Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Rafelkap

Rafelkap

11-03-2014 om 19:54

beukenhaag dicht genoeg voor kind of hond?

Ik zit te dubben over een nieuwe schutting. Er moet zeker een flink stuk worden vervangen en ben hierover in onderhandeling met onze buurman.
Nu moet de schutting zo zijn dat onze jongste (houdini) niet kan ontsnappen. Ook als hij straks 1.85 is zal hij door zijn handicap een houdini blijven, dus wij dachten aan een stevige houten schutting.

Maar nu mijmer ik toch weer over een beukenhaag, evt. dubbel geplant, voor het achterste deel van onze tuin. Je kan ze al vrij hoog kopen. Zou dit dicht genoeg zijn, ook in de winter? (ik vind dit namelijk mooier, maar wil wel rustig mijn kind in de tuin laten zonder dat hij steeds in de boom bij de buurman zit)


bertje1

bertje1

11-03-2014 om 20:19

moah niet beukenhaag

wij hebben een beuken haag en ik vind het vreselijk! blerk, die dorre boel in de winter. en zeker niet dicht!! hij is hoog en vrij dik, je gaat er niet zo maar door, maar een konijn of hondje kan er door en je kijkt er ook wel wat door.
zou eerder een groene haag nemen.

nee

Ik denk niet dat een beukenhaag je houdini tegen zal houden. Maar misschien kun je wel een soort rasterhek plaatsen en dan aan beide kanten een rij haagbeuken ertegen zetten?

andere haag

Ik heb ook een hekel aan beukenhagen om dezelfde reden als Bertje. Maar als je een haag wilt zou je misschien ook iets stekeligs kunnen nemen zoals hulst of - veel vrolijker - meidoorn. Die laatste moet je denk ik wel goed snoeien want een meidoorn die niet gesnoeid wordt, groeit volgens mij uit tot een boompje.

Wat je ook nog kan doen, als je groen wilt, is een hekwerk plaatsen en dat laten begroeien met klimop (of iets anders groens). Een hekwerk met klimop is smaller dan een haag, een haag pikt toch een flink stuk van je tuin in (voor mij reden om geen haag te willen, maar misschien heb jij een grote tuin). Of is een hekwerk weer problematisch vanwege de Houdini-neigingen?

Groeten,

Temet

Mover

Mover

11-03-2014 om 22:02

Laurierhaag met braam erdoor...

Weet niet hoe hoog de pijngrens van Houdini is, maar hier kom je niet zo snel de tuin in, met onze 150cm hoge haag annex braam. Blijft ook altijd groen, die laurier.
Vrolijker dan de beuk, ook al heb je dacht ik tegenwoordig groenblijvende beuk.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

11-03-2014 om 22:14

Geen beuk

Geen beukhaag doen hoor. Die voldoet absoluut niet aan de eisen die je stelt!

Rafelkap

Rafelkap

12-03-2014 om 06:32

Nee, ok, dat durf ik dan niet meer Hekwerk wilde ik ook al voorstellen aan buurman, kan ook heel groen worden. Is alleen wel duurder dan hout dus daar krijgt ik hem vast niet mee.

laurierhaag met braam ga ik nog even googelen.

Tijgeroog

Tijgeroog

12-03-2014 om 07:15

Schutting

Onze schutting is flink begroeid m te clematis en kamperfoelie. Die van de buren met klimop, daar is geen stukje hout te zien, blijft ook groen.

Rafelkap

Rafelkap

12-03-2014 om 08:51

tijgeroog

ja en ik ben ook van plan em groen te verven, we hebben al een stukje groene houten schutting.
Ik hoop dat de buurman vlot meewerkt omdat mijn jongste nu niet buiten kan spelen. Buurman wil namelijk een boom weg bij ons. Maar hij loog tegen mij dat mijn schoonmoeder die tegen zijn zin daar geplant had. Die stond er nl al toen mijn man het huis kocht, nog voordat de buurman er kwam wonen. Hij ziet het als onderhandelingspositie..

