik denk ook dat een handje gerst door een verder ook goed gevulde soep niet echt stoort. Als dat wel zo is, geef ik het idd op en mik ik de rest wel weg. Het gekookte spul dan, ik heb nog wat rauwe gerst waarvan ik nog niet weet wat ermee te doen. Misschien een toetje ervan maken, met bessensap of zo? Of gerst-met-abrikozen (ipv dessertrijst -).

Vesta

Vesta

03-02-2017 om 10:50

weg geven

wij hebben op het werk een tafel in de coffecorner waar iedereen zijn weg te geven dingen zet. En meestal duurt het niet lang voor iemand er belangstelling voor heeft.

Egel

Egel

03-02-2017 om 11:05

nee, Temets idee

Dit keer zou ik toch Temets idee volgen, Anneque.

De vogels, dus.

Vogel

Vogel

04-02-2017 om 10:05

Jammer

Maar weer een ervaring rijker.

Ik ben niet zo vsn eten weggooien....

Maar je kunt ook overdrijven. Een zak zwaar over datum spul dat ook nog eens niet lekker is.......prullenbak of vogels.

Ingrid

Lente

Lente

04-02-2017 om 16:24

Kippen

Op dat soort momenten ben ik blij dat we kippen hebben. Die moeten toch gevoerd worden

tante Sidonia

tante Sidonia

04-02-2017 om 17:25

nee

In droge meel of rijst kan evengoed een beestje zitten die je op het oog niet ziet. Meelworm of iets dergelijks. En je kunt er goed ziek van worden.

bioloog

bioloog

05-02-2017 om 14:24

tante sidonia

De meelwormpjes zijn de larven van meelmotjes. En je wordt er niet ziek van als je ze eet als je de rijst, pasta of meel gewoon verwerkt (koken. etc). Sterker nog, reuze gezond die eiwitten

Anneque

Anneque

05-02-2017 om 14:27 Topicstarter

Oei

Ik heb een vegetariër in huis....

kippen

Superhandig die beestjes. En gezellig! Zo komt het verjaardagcadeautje die zoon van vrienden heeft gekregen (hier mattie: heb jij niet één maar twee chickies) goed van pas.
Enne, thee? Ik heb nog allemaal aangebroken losse thee in de kast liggen. Werd ik weer aan herinnerd toen ik pas voor mijn verjaardag een theemannetje kreeg.

Vesta

Vesta

07-02-2017 om 12:47

Thee

eeuwig houdbaar mits droog bewaard, bij voorkeur uit het licht.
Dan is er qua voedselveiligheid niet zo veel aan de hand.

Smaak is een ander verhaal dat zal wel achteruit gaan, afhankelijk van de bij ingredienten bij smaakjes thee gaat dat sneller. Enige manier omdat bij te stellen is proeven een je hoeveelheden aanpassen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.