Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

liora

liora

02-11-2012 om 13:43

Basisgarderobe

Hallo allemaal,

Wederom in het kader van oneindig boeiend, wat is nou echt een goede basisgarderobe.

Nou kan ik zelf wel verzinnen hoeveel broeken en truien, t-shirts, etc.

Maar: hoeveel jassen en voor welk weertype dan? Horen sneeuwlaarzen tot de basis, of is dat extra? En sneeuwpakken? Sneeuwbroeken? Thermo-ondergoed?

Welke stukken vinden jullie essentieel, en wat is meer handig voor erbij maar niet noodzakelijk? En hoeveel paar schoenen?

Oh ja, ik heb jongens en ben eigenlijk ook alleen benieuwd naar jongensgarderobes.

Liora

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Voor de kinderen dus?

Je bedoelt dus een basisgarderobe voor de kinderen, begrijp ik uit het einde van je posting.

Ik zou zeggen: broeken, t-shirts met lange en korte mouw, truien (dun en wat dikker) en minstens 1 nette bloes.

Sneeuwlaarzen hebben mijn kinderen inderdaad, die zijn niet zo heel duur (o.a. bij tuincentrum O) en als het erg koud is wil ik graag dat ze warme voeten houden als ze buiten spelen. Verder hebben ze rubber regenlaarzen, gewone schoenen, gymschoenen, en nepcrocs voor de zomer (sandalen waren minder in trek). Slechts 1 paar schoenen voor gewoon dus, maar ze zijn er niet echt netjes op en groeien en redelijk snel uit. Ik had vroeger ook nooit meer dan 1 paar gewone schoenen.

Als sneeuwpak/broek gebruik ik regenpak/broek over gewone kleren. Onder broeken kan ook nog een maillot of pyjamabroek als het erg koud is.

Mijn beide kinderen hebben het niet snel koud. En zowel ons huis, als de creche, als de school, als de BSO zijn centraal verwarmd. Ik ben dus niet zo geneigd duur thermo-ondergoed te kopen waar mijn bloedjes weinig behoefte aan hebben en snel uitgroeien, dan maar een extra laagje gewoon aan. Voor mezelf heb ik wel thermo-ondergoed, maar ik zit stil achter mijn computertje te verkleumen op een slecht geïsoleerd kantoor en bovendien doe ik jaren met zo'n thermoshirt.

Qua jassen: regenjas (onderdeel van pak), heel licht zomerjack, soort tussenjas voor als het rond de 15 graden is en een winterjack, nu voor beiden met uitneembare voering. Eigenlijk zou je al kunnen volstaan met zo'n jack (als het warmer wordt de voering eruit) en een lichte zomerjast of vest.

Wij gaan dus niet op wintersport, dat zal duidelijk zijn. Want dan zal je wel een betere garderobe moeten hebben denk ik.

Groeten,

Temet

Rafelkap

Rafelkap

02-11-2012 om 14:12

Waar woon je

Waar woon je Liora? In Nederland?
Sneeuwpakken, sneeuwbroeken, nooit gehad. Wel zo'n regenbroek met bretels. Sneeuwlaarzen: nooit gehad, wel regenlaarzen en warme/wollen sokken en wollen t-shirts.
Mijn jongens (bijna 6 en 7) hebben maar 1 paar schoenen, en een paar regenlaarzen. En gewoon 1 winterjas, of 1 zomerjas. Niet echt moeilijk.

Basis

Mijn zoon heeft weinig kleren, ik koop alleen wat hij echt nodig heeft. Hij is 14 en groeit al jaren erg hard.

Winterjas/ extra dik gevoerd vest/regenpak.
Geen thermo kleding, wel shirts met lange en korte mouw in wit en zwart voor onder de truien/vesten.
Dagelijkse schoenen/sportschoenen/ gymschoenen voor school/badslippers. Sneeuwschoenen had hij altijd wel toen we dagelijks een flinke wandeling gingen maken maar nu draagt hij `s winters alleen hoge sportschoenen. Wandelen doet hij amper, alles gaat op de fiets.
Wat essentieel is zijn hier toch wel een goede winterjas en goede schoenen omdat hij iedere dag door weer en wind een eind moet fietsen.

