Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Beer

Beer

30-05-2013 om 11:38

Beginneling in de "moestuin"...paar vragen over als je kruiden plant

Hoi,

Ik hoop dat iemand mij wat basistips kan geven. Mijn dochter heeft nu een eigen moestuintje (oude zandbak omgetoverd tot haar stukje grond)en nu heb ik vanmorgen wat kruidenplantjes voor haar gekocht. Peterselie, basilicum, koriander, appelmunt. Maarre....als je dit eenmaal hebt gepland; hoe dan verder? Blijft dit eindeloos doorgroeien, ook als je het knipt of is het op een gegeven moment "op" en moet je de plantjes weer vervangen.

Verder gaat ze ook nog worteltjes en radijsjes zaaien. Maar dat snappen we verder wel (hoop ik haha). Kun je trouwens die appelmunt ook gebruiken om thee van te maken?

Dus eigenlijk een hele simpele vraag; wat doen jullie met de kruiden
Alvast bedankt. Groeten van Beer

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
margje van dijk

margje van dijk

30-05-2013 om 13:42

Wat tips

Leuk hoor.

Ik kan je wel wat ervarings-tips geven, ik heb ook wat van die bakken. Ik heb in het verleden van alles geprobeerd maar ik vind kruiden en sla het leukst.

Voor alle kruiden geldt dat je er gewoon takjes of blaadjes af kunt knippen, en het groeit gewoon door. Wees dus een beetje subtiel met afknippen, dan beschadigt de plant verder niet en heb je altijd verse kruiden.

Hier wat meer informatie over wat je nu hebt:
- de peterselie is een meerjarige plant. Dus die blijft gewoon overwinteren. Je kunt er van blijven knippen. Als het echt flink vriest krijgt-ie wel een knauw, maar hij begint gewoon weer door te groeien in het voorjaar.
- basilicum kan slecht tegen koud weer en heeft het liefst puffende hitte. Overigens doet mijn basilicum het heel goed nu, ondanks die koude lente. (Ik had er wel een plastic stolp overheen gezet - opgekweekt vanuit zaadjes). Op een gegeven moment schiet de basilicum door (dan komen er bloemen aan), maar dan kun je nog steeds wel de blaadjes oogsten. Als de bloemen uitgebloeid zijn kun je evt de zaadjes opvangen (wel goed drogen). De plant gaat aan het eind van het seizoen dood. (Als die zaadjes ook de kans krijgen te vallen krijg je volgend jaar wel weer nieuwe basilicum - maar om het zeker te weten kun je beter weer zelf zaaien).
- Koriander idemdito. Die wordt behoorlijk hoog. Bij de koriander vind ik de smaak van de blaadjes een stuk minder worden als hij doorschiet (bitterder). Ik probeer dat doorschieten tegen te houden door de kop uit de plant te knippen maar ik weet niet zeker of dat werkt. Koriander gaat ook dood aan het einde van het seizoen maar geeft ook nieuwe zaadjes.
- Munt is een woekerplant: die neemt straks de hele zandbak in beslag. Niet alleen bovengronds (waar je nog wel wat in toom kunt houden) maar ook de wortels in de grond: die vind je overal terug. Dat is wel leuk als je van munt houdt (en de zandbak is begrensd), maar als je hem liever niet overal terugvindt kun je de munt misschien beter in een grote pot zetten of zo. Van de munt kun je heerlijk thee zetten. knip 1 of 2 takjes af, zo hoog als een theeglas, en doe z in je glas met kokend water. Dus niet gaan drogen of zo: verse muntthee is heerlijk! Munt gaat ook dood aan het eind van het seizoen maar komt altijd weer terug, dat hoef je niet eens te zaaien.
- radijsjes zijn heel leuk want die groeien heel snel. Na 4 weken (na zaaien) kun je al radijsjes eten. Let wel op dat je maar 1 zaadje per keer zaait, want 2 zaadjes worden 2 plantjes die om elkaar heen gaan zitten en elkaar in de weg zitten. (Evt. later 1 plantje er tussenuit trekken). Je kunt ze wel vlak naast elkaar zaaien (3 cm ertussen of zo).
- Worteltjes is ook leuk, levert mooi flintergroen gewas op, maar het duurt wel lang voordat je een beetje wortel hebt. En dan heb je al die maanden gewacht en dan trek je de wortel eruit en dan is hij dus weg. Daarom vind ik kruiden en sla leuker.
- Sla zou je dus ook kunnen doen: allerlei soorten blaadjessla of kropsla of ijssla, en dan kun je telkens alleen de blaadjes wegknippen en dan komen er steeds weer nieuwe. Het groeit net als radijs lekker snel. Ook sla schiet door en dan verandert de smaak (wordt bitter), dus het is handig om na 4 weken nog eens te zaaien. Als de eerste lichting uitgeput is heb je de tweede lichting.

