Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

hondenvraagje

hondenvraagje

11-12-2012 om 09:45

Bij binnenkomst blaffen, springen en happen....

Mijn schoonouders hebben 2 honden. Ze zijn even groot als een Jack Russel en zenuwachtige soort, gered uit een arm land. Ik zie mijn schoonouders ongeveer 1 keer per 2 weken. Als ik op bezoek ga reageren de honden vervelend. Als ik aanbel begint het harde geblaf. Het lijken er wel 10 zo hard! vervolgens als ik binnenkom blaffen, springen en happen ze. Het behap is dan in mijn jas en mijn broek, ook wel mijn hand. Het is niet hard maar het stoord mij wel omdat ik het vervelend vind als ze in mijn jas happen, waar ik zuinig op ben. Het is vooral vervelend voor de kinderen want ze zijn natuurlijk minder lang en dan is het enger denk ik. Mijn schoonmoeder reageert met, loop nou maar door, ze doen niks hoor. Ik heb dan juist de neiging om stil te staan want ze lopen voor mijn voeten en ik struikel zowat. Haar nonchalante houding irriteert mij dan. Ze doet alsof het aan mij ligt en dat honden dit nou eenmaal doen. Als ik vervolgens ga zitten springt een van de honden op mijn schoot. Dit vind ik niet fijn want zijn snoet zit precies bij mijn gezicht en dit wil ik niet. Vervolgens wil de andere hond ook omhoog wat eindigt in gegrom. De honden zijn wel lief tegen de kinderen, willen geaaid worden en spelen. Maar ze gaan wel grommen als ze te dicht bij de mand / speeltje komen. Ook grommen ze en happen (niet bijten) ze naar de kids als de hond bij schoonvader op schoot zit. Is dit uit dominantie of meer zo van laat mij met rust. Is dit normaal gedrag van hond en baas en stel ik mij aan? Of zijn deze honden dominant en moeten ze weten waar hun plek is in de groep. Kun je dit gehap en gespring en geblaf afleren of moet ik het maar accepteren. Ik heb toch het gevoel dat dit gaat eindigen in bijten.... De honden reageren agressief tegen mannen en andere honden die groter zijn. Als er mannelijk bezoek komt moeten de honden apart gezet worden. Mijn kinderen komen er erg graag maar ik ben bang dat ze op een dag gebeten worden. De ene hond heeft ook wel eens de andere aangevallen tot bloedens toe, toen die aan zijn speeltje kwam en het afpakte. Kan dit ook gebeuren als mijn kids het speeltje afpakken? Wat logeren betreft, mijn zoon ging snachts naar de wc, toen hij terug wou in bed lagen de honden erin. Ze waren aan het grommen, waarschijnlijk naar elkaar wie er mocht liggen van de twee. Het gevolg was dat zoon niet meer in bed durfde en op de bank ging liggen. Volgens schoonmoeder is zoon bang en heeft hij dit van mij en moet hij gewoon de honden uit bed zetten als hij het niet wil. De jongen is 6 jaar. Dit kun je hem toch niet kwalijk nemen dat hij niet durft. Hoe met deze honden om te gaan? Graag hoor ik of dit normaal gedrag is voor honden. Nogmaals ik wil niet dat mijn kids gebeten worden.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rieke

Rieke

11-12-2012 om 10:06

Niet normaal zeg!

Hoi, wat een vervelnde honden, nee dit is niet normaal.
Die honden zijn zo te horen jaloers op je kinderen.
Ik zou mijn kind daar niet graag laten slapen, hou op zeg, in je bed gaan liggen! Een hond hoort niet in een slaapkamer te komen, hoort ook niet op de bank. En hoort ook niet voor de kinderen te gaan. Honden staan onder aan de rangorde, en zo moeten ze opgevoed worden.
En alleen al voor het fatsoen zou je schoonmoeder de honden bij je weg moeten houden.
Dit is niet normaal.
Ik heb een hond, als mensen en met name kinderen angstig zijn gaat ze in de bijkeuken. Ook als ze in de weg loopt of aandacht vraagt. Als de visite weg is of zelf erom vraagt haal ik haar er weer bij. En het is een grote rustige hond (schotse collie)

Merel

Merel

11-12-2012 om 10:06

Dog whisperer!

DIt probleem komt heel vaak voor bij de Dog Whisperer. Kijk dat maar eens, en laat het je schoonouders kijken. Ik vind het een heel verhelderend programma en je kunt de meeste honden dit prima afleren.
Het is gewoon op de nederlandse televisie (ondertiteling) op National Geographic.