Conference

Conference

02-11-2012 om 14:54

Hier

Hier per zoon twee paar gympen, een paar sportschoenen en een paar badslippers voor het douchen in badkamers, anders dan bij ons. Sneeuwlaarzen dragen ze niet.
Altijd een nette jas en een oude jas in de zomer en in de winter. 1 of 2 gevoerde spijkerbroeken in de winter is basis, verder geen sneeuwpakken, -broeken i.o.d.
Verder zijn basis in de garderobe, naast spijkerbroeken, truien enz., t-shirts in basickleuren en een witte en zwarte longsleeve voor onder blouses en soortgelijke kleding.
Ook basis: een nette broek en nette blouse en een oude spijkerbroek en oude trui.
Thermo-ondergoed dragen ze niet, als het echt erg koud is, dragen ze hun trainingsbroek en longsleeve onder hun sportkleding met wedstrijden buiten.
Handig, maar niet persee nodig: voetbalsokken voor het schaatsen, een bodywarmer, een dik vest voor buiten en een joggingsbroek om even snel aan te schieten.

Basis voor zoon van 2

Mijn zoon is wel net wat jonger dan jou jongste, maar voor hem heb ik:
- Ongeveer 8 broeken (zowel zelf nieuw gekocht voor netter als krijgertjes voor buitenspelen).
- Ongeveer 8 truien
- Stuk of 10 rompers met korte en lange mouwen (hmm, daar zullen jouw kinderen wel uit zijn .
- Een paar schoenen
- Een paar laarzen thuis (en laarzen op het kdv voor buiten spelen)
- Een hansop regenpak die je aandoet over de gewone kleren en een dikke trui + dunne jas voor op de fiets en bij buitenspelen/kinderboerderij, etc.
- Een dikke winterjas
- Een wat dunnere jas, een krijgertje

Geen standaard sneeuwlaarzen. Ben van plan die te kopen als er mogelijk sneeuw komt. Verder ook geen maillots of thermo-toestanden. Bij koud weer kan ook het regenpak aan.

Verder nog wel een muts, sjaal en handschoenen. En sloffen voor binnen.
Bij schoenen en jassen let ik op dat het neutraal is en overal bij kleurt. Zoon heeft nu bruine schoenen en hij draagt aan truien vooral donkerblauw, groen en rood, dus dat bruin past prima qua kleur.
Ben benieuwd wat je gaat doen met deze inventarisatie!

Yaron

Yaron

02-11-2012 om 16:58

En hier

De jongens hebben hier voor de winter:
-spijkerbroeken
-shirts met lange mouwen
-2 vesten, die worden in de winter als het echt koud is over een t-shirt gedragen en in de zomer als jas
-1 of 2 wat dikkere truien
-1 winterjas
-de winterjas van vorig kaart voor het buitenspelen
-traingspak en sportkleren voor hun sport
-1 paar nette schoenen en 1 paar buitenspeelschoenen
-skibroek
-skilaarzen
Zodra het schaatsweer of als er sneeuw ligt worden die gebruikt en omdat we al een keer te laat waren met het kopen van de snowboots kopen we ze nu al vast in het voorjaar.
-wanten, aan het begin van het seizoen heel veel, maar aan het eind van het seizoen nog maar heel weinig. Muts en sjaal

