Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

31-12-2013 om 11:38

ben ik nou zo'n muts/gedag zeggen

Mijn man en zoon hebben beiden de neiging om zonder iets te zeggen de deur uit te lopen. Ik weet dan meestal wel waar ze heen zijn, maar toch geeft het mij een onprettig gevoel. Vanochtend gingen ze samen boodschappen doen en zijn weggereden zonder mij gedag te zeggen. Natuurlijk, ze zijn binnen 2 uurtjes weer terug, maar toch.... Ik ben dan zo'n muts die denkt; 'stel je voor dat er nu iets gebeurt; ongeluk o.i.d. en ze zijn beiden gewoon weg.....'
Wat vinden jullie? Is dit een normaal verschijnsel? Is dit des mans?

nee, je bent geen muts

Of als je wel een muts bent, ben ik het ook.

Ik vind het niet meer dan normaal dat je groet als je binnenkomt en groet als je weggaat. Mijn partner zegt overigens wel altijd dat hij weggaat. Meermalen: eerst zegt hij dat hij weggaat, vervolgens is hij een hele tijd bezig met van alles en nog wat en dan zegt hij weer dat hij weggaat, terwijl ik dan denk dat hij al weg ís. Want ik ben dan een of twee verdiepingen hoger en hoor hem niet.
Maar meneer groet dan weer niet als hij binnenkomt. Ik vind dat onbeleefd, en het is ook irritant omdat ik niet weet of die geluiden die ik beneden hoor nou betekenen dat hij er is, of dat ik me die geluiden verbeeld, of dat er iets anders aan de hand is.

Mensen: ga nooit weg zonder te groeten. En zeg ook even hallo als je binnenstapt, zodat je huisgenoten weten dat je geen inbreker bent.

groeten,

Temet

Dalarna

Dalarna

31-12-2013 om 12:11

tja

Dit is meer een soort onwetendheid, het is erger als je gezinslid met knallende ruzie het huis verlaat. Wij hebben ook al heel lang geleden afgesproken dat we dat niet doen. Je kunt ook even op zolder gaan zitten of in de tuin ofzo.

Mijn man gaat wel eens naar bed voor mij en slaapt dan soms al eens zonder even te zeggen dat hij naar bed ging. Dat vind ik jammer maar ik weet dat hij dat niet expres doet om mij te pesten ofzo en daar ga ik me dus niet druk om maken. Zelfs al zou hij die nacht komen te overlijden (zoals onze veel te jonge buurman laatst) dan denk ik niet dat ik daar een probleem mee zou hebben later. Waarom? Hij ging niet met ruzie slapen ofzo en jouw man en zoon gingen niet weg met ruzie.

Jasmijn

Jasmijn

31-12-2013 om 13:53

ik zou dat niet leuk vinden.

Ja dat zou ik ook niet leuk vinden, als iemand gewoon de deur uitloopt zonder even iets te zeggen in de trant van 'tot zo, ben even naar de bakker" o.i.d. Of als je naar je werk gaat, dan hoef je dat niet uit te leggen dat weet de ander wel, dan is het "tot vanavond!".
Ik heb het wel eens gehad met familie in het buitenland waar wij logeerden. Zonder iets te zeggen gingen ze dan met mijn kinderen naar de speeltuin en lieten mij achter met mijn boek in de tuin. Raar, dan zeg je toch iets? Ik had misschien wel meegewild? Nu zijn mijn kinderen ouder en gebeurt dit niet meer, maar ik vond dat inderdaad erg raar. (familie komt niet uit nederland, en zij vinden uitzwaaien ook al zo'n vreemd hollands iets) Dat doe ik natuurlijk niet als mijn man naar zijn werk gaat, maar bij die familie in het buitenland, dan gaan we naar huis en dan zwaaien we uit....vinden ze heel gek. (als ik er langer over nadenk is het misschien ook een beetje gek, en toch doe ik het altijd als er iemand langer dan een dag ofzo weggaat

Katniss

Katniss

31-12-2013 om 14:43

Uitzwaaien

Is dat een Hollands iets? Ik zwaai altijd de kinderen uit als ze weg gaan, en visite natuurlijk ook.

Stapje verder

Hier in huis is het heel normaal dat we bij binnenkomst en weggaan groeten. De vrienden van mijn kinderen deden dat niet.
Die liepen mij straal voorbij, de kamer door, en gelijk naar boven naar zoon of dochters kamer.

Ik heb ze daarom allemaal al een keer op de bank geparkeerd en verteld wat wij hier van vinden en verwachten.

Tegenwoordig groeten ze netjes bij binnenkomst en vertrek.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-01-2014 om 00:59

Niet mutserig

Uit welke beweegreden je ook wilt dat iemand groet maakt niet uit. Jij stelt op prijs dat er gegroet wordt, klaar.

Ik ga er natuurlijk niet elke keer dat man of kinderen de deur uitgaan van uit dat er misschien iets kan gebeuren, maar groeten omdat je elkaar misschien voor het laatst ziet vind ik helemaal geen rare actie. Het is misschien ook een vorm van afkloppen. Als ik maar dag zeg komt het allemaal wel goed, zoiets.