Onderhandeling?

Tuurlijk kan je jongste nu ook buiten spelen, je moet er alleen bij gaan zitten.
Meld je het even als je in de "Rijdende Rechter" komt

69er

69er

12-03-2014 om 09:12

ten overvloede...

Neem geen schutting met horizontale latten, die je als ladder kan gebruiken

Annet

Annet

12-03-2014 om 09:35

Dat rasterhek is een goed idee

Wij hebben dat ook in de tuin. Daarvoor is klimop gezet maar dat kan natuurlijk elke klimplant zijn. Het hek is dun en niet meer zichtbaar door het groen. Ik denk niet dat een houdini daar doorheen kan.
Zie hier voor voorbeeld: http://www.raster.be/?navigatieid=13
Hier is het doorzichtig gehouden.

Karmijn

Karmijn

12-03-2014 om 09:50

raster

Wij hebben ook een raster met klimop. Daar kun je echter wel heel makkelijk tegen op klimmen. Ik weet niet in hoeverre je jongste zijn houdini neigingen er toe leiden dat hij ook gaat klauteren? Dan kan misschien een gezellige stekelklimplant nog helpen. Maar dat doet dan weer zeer bij het snoeien.

Maar ja, als dat zo is, wordt het sowieso een uitdaging.

Succes met onderhandelen met de buurman. Die klinkt niet zo heel makkelijk met zijn boom.

Ook handig om rekening mee te houden:

Sommige 'natuurlijke bekleding' is giftig, ik weet niet hoe groot de kans is dat je Houdini gaat snoepen van besjes en blaadjes? Ik dacht ergens gelezen te hebben dat hij qua ontwikkeling nog heel jong is, vandaar.

Karmijn

Karmijn

12-03-2014 om 09:58

fenix

Goede tip!

Kippengaas + beuken

Als tuinafscheiding (ontsnappen van beesten voorkomen) is een haag alleen nooit genoeg. Bij mijn vorige huis hadden ze eerst kippengaas gespannen en daar de struiken tegenaan gezet. Dat waren meidoorn struiken (veel lange doornen), dus het kippengaas hoefde niet hoog te zijn om toch een ondoordringbaar hek te maken. 50 cm is dan hoog genoeg. Rond de tuin van mijn nieuwe huis heb ik 1 mtr hoog schapengaas gezet. Daar tegenaan komt laurier. Dat wordt heel dicht en altijd groen, maar het heeft geen doornen. Je kunt er gevaarloos doorheen lopen. Beesten en kinderen zullen dat ook doen. Vandaar dat hogere hek.
Let wel op inderdaad. Laurier (die voor de heg, de prunus laurocerasus ) heeft giftige bessen. Veel beukennootjes eten is trouwens ook giftig.
Goedkoop en niet giftig
Met een beetje geduld kun je trouwens ook van alles uithalen met wilg. Ik ga dat ook doen ergens in een hoekje, als ik nog meer tijd heb dan ik nu al heb
Hek
http://www.degroeneklusser.be/images/producten/15_800x600.JPG
tunnel
http://www.degroeneklusser.be/images/producten/16_800x600.JPG

Rafelkap

Rafelkap

12-03-2014 om 10:28

rijdende rechter

ja fenix, goede tip. Onze houdini klimt graag en snel. Het beste is dus geen rastering zodat hij ook nog eens niet vergiftigd kan worden (moet ook overal aan denken ) Verticale latten dus.
Heb een mail met voorstellen gedaan en mocht de buurman niet reageren dan bel ik over 2 dagen weer aan. Ik doe de onderhandelingen want mijn man wordt snel boos op hem, hij wil ook absoluut niet samen met hem klussen.
Ik speel het vriendelijker. Mocht hij lastig doen dan stellen we voor de onderhandelingen met de vader van de buurman voort te zetten (die is eigenlijk huiseigenaar).
En mocht het allemaal heel erg lastig en vervelend zijn dan doen we voorlopig alleen in het achterste stuk iets, moeten we wel planten (deels dood)opschuiven die op de erfgrens liggen.