Yta Chalne

Yta Chalne

02-11-2012 om 17:55

Stapels

Zoon van zeven: een lichte en een donkere spijkerbroek, twee 'gevoerde' broeken, een donkerblauwe katoenen broek. Zes shirts met lange mouwen, vier met korte mouwen, vijf vesten, twee truien. Twee overhemdjes, drie poloshirts. Acht sets ondergoed. Twaalf paar sokken. Twee warme pyjama's, en twee dunnere pyjama's. Twee sets thermo-ondergoed. Een skibroek, drie winterjassen (waarvan er 1 bij de skibroek past en 1 van vorig jaar is), een paar schoenen, een paar gympen, snowboots, een softshelljack, een bodywarmer. En dan nog wat bij-items als een joggingbroek, een setje voetbalkleding, drie zwembroeken, etc. Let wel, dit is alleen de wintergarderobe. Oh ja, ook nog skihandschoenen (2 paar) en een muts. Geen sjaal, die worden meteen van de hand gewezen (mutsen overigens meestal ook).

Dit is bepaald geen basisuitrusting, maar ik vind het heel erg leuk om jongenskleren te kopen, en dit is mijn laatste kind waarvoor ik alles nog mag uitzoeken, dus vandaar dat het wat ruim is

Rafelkap

Rafelkap

02-11-2012 om 19:07

dan hebben mijn jongens toch wat weinig schoenen misschien. Slechts 1 paar. Kleding genoeg (trouwens ook bodywarmer en dikke warme vesten die ook als jas kunnen dienen).
Ik heb nu nog een gewone winterjas, maar volgend jaar wil ik zo'n wind/waterdichte superwarme jas voor op de fiets.

Limi

Limi

02-11-2012 om 19:53

Um...

Even denken...

Ze (3 en 6) hebben beiden:
-regenlaarzen
-1 winterjas
-1 paar schoenen
-nepcrocs voor in het zwembad
-nepcrocs voor binnen
-lange broeken (oudste een stuk of 4, jongste wat meer)
-t-shirts met lange mouwen (gemiddeld een stuk of 5)
-t-shirts met korte mouwen (idem)
-1 zomerjas/vest
-2 zwembroeken
-3 pyjama's
-muts, das, handschoenen
Ik heb twee jaar geleden voor beiden een sneeuwbroek en sneeuwlaarzen gekocht, maar ik weet niet of die nu nog passen.

Wat ik niet heb en wat boven wel af en toe genoemd wordt:
-regenjas (of eigenlijk wel, een jas en een cape, maar die worden geweigerd dus ga ik geen maat groter kopen - we hebben een paraplu en fietskar)
- overhemden/bloezen
- nette broeken

Roosje Katoen

Roosje Katoen

02-11-2012 om 21:51

Sneeuwkleren

Sneeuwbroeken en -laarzen horen hier zeker tot de basisgarderobe, daar hebben we de afgelopen zes jaar elke winter veel plezier van gehad.
Geen thermoondergoed, wel lange onderbroeken voor als het koud is en voor onder de sneeuwbroek. Dan een winterjas voor in de winter en een dik trainingsjack voor de herfst, gympen en bontgevoerde hoge schoenen.
Jongste heeft van alles meestal nog wat extra's wat van oudste is geweest, handig als reserve.

liora

liora

02-11-2012 om 22:29

Interessant

Interessant om te lezen, het loopt nogal uiteen! Nette schoenen vind ik een lastige, waar koop je die en hoe vaak dragen jullie kinderen die? Nette broek en overhemd hebben ze!

Tot welke leeftijd dragen jongens eigenlijk een pyjama?

Liora

amk

amk

02-11-2012 om 23:42

Tja

nette schoenen is hier alles wat niet in de categorie gymp, slof of stamplaars valt. Dus de gewone schoenen en laarzen die dagelijks gedragen worden. De eerder genoemde soorten worden hier niet anders gedragen dan daar waar ze bedoeld zijn gympen (heeft ze niet, alleen turntjes, van die slappe dingetjes) bij sport, sloffen in huis zodra je binnen komt, stamplaarzen in de regen of op het strand.