Fiorucci

Fiorucci

01-01-2014 om 11:27

Handig

Hier groeten we bij vertrek. Handig, anders zoek je naar iemand waarvan je dacht dat diegene thuis zou zijn, als je iets wil vragen ofzo. Het is hier een vol huis, met veel aanhang ook nog eens, dus ik vind het wel prettig te weten wie thuis is, wie niet en met wie.

Tigress

Tigress

01-01-2014 om 11:40

Gedicht

Ga niet weg zonder groeten
Ga niet heen zonder zoen
Wie het noodlot gaat ontmoeten
Kan het later niet meer doen

Loop nooit weg zonder te praten
Dat doet soms een hart zo pijn
Wat je 's morgens hebt verlaten
Kan er 's avonds niet meer zijn

Dit gedicht van Toon Hermans is een hele goede hierin. Ik heb er ook altijd op gestaan dat er gedag werd gezegd. Kleine moeite,toch?

Aagje Helderder

Aagje Helderder

01-01-2014 om 12:23

Zeker niet mutserig

Ik vind het allereerst vooral een kwestie van fatsoen om 'hallo' te zeggen bij binnenkomst en 'dag' bij vertrek. Gelukkig doet iedereen dat hier doorgaans ook wel. Als het al eens niet gebeurt is het meestal een kwestie van domweg een keer vergeten. Daar kan ik dan ook niet mee zitten. Ook al is het idd ook handig want zo weet je wie al de deur is uit gegaan en wie nog niet.
Zo heel nu en dan gaat er eens iemand (meestal puber) uit boosheid zonder groeten weg of naar bed. Dat vind ik wel erg naar, vooral als je elkaar dan bv de hele dag niet ziet. Maar ja, ik zal het zelf als puber ook wel eens gedaan hebben....

Aagje

Anne Carin

Anne Carin

01-01-2014 om 12:30

groeten

Manlief hier heeft die neiging ook inderdaad. En ik vind het ook niet prettig, vindt het bot overkomen. Al ben ik er wel aan gewend inmiddels. Zelf zeg ik altijd iets van "tot straks", of "ik ga, doei". Als hij ergens heen gaat wat niet in de gebruikelijke routine past zegt hij trouwens meestal wel van te voren dat hij daat straks heen gaat. Maar als hij dan een poos later daadwerkelijk gaat zegt hij niks meer. Zoonlief (17) zegt meestal wel gedag. Wat man ook altijd zegt "moet je nog koffie?" Dan zeg ik altijd "nou, het moet niet maar ik lust nog wel een bakkie".......

Genegeerd worden

Ik wordt ook altijd heel kregel als er iemand 's ochtends naar beneden komt en zonder wat te zeggen of aan te kijken aan de ontbijttafel gaat zitten. Alsof ik lucht ben! Ochtendhumeur of niet, je mompelt op z'n minst "goeiemorgen". En dus ook met weggaan en aankomen vind ik een groet vanzelfsprekend. En ook bij het weggaan, waarnaartoe en hoe laat weer terug.
Mijn vader zat op de kustvaart en ook toen hij aan wal kwam werken was de angst van mijn moeder voelbaar als hij niet op de normale tijd terug van zijn werk was. Enkele keren terecht, omdat hij een verkeersongeluk had gehad. Deze angst heb ik wel overgenomen, maar probeer ik zo min mogelijk aan mijn kinderen te tonen. Maar kennelijk voelen ze het wel, want ze laten het altijd even weten als het later wordt dan gepland, de schatten.

Tonny

Tonny

01-01-2014 om 13:49

Even dag zeggen

Of een briefje neerleggen.
en hoe is ook alweer dat mooie gedicht van adriaan morrien ?

krin

krin

01-01-2014 om 19:42

Adriaan Morriën

Zul je voorzichtig zijn?
Ik weet wel dat je maar een
boodschap doet
hier om de hoek
en dat je niet gekleed bent voor
een lange reis.

Je kus is licht,
je blik gerust
en vredig zijn je hand en voet.

Maar achter deze hoek
een werelddeel,
achter dit ogenblik
een zee van tijd.

Zul je voorzichtig zijn?

(Afscheid)

Druif

Druif

01-01-2014 om 19:45

Duidelijk

Gedicht uitprinten en bij de voordeur ophangen.

tonny

tonny

02-01-2014 om 19:55

dankjewel Krin!

Vind het zo mooi

boiky

boiky

04-01-2014 om 19:56

Jasam

Ja, ik verbaas me er ook altijd over dat vriendinnetjes hier zo ons voorbij lopen naar de kamer van kinderen zonder iets te zeggen. Wat goed dat jij er eens iets van gezegd heb. Ik hoop dat mijn kinderen bij anderen in huis wel altijd even de ouders groeten, en ook gedag zeggen als ze weggaan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.