Ik heb al van repliek gediend toen hij opeens niet meer wilde meewerken en over onze lijsterbes (geen enorme boom) begon. Dat het niet zo'n goed idee van hem was hem voor de helft af te knippen zonder enig overleg. Dat ik best bereid was te kijken naar hoeveel last hij ervan had. En dat ik toch ook zijn pruimenboom niet afzaag die over onze schutting komt. Hij heeft onze lijsterbes voor wat op zijn 'helft' komt (en iets verder) geamputeerd, het ziet er nu niet uit)..
Wij vrezen alleen dat als we de boom zouden weghalen hij met het volgende komt dat hij weg wil hebben of anders wil zien in onze tuin. Gevalletje rijdende rechter ja

Rafelkap

Rafelkap

12-03-2014 om 10:34

natuurlijke schutting mooier

Ik vind zo'n wilg of laurierhaag of andere natuurlijke schutting ook veel en veel mooier, maar we moeten echt rekening houden met aparte gevalletje, dat ook nog groeit. Hij kent geen gevaar en luistert slecht
Een hek vind ik prima, maar de kosten zullen hoger zijn en daar krijg ik onze buurman waarschijnlijk niet in mee (wel voorgesteld). We zullen zien.

vlinder72

vlinder72

12-03-2014 om 11:14

laurier

Wij hebben een laurier en om onze poezen binnen te houden hebben wij gaas aan palen genageld en ervoor geplaatst. De laurier groeit zo hard dat het gaas niet meer ziet.

Charis

Charis

12-03-2014 om 13:42

Beuk

Hier wel een beukenhaag, vind hem prachtig. In volwassen staat is die wel ondoordringbaar, maar alleen in de zomer. s' Winters verdort het blad. Het blijft er tot het voorjaar wel aanzitten, maar als je wilt, loop je er zo doorheen.

Als je echt een beukenhaag het mooiste vindt, kun je een dubbele rij plaatsen met daartussen kippengaas of van dat groene kunststof tuingaas. Daar komt je Houdini niet doorheen.

gaas is zo gek nog niet

Ons hekwerk is van zgn dubbelstaafsmatten, en die zijn mooi (vind ik), maar duur (het wordt veel rondom publieke gebouwen gebruikt enz). En je kan er tegenop klimmen, zoals buurkindertjes ook wel eens geprobeerd hebben. Betongaas heeft nog grotere mazen en is dus denk ik nog beklimbaarder. Maar kippengaas is daar weer veel te dun voor. Palen met kippengaas lijkt mij dus best een handig idee, en dan iets groens ertegenaan.
Ik zou wel even nadenken over een braam, want die maken meterslange ranken die behoorlijk opdringerig kunnen zijn. Je blijft knippen. En pas op met doornloze bramen, want die kunnen wortelopslag maken en daar zitten gewoon dezelfde gemene doorns aan als aan de gewone braam. Maar goed: geen giftige bessen, integendeel.

Maar goed, je kan ook gewoon een schutting plaatsen en daar dan een klimop tegenop jagen. Als je een snelgroeiende soort neemt (ze gaan niet allemaal even hard) dan is het vrij snel groen.

Groeten,

Temet

Braam: Geen giftige bessen inderdaad,

maar wel vervelende vlekken in kleren... ; )
(en tegels)

Kaaskopje

Kaaskopje

17-03-2014 om 11:54

Beukenhaag

Naast het speelveld bij ons in de buurt is ook een beukenhaag en om eerlijk te zijn is die zo dicht als een deur. Kinderen én honden kunnen daar niet door. Er zijn wel speciale openingen in vrijgehouden zodat je ook in het midden van het veld kunt. Over de fraaiheid ervan kun je discussiëren, maar ik vind het dus wel doeltreffend voor kinderen én honden.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-03-2014 om 11:57

Vraag:

Wat zijn snelgroeiende groenblijvers? Onze schutting is deels omgewaaid en het andere deel staat op instorten. Het is een gênante vertoning. Ik wil het dus vervangen en ik denk dat struiken voor ons beter werken dan een schutting. Maar ook hier (net als bij het verven van het huis) moet het low budget en het liefst dus snel de hoogte in gaan.