Alle schoenenwinkels verkopen volgens mij nette schoenen, ook voor jongens. Dit vind ik bv een nette jongensschoen: http://www.scapino.nl/default.aspx?params=fh_secondid%3d005140024%26fh_lister_pos%3d22%26fh_location%3d%252f%252fscapinonl%252fnl_NL%252fcategories%253c%257bscapinonl_kinderen%257d%252fpr_user%253e%257bjongens%257d%252fpr_productgroup%253e%257bcasualschoenen%253bcomfortabeleschoenen%257d%252fva_sizeeu%253e%257b35%257d%26fh_eds%3d%25c3%259f%26fh_refview%3dlister

Valkyre

Valkyre

03-11-2012 om 00:56

Nette schoen?

Die van de link vind ik niet echt 'nette' schoenen. Dat is wat mij betreft een gewone alledaagse jongensschoen. Een nette schoen, dan denk ik aan van die dure leren gaatjesschoenen-voor-kinderen.. Die hebben wij dus nooit, want Spruitje verslijt schoenen waar je bij staat. Hij heeft meestal 1 paar normale schoenen, met een goed voetbed, en dan nog een paar gympen voor ernaast. En dan nog redt hij het meestal niet een heel seizoen met zijn schoenen... Duur!

Verder:
Spijkerbroeken, 2-4
Zomer: 2-4 katoenen broeken, korte broeken
Winter: 2-3 gevoerde broeken
(Spijkerbroeken en katoenen broeken hebben we vaak extra - krijgertjes voor de lange buitenspeeldagen in het weekend).
Wel skibroek en wind- en waterdichte winterjas (hij kan uren buitenspelen, hangt ook van je woonomgeving af, denk ik)
Sjaal, muts, wanten, sneeuwlaarzen (idem)
Zomer: T-shirts en hemdjes; longsleeves, katoenen vest,, fleecevest, dunne waterdichte ademende jas (geen regenjas meer nodig), soms katoenen reservejas.
Voor herfst & voorjaar draagt hij dan het fleecevest of katoenen vest onder de dunne jas.
Winter: longsleeves, soms T-shirt of longsleeve met open overhemd erover, of T-shirt over longsleeve, hoodies, katoenen/wollen fijngebreide truien.
Onmisbaar hier: door oma (fijn-)gebreide spencers. Wollen trui is binnen vaak net te warm. Die spencers draagt hij 's ochtends vaak over zijn pyjama, maar ook wel eens over een longsleeve als het koud is.
Sloffen voor de winter
1 paar dikke wollen sokken voor in de regenlaarzen
Meestal geen regenbroek
Dunne pyjama's/lange onderbroeken
Flanellen pyjama's
Shortama's voor de zomer
Katoenen ondergoed
Katoenen sokken
Zwembroek
Thermo-ondergoed heeft hij vaak wel (krijgertjes), maar gebruiken we vooral bij verkleedkleren (extra laag ipv jas. Hij wil absoluut niet dat een jas het effect bederft, haha). Ook wel eens ipv een gewone broek onder de skibroek.
Joggingbroek voor luie dagen/sportdag/sportBSO.

Valkyre

Limi

Limi

03-11-2012 om 07:08

Pyjama's

"Tot welke leeftijd dragen jongens eigenlijk een pyjama?"

Is er een leeftijd dat dat stopt dan en wat moet je dan aan? Mijn man draagt nog steeds een pyjama.

liora

liora

03-11-2012 om 08:42

Hier

Ik kan natuurlijk niet achterblijven.

Ja ik vind een volwassen man in een pyjama een beetje gek maar kan heel goed aan mij liggen. Ik dacht dat grotere jongens of pubers op een gegeven moment een pyjamabroek met gewoon wit t-shirt dragen of zo.

Mijn kinderen hebben minimaal vijf lange broeken in de winter, inclusief joggingbroek. Oudste heeft ook een extra trainingspak.
Dan hebben ze t-shirts met lange mouwen, jongste heel veel want ook veel gekregen, oudste stuk of vijf. Korte mouwen (shortsleeves?) ong zes ieder.

