Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Mamvantwee

Mamvantwee

17-04-2012 om 09:50

Betaal je je hulp in huis ook in de vakantie door?

Hoi,

Naar aanleiding van een stukje op de kalender (de Family Survival Planner om precies te zijn), vraag ik me af hoe anderen dit zien. Er staat in dat stukje dat je je hulp in huis 'goed behandelt' (logisch) en daar hoort ook bij dat je 'natuurlijk ook doorbetaalt tijdens je eigen vakanties'. Tja, dat weet ik zo net niet: wij betalen per keer dat ze komt schoonmaken. Dat is in principe elke week een ochtend, maar als ze een keer niet komt (feestdag, of als wij drie weken op vakantie zijn) dan betalen we haar niet.

Hoe doen jullie dat?

groet, Mamvantwee

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
JansjeRommy

JansjeRommy

17-04-2012 om 09:58

Als wij weg ziin wel

Als wij weg zijn kan ze meestal gewoon doorwerken en dan betalen we ook door. Als zij weg is werkt ze niet en betalen we niet de hele tijd door. Ze gaat wel eens een aantal weken naar haar geboorteland en dan geven we haar wel iets extra's, een keer doorbetalen of zo. Als het door ons zou zijn dat er een keer zou vervallen zouden we wel doorbetalen. Met feestdagen geven we een extraatje en we geven regelmatig spullen mee die over zijn (dat wil ze graag hoor).

ziek is ze nooit, maar hoe doen anderen dat/ betaal je door bij ziekte?

Nee

In de vakantie komt ze niet, ook niet bij bv een weekje/midweekje weg. En we betalen dan niet door. Ze krijgt extra geld voor de kerst, een sinterklaaskadootje, een verjaardagskado. En ze neemt de krant mee als ze naar huis gaat.
.

Nee

Hulp wordt alleen betaald als ze komt werken.
Wel krijgt ze met Pasen,Kerst ,Vakantie en haar verjaardag extra geld en een cadeautje.

Ineke P.

Ineke P.

18-04-2012 om 07:33

Hulp werkt door

Als wij op vakantie gaan werkt de hulp gewoon door. Ze gebruikt die tijd om achterstallige/ekstra klussen te doen. We betalen haar dus gewoon. Als ze zelf op vakantie gaat of ziek is betalen we niet. Ze krijgt een kerstpakket en een verjaardagskado en ze mag overtollige (maar goede) kleding en spullen meenemen.

Mamvantwee

Mamvantwee

18-04-2012 om 09:53

Dank voor de reacties. Zo te lezen heeft onze hulp weinig extraatjes bij ons. Ik betaal haar voor elke keer werken, maar niet in vakanties als ze niet komt. Ik denk wel eens aan een kadootje met kerst ofzo, maar dat is geen vaste component in de arbeidsovereenkomst. En verder is ze oma, ik zou wel eens kunnen vragen of ze behoefte heeft aan onze kinderkleding die met regelmaat te klein wordt.

Groet, Mamvantwee

Chippie

Chippie

18-04-2012 om 15:22

Ineke p en mamvantwee; overbodige spullen

Overbodige spullen en tweedehands kinderkleding voor kleinkinderen zijn geen onderdeel van arbeidsvoorwaarden. Ik zou het belachelijk vinden om dat als een extraatje te ziet. Je bent zelf blij dat je er vanaf bent.

Fiorucci

Fiorucci

18-04-2012 om 15:28

Chippie

Dat ben ik helemaal met je eens. Ik werkte ooit bij iemand die mij met kerst iets kado gaf wat ze gratis had gekregen bij Yves Rocher. Pannenlappen met kerstklokken erop...

Mamvantwee

Mamvantwee

18-04-2012 om 15:59

Nee dat snap ik ook wel

Kom op, spullen die ik naar de kringloopwinkel breng, ga ik echt niet als 'arbeidsvoorwaarde' aanbieden. Ik had me alleen nog niet gerealiseerd dat onze hulp (los van dit hulp-zijn) ook oma is en misschien wat aan onze kinderkleding heeft. That's all.

