Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Mina

Mina

11-07-2017 om 11:57

BH's mooi wit houden/krijgen

Ik was mijn BH's altijd op de hand (voorgevormde beugel bh's met vulling) omdat ik al een paar keer heb gehad dat anders de randjes boven om gaan krullen of de beugels raar gaan doen.

Alleen....ik krijg op de hand mijn witte BH's nooit echt mooi schoon. Zeker nu in de zomermaanden geeft je gebruinde huid nog wel eens een beetje af, en ik krijg ze op de hand echt niet mooi wit.

Iemand een gouden tip?

Wel in de wasmachine.

In waszakje . Fijnwasmiddel en programma....niet te ruig centrifugeren...

Werkt prima bij mij,,,,

Ingrid

Jackie

Jackie

11-07-2017 om 13:38

Vanish geprobeerd?

Sopje Vanish en dan even een paar uur laten staan. Dan wassen en uitspoelen.

Raffie

Raffie

11-07-2017 om 13:53

ook waszakje...

...en handwasprogramma, centrifugeren op 600 toeren.

Jackie

Jackie

11-07-2017 om 14:12

Bij mij

is het probleem bij wassen op handwas- of fijnwasprogramma dat wit dan niet heel mooi wit wordt en vlekken er niet altijd uit gaan.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

11-07-2017 om 17:18

Waszakje, kort programma, kwaliteit

Ik koop alleen goede merkbh's en was ze op 30 graden op het korte programma met lage toeren centrifuge. Ze hoeven ook niet per se na iedere draagbeurt in de wasmachine (vind ik).

Aagje Helderder

Aagje Helderder

11-07-2017 om 17:32

Hier

Was ik bh's ook in een waszakje, gewoon met de gekleurde was mee op 30 gr. Toerental van het centrifugeren pas ik ook niet aan. Bh's worden prima schoon en blijven goed. Soms heb ik het waszakje even niet bij de hand en dan stop ik ze gewoon bij de rest van de was. Gaat ook goed.
Ik koop ook goede bh's trouwens.

Aagje

Jackie

Jackie

11-07-2017 om 19:20

bal

Mijn schoonmoeder gebruikt zo'n speciale wasbal in plaats van een waszakje voor beugel-bh's trouwens. Zo blijven de beugels gegarandeerd goed.

Miep Kraak

Miep Kraak

11-07-2017 om 22:32

Gewoon

In de wasmachine op volle kracht vooruit of ze nu 30 of 50 euro kosten. Ik heb dan wel een grote cup, dus geen ervaring met voorgevormd oid.

Mijntje

Mijntje

12-07-2017 om 05:56

hand

Ik ben kennelijk nog heel ouderwets en was bh'a met de hand. Geen problemen hier.

Krisje

Krisje

12-07-2017 om 08:17

Handwas

Ik heb pas nieuwe bh's gekocht en daar heb ik gelijk een fles wasmiddel meegenomen speciaal voor handwas. Je legt je bh in een emmertje met een halve theelepel van dat spul en na 25 minuten haal ik 'm er uit en hang ik 'm op. Je hoeft dat spul niet uit te spoelen en dat vind ideaal!

Ik zou nooit (meer) een bh in de wasmachine stoppen, bij een vriendin is de beugel er uit gegaan en klem komen te zitten in de trommel. Het was een dure reparatie, daar had ze heel wat bh's voor kunnen kopen.

Mina

Mina

12-07-2017 om 09:06

Krisje

Wat is dat dan voor spul wat je gebruikt?

Ik heb echt al een paar keer gehad dat de bovenste randjes van de voorgevormde cup ging omkrullen bij machine was. Waarschijnlijk is dan de bovenstof gekrompen. Toch maar op 40 graden gewassen.

Vandaar dat ik voortaan met de hand was. Gaat prima, maar een witte bh moet bij mij ook echt wit zijn. Ik vind het zo jammer dat ik de enigszins vergeelde bandjes niet meer mooi wit krijg.....

Wilgenkatje

Wilgenkatje

12-07-2017 om 09:32

witte bh's wit houden

lukt volgens mij nooit 100%. Tenzij ze helemaal van katoen zijn, en dat kan volgens mij niet, want als iets rekbaar is, wordt er een ander materiaal toegepast. Zoals in die bandjes bijvoorbeeld.

In de zon bleekt katoenen witte was, maar bij mengvezels gaat dat minder op. Die kunnen vergelen bij teveel zonlicht.

Ava

Ava

12-07-2017 om 10:42

Steradent

Voor witte was die niet meer mooi wit is, gebruik ik regelmatig steradent. De meeste was wordt er stralend wit van. Maar ik heb dat nooit op witte bh's uitgeprobeerd. Maar dat ga ik eens proberen.

Wat ossengal, zou dat ook werken?

Krisje

Krisje

12-07-2017 om 14:03

Mina

Soak wasmiddel. Ik heb vroeger wel witte bh's gehad, maar inmiddels koop ik dat niet meer. Echt mooi hou ik ze nooit.

wasmythologie

Vanish, Steradent enz. zijn alle gebaseerd op een analoog, eenvoudig principe: ze bevatten oxidanten die, eens in waterige oplossing gebracht, zuurstofgas afgeven. Doorgaans een percarbonaat of een perboraat.
De werking ervan is in wezen dezelfde als het bleken van wasgoed op gras in de zon: ook daar stelt het gras, onder invloed van zonlicht, zuurstofgas vrij, dat het wasgoed bleekt. Maar het nadeel van vergeling, veroorzaakt door UV-straling, is er dan weer niet.