Rafelkap

Rafelkap

11-12-2012 om 10:25

En tot die tijd (dat ze heropgevoed zijn) zou ik mijn kinderen daar niet over de vloer willen hebben.
Ja, een kind kan ook zo doodgebeten worden.

En natuurlijk heeft je kind het (dat bang worden) van jou, zo zijn veel schoonmoeders
Jammer dan dat je spelbreker bent, het gaat wel om het welzijn van jouw kinderen!

mix

mix

11-12-2012 om 12:08

Het klinkt

of de honden, gezien hun verleden, bezitterig zijn te worden en niet opgevoed, dus de plek niet kennen, daardoor onzeker worden en dat uit zich in dominant gedrag/venijn. Dat stukje is lastig af te leren, maar het kan wel.
Het klinkt ook of je schoonouders iets te makkelijk over het redden van honden met een verleden hebben gedacht. Juist daar is die opvoeding zo belangrijk bij.
Een heropvoeding zou op zn plaats zijn, maar ik denk dat ze eerst bij een gedragsdeskundige langs zouden moeten.
Tot die tijd (en als ze het niet doen ook)
-De kinderen niet naar de honden laten gaan,
-geen spelletjes met de honden spelen
-Niet naar de honden gaan om te aaien
-Niet naar de mand/etensbak laten gaan
-van de speeltjes afblijven
-niet bij opa in de buurt als hij een hond op schoot heeft.

Wat ze wel kunnen doen:
bij binnenkomst een koekje op de grond laten vallen, daarna zelf doorlopen en dan ook écht doorlopen.
Geef ze (kinderen) af en toe een brokje dat ze op de grond laten vallen, NIET van de hand af laten eten.
Zo is er toch wat contact, maar vermijd je de meest voor de hand liggende contacten die op de manier waarop het nu gaat op een ongeluk kunnen uitlopen.
En anders vriendelijk vragen of de honden misschien een uurtje in een andere kamer mogen als het op grommen uit gaat lopen.

Conference

Conference

11-12-2012 om 15:01

Nee

die honden zijn niet goed opgevoed, zoals je al begrepen hebt. Zo te lezen krijgen ze geen duidelijkheid waar ze precies staan in de "roedel".
Het is altijd oppassen met honden, of het lieve hondjes zijn of irritante bakbeesten. Ik heb de liefste hond op aarde gehad, maar haar heb ik ook nooit alleen gelaten met kinderen. Het zijn dieren, dus je kan nooit inschatten hoe ze reageren op bepaalde situaties waar kinderen bij zijn betrokken. Ik vind de manier hoe opa en oma met de honden omgaan, zoals je het beschrijft, niet echt handig. Het zijn honden, geen kinderen.

Eugenie

Eugenie

11-12-2012 om 20:32

Ik zou het wel weten

Ik zou klaar zijn met mijn bezoeken aan dergelijke mensen ook als het familie is. Wie heeft ooit bedacht dat Jack Russels honden zijn? Maar ik heb een nog grotere afkeer van mensen die honden als kinderen behandelen. En hoe verzin je het om honden uit het buitenland mee te nemen, terwijl hier de asiels vol zitten?
Maar het probleem zijn natuurlijk niet de honden, maar je schoonouders. Zolang zij de honden niet opvoeden, zou ik mijn kinderen er niet aan blootstellen. De honden zijn waarschijnlijk getraumatiseerd en vervolgens niet opgevoed en als er niemand de baas is in huis, zijn de honden de baas. Als zij niet gecorrigeerd worden is het afwachten tot ze een keer wel doorbijten. Toch sneu als dit in het gezicht van één van je kinderen is.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-12-2012 om 00:28

Nee hoor

terecht dat je dit vervelend vindt. Het lijken mij twee honden die betere baasjes verdiend hebben. Ze krijgen veel te veel de kans om hun eigen gang te gaan, zonder ingrijpen van een duidelijke leider.
Het vervelende is dat je je schoonouders niet kunt dwingen om de honden alsnog tot beter gedrag te krijgen via training. Ik weet niet goed wat ik zou doen. Mijn zwager en schoonzus hebben ook altijd blaffers in huis die gewoon tussen de visite mogen liggen bij een verjaardag. Bij een van de honden vind ik dat niet eens erg. Het is een lief beest en ik vind het ook wel gezellig, bovendien ben ik wel in staat om zo'n hond weer op de grond te krijgen als ik het zat word, maar van kinderen kun je dat niet verwachten.
Als het probleem echt te groot wordt voor je, dan vrees ik dat je toch een keer tegen je schoonouders zult moeten zeggen dat je niet meer wilt komen als ze de honden niet beter in de hand hebben, of als ze ze niet apart willen zetten. Blijkbaar doen ze dat wel als er mannen op bezoek zijn waar de honden een hekel aan hebben, dus waarom niet als hun schoondochter en kleinzoon zich onbehagelijk voelen met de honden in de buurt? Ik zou je zoon er voorlopig niet meer laten logeren.

