Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Nicky

Nicky

31-12-2012 om 16:15

Bewuster eten...

Mijn goede voornemen, waar ik al mee ben gestart, is om bewuster te eten. Vaker vegetarisch, vaker biologisch, minder foute toevoegingen, vaker fairtrade, minder suiker, nog minder kant en klaar... Doel: duurzamer en gezonder.
Wie heeft tips om dit betaalbaar te houden? Met minder vlees en biologisch vlees kom ik een eind. Maar alles biologisch wordt wel een dure grap. Notenpasta van 6 euro per potje (en geen idee hoe het smaakt).

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
bibi63

bibi63

31-12-2012 om 17:08

Biologisch

Ik zou best (hoofdzakelijk) biologisch willen eten, maar het is echt veel duurder en dat redt onze portemonaie niet. Wat ik wel doe is kijken of bio producten in de reclame zijn (zijn dan vaak niet veel duurder dan de normale versie). Als het houdbaar is sla ik in. Maar dagelijks bio eten, nee dat gaat het helaas niet worden.
Ja en verder: je weet het zelf ook wel: pastasausen e.d. kan je natuurlijk ook zelf vrij simpel maken, zonder kant-en-klare potjes. Groente niet voorgesneden kopen (scheelt ook in de portemonaie).
Maar het blijft lastig. Als je duurzamer wilt eten kost dat geld én vaak tijd.
Gr. Bibi

jula

jula

31-12-2012 om 19:44

Lokaal en seizoensgebonden

Ik probeer vaak lokale producten te kopen. Wij hebben in de buurt wekelijks een streekmarkt waar je groenten, fruit, kaas en vlees van lokale producenten kan kopen. Het vlees is veel goedkoper dan bij de supermarkt en nog veel lekkerder ook! Het is volgens mij niet allemaal biologisch, maar het heeft niet met het vliegtuig hoeven reizen om op mijn bord te komen

Silvester

Silvester

31-12-2012 om 21:16

Voornemen

O, dat voornemen heb ik ook, al eens vaker geprobeerd, maar dan kies ik toch vaak weer voor gemak, of goedkoper en andere keren is soms is de verleiding te groot voor zoetigheid (want ik ben een zoetekauw)
Maar ik doe ook weer een poging om gezonder te eten, precies zoals starter van draadje schrijft.

Misschien wat vegetarische recepten opzoeken, pastasaus is makkelijk te bereiden zonder vlees, moet te doen zijn met verse tomaten zonder velletjes (of blik tomatenblokjes, lijkt me al veel minder toevoegingen dan pot saus)
Biologische producten heb je wel bij Albert Heijn, is niet heel veel duurder. Ik weet eigenlijk niet hoeveel beter dit is dan ' gewoon' producten.. In de zomer kan je ook nog sla, tomaatjes ed in bakken of in je tuin kweken ( krijg je niet echt een grote opbrengst tenzij je een echte moestuin hebt, maar dat kost wel weer veel tijd en vergt wat kennis van kweken)

Voor mij is de verleiding van koek en zoetigheid het lastigst, ik houd het een tijdje vol en dan krijg ik zo' zin in iets en gaat er een heel pak koekjes door bv...ik lees nog even verder mee voor andere tips

Nicky

Nicky

31-12-2012 om 22:35

Sylvesteravond

Ik heb inderdaad wat makkelijke, lekkere, snelle recepten opgezocht en man zover gekregen dat we minimaal 1 x per week echt vegetarisch eten (maar geen vleesvervangers want die zijn net zo milieubelastend) en daarnaast ook echt minder vlees. Dus ipv een pond gehakt door Mexicaanse wraks vulling nu 250 gram biologisch en een blikje bonen. Het is een begin.

Vlees heb ik besteld bij boerderij die eigen vlees verkoopt. Niet biologisch maar wel iets meer safe waar het vandaan komt.

Brood van bakker, ik weet niet of biologisch brood ( en ook pasta etc) zoveel winst oplevert.

