Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Tirza G.

Tirza G.

16-08-2011 om 12:53

Bladerdeeg op de plaat?

Wat dóe ik toch verkeerd? Ik heb een heteluchtoven en die doet wonderen voor bladerdeeg gerechten. Wauwie. Alleen: de bódem, dat blijft altijd een probleem. Of ik het nou rechtstreeks op de plaat doe of in een quiche-vorm, met of zonder invetten, met of zonder gaatjes prikken, met of zonder bakpapier: de bodem wordt altijd een wat dunnige, kleffige, afbrokkelende toestand. Ik kan nooit eens een elegante punt op een bord laten glijden, het is altijd een soort van prut-mengsel.
Moet ik met onderwarmte werken of juist niet? De blower uitzetten misschien? Of of of? Onthul me jullie geheim

Tirza

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

16-08-2011 om 13:57

Ruimte aan de onderkant

ik heb een roostertje onderin de vormen liggen zodat het vocht eruit loopt en de bodem krokant wordt.

Angela67

Angela67

16-08-2011 om 14:13

Roostertje?

Amk, dat klinkt interessant! Hier namelijk heel vaak hetzelfde probleem. Heb je dan een roostertje wat exact de juiste grootte is en 'valt' het deeg er dan niet doorheen als je het dun uitrolt?
Ben benieuwd naar de praktische kanten, alvast bedankt
Angela

Pizzaplaat

Ik ben helemaal fan van mijn ronde pizzabakplaat met gaatjes erin. Maak er niet alleen pizza's op maar ook ovenfriet. Scheelt echt enorm in krokantheid en kan me voorstellen dat het met bladerdeeg ook werkt. Heb 2 platen, gekocht bij de kookwinkel. Vond ze erg goedkoop.

Tirza G.

Tirza G.

16-08-2011 om 15:48

Randjes, picasso?

Ik heb bij bladerdeeg bijna altijd gerechten met opstaande randjes. Hoe doe je dat op een platte plaat? Of heeft een pizzaplaat ook opstaande randjes?

Tirza

amk

amk

16-08-2011 om 15:56

Handige vader

mijn vader maakt die dingen altijd.
knipt/snijdt uit een grote plaat gaatjes metaal de afmeting die we nodig hebben en last daar wat puntjes onder zodat het van de bodem is.

Ze voldoen vast en zeker niet aan de HACCP normen of andere veiligheidsdingen, maar het werkt wel.

Tirza

http://dille-kamille.nl/nl/shop/c/3/a/170/pizzabakplaat-zwart-metaal-anti-aanbak-33-cm

Dit is zo'n plaat. Zit wel een klein randje aan, geen idee of je daar wat aan hebt. Maar als je bladerdeeg op een bepaalde manier vouwt blijft het randje toch wel uit zichzelf goed? Ligt natuurlijk aan je recept.

De oplossing!

Ik heb de oplossing!

Hier hetzelfde probleem dus ik heb 2 weken geleden een grillmat aangeschaft. Ze verkopen ze bij de marskramer.

Op maat geknipt en leg hem op mijn rooster van de magnetronoven. De friet is nu knapperig! dus ik denk dat het voor bladerdeeg ook werkt.

http://www.novisell.nl/images/productimages/big/starcuisine-non-stick-grill-mat.jpg9

Ander deeg?

Heb je al geëxperimenteerd met andere soorten bladerdeeg? Ik heb goede ervaring met koopmans roomboterbladerdeeg. Nog een tip is om couscous op de bodem te strooien. Smaakt naar niks en neemt heel veel vocht op.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Fiorucci

Fiorucci

17-08-2011 om 19:01

Inderdaad

Ik gebruik koopmans en herken de problemen helemaal niet.

Tirza G.

Tirza G.

17-08-2011 om 20:01

Lis@

Ik kan het niet vinden op de website, de link loopt dood en als ik zelf zoek, vind ik ze niet. Boehoehoe.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

17-08-2011 om 20:02

Wat een verrassing

Het wás Koopmans, de laatste keer Die couscous ga ik eens proberen.

Tirza

An

An

17-08-2011 om 20:45

Bloem

Hoi,

Dat probleem heb ik nooit meer. Ik prik eerst gaatjes in de bodem en dan strooi ik bloem op de bodem. Gaat prima! Oh ja, ik doe ook nooit rauwe groente erin. Ik bak ze altijd eerst in de pan. Al het vocht eruit dus. Mijn buurvrouw liet de hartige taarten altijd te kort in de oven staan. Minimaal 40 minuten. Nu ze dat aanhoudt gaat het daar ook goed.
Succes!

Nog simpelere methode

En de tijd die het kost:
3 minuten!!!!!
Doe de vulling, ongeacht wát het is éérst in de magnetron, afgedekt en al en zonder de eventuele saus of kruiden die erdoor moeten.
Oók als het gehakt of kleine stukjes vlees is ofzo......haperdepap 3 minuten in de magnetron en dan komt het vocht vrij en dat giet je er af.
In geval van vlees/gehakt moet je misschien nog 1 keer doorroeren en herhalen (evt. 1 minuut)om het rood uit het vlees te halen (ligt ook aan de grootte).
Daarna in de taart, taart bakken en voilla.
En het werkt bij álle vullingen ongeacht wát je erin doet en scheelt behoorlijk in tijd qua 40 minuten koken/bakken.
Die truc met het meel ken ik ook.....maar ik vind dat erg afdoen aan de smaak (wordt meelderig, zoals erg gebonden soep).
groeten albana

ijsvogeltje

ijsvogeltje

20-08-2011 om 11:32

Wat ik ook wel eens doe: eerst alleen het deeg een paar minuutjes in de over, en dan pas de vulling erop.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.