Twee badstoffen pyjama's, twee korte pyjama's en twee dunne per persoon minimaal.

Truien/vesten ongeveer vijf per persoon. Jongste draagt in voor- en najaar een vest als jas, regenjasje en hij heeft 1 tussenjas.
Oudste heeft een heel dik gevoerd vest, een tussenjas, een winterjas, regenjas.

Beiden regenlaarzen en toch ook sneeuwlaarzen. In de zomer crocs en/of sandalen. Oudste heeft gewone winterschoenen, voetbalschoenen.
Hij kan wel nette schoenen gebruiken maar ik weet nog steeds niet waar ik die koop want ook ik vind de link van AMK totaal niet een nette schoen!

Liora

krin

krin

03-11-2012 om 09:11

Pyjama's

Ja maar Liora, jij vindt volwassen mannen die zittend plassen ook een beetje gek, toch?
Zoon heeft ze wel, maar slaapt ook vaak in zijn blootje. Verder heeft hij een broek of zes, een winter- en een zomerjas, een dik vest, twee paar schoenen, geen van beide net, en sandalen en nepcrocs, en wanstaltig hoge stapels shirts en sweaters en vesten, omdat ik veel krijg doorgeschoven en nooit een strenge selectie maak. De witte overhemden die daar vaak bijzitten gaan altijd ongebruikt in de zak voor degene naar wie ik weer doorschuif. Twee zwembroeken, een paar ongedragen sneeuwlaarzen dat hij nu vast al niet meer past en een stuk of tien korte broeken, omdat ik de kleine maatjes steeds niet wegdoe aangezien zijn ranke gestalte er nog steeds in past, en ik wel nieuwe grotere krijg. Al met al veel te veel dus.

liora

liora

03-11-2012 om 09:34

Krin

Haha inderdaad, een man die zittend plast met z'n badstoffen pyamabroek op z'n enkels...

Rafelkap

Rafelkap

03-11-2012 om 18:40

Nette schoen

Tot welke leeftijd dragen jongens eigenlijk een pyjama? Hier een zoon die zijn vader na-aapt, vooral in de zomer in zijn blote bastje dus.
Ik vond de link (amk?) met de 'nette schoen' een leuke schoen, zonen hebben iets soortgelijks maar dan iets hoger. Schoenen hoeven niet veel netter met 7, hij hoeft niet representatief te zijn om iets te verkopen, toch?

Heb vandaag wel meteen een joggingbroek gekocht want die was intussen weer doorgeschoven naar broertje. En ik zit nog te dubben of snowboots nou zo nodig zijn.

Fiorucci

Fiorucci

03-11-2012 om 19:45

Rafelkap

De keren dat ik geen snowboots kocht, had ik ze nodig, en tegen de tijd dat ik ze nodig had, waren ze uitverkocht...dus sindsdien heb ik ze altijd gekocht en het jaar erna doorverkocht via MP.

Wisse

Wisse

04-11-2012 om 02:00

5 jaar

Voor zoon 5 jaar:

voldoende dikke (katoen gevoerd of dikkere stof), dunne (dunne katoenen en linnen) en korte broeken, afhankelijk van seizoen,

joggingbroeken

hemden, korte mouwen-tshirts, langemouwen-tshirts, wijd katoen als bovenkleding en strak katoen-met-lycra voor onder trui/vest

ruim voldoende onderbroeken

zwembroek(en)