Ik heb wel fairtrade rijst en thee gekocht (koffie drinken we niet). Scheelt niet zoveel qua prijs en als je ziet hoe arbeidsintensief rijst en theebouw is dan heb ik het er wel voor over.

Ik twijfel Over biologische groente. Ik weet niet of daar een hele grote winst in zit qua gezondheid of duurzaamheid. Ik let nu nog meer op lokale en seizoensgebonden groente (Nu eten we dus veel boerenkool (bv ook met spaghetti, klinkt vreemd maar erg lekker).

Ik heb de pakjes verbannen. Ik gebruikte al niet zo vaak een pakje maar heb nu een aantal recepten opgeschreven waarmee ik net zo snel iets lekkers op tafel kan toveren.

Broodbelegsel vind ik lastig: kaas is niet duurzaam, vleeswaren aten we al nauwelijks, chocoladetaart en pindakaas is niet geweldig... Wat dan wel? Jam en appelstroop vinden kinderen niet lekker op lunchboterhammen

Nicky

Nicky

31-12-2012 om 22:41

Silvester

Mijn IPad doet soms rare dingen...

Nu eten we dus veel boerenkool (bv ook met spaghetti, klinkt vreemd maar erg lekker).

Ik heb de pakjes verbannen. Ik gebruikte al niet zo vaak een pakje maar heb nu een aantal recepten opgeschreven waarmee ik net zo snel iets lekkers op tafel kan toveren.

Broodbelegsel vind ik lastig: kaas is niet duurzaam, vleeswaren aten we al nauwelijks, chocoladetaart en pindakaas is niet geweldig... Wat dan wel? Jam en appelstroop vinden kinderen niet lekker op lunchboterhammen.

Odin?

Misschien is een groente en/of fruit pakket van odin iets voor jullie. Niet zo duur, wel biologisch. Bij mij werkte heg zo dat ik omdat ik dat dan toch in huis had creatiever en gezonder ging koken. Je hebt trouwens ook andere aanbieders hoor dan odin.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Sunja

Sunja

01-01-2013 om 20:41

Bio aan huis

Ook een tip: bio aan huis, wel te googlen voor iets vergelijkbaars in je buurt. Het grote voordeel van bio-groenten is vaak wel dat je kleinere hoeveelheden kunt kopen (dus paar bladeren boerenkool ipv zo'n hele zak voorgesneden) waardoor je weer minder weggooit en goedkoper uit bent.
Zeker als je inderdaad op het seizoen let en wat lokaal is scheelt het al sowieso. Broodbeleg noem je zowat alles al op wat wij op brood doen zoals appelstroop of perenstroop, kaas, jam. Misschien zijn tips: honing, zo'n vegetarisch smeerworstje? Succes ermee!

+ Brunette +

+ Brunette +

02-01-2013 om 18:01

Voor wie geen biologisch eten kan/wil betalen.

Vorig jaar las ik in een serieus tijdschrift dat de kloof tussen biologische gewassen en niet-biologische flink kleiner is geworden omdat allerlei behandelingen wettelijk verboden zijn en de wetenschap de laatste 20, 30 jaar ook niet heeft stilgestaan.

Als ik vlees zou eten, zou ik kiezen voor biologisch vlees of in ieder geval scharrelvlees want in de intensieve veehouderij is wel nog steeds sprake van levensgrote verschillen tussen biologisch en bio-industrie.