Pfoe

deze honden zijn gewoon Veel Te Belangrijk. Ze krijgen voorrang op bezoekers en dat is raar.

Heb zelf geen hond, nooit gehad, maar wat ik van hondenbezitters hoor is dat ze nadrukkelijk opgevoed moeten worden en weten waar hun plaats is. Dat ze in het bed van je zoon gaan liggen als hij even naar het toilet is, het moet niet raarder worden! Erg jammer dat opa en oma niet inzien dat hun opstelling nogal gemakzuchtig is.
Tijd om hen een spiegel voor te houden.

Hondenvraagje

Hondenvraagje

12-12-2012 om 17:57

Het probleem is.....

dat schoonmoeder erg snel zch gekwetst voelt. Als je een verkeerde opmerking over de honden maakt loop je het risico om niet meer welkom te zijn. Dus ik moet erg voorzichtig zijn hoe ik het breng. Schoonvader is niet meer zo gezond dus ik wil niet dat de kids hem niet zien en hij er straks niet meer is..... Hij is het type man die totaal niet streng, altiijd lief en aardig is. Vroeger met de opvoeding van zijn zoon hetzelfde als met de honden. Alles mocht altijd. Je kon voor zijn neus de hele snoepkast leegeten en nog zei hij niets.... Schoonmoeder is de strenge en de honden zijn ook bang voor haar, ze geeft ze ook een klap of gooit de honden best hardhandig in de mand als ze het genoeg vindt. Ondanks dat ze boos op de honden kan worden en ze soms streng toespreekt luisteren de honden niet goed. Dus als ze schoonmoeder even niet is dan luisteren de honden helemaal niet meer want schoonvader laat alles toe..

Ik heb nog een zoontje van 4 die graag met de honden speelt. Hij zoekt de honden graag op geeft ze graag koekjes. De honden gaan ook bij de kinderen. Zoon van 6 kan ik wel vertellen een koekje te geven en dan ze met rust te laten, zoon van 4 kan ze minder goed met rust laten. Bij hem moet je echt steeds zeggen de honden te laten. De honden springen ook bij de kinderen op schoot, dus afstand houden blijft moeiilijk. Het enige wat ik kan doen is zeggen tegen schoonouders dat de kinderen nooit maar dan ook nooit alleen met de honden mogen zijn. Dus zeker niet snachts! Toen de honden bij zoon van 6 in bed lagen te grommen heeft hij nog een tijdje opa en oma geroepen. Maar ze sliepen gewoon door, waren hard aan het snurken volgens zoon. Dus ze horen niets als ze slapen.... Zelfs niet toen de honden hard gingen blaffen toen zoon het ligt aandeed om naar de wc te gaan. Als je door hard hondengeblaf heenslaapt dan slaap je helaas wel heel vast. Het blijft me dwarszitten. Ik zie het echt voor me dat als een keer een van de honden de kinderen zou bijten dat schoonmoeder het kind de schuld geeft. Zo van dan moet kind ze maar met rust laten. Ik ben bang dat ik toch moet gaan praten en voor mijn kids op moet komen maar het zal zeker weer ruzie worden met schoonmoeder. Alleen al het zeggen dat de kids niet alleen met de honden mogen zijn zal ze al als een belediging zien want ze hebben nog nooit gebeten. Zucht.... het zal niet meevallen. Het klopt wel dat de honden het allerbelangrijkst zijn en als kinderen behandeld worden. Jullie reacties geven mij het vertrouwen dat ik goed zit met mijn gevoel dat hier iets niet klopt met de honden, ik ga praten met schoonouders en niet accepteren dat het straks mis gaat met een van de kids en de honden.

Rafelkap

Rafelkap

12-12-2012 om 19:42

Ruzie

Je hoeft niet te praten, je laat je kinderen daar gewoon niet meer logeren. Alleen als ze de reden willen horen geef je die. En als je er bent vraag je ter plekke of de honden in een andere ruimte mogen. Dus niet over het verleden praten, alleen over nu.
Ze hebben nog nooit gebeten? Nee, maar een keer is de eerste keer.
Heb je je man achter je? Beter nog dat hij duidelijk naar ze is.

