Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

25-03-2013 om 09:12

Bestek, hoeveel heb je nodig?

Hoeveel sets heb je nodig voor een gewoon huishouden? Wij zijn met 5 personen en we hebben regelmatig mee-eters.

Rosa van der Zanden

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

25-03-2013 om 09:18

Rosa

Ik heb 8 van alles, ook een huishouden van vijf en veel mee-eters.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

25-03-2013 om 09:22

Weinig?

Fiorucci, dan kom je bij de volgende maaltijd toch al tekort, of was je alles tussendoor meteen af? Bij ons gaat het in de vaatwasser, die is dan nog niet vol. Bij de lunch heb je dan al te weinig of zie ik het verkeerd?

Rosa van der Zanden

guera

guera

25-03-2013 om 09:57

Meer

wij zijn met 4 en af en toe uitgebreide dinertjes
Ik heb van alles 8 redelijk netjes. En dan nog aangevuld met goedkope Ikea set. Dus ik heb zeker wel 12 vorken en messen e.d
Anders zit je al met een voorgerecht e.d erbij dat je meteen te weinig hebt.

Nodig..

Ja wat is nodig... Dat hangt er vanaf hoe je er mee om gaat. Wil je na elke maaltijd afwassen, of spaar je alles van 1 dag op in de vaatwasser? In het eerste geval is natuurlijk veel minder nodig dan in het tweede.
Hier een gezin met 6 en wij hebben denk ik ruim 20 stuks van alles. Maar dat is dan wel een bijeengeraapt zooitje. Dat vind ik niet erg, ik vind het fijn dat ik niet tussendoor hoef af te wassen...

mar

mar

25-03-2013 om 10:06

Hoe vaak was je af?

Wij zijn met 3 personen en hebben minstens 10 stuks bestek van elk. Ik geloof zelfs nog wat extra messen en lepels.
Toch komt het voor dat het op is, meestal de messen (even brood smeren tussendoor).
In jullie geval zou ik kiezen voor het maximale aantal personen dat je bij een etentje hebt en extra voor het aantal personen in jullie gezin, zodat je ook nog kunt ontbijten/lunchen, zonder gelijk te kort te hebben.

voor feestdagen hebben wij een apart bestek (trouwkado), 9 persoons, en dat wordt aangevuld met gewoon bestek.

Brianna F

Brianna F

25-03-2013 om 10:34

Even geteld

4 persoons-huishouden, 16 kleine messen, 8 grote. 16 kleine lepels, 8 grote, 16 kleine vorken, 8 grote. Grote gebruiken we eigenlijk nooit.
Met een vaatwasser is dit aantal absoluut nodig wil je niet tussendoor af wassen. Dan heb ik zelfs aan 5 schilmesjes te weinig. Nu is het veel te veel, ik heb de vaatwasser in de ban gedaan.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

25-03-2013 om 12:02

12 delig

12 grote messen, 12 kleine messen, 12 lepels, 12 vorken en 12 dessertlepels. En jongste heeft zijn eigen bestek.

Meestal redden we het er mee met z'n 4en, en soms wordt het brood smeren met een klein vorkje. Hier ook een vaatwasser trouwens.

Haha ginny

Dat lijkt me nog best lastig: brood smeren met een klein vorkje!

Hanne.

Hanne.

25-03-2013 om 13:25

8 delig

Wij hebben een '8 delige' bestekset. Dus 8 grote 8 kleine vorken/messen/lepels en daarnaast 8 gebaksvorkjes/koffielepels/theelepels.

Gaat prima zolang er tussendoor niet te veel brood wordt gesmeerd. En bij uitgebreide etentjes eten de kinderen gelukkig (nog) met klein bestek.

En voor het broodje tussendoor hebben wij ipv het kleine vorkje het (peuter)nijntje bestek nog..

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

25-03-2013 om 13:55

Dus

Als ik het zo lees, is het gemiddeld zo dat er 1 set meer is dan het aantal keer dat op een dag met het gezin wordt gegeten. Okee, dan heb ik dus 20 van alles nodig, klinkt op zich wel logisch.
Ik heb ooit in een grijs verleden met man bestek gekocht maar nu we een aantal keren verhuisd zijn, het gezin gegroeid is en de kinderen helpen met afruimen/vaatwasser is de la akelig leeg geworden. Ik heb dan ook geen idee hoeveel ik van alles had, niets is meer compleet. Met de ijverige kinderhulp in mijn achterhoofd ga ik ook geen dure set aanschaffen .
Bedankt voor alle info!
Rosa van der Zanden

Fiorucci

Fiorucci

25-03-2013 om 14:43

Rosa

Mijn vaatwasser is kapot sinds september, dus ik was na elke maaltijd af, vandaar.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

25-03-2013 om 16:51

Hahaha

Als je maar wil, lukt alles hoor

Maar moest natuurlijk mesje zijn....

Als je op dieet bent

lijkt me brood smeren met een klein vorkje heel effectief!

Messen

Wij hebben 12 stuks van alles. 6 grote en 6 kleine. Maar messen zijn met regelmaat op. Ondanks dat we dus 12 (!!) hebben en maar met z'n 4-en zijn. Ik weet ook wel waarom. Allemaal even brood smeren om mee te nemen en allemaal even tussen de middag een boterham op een bordje smeren. 'Vroeger' ooit toen ze klein waren deden we dat meer in het dagritme, b.v. bij het ontbijt en gebruikten dan dus de ontbijtmessen die we ook voor de ochtendboterham gebruikten. Maar toen gingen we nog allemaal tegelijk weg. Nu (tieners) is het een komen en gaan van iedereen. Allemaal op een andere tijd en dus ontbijten we niet meer gezamelijk. Soms gebruikt blijkbaar 1 persoon meer dan 6 messen per dag. Tel daar bij op de slapers en mee-eters in b.v. weekenden (omdat ze uitgaan, schoonzonen etc.) en we hebben zo tekort.
Dus heb ik op een rommelmarkt bijna dezelfde messen gekocht (5) als ons bestek en die liggen er nu bij. Maar zelfs nu hebben we soms nét te kort en dan was ik er een paar met de hand af (is altijd in het weekend als dat zo is). Maar onze afwasmachine is behoorlijk groot. Dus die gaat maar 1 keer in de 2 dagen aan. En als ik ze moet afwassen is ie zeker weten al bijna vol. Dus erna draait ie dan toch.
Ik merk ook dat de hoeveelheid glazen/kopjes enorm toeneemt in weekenden. En dat is écht dankzij alle tieners die hier dan binnenwandelen voor de kinderen en er 'even' zijn.
groeten albana

Kaaskopje

Kaaskopje

26-03-2013 om 16:12

Hier 9-persoons

Wij zijn met z'n vieren en krijgen meestal niet meer eters dan 4 extra. En zelfs als dat toch een keer gebeurt, heb ik vorken en messen voor de broodmaaltijd waar je ook wel een stukje vlees aan kunt prikken als het moet. Wij hebben 9 grote vorken, messen en lepels, 9 kleine, en uiteraard het bestek om mee op te scheppen, de thee of koffie mee om te roeren en taart mee te eten.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.