Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

BBQ gaat te snel uit. Wat doen we fout

Gisteren gebarbecued. Het was weer lekker, maar halverwege bleek de bbq te zijn uitgegaan. Met wat aanmaakblokjes kregen we de boel weer aan de praat, maar wat doen we fout? We hebben zo'n Weber kogelbbq, de luchtgaten in het deksel stonden open, moeten de luchtgaten onderin verder open ofzo? We gebruiken houtskoolbriketten.

We gebruiken dat ding maar een enkele keer, dus echte handigheid krijgen we er niet in.

Groeten,

Temet

Sally MacLennane

Sally MacLennane

18-07-2016 om 10:32

barbecuestarter of "schoorsteen"

Ja, het moet van onderen ook open.

Voor ca. 5 euro kun je bij o.a. de Action een zogenaamde starter kopen van metaal, een bus met een bodem met gaten of gaas.

Daar doe je briketten in. Dan doe je op het rooster van de bbq 1-2 aanmaakblokjes, die steek je aan en dan daarop de "schoorsteen".

En dan: geduld.

Als de briketten in de starter roodgloeiend zijn mag je ze verspreiden (of juist op een hoopje leggen) op het barbecuerooster van de BBQ.

Succes verzekerd!

Oh, nu je het zegt: even vlees uit de vriezer halen!

Jacquel

Jacquel

18-07-2016 om 10:43

Geen briketten gebruiken

Ik gebruik zelf altijd houtskool, volgens mij is dat minder dicht dan briketten, die uit geperst houtskoolstof bestaan. In ieder geval heb ik met houtskool beter resultaat dan met briketten.

Jacquel

Jacquel

18-07-2016 om 10:47

Aanvulling

Ik lees nu ergens dat voor gesloten BBQ's briketten worden aanbevolen. Dan zou ik in ieder geval een deel daarvan vervangen door houtskool (wordt op diezelfde site als mogelijkheid genoemd).

Sally MacLennane

Sally MacLennane

18-07-2016 om 10:56

briketten

Ik gebruik liever briketten. Je hebt even geduld nodig (en dat schoorsteentje) om ze aan te krijgen, maar dan werkt het veel beter. Daarbij vind ik houtskool lastig, al dat gruis dat door de bodemgaatjes valt vind ik niks. Geldt ook voor kleinere kooltjes die door het rek vallen. En ik heb het gevoel dat het sneller opgebrand is.

Maar barbecue-en is net religie, ieder heeft zijn eigen regels waar voorál niet vanaf geweken mag worden (geldt ook voor mij)

Kaaskopje

Kaaskopje

18-07-2016 om 11:07

Ja lekker openzetten

Wij hebben er ook een gehad. Helaas uit de tuin gestolen . Maar ik zou de gaten in eerste instantie lekker openzetten. Tijdens het bbc'en kun je altijd nog kijken of je de gaten iets kleiner moet zetten.

Jasmijn

Jasmijn

18-07-2016 om 11:09

hoe wij het doen

Wij hebben zo'n klein bolvormig bbq-tje gekocht bij de Lidl. Het bakje doen we vol met briketten en dan mooi verdeeld zo'n stuk of 6-7 kleine stukjes aanmaakblokje (stukjes van 2x2 cm ongeveer) dat aansteken en na ongeveer 3 kwartier hebben we mooie wit smeulende briketten, houdt zeker wel een uur aan. (deksel doen we er niet op en aan de onderkant staan die gaatjes open) we gebruiken niet zo'n starter.

Temet

Temet

18-07-2016 om 13:28 Topicstarter

aansteken is het probleem niet

Aansteken is het probleem niet. Met zo'n starter inderdaad. Ideaal ding: briketten met enkele aanmaakblokjes erin/eronder en in no time is de boel aan de gang.
Het probleem is om het vuur aan de gang te houden. Halverwege bleek het te zijn uitgegaan, en dat was niet door gebrek aan brandstof.

Groeten,

Temet

Triva

Triva

18-07-2016 om 14:10

Temet

als het niet door de brandstof kwam dan zal het het zuurstof geweest zijn

Sukran

Sukran

19-07-2016 om 00:07

Filmpjes

Weber heeft meestal goede instructievideo's van hun producten (op Amerikaanse en Australische site) en anders een zoekopdracht in Youtube. Barbecuen met kooltjes is een vak apart heb ik begrepen van doorgewinterde Aussies en ik weet dat er behoorlijk wat geduld bij komt kijken. Ding moet ruim van tevoren aan om goed op temperatuur te krijgen en aan de pruttel te houden maar het blijft wel de lekkerste .
Welke heb je?


https://www.youtube.com/watch?v=gZmyJE1F5M8

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.