Merel

Merel

12-12-2012 om 20:26

Hondenvraagje

Ik schreef het al eerder maar je ging er niet op in maar écht laat ze eens the Dog Whisperer kijken, daar komt het probleem heel vaak voor, precies zoals je beschrijft. En het is ook nog een leuk programma om te kijken, je schoonmoeder zal er echt iets van opsteken en jijzelf waarschijnlijk ook. (ik kan hier wel helemaal de methode van blaffende honden bij de voordeur gaan uittypen, maar bijna 80% van de honden die je voorbij ziet komen bij the Dog Whisperer doen dat, en hij lost het heel snel en duidelijk op.

Hondenvraagje

Hondenvraagje

12-12-2012 om 22:18

Dat gaat helaas niet...

Als ik het logeren zou verbieden dan heb ik een kind heel erg teleurgesteld en schoonouders boos. Jongste zoon van 4 wil heel graag daar logeren, oudste durft nu niet meer, na het voorval met de grommende honden in de nacht. Hij wil dat ik hem als het bedtijd is ophaal. Mijn man durft niet er wat van te zeggen is bang voor ruzie. Nogmaals schoonpa is niet meer zo gezond dus hij wil niet dat hij hem niet meer ziet. Is in het verleden vaker gebeurd, het niet meer welkom zijn na kritiek uiten. Het zomaar niet meer laten logeren zonder uitleg zal gezien worden als dat ik de kids bij ze weghou en dan worden ze helemaal vijandig en boos. Vragen dat ze de honden weg doen als we er zijn. ha,ha dan weet ik zeker dat ze me de deur wijst en zegt dit is mijn huis en ik bepaal wat er gebeurd.

Hondenvraagje

Hondenvraagje

12-12-2012 om 22:28

Merel

The Dog Whisperer daar kijken ze al af en toe naar maar het heeft alleen nog geen effect, hi,hi. Ik heb inderdaad gezien dat er een hondje was bij de dog whisperer, een chiwawa geloof ik die bij het baasje op schoot zat, toen kwam zoon van baasje binnen en hondje ging grommen en happen. De Dog Whisperer zei toen dat het hondje in rang boven de zoon van baasje zat. Baasje ging het hondje ook nog aaien als hij naar zoon van Baasje aan het grommen was. Schoonpa zegt ook brave hond als hij op zijn schoot aan het grommen is. Nu lekker braaf.... Heel herkenbaar en zeker kun je veel leren van dit programma. Ik ga er weer eens naar kijken. Ik geloof dat schoonmoeder wel haar best gedaan heeft de honden te veranderen maar de honden zijn echt heel moeilijk corrigeerbaar en je moet er heel veel energie in stoppen. Ik zie toch dat schoonouders daar niet zo veel zin meer in hebben aangezien het resultaat zo klein is.

Rafelkap

Rafelkap

13-12-2012 om 06:15

Wanneer

En wanneer ga jij nu eens doen wat jij wilt? Dan moet je maar de confrontatie aan. Dan vinden ze je maar niet meer aardig.

Kun je dit later aan je kinderen uitleggen? als het fout gaat?

Hondenvraagje, die honden kunnen best hard bijten en littekens nalaten. Misschien zelfs in het gezicht?
Hoe kun je dat je kinderen uitleggen, als je al weet dat het fout gaat, als ik het zo lees is het niet de vraag óf het fout gaat maar wanneer het fout gaat?
En sorry, je man hoort ook, met jou, voor de veiligheid van zijn kinderen te zorgen en de eerste zorgen hoeven niet naar de lange tenen van je schoonmoeder te gaan.
Kleine hondjes worden vaak ouder dan grote honden geloof ik. Ik zou het nu aanpakken. Op bezoek, prima, de honden in de gang of zo (net als wanneer er mannen op bezoek komen) en logeren gaat niet gebeuren totdat dit probleem uit de wereld is. Belachelijk.

Tijgeroog

Tijgeroog

13-12-2012 om 12:07

Over logeren

Ik zou bovendien wel ongerust zijn als je kind zoveel moeite moet doen om opa en oma 's nachts wakker te krijgen, als hij daar logeert. Zelfs als die honden er niet zouden zijn. Als er iets aan de hand is, is het toch fijn als ze zouden reageren.