Succes!
Margje

Tja

Wat je kruidt doet, verschilt per kruid.
"Peterselie, basilicum, koriander, appelmunt"

Perselie is vziw een tweejarige, die dus in principe na de bloei afsterft. Basilicum is best wel een lastig plantje, denk erom dat-ie genoeg water krijgt. Die gaat hoe dan ook de winter niet overleven. Koriander overleeft de winter ook niet, en appelmunt daar heb ik nooit van gehoord (maar dat zegt niks), maar munt in het algemeen staat bekend als een woekeraar.

Bij de meeste kruiden is het zo dat je ervan kan plukken en dat de rest dan doorgroeit, maar waar je een steeltje wegknipt groeit gewoonlijk geen nieuw steeltje. Blaadjes plukken dus. (bij basilicum bijvoorbeeld de grotere blaadjes plukken, en dan worden die kleinere vanzelf groter, en dan pluk je die weer, etc).

Je kan kruiden (en andere planten) verdelen in eenjarigen, tweejarigen en vaste planten. Eenjarigen moet je elk jaar opnieuw zaaien of kopen(basilicum bijvoorbeeld), tweejarigen overleven de winter wel maar gaan dood nadat ze gebloeid hebben, en vaste planten blijven staan. Tot die laatste soort horen munt, maar ook thijm, salie, rozemarijn en marjolein (alleen als het heel hard vriest kunnen die toch dood gaan, maar normaal blijven ze over).

En munt kan dus de hele bak overnemen, dus daar moet je vooral flink van blijven plukken.

En of je er thee van kan zetten? Gewoon proberen, lijkt me.

O ja, nog even over die radijsjes en worteltjes. Maak niet de fout die ik maakte door ze te weinig uit te dunnen, want dan hebben ze onder de grond te weinig ruimte en dan krijg je dus een heleboel ienieminieworteltjes waar je niks mee kan. Af en toe moet je hard ingrijpen

Groeten,

Temet

Margje

Wij hebben gelijk gepost zie ik. Is peterselie toch een vaste plant? Ik dacht dat-ie tweejarig was. Hier is-ie dood, maar dat is de schuld van de winter geweest, ik zal nu maar nieuwe moeten kopen. Opkweken uit zaad levert bij mij altijd maar magere resultaten op. Bij basilicum doe ik die moeite al helemaal niet meer, ik koop gewoon een plantje bij de super en hou die op de vensterbank, basilicum in mijn tuin zit vol met luis of gaat dood (en soms eerst het een en daarna het ander).

Peterselie bij de super is dan weer minder want dat is krul en ik wil die andere, maar het tuincentrum zit hier gelukkig om de hoek.

Groeten,

Temet

Petra Kappers

Petra Kappers

30-05-2013 om 14:31

Die zandbak?