Groet, Mamvantwee

Maylise

Maylise

18-04-2012 om 17:17

Inderdaad

Ik vind dat van die spullen ook een beetje vreemd staan. Alsof de hulp een soort liefdadigheidsdoel is.

Hier komt de hulp gewoon ook als we op vakantie zijn. Dan doet ze klussen waar ze anders niet aan toekomt. Ze doet het dan gewoon wat rustiger aan maar ik vind het sowieso wel prettig dat ze komt. Haar eigen vakanties betaal ik niet door.

Met kerst heb ik haar een 13de maand gegeven. Daarnaast ook een gewoon cadeautje maar dat zie ik niet als een arbeidsvoorwaarde.

Overigens of je de vakanties wel of niet doorbetaald is minder relevant dan het uurloon. Als dat gewoon goed en markt conform is zal dat het belangrijkste zijn. Misschien dat iemand die de vakanties wel allemaal doorbetaald per uur minder betaald dus dat je uiteindelijk hoger zit.

Ineke P.

Ineke P.

19-04-2012 om 08:55

Die spullen

Die spullen zijn natuurlijk geen onderdeel van de arbeidsvoorwaarden, maar zij ziet het wel als ekstraatje. Ik betaal overigens 15 euro per uur, ze komt 4 uur en houdt een pauze die ik dus gewoon door betaal.
Ik geloof niet dat ze iets tekort komt bij ons.

Hulp

Hulp

20-04-2012 om 03:23

Kom maar op met die spullen.

Ook al zijn het kleren waar je vanaf wilt of cadeautjes waar je niets aan vindt, ik heb liever dat je ze mij aanbiedt dan dat je ze uit principiële overwegingen naar de kringloopwinkel brengt. Mits er niet op het loon wordt beknibbeld omdat "ze toch al zoveel spullen krijgt". Rijke mensen vinden het een denigrerend idee hun overtollige spullen naar hun hulp door te schuiven maar ik denk dat de meeste hulpen daar geen enkele moeite mee hebben, ik zou het ook een soort misplaatste trots vinden. Niemand doet nederig schoonmaakwerk als hobby.

Fiorucci

Fiorucci

20-04-2012 om 13:42

Hulp

Schoonmaakwerk nederig vinden is je eigen instelling. Nee, mijn hobby is het niet, maar een hekel heb ik er ook niet aan. Ik heb het rijk alleen, kan mijn werk zelf indelen, en help gezinnen enorm uit de brand.

Hulp

Ik vind ook niets nederigs aan schoonmaakwerk. Ik vind het leuk om te doen en net zoals Fiorucci heeft het voor mij alleen maar voordelen. Ik vind het leuk als ik iets krijg. Ik voel me nooit een "dumpadres", krijg dingen wat ik leuk vindt. Mooie tijdschriften met de Pasen en een zakje heerlijke paaseitjes, een aardigheidje met de zomervakantie en/of kerst.
Bij sommige krijg ik niets maar ook daar word ik gewaardeerd, ik ben zeer tevreden.Ik denk dat als je het gevoel gaat krijgen dat je nederig moet zijn je inderdaad werk doet wat je niet leuk vindt, maar dat kan allerlei werk zijn, niet alleen schoonmaakwerk.

Hulp

Hulp

23-04-2012 om 10:50

Fiorucci e.a. (nederigheid)

Ik kan me prima in jouw beschrijving vinden en stel me dan ook niet nederig op in mijn werk maar veel status heeft het niet. Ook merk ik dat sommige opdrachtgevers een verontschuldigende houding hebben, dat ze zich een soort van schamen dat ze het financieel beter hebben dan ik.

Fiorucci

Fiorucci

23-04-2012 om 12:16

Status

Mjah, weet je, ik heb niet zoveel met status, mij boeit het niet. Zeker sinds ik gewerkt heb bij mensen met zgn status. Als ik er door vakantie een paar weken niet geweest was, was er dus weken niks gedaan. Ik zal je besparen wat ik aantrof..)

Hulp

Hulp

24-04-2012 om 20:55

Ik heb ook niets met status.

Ik constateer slechts.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.