Ze bevatten meestal uitvloeiers ("tensio-actieve stoffen", "oppervlakte-actieve stoffen") zodat de oplossing snel elk hoekje kan bereiken en bevochtigen, èn vetten beter oplosbaar worden.
Vaak ook enzymen die helpen om sommig organische componenten af te breken. Omdat enzymen enkel actief kunnen zijn binnen een welbepaald pH-traject worden er bufferzouten toegevoegd.
Tenslotte Ionen-uitwisselaars om kalkneerslagen te voorkomen.

Het Canadese "Soak" is een geval apart: het bevat alle ingrediënten van een gewoon wasmiddel èn een overmaat aan wat ik enkel kan omschrijven als feelgood-ingrediënten: cacaoboter, zonnebloemolie, komkommerextract, granaatappelextract, druivenpitolie, groene thee-extract, ginsengextract, groene algenextract, purperen zonnehoedextract, ... Je vraagt je af hoe ze het in een flesje proppen. En welk nut het heeft.

Wel

Ik gebruik "Blanc Nuclear", een (zeer stinkende) poeder dat opgelost moet worden in wqrm water. Paar uur laten staan, voila. Ik durf niet te kijken wat er allemaal in staat. Kun je in België en Frankrijk kopen, nooit gezien in Nederland. Er is ook iets vergelijkbaars volgens mij: echfa wit.
Sini

40er

40er

15-07-2017 om 19:05

De Yvan mythologie!

De Yvan bevat veel moeilijke woorden, alsof hij een woordenboek heeft ingeslikt. Of anders in elk geval dagelijks Wikipedia bezoekt en zich te buiten gaat aan het onnodige plak en knipwerk.
Helaas is het hier voor de meeste bezoekers nog niet mogelijk om De Yvan in de sluimerstand te zetten. Het wil dan nog wel eens gebeuren dat deze of gene simpele duif zich zit te ergeren aan De Yvan. Als het dan al zover is gekomen dat De Yvan weet hoe hij zijn witte bh stralend wit houdt, dan mag ik toch hopen dat de vakanties bij onze zuiderburen snel zijn afgelopen!

Krisje

Krisje

15-07-2017 om 19:10

Sini

Echfa wit bestaat niet meer. Helaas. Het was het enige middel waar ik mijn dochters witte sokken schoon mee krijg. Ik ga in België op zoek naar blanco nucleair.

Miep Kraak

Miep Kraak

15-07-2017 om 19:10

Nouja zeg 40-er

Wat een vervelende manier om iemand zo aan de schandpaal te nagelen.
Je kunt discussieren over iemands schrijfstijl, woordgebruik, maar er moet gezegd dat ik zijn bijdrages wel kan waarderen.
Hij zegt gewoon wat hij vindt, heeft duidelijk veel kennis van onderwerpen en is volgens mij geschoolder dan velen.
Dat hij als man hier zijn kennis deelt over iets dat waarschijnlijk zijn aandacht niet heeft maar waar hij wel iets van weet is te prijzen.
Blijf jij in een grauwe bh lopen, verblind ik een ieder met mijn witte.

de 40er mythologie

Beste 40er

In een ding kan ik u bijtreden: ik heb een grote bek. Ik zal proberen mijn toon te matigen. De kans dat zulks lukt is gering, maar ik zal mijn best doen.

Wat ik daarentegen NOOIT zal doen: me stommer of onwetender voordoen dan ik ben. Niet alleen omdat ik mezelf daarmee neerhaal. Ook omdat zo de indruk zou kunnen ontstaan, dat ik kleutertaal gebruik, omdat ik voetstoots zou aannemen dat "de anderen" te stom zouden zijn om te begrijpen wat ik bedoel, als ik volwassenentaal gebruik. En dat vind ik er dan weer ver over.

Nu, wat deze draad betreft: om tal van redenen heb ik daar dus een mening, en een ietsje meer dan een mening, over. ik ben niet onbeslagen in chemie, ik heb jaren gewerkt in de textielveredeling, ik ben al meer dan een half mensenleven bezig met (ont)kleurtechnieken in de meest uiteenlopenden domeinen van industrie en wetenschap. Als amateurbioloog met zo'n 40 jaar studie en ervaring achter de kiezen, kan ik u veel meer vertellen over zweet, wat het is, hoe de sporen kunnen verwijderd worden enzovoort, dan u dacht dat er daarover te weten viel.

Tot de luchtiger insteken reken ik, dat ik, zoals zovele venten, een onvoorwaardelijk liefhebber van borsten ben, verpakt of niet. Ondermeer die liefhebberij heeft ervoor gezorgd, dat ik een flink deel van de tijd vrouwen in de onmiddellijke nabijheid gehad heb. Die zweetten ook, die hadden ook al eens een ongelukje toen ze ongesteld waren. Gegeven mijn achtergrondkennis en interesses, kon ik dat meestal wel oplossen en die taak werd me wat graag toevertrouwd.

Ik had eergisteren een stukje voor in deze draad geschreven over hoe moeilijk het voor de textielindustrie en de modewereld wel is, om "vorm" en "functie" te verenigen, met name waar het het ontwerpen van lingerie betreft. Hoe die tak van de industrie wel vaker nauw samenwerkt met fysiologen, urologen, gynaecologen, wasmiddelenchemici, textielveredelaars, enz. Maar dat heb ik uiteindelijk maar niet geplaatst: teveel moeilijke woorden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.