Low budget?

Ligusterhaag +/- 60cm-1m , gemiddeld 0,80 per stuk

twee waarschuwingen

Kaaskopje, twee waarschuwingen.
1: snel de hoogte in nu is veel knippen later (want ze houden niet spontaan op met groeien als ze de twee meter hebben bereikt)
2: een haag is breder dan een schutting of een hek - dat zei ik al eerder. Dus je bent zo een meter van je tuin kwijt.

Liguster vormt een mooie dichte haag, maar vziw alleen als hij regelmatig bijgeknipt wordt. Als je m niet knipt gaat-ie wel de hoogte in, maar dan wordt-ie weer niet dicht. Ik kan dat bij ons in de straat mooi zien, waar van gemeentewege ligusterhaagjes zijn geplant die door sommigen wel, en anderen niet worden bijgehouden. Een niet-bijgehouden liguster levert een treurigstemmende aanblik, kan ik je vertellen.

Maar ik denk dat betongaaspanelen met klimop nog wel eens een relatief goedkope en groene oplossing zou kunnen zijn in jouw geval. Klimop gaat veel harder dan liguster en knippen is veel minder werk. Alleen moeten die panelen wel aan palen worden bevestigd en die moeten in de grond, da's even een kostenpost en een klus.

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

17-03-2014 om 20:02

Temet

We hebben een achtertuin (of voortuin, 't is maar wat je voor of achter wilt noemen) met langs twee kanten ligusterstruiken. Het is praktisch maar of ik het echt nog fraai vind, mwah We hebben een elektrische heggeschaar, dus het snoeien is te doen. Aan de andere kant zou ik daarom liever een ander soort struik hebben. Dat ze veel ruimte innemen de tuin in vind ik helemaal niet erg. We hebben meer tuin dan me lief is. Ik ben niet meer zo flexibel (of eigenlijk: ik ben nogal krakkemikkig) en vind het onderhoud aan een tuin best pittig.

Dalarna

Dalarna

17-03-2014 om 20:07

tja

Klimop is een snelle dichte groeier maar oh wat krijg je daar na een paar jaar een hekel aan, je blijft snoeien inderdaad.

Dalarna

Klopt, maar bij klimop kan je de lange slierten te lijf met een gewone snoeischaar, en steekt het verder ook niet zo nauw, terwijl een serieuze haag als liguster met een heggenschaar moet worden bewerkt wil het er een beetje knap uit blijven zien. Minimaal tweemaal per jaar.

Vroeger bij ons deed de buurman dat. Hij was boer geweest, en dat zag je nog altijd aan hem af als hij, pet op het hoofd, sigaar in de mondhoek en op klompen, aan kwam stappen met de heggenschaar. Een hand-heggenschaar wel te verstaan. En dan is zo'n klusje nog best lastig, merkte mijn moeder toen buurman overleden was en ze het zelf moest doen (het was gelukkig de voortuin, die haag was niet zo hoog). Trouwens, ook met een electrische schaar is het nog zo simpel niet, want het moet natuurlijk wel recht.

Groeten,

Temet

Dalarna

Dalarna

19-03-2014 om 10:25

Temet

Klopt, ik vind zo'n haag dan óók helemaal niets

Kaaskopje

Kaaskopje

20-03-2014 om 00:08

Recht

Ach, daar zijn we zo hier en daar niet zo strikt mee We proberen het zo goed mogelijk te doen, maar als ik zie hoe strak sommigen hun haag weten te snoeien, dat krijg ik niet voor elkaar. Maakt niet uit, er worden vooral auto's tegenaan geparkeerd.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.