Asa Torell

Asa Torell

13-12-2012 om 13:27

Als je zelf helemaal overtuigd bent

dat het echt nodig is om hier tegen op te treden zoals de reacties hierboven beschrijven.
Dan zal het je geen moeite meer kosten denk ik, en de boosheid van schoonmoeder zal je dan ook echt worst wezen.
Makkelijker gezegd dan gedaan maar ik denk dat je dat punt moet zien te bereiken. Voor ons als buitenstaanders is het in elk geval duidelijk. Brrr.
Zoon hier is trouwens ook ooit gebeten, en dat was door een superlieve hond waarvan we het nooit hadden verwacht. Maar kind+hond alleen is gewoon altijd gevaarlijk.

Hondenvraagje

Hondenvraagje

13-12-2012 om 19:16

Ik ga....

er zeker mee aan de slag! Zeker nu zoon van 6 ook nog verteld heeft dat hij lang in de wc opgesloten zat omdat de honden gingen grommen als hij de wc deur probeerde te openen. Hij heeft gewacht tot de honden weggingen en dit duurde volgens zoon heel lang. Ik vind dit echt zielig. Toen de honden eindelijk weg waren lagen ze lekker in zijn bed. Toen zoon dichterbij kwam gingen ze weer grommen. Gelukkig is zoon toen op de bank gaan liggen. nu snap ik waarom hij er zo moe uit zag de volgende dag. Dit kan echt niet. Ik ga echt opkomen voor mijn kids! Ik realiseer me steeds meer dat kind echt lelijk gebeten kan worden door de honden. Ik moet er niet aan denken dat hij een groot litteken in zijn gezicht heeft voor de rest van zijn leven. Dus ja, ik ben overtuigd. Ik neem maar het risico dat we kerst moeten vieren zonder schoonfamilie. Dan maar even niet.... Want met de kerstvakantie willen schoonouders natuurlijk dat de kids komen logeren, slik dan doe ik zelf geen oog meer dicht van de zorgen Bedankt voor de steun en het meedenken. Ik vind het doodeng om er iets van te zeggen maar het moet wel gebeuren. Van mijn man hoef ik niet veel te verwachten hij is geloof bang om er iets van te zeggen. Nu ja, dan ben ik maar de boosdoener, het geeft niet....

Ely

Ely

13-12-2012 om 22:40

Weet je

Ook al bijten ze niet, ik vind dit echt belachelijk, de arme jongen. Die beesten kennen hun plaats niet en misdragen zich gewoon vreselijk. Dit kan echt niet hoor. Stel je eens voor als dit twee grote honden waren geweest met dit gedrag, dan had je er geen twee keer over hoeven nadenken. Ik hoop dat je een manier vindt dit bespreekbaar te maken want die honden moeten echt opgevoed worden (ik gebruik bewust het woordje 'beter' niet ervoor). Succes!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

13-12-2012 om 23:44

Hij wil niet

Dat zou genoeg moeten zijn. Ook voor opa en oma.
Als dat ruzie oplevert, is dat heel vervelend, maar uiteindelijk ben jij wel degene die voor je kind moet opkomen, zelf kan ie dat nog niet.

In de naam van je kind kun je veel, heel veel. Let maar op!

Christientje

Christientje

13-12-2012 om 23:48

Gevaarlijk

Ik vind de situatie behoorlijk gevaarlijk, zeker wanneer ik het laatste stukje lees dat je hier post. Jouw zoontje zat lang op de wc uit angst voor de grommende honden. Daarna kropen de honden in zijn bed en moest hij op de bank. De honden staan duidelijk 'boven' jouw zoon en dat is een gevaarlijke situatie !
Dan maar ruzie, maar ik zou er niet over na hoeven denken... mijn zoon zou hier nooit meer gaan logeren. Hoe vertel je het aan je zoon wanneer het mis gaat ? ik was bang voor ruzie, dus... Nee, niet twijfelen, maar kom voor je zoon op !
Christientje

Hombre

Hombre

14-12-2012 om 08:59

Wtf?

Ik zou mijn kinderen daar niet meer laten komen en eerlijk gezegd zou ik er zelf ook niet meer komen. Tenzij ze ervoor zorgen dat die honden veilig vastgebonden of opgesloten zijn.

Wat een krankzinnige situatie.

Rafelkap

Rafelkap

14-12-2012 om 10:16

Hondenvraagje

Ik vind je heel dapper, want je staat hier wel alleen in. Dit is gewoon een gevaarlijke situatie en daar wil je je kinderen niet aan bloot stellen. Die van 6 wil vast niet meer logeren. Die van 4 laat je zeker niet alleen.
Verwondingen zijn nog daar aan toe, maar het kan ook erger en dat wil je jezelf later nooit verwijten.
Sterkte! En laat je tanden maar eens zien als dat nodig is

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.