Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Bbq-kolen van vorig seizoen opnieuw aansteken?

Na de laatste keer bbq-en, vorig jaar, heeft partner het apparaat weer in de schuur gezet zonder het eerst schoon te maken. En zonder de kolen eruit te halen. Kan je die kolen (er bleef best veel over) opnieuw gebruiken? Ik zou denken van wel, maar vraag het voor de zekerheid toch maar, voordat we eindeloos staan te wachten totdat die dingen beginnen te gloeien. Wachten op het witte aslaagje heeft nu natuurlijk geen zin, want dat zit er van de vorige keer nog op

Iemand ervaring met recyclebriketten?

Groeten,

Temet

Rook

In theorie moet dat gewoon kunnen, maar in de praktijk viel het laatst vies tegen. Mijn buurman deed het en dat resulteerde in een enorme rokende en stinkende toestand. Uiteindelijk die kolen maar weer gedoofd en toch nieuwe gepakt.
Joost mag weten wat er precies aan de hand was.
Groet,
Miriam Lavell

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

01-08-2013 om 23:19

Te vochtig?

Volgens mij bederven die dingen niet. Ik ben er ook stellig van overtuigd dat de overgebleven voorraad van vorig jaar gewoon het volgende jaar verkocht wordt.

Als ze echter een hele winter open bloot in de schuur hebben gestaan zou ik me kunnen voorstellen dat ze te vochtig gestaan hebben. Misschien eerst goed laten drogen in de zon?

Verstuurd met de Ouders Online iPad app

Opmengen

Je kan in je bbq ook een mengsel maken van oude en nieuwe kooltjes, dan drogen die oude sneller.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

03-08-2013 om 12:05

En temet

Nog lekker kunnen bbqen?

Verstuurd met de Ouders Online iPad app

Temet

Temet

03-08-2013 om 21:01 Topicstarter

Ginny

Nou, we hadden nog geen concrete plannen, maar ik vroeg me gewoon af: als we dat ding weer aansteken, kunnen we dan de oude kolen weer gebruiken.

Ik had ook al bedacht dat het misschien wel een idee was om ze even in de zon te laten drogen, maar ook dat heb ik nog niet eens gedaan. Nog even wachten, en dat kan het niet eens meer

Groeten,

Temet

liora

liora

04-08-2013 om 14:15

Waarom eigenlijk?

Waarom zou je eigenlijk kolen willen gebruiken die een jaar lang in een bbq hebben gezeten? Om geld te besparen?

Tijgeroog

Tijgeroog

04-08-2013 om 18:10

Omdat

Het niet nodig is om spullen wegge gooien die nog prima gebruikt kunnen worden, ook al zijn het maar barbecue kooltjes. Beetje duurzaam denken...

Fiorucci

Fiorucci

04-08-2013 om 19:03

Tja

Ik ben erg voor hergebruik, maar doe dit niet met bbq kolen. Het kan zorgen voor onvoorspelbaar vuur en er zijn ook sappen door opgenomen van de vorige bbq sessie, is dat wel zo gezond?

Tijgeroog

Tijgeroog

04-08-2013 om 20:24

Fio

Wat denk je dat er ongezond is aan sappen van een vorige barbecue in de kolen? Voordat dat bij je vlees is, is het allang verbrand, dus je eten zal niet opeens bedorven zijn.

liora

liora

04-08-2013 om 20:57

Tijgeroog

Heet jij Temet?

Tijgeroog

Tijgeroog

04-08-2013 om 21:32

Liora

Sorry, maar ik was me er absoluut niet van bewust dat dit een besloten conversatie is.

Maar ik ben dan wel benieuwd waarom het wel interessant is waarom Temet de kooltjes van vorig gebruikt/wil gebruiken en het niet interessant is waarom ik die van vorig jaar gebruik.

Fiorucci

Fiorucci

04-08-2013 om 21:49

Tijgeroog

Ik denk dat die sappen kunnen zorgen voor onvoorspelbaar vuur.

Tijgeroog

Tijgeroog

04-08-2013 om 22:02

Fiorucci

Ik denk dat dat wel meevalt. Ik denk eigenlijk dat er amper sappen in die kooltjes zullen zitten, omdat het meteen verbrandt of verdampt als het op de hete kolen komt. En dat is bij de vorige keer barbecuen dus al gebeurd (die sappen vallen uit het vlees, en het vlees ligt er alleen op als de barbecue aan is)

Fiorucci

Fiorucci

05-08-2013 om 08:43

Tijgeroog

Dat zou zomaar kunnen. Maar toch, ik geloof niet dat ik kolen van een jaar oud nog zal gebruiken.

Sap

Tegen de tijd dat de kooltjes witgloeiend zijn (oud danwel nieuw) dan is er geen sprake meer van vleessappen, laat staan van bacteriën. De temperatuur ligt dan tussen de 300-1100 gr C. Ik moet de eerste bacterie nog tegenkomen die dat overleeft!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Puck

Puck

06-08-2013 om 10:25

Staat zelfs in onze gebruiksaanwijzing

Sinds dit seizoen hebben wij een grote Weber barbecue en in de gebruiksaanwijzing staat zelfs omschreven dat je na het barbecuen de luchttoevoer helemaal moet sluiten waardoor het vuur sneller dooft en dat overgebleven kolen hergebruikt kunnen worden. Dat gaat dus in de praktijk heel goed en van onvoorspelbare vlammen o.i.d. heb ik nog niets gemerkt terwijl wij bijna dagelijks ons eten maken op de bbq.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.