Nicky

Wij eten al verregaand op de manier die jij nastreeft. Ik heb wel wat tips.
1. niet snel veranderen, althans niet te radicaal.
2. af en toe bewust de regels overtreden, niet te veel verboden vruchten creëren.
3. in het verlengde hiervan: probeer vooral te doseren ipv voedingsmiddelen op te hemelen of te verketteren. Het scheelt bijvoorbeeld veel meer of je een aantal dagen minder vlees eet per persoon dan dat je één dag geen vlees eet.
4. het enige dat echt onbeperkt goed en zinnig is is het naar voren halen van groente op de dag. Je kan er ook mee ontbijten, maar zeker als snack of als lunch is het heel geschikt. Dat is echt pure winst.
5. Broodbeleg: ook hier weer geldt, ik zou het niet te zwart wit doen. Kaas is niet slecht; veel kaas is minder duurzaam. Om maar een voorbeeld te noemen. Koop goede kaas en geniet daarvan langzaam, met goed brood en lekkere condimenten zoals tapenade of mosterd. Notenpasta is "vet lekker" inderdaad, eten we hier bij vlagen. Jongste houdt niet van besmeerd brood, die neemt vaak wat brood, wat rauwkost en wat nootjes of stukjes worst of vis (rest van de hoofdmaaltijd) mee. Net wat er in huis is.
6. Wat betreft de herkomst: ook hier zou ik niet te radicaal doen maar gewoon zo inkopen als het uitkomt. Echt alles biologisch is een hoop gedoe. Maar je kan wel de "dirty dozen" proberen te vermijden. Dat zijn de meest vervuilde groentesoorten. Zelfs daarin maak ik nog weleens een uitzondering.
7. Wat ook erg kan schelen zijn voorraden en handige bakjes in de vriezer. Dat maakt pakjes veel minder aantrekkelijk. Ik heb bijvoorbeeld soepstarter in de vriezer, dat is een groentebasis waarmee ik verschillende soepen kan maken. Die maak ik in bulk en daar eten we dan een paar dagen van. Maar ook rode kool of pastasaus probeer ik altijd in veelvoud te koken.
8. Sowieso is soep erg handig om je maaltijd gezonder te maken. Je vult het gezin meer met 'goede' componenten als groente en peulvruchten, en daardoor komt er minder druk op het hoofdgerecht waar alles in de goede combinaties in moet zitten.

Succes en geniet!

Dirty dozen

Ik ben dan wel benieuw welke groente dan tot de dirty dozen behoren en waarom.

Forry
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Dorry

De Dirty Dozen en de Clean Fifteen zijn Amerikaanse lijsten. Voor preciezere gegevens voor NL kan je kijken op:
http://www.weetwatjeeet.nl/index.php/de-weet-wat-je-eet-gifmeter

Wikke

Wikke

05-01-2013 om 03:04

Leuke recepten met "saaie" seizoensgroenten uitproberen

Om het leuk te houden en te zien dat goed eten niet duur hoeft te zijn, kun je af en toe een leuk, bijzonder en/of makkelijk recept proberen met "saaie" goedkope seizoensgroente zoals verschillende soorten kool, knollen, e.d. Deze zijn ook biologisch niet zo duur. En dat geeft dat weer inspiratie voor het "gewone" koken...

Met biologische groente is het zaak om meer voor dat soort seizoensgroenten te kiezen. Maar meestal associëren we dat met saaie kost. Maar je kunt het ook op allerlei andere manieren bereiden...

Wikke

Wikke

05-01-2013 om 03:08

Lekkere pindakaas, sesampasta, zonnebloempittenpasta

Als je notenpasta te duur vindt, kies dan voor goede, lekkere biologische pindakaas. Ik vind de soort die bestaat uit enkel gemalen pinda's, met of zonder een beetje zout, het lekkerst. Echt veel lekkerder dan gewone pindakaas. En gezond. En lang niet zo duur als notenpasta.

Ook lekker en goedkoper dan notenpasta: sesampasta (tahin) en zonnebloempittenpasta.

Ook lekker om te combineren met een plakje komkommer bijv. Of met Marmite.

Rafelkap

Rafelkap

05-01-2013 om 08:47

Niet alles biologisch

Er zijn ook groenten die je vrijwel net zo goed niet biologisch kan eten, zijn even 'gezond' als biologische. Heb ooit ergens een lijstje gezien maar weet niet meer waar. Iemand?

