Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Weer

Weer

27-10-2011 om 00:09

Bleekselderij

Voor de zoveelste keer zit ik met een halve struik bleekselderij. Ik heb namelijk een zalig recept voor bolognese saus en dat maak ik dus heel vaak, maar ik blijf altijd met die halve struik zitten. Ik vind het toch wel vervelend om weg te moeten gooien na een dag of 3 dus heeft iemand tips voor me? Wat doen jullie met bleekselderij behalve als rauwkost of door de sla?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Leony

Leony

27-10-2011 om 00:26

Gratineren

Stukjes van ongeveer 5 centimeter in weinig water in circa 10 minuten beetgaar koken.
Geraspte kaas erover heen en dan kaas laten smelden onder de grill.
Yummie!!

Smeerkaas

Je kan het vullen met smeerkaas en dan als knabbeltje eind vd middag of bij de lunch eten. Ik gruwel er overigens van, hier gaat het inderdaad in kleine beetjes door de sla of ik voer het op aan de beestjes. Dus benieuwd naar andere tips.

wendelien

wendelien

27-10-2011 om 09:05

Maarmaarmaar

Wij bewaren bleekselderij rustig een week of 2 tot 3 in de groentela van de koelkast en gebruiken er regelmatig een steel van in idd sauzen en/of soepen. Af en toe controleren of alle stelen nog intact zijn.

krin

krin

27-10-2011 om 09:07

Als wendelien, of...

een zalige combi met blauwe kaas. Als snack, of in de soep. Bijvoorbeeld zo: http://www.receptenstad.nl/voorgerechten/soep_van_bleekselderij_met_blauwe_kaas.html

Roosje Katoen

Roosje Katoen

27-10-2011 om 10:03

Veel saus

Ik zou twee keer zoveel saus maken en invriezen, is ook lekker makkelijk voor de volgende keer

ishtar

ishtar

27-10-2011 om 10:03

Gewoon, koken

met kaassaus, rijst en een stukje vlees. (en laatst had ik het bij de stracotto, ik ben hier ook de enige die het lust en blijf ook regelmatig met restjes zitten)
bleekselderij/kaassalade is trouwens ook erg lekker.

Valkyre

Valkyre

27-10-2011 om 11:08

In alle soepen/ sauzen en

Inderdaad. In de Italiaanse keuken worden in heel veel recepten naast ui en knoflook ook wortel en bleekselderij gebruikt als smaakmakers (net als dus die bolognese). Wij gebruiken het vaak in de risotto bijvoorbeeld. Wel na het (zacht) fruiten nog even laten "zweten" met het deksel op de pan om het goed zacht te laten worden voor je de rijst en bouillon toevoegt.

Mmmm risotto, dat ga ik weer eens maken!

groet, Valkyre

3 dagen!?

Hier redt een stronk bleekselderij het ook makkie 2 weken, en vast nog wel langer als het moet.

Ik gooi het ook probleemloos her en der doorheen. Door de sla, door een saus (idd bolognese), maar gisteren ook door de linzensoep, of door de risotto, stoofschotel, noem maar op. En zo eens in de week/2 weken maak ik sowieso wel iets om allerlei groentela-restjes op te maken. Soep, risotto, of iets uit de oven of zo. Willekeurige losse preitjes, winterwortels, restjes bloemkool, bleekselder of weet-ik-wat die hak ik bv in leuke mootjes & kook ik in wat groetnebouillon. beetje room erdoor, in een ovenschaal. Gehakt erover & puree...heeerlijk. En de groentela is weer leeg.

Overigens vind ik bleekselderij puur ook prima smaken in combinatie met tomaten en kaas, en evt iets van ham of zo. beetje fantasierijk voorkoken & opstapelen & dan in de oven.

Ingrid

In de snert

Ik knikker het in de snert. Dan proef je het tenminste niet meer Bij ons is er niemand die ervan houdt, dus ik laat het meestal weg als ik eens een recept heb waar het in staat. Alleen in de snert gooi ik het meestal nog wel.

Groenteman

Ik houd ook niet zo van (rauwe) bleekselderij. Als ik iets kook waar een stengeltje in hoort dan kan ik bij mijn groenteman gewoon losse stengels kopen. Heb dus nooit teveel!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

MM.

MM.

27-10-2011 om 17:55

Simpel

Snijden, koken, afgieten, klont boursin-achtige kaas erdoor roeren, klaar, heerlijk.
Groet MM

Weer

Weer

27-10-2011 om 19:12

Dank

Dank voor alle tips, morgen eten we de gegratineerde bleekselderij om te beginnen. Ik moest wel lachen om de houdbaarheid, ik dacht echt dat het na een dag of 3 weg moest! Dat is dus een eyeopener, vanaf nu bewaar ik het langer.
Die restjes-over schotel tip ga ik ook zeker gebruiken. Er ligt nu dus bleekselderij, een halve winterwortel en wat tomaten te wachten tot ik iets verzin. Echt zonde om niet op te eten!

Anna3

Anna3

27-10-2011 om 19:28

Blijft lang goed (ot)

Bleekselderij blijft echt lang goed. Als het slap wordt dan moet je het in een bak koud water leggen en het is weer prima te gebruiken. Werkt trouwens ook bij (o.a.) worteltjes.

Humus

Ik heb het wel eens met humus gekregen, was ook erg lekker!
Bij een vriendin met heel culinair verantwoorde ouders die alles zelf maken enz.
Kreeg daar ook soort maispap, lekker! Dat recept moet ik nog es opzoeken..

Inspirerend, de draadjes over koken! Krijg er bijna zin in

verstuurd per ipod

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.