Even een aandachtspunt voor die zandbak. Als ie van hout is en ooit groenig (bij aanschaf) dan is ie gewolmaniseerd. Die zouten zijn giftig. Ik zou hem dan niet als moestuin gebruiken.

bibi63

bibi63

30-05-2013 om 15:27

Wat ik weet

is dat peterselie makkelijk weer aangroeit als er je vanaf knipt. Dus daar doe je wel een tijdje mee voordat het plantje vervangen moet worden. Mijn ervaring is dat bassilicum niet echt aangroeit en ook vrij snel verlept. Bieslook groeit ook wel weer aan, maar blijft niet eeuwig. M.a.w. af en toe de plantjes vernieuwen.
Gr. Bibi

Bieslook wel een blijvertje

Hier is de bieslook juist wel een blijvertje, beter dan de peterselie. Alleen bij bieslook zie je wel eens dat de sprietjes die je afknipt daarna aangroeien maar dan gaan bloeien, en dat ziet er wel leuk uit maar stengels met bloemetjes zijn stugger en minder lekker dan gewone bieslooksprietjes. Niettemin is bieslook hier een groot succes en het enige jammere is dat het in de winter vrij snel is verdwenen en dan pas na maanden weer opkomt. Maar opkomen doet-ie bij mij wel, nu voor het derde jaar.

Bieslook heeft trouwens ook een neefje, knoflookbieslook of Chinese bieslook. Ook lekker.

Beer, als je van rucola houdt zou ik dat ook zaaien. Ongeveer het makkelijkste wat er is, en daarmee stukken goedkoper dan kopen in de winkel. Het wordt vziw niet in potjes aangeboden maar dat is ook niet nodig, zaad is goedkoop en kiemt snel en makkelijk.

Groeten,

Temet

margje van dijk

margje van dijk

30-05-2013 om 17:12

Temet

Ja, ik denk dat je gelijk hebt en dat peterselie tweejarig is. Dat stond op het zakje. Alleen ik weet niet wat dat betekent. Ik dacht: die doet er twee jaar over voordat je wat hebt. En bij mij in de bak heeft-ie nou al 2 winters overleefd, dus dat is langer dan 2 jaar. Maar ik heb hem er nu uitgetrokken want ik wilde op die plek wat anders doen.

Bieslook is inderdaad volop meerderjarig/vast, daar geniet ik erg van. Hij is bij mij nu al best groot en zit vol paarse bloemetjes op die lange stelen, prachtig.

Mijn ervaringen met basilicum zijn goed, maar ik hoor wel vaker dat dat niet lukt. Nu is het bij mij thuis in de achtertuin waar ik het heb staan heel erg beschut. Dus misschien heeft-ie het bij mij net wat warmer dan elders. Overigens vind ik het bij basilicum juist wel handig om veel zaadjes te zaaien, dat gaat allemaal wel groeien en dan heb je lekker veel. Dan kan je maar raak knippen.

Qua zandbak en geimpregneerd hout, het is ook even de vraag hoe oud die zandbak al is. Als hij al 10 jaar oud is of zo en je hebt er schone aarde in gedaan dan zal het wel wat meevallen. Ik heb zelf wel om die reden hout gebruikt dat niet geimpregneerd was - ijslandse lariks, gaat nu voor de 4e lente mee en ziet er nog prachtig uit. Iets grijzer dan het was, maar nog heel goed. Maar je hoeft niet eens een bak te maken, je kunt ook een verzameling potten of zelfs zakken neerzetten of ophangen aan een schutting of zo (google op verticale moestuin). Ik geloof dat het tegenwoordig sport is om bv. tomaten te kweken in de gekste dingen en bij voorkeur ondersteboven, google maar eens op topsy turvy tomaten, of tomaten in een fles (ook op de kop). Ik heb prompt ook maar een paar tomaten in 2 van die hangbakken gedaan, die nu inderdaad als hangplanten naar beneden lijken te gaan groeien, het zal mij benieuwen.

Margje

Over tweejarigen

Tweejarigen zijn planten die in het eerste jaar - dus het seizoen waarin ze gezaaid zijn - alleen blad maken en dan het volgende jaar pas bloeien. En vaak sterven ze dan na de bloei af.
Voorbeelden zijn stokroos en vingerhoedskruid.