Volkskrant

In de Volkskrant van za 5 jan staat een artikel over milieuvriendelijk boodschappen doen. Opvallend vond ik het verschil tussen rundvlees en kip. Een koe heeft 12 kilo voer nodig om 1 kilo vlees te produceren. Een kip 2 kg voer voor 1 kg vlees. Wat betreft milieubelasting maakt het niet uit of je plofkip eet of scharrelkip. Voor diergelijk uiteraard wel.
Ook voor broodbeleg, groente, fruit, koffie etc staan er interessante zaken in het artikel.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

duurzaam is niet duur

duurzaam is niet duur

07-01-2013 om 11:12

Afgeprijsd

Sober eten en veel afgeprijsde artikelen kopen? Die worden anders weggegooid, dat is ook niet duurzaam voor alle energie die in het productieproces is gestopt.
Koop vooral afgeprijsde vleesvervangers, bijvoorbeeld bij AH: voorraad in de diepvries.
Goedkope vleesvervangers verder: tahoe (1,50 voor een blok voor 4 personen) en eieren (biologisch-dynamische eieren kosten 2,20 per 6 - dat is bijna 1,50 voor 4 eitjes in een maaltijd).
Een gezins-groeten/fruitabonnement kost 12,50 voor een hele week. Er zijn regionale pakketten en Hollandse pakketten bij.

Silvester

Silvester

08-01-2013 om 12:12

Begin gemaakt

Ik wil deze week ook eens gaan kijken in de natuurvoedingswinkel hier in de stad. Ik heb wel een klein begin gemaakt met de biologische producten en een paar keer geen vlees gegeten afgelopen week.
M'n man had dit weekend boodschappen gedaan en kwam terug met biologische tomatensoep en muesli. Zelf wil ik vooral beginnen met biologische zuivel, groenten en vlees. Niet te drastisch alles veranderden.
Vandaag kocht ik biologische melk bij c1000, prijs viel me mee, ongeveer 10/15 cent per liter duurder dan de 'gewone', de prijzen in de natuurvoedingswinkel ken ik nog niet.....

Iris

Iris

08-01-2013 om 17:55

Niet zo moeilijk

Eet minder vlees, koop alleen scharrelvlees. Kook niet meer uit pakjes of kant en klaar maaltijden (alleen voor nood) er zitten veel onnodige stoffen in, veel zout en vet. Zelf een sausje maken is makkelijk en lekkerder.
Koop groenten en fruit op de markt, is verser, goedkoper en veel minder verpakkingsmateriaal. Zelf brood bakken, ook leuk om te doen.
(ik schrok laatst toen ik in de supermarkt een waldkornbrood kocht en zag wat daar allemaal in zat, kleurstoffen, smaakstoffen etc.)
O, ja en ik kijk regelmatig naar 24uurkitchen. Daar werken ze ook zonder pakjes en zakjes. Succes!

Nicky

Nicky

08-01-2013 om 21:25

Griep gehad

Ik heb een flinke griep gehad met een longontsteking en ben deze draad helemaal vergeten.

Helaas geen groentewinkel met Odin groenteabonnement e/o natuurvoedingswinkel of fruit/groenteboeren in de buurt.

Ik ben wel rustig aan begonnen. Vaak biologische zuivel, biologisch en minder vlees, geen pakjes meer gekocht en extra kruiden gekocht. Thee, suiker, koffie, bananen, rijst koop ik fairtrade. Aanbod biologische groenten is hier beperkt, maar volgens mij is pure groente/fruit van het seizoen al een goed begin. Aanbod biologisch vlees is hier ook beperkt; wel heb ik een vleesboerderij gevonden. Een boerderij die het vlees van eigen runderen verkoopt (die je twee weken daarvoor in de wei ziet lopen).

Ik ben nog wel steeds op zoek naar recepten die voldoen aan mijn nieuwe eisen. Morgen maak ik pasta met knolselderijsaus. Iedere week wil ik een puur, lekker, snel, vleesloos, nieuw recept uitproberen.

Ik maak nu per week een weekmenu. Daarmee houd ik de kosten goed in de hand. Door meer pure producten te kopen merk ik ook dat je aan de andere kant ook weer geld bespaart. Ik drink meer fairtrade/biologische thee ipv frisdrank. Biologische yoghurt met fairtrade rietsuiker met fairtrade banaan is niet duurder dan een kant en klaar toetje met veel suiker. Zelfgekruid oosters gerecht met beetje biokip is niet duurder dan een Conimexgerecht met plofkip.
Brood bak ik niet zelf maar het heerlijke brood van mijn bakker bevat geen E-nummers (stond toevallig groot aangegeven in de winkel). Ik weet niet of het zo'n winst is om biobrood te gaan eten (ik zou niet weten waar ik dat moet kopen...)

