Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

zebra

zebra

08-02-2014 om 18:25

binnenkant combi magnetron reinigen

hoe kun je het best de binnenkant van een combi magnetron reinigen? Aan de bovenkant zit dat grillding en daar kun je moeilijk tussen met een doekje. Bij de vorige magnetron (geen combi) zat een bakje dat je kon opvullen met water, in de magnetron plaatsen en dan een selfcleaning programma kiezen maar dat is bij deze magnetron niet zo.

Denk regelmatig

daar wordt niet over nagedacht bij de productie van zo'n ding.

Hier en daar allemaal gaatjes, een onhandig verwarmingselement.

Heb hem al een paar jaar, en spuit er nu op de gladde delen van die ovenreiniger op, met een kwast smeer ik de delen in waar je echt niet bij kunt komen.

In laten trekken, dan doekje om de kwast om die onbereikbare delen dan maar wat na te poetsen, de rest zet ik de schuurspons op.

En dat dan maar allemaal met handschoentjes aan want die ovenreiniger is rotzooi.

Glazen plaat en draaiding gaan regelmatig mee in de afwasmachine.

amk

amk

08-02-2014 om 19:39

eenvoudig

bakje met water en citroen even op vol vermogen verwarmen, deur dicht houden en daarna kun je 'm makkelijk schoonmaken.

En dat vooral regelmatig doen (afhankelijk van hoeveel je 'm gebruikt natuurlijk)

@amk

Dat is een stuk milieuvriendelijker, ga ik uitproberen, heb altijd wel citroen in de vriezer. Thanks.

Annet

Annet

08-02-2014 om 19:50

Hier water met Dasty in plaats van citroen

Dan bedoel ik de Dasty vetoplosser, de bekende gele fles.
Die vind ik beter werken dan alleen citroen.

Ilva

Ilva

08-02-2014 om 20:35

of azijn

Ik gebruik meestal water met azijn, werkt ook prima.

Magnetron en combi magnetron

Een magnetron is met een doekje eenvoudig schoon te maken als je dat regelmatig bij houdt. Een combimagnetron is veel lastiger. Etensresten branden echt in als je de functie magnetron/oven afwisselt zonder hem tussendoor steeds schoon te maken. Het meest ideaal is dus 2 losse apparaten, magnetron en oven. Ik heb ook een combi, het rvs is behoorlijk ingebrand, de losse onderdelen rag ik met een pannenspons zo veel mogelijk schoon. Ik laat het nog wel eens te lang zitten en dan heb ik er ook veel werk aan. Water met citroen of de mij ook bekende Dusty, ga ik ook proberen.

amk

amk

09-02-2014 om 06:49

wil

mogelijk gebruik je dan te volle schalen en bakjes. Veel schalen zoal bv lasagna moet je maar voor 3/4e vullen om te voorkomen dat etensresten op reis gaan door je magnetron/oven.

Sinds ik dat doe blijft bij mij de boel een stuk schoner.

@Zebra

weet je zeker dat je de grill niet omlaag kan klappen? Daar kwam ik nl. na een aantal keren achter en dan kun je wel bij de bovenkant (wss heb ik een combi die door een vrouw is ontworpen)

zebra

zebra

09-02-2014 om 13:41

zulke tips zccht ik dus en nog een vraag

inderdaad, zoals dat bakje water met citroen (heb ik momenteel niet in huis), azijn of dasty. Het grillelement kan er wel uit maar dan moet dat eerst los geschroefd worden. Omlaag klappen, weet niet of dat kan.

Zelf doe ik wel vaak folie over de etenswaren die in de combi-magnetron gaan maar de rest van mijn gezin is daar een stuk lakser in. Een doekje door het apparaat halen na gebruik kennen ze ook niet dus het kan daardoor wel gebeuren dat ik een minder schone magnetron aantref als ik hem nodig heb. Zelf probeer ik het wel bij te houden met een doekje als ik iets zie maar kan dus niet zo goed bij alle plekjes.

Nu mijn 2e vraag: hoe krijg je stank uit de combi-magnetron? Mijn partner had vanochtend afbakbroodjes gebakken maar had het niet op de juiste stand gezet (sommige mannen houden niet van het bestuderen van de gebruiksaanwijzing) met als gevolg aangebrande broodjes en een stank in het apparaat.

amk

amk

09-02-2014 om 14:32

zelfde

bakje water met citroen. Schoonmaakmiddel op hogetemperaturen zou ik niet snel doen. Je weet niet wat voor chemische reacties er plaatsvinden. De resten blijven dan wel in het apparaat in de hoekjes en gaatjes waar je echt niet bij kunt. Heb ik liever niet bij mijn etenswaren.

Amk

Heb je helemaal gelijk in, te volle ovenschalen met pasta/deegwaren die nog uitzetten zorgen voor een drama in de oven. Pizza`s deed ik op het rooster, volgens bak advies, maar ik doe ze tegenwoordig op de bakplaat met bakpapier, scheelt weer smeltende kaasklodders op de glasplaat.

Bianca

Bianca

10-02-2014 om 14:25

Haha niet knoeien dus!

Hier ook zo'n probleem. Maar helaas er gaat nogal eens iets mis. Laatst liet ik een hete ovenschaal half in de oven vallen. Niet voor het eerst ook nog.

En hoewel ik het wel even had afgedaan (we moesten eten en er was visite) schoot goed schoonmaken erbij in en is het daarna vergeten. Tja de keer erna meurde de oven nogal aangebrand... Oeps
Gelukkig werkt de oven met vlekken ook. Want dat krijg ik dus niet meer schoon.
Maar de vlekken zijn wel schoon zeg maar.

Nachtuil

Nachtuil

10-02-2014 om 14:31

hihihi Bianca

'Maar de vlekken zijn wel schoon zeg maar.'
LOL

kaatje43

kaatje43

10-02-2014 om 23:30

Geen goede tip van mij

want ik heb sinds kort pyrolyse ovens. Als jullie aan een nieuwe combi toe zijn, kan ik deze van harte aanbevelen. Op de reinigingstand en daarna een doekje erdoor heen om het as bijeen te vegen en klaar. Nooit meer dat vervelende schoonmaken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.