Maar die tweejarigheid is geen wet van Meden en Perzen. Ik heb stokrozen gehad die het het eerste jaar zo slecht deden (erg koud) dat ze pas in hun derde jaar bloeiden. En stokrozen die, nadat ik de uitgebloeide stengel er in het tweede jaar had uitgeknipt doodleuk de winter overleefden en het derde jaar weer bloeiden.

Hoe dan ook: bij een tweejarige hoef je in principe niet op meer dan 2 jaar te rekenen. Dus als je peterselie spontaan verdwijnt hoeft dat niet aan jou te liggen

Groeten,

Temet

Margriet*

Margriet*

30-05-2013 om 21:50

Temet

Stokrozen komen meerdere jaren terug (in de winter is de plant heel klein) en dan verdwijnen ze. Vaak is er zaad uitgevallen en komt vlak naast de eerste plek een nieuwe plant.

Kruiden

Ik heb zo'n kweekkas van 1x1 in de tuin. Basilicum is een drama, die heb ik dus in een pot in de keuken. Kan ik 't goed in de gaten houden. Rucola, peterselie, dille en bieslook zijn makkelijk. Salie heeft het ook niet gered.

Alleen bij de goed groeiende planten heb je op een gegeven moment weer een volgend probleem: wat doe je met al die bieslook en dille bijvoorbeeld? Iemand nog goede ideeën.

O ja, ik heb ook nog courgette en aubergine geplant, maar dat wil nog niet. Misschien was dat iets te optimistisch voor een kweekkasje...

Jessica O

Jessica O

31-05-2013 om 07:33

Kruidentuin

Ik heb in een deel van de gewone tuin een kruidentuin. Wat ik heb gedaan is grotere potten in de grond gegraven en hierin de kruiden gezet. De kruiden kunnen dan niet door de hele tuin woekeren, ideaal.
Munt komt makkelijk terug en woekert snel. Rozemarijn kun je zomer en winter gebruiken. Basilicum heb ik wel in de tuin, ook in zo`n pot, gaat perfect. Verder peterselie (plat en krul) dille, tijm, oregano en rucola, al is dat geen kruid, maar wel lekker!!

Gewoon proberen, gaat vaak wel goed. En gewoon gebruiken, helemaal lekker!

Gonniegans

Dille en bieslook kan je tot kruidenboter verwerken (zelf nooit gedaan trouwens). Bieslook is trouwens ook lekker in forse hoeveelheden door roomkaas of hütenkäse. Of door de sla. Ik gebruik het zelf graag omdat ik vaak iets uiigs wil maar een hekel heb aan rauwe ui. Nadeel van bieslook is dan weer dat je het niet kunt invriezen (nou ja, het kan wel, maar de lol is er dan wel af).

Bladpeterselie en selderij vries ik trouwens wel in, dan wordt het wel slap maar als het ergens meegekookt moet worden kan je er nog wel wat mee.

Salie is niet dol op vorst. De mijne heeft het dit keer wel gered, maar een vorig exemplaar is al eens gesneefd. Ik heb ooit gelezen dat bonte exemplaren vorstgevoeliger zouden zijn en dat je het beste de doodgewone kunt nemen, maar of dat waar is weet ik niet.

Groeten,

Temet

Petra.v.S.

Petra.v.S.

31-05-2013 om 20:56

Potjes van de supermarkt

Ik heb een paar keer zelf gezaaid maar het resultaat was toch niet heel erg goed.
Wat ik nu doe is in het voorjaar potjes kopen bij de supermarkt of het tuincentrum, en die in een grotere pot zetten met goede aarde, en dan kun je tot de herfst blijven oogsten.

Wat ik erg leuk vind om te hebben zijn aardbeien! Wel plantjes kopen want met zaaien lukken die haast nooit.

Handige websites: www.makkelijkemoestuin.nl www.moestuinforum.nl

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.