Dus het is een beetje een middenweg gekozen. Zo veel mogelijk puur, zo min mogelijk E-nummers maar het hoeft niet per definitie biologisch te zijn.

Broodbeleg vind ik nog steeds lastig. Philadelphia bevat neit al te veel toevoegingen.

Veggie

Veggie

08-01-2013 om 21:47

Recepten

Ken je de site vegatopia? Die hebben vaak goede recepten die volgens mij voldoen aan jouw criteria.

Boontje

Boontje

14-01-2013 om 13:08

Nog een tip

Makkelijk en goed vegetarisch te maken zijn hartige taarten. Al snel lekker met kaas en ui en prei. Bodem ook eenvoudig zelf te maken en als je er een paar tegelijk maakt, kun je ze invriezen. Niet alleen de bodems maar ook de hele taart. Werkt prima.
Ben jaren begonnen met zelf yoghurt maken (met houdbare melk, hoef je niet te koken, en een starter). Lekker, hier in het buitenland veel goedkoper dan in de winkel en helemaal vrij van toevoegingen.

Boontje

Boontje

14-01-2013 om 13:10

Ook nog

Als broodbeleg maak ik zelf pindakaas van verse pinda's en verder niets en ik ben pas begonnen met zelf cottage cheese te maken. Heel eenvoudig, heel leuk om te doen en zooo lekker! Kan puur maar op te leuken met knoflook, kruiden, etc.

Boontje

Hoe maak je die pindakaas? Ik kocht die altijd bij de biologische winkel, zat ook verder niks in en die vond ik heel lekker. Maar hoe maal je die pinda's en vooral: hoe houd je het goed?

Boontje

Boontje

15-01-2013 om 04:26

Anneque

Maken is heel eenvoudig: pinda's in een blender of food processor en blijven malen tot het een gladde mix is. Persoonlijk gebruik ik het liefst de food processor want schoonmaken van de blender een hele klus en het is lastiger om de boel op gang te krijgen. Als de pinda's vers zijn, heb je meestal geen extra olie nodig, anders klein beetje plantaardige olie (canola of zo) erbij doen. Uiteraard kan er naar smaak zout, suiker of honing bij maar het is niet nodig. Ken ook mensen die er chilipeper of sambal doorheen doen. Of een mix van noten doen. Er zijn winkels waar je zelf kunt malen en meenemen maar ik vind het wel leuk om het zelf te doen. Heb een keer zelf de pinda's lopen doppen, heel tijdrovend, een zak gepelde en geroosterde pinda's gaat sneller maar dan zit er vaak alweer iets van olie of zo bij ('k ben nogal een miep met ingrediënten nakijken).
Noten kunnen het best in de koelkast bewaard worden, of zelfs in de vriezer en dus ook pure pindakaas. Invriezen heb ik nog nooit gedaan maar schijnt prima te gaan.
Een link met plaatjes: http://www.realmomnutrition.com/2012/11/28/make-your-own-peanut-butter/

Boontje

Dank je wel voor je uitleg! Zag op die site ook de tip met zonnebloempitten, is natuurlijk ook lekker! Hmm, misschien toch een blender aanschaffen.....met een staafmixer gaat dit niet lukken vrees ik.

boontje

boontje

17-01-2013 om 06:49

Nog 1 tip

Weer iets geleerd vandaag dat ik nog wil delen. Cottage cheese maken is heel makkelijk maar ik zit altijd een beetje met de houdbaarheid. Hoorde vandaag dat je het heel goed kan invriezen. Dus heel goedkoop: met een pak afgeprijsde melk (zo'n bijna over de datum ding), cottage cheese maken en invriezen. Ga het morgen proberen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.