"sneeuw"jas (waterdicht, ademend, "gewatteerd") met capuchon, sneeuwbroek (idem), beide ook voor als er geen sneeuw is, bij koud en nat weer, jas dagelijks

regenjas, regenbroek(waterdicht, winddicht, ademend) met capuchon, bij nat en minder koud weer, zomer/herfst/lente, jas dagelijks

waterdichte wanten/handschoenen, verschillende paren i.v.m. zoekraken

sjaals (idem)

mutsen (idem)

zonnepetjes (idem)

katoenen vestjes/jackjes voor binnen (winter) en buiten (zomer)

bodywarmer, niet per se nodig maar wel handig

andere jassen zijn extra, leuk en handig maar niet per se nodig

thermo lange onderbroek(en) en/of maillots, thermo shirt(s)

wollen truien/vesten, dik en dun, ev. fleece-jackje

dunne en dikke sokken, kniekousen, katoen en wol

1 paar goede, goed passende, leren "dagelijkse" schoenen, model afhankelijk van seizoen, 1 paar per maat

waterdichte (goretex) wandel/"berg"schoenen voor winter en zomer, zijn handig bij regen, sneeuw, modder en wandeltochten (uitverkoop)

kunststof sandalen / "water"sandalen in de zomer

regenlaarzen (niet per se nodig bij goretex schoenen, maar wel handig voor strand/zee in de herfst)

--> in totaal minstens 2 paar schoenen/sandalen/laarzen, 1 duur&goed (dagelijks), 1 goedkoop (reserve, speciale doeleinden)

pyjama's met korte en lange mouwen/pijpen

Alles zoveel mogelijk vooruit in de uitverkoop of tweedehands gekocht.

Sluit me aan bij het koor

Weinig.
Jongste heeft veel door doorschuiven en krijgertjes, maar nieuw koop ik misschien 2 broeken voor de winter. Hier dragen ze wel lange en korte mouw T-shirts, maar waar ze vooral blij mee zijn is het w..... h...; dat dragen ze van oktober tot april. Af en toe gaat het in de was en dan doen ze het weer aan.

Sokken koop ik nogal veel, onderbroeken idem. Verder probeer ik uit te wisselen waardoor je weinig echte reservespullen nodig hebt. Bijvoorbeeld ze hebben een winterjas, als die nat is kunnen ze de herfstsoftshell combineren met de regenjas en zo nodig nog de fleece eronder doen.

Oudste is bijna 11 en heeft geen regenlaarzen meer. Meestal lossen we dat op met de wandelschoenen maar die zijn nu ook te klein. Volgende zomer weer een kans, dan gaan we weer naar de bergen denk ik. Tot die tijd wat behelpen. Als het een strenge winter is koop ik die wandelschoenen gewoon al eerder. Op internet ofzo.

Verder is oudste modebewust, dus met hem heb ik de afspraak weinig dure kleren. Dat werkt voor hem nu beter dan dat ik zelf hier en daar wat bij elkaar scharrel dat niet zijn smaak blijkt te zijn.

Valkyre

Valkyre

04-11-2012 om 20:36

W... h..., rodebeuk?

Leg eens uit!

Valkyre

Wollen hemd?

toch?

Verstuurd met de Ouders Online iPad app.

Rafelkap

Rafelkap

05-11-2012 om 09:13

Idee

Rodebeuk durft het woord bijna niet meer te noemen Dit draadje brengt me wel op een idee; wandelschoenen is wel handig voor oudste, ik vind snowboots voor maar een paar weken wat zonde. Iets extra's voor kleddernatte jassen is ook hier wel handig, heb net een fleecevest en regenjack gekocht op mp.
Overigens is jongste bezig oudste in te halen en kan ik binnen een paar jaar niks meer doorschuiven vrees ik. Oudste moet nu al een maat groter dan hoeft zodat jongste kleding heeft.

Grappig rafelkap

Hier delen de heren ook almsokken en onderbroeken met bijna 2en half jaar verschil. Schoenen schelen misschen 2 maatjes maar laarzen dragen ze ook door elkaar. Best makkelijk..
Kan jouw oudste straks niet de kleding van zijn broer weer krijgen of is het verschil niet zo groot?

Mijn jongste heeft ook veel meer broeken en t shirts dan zijn broer, op een bep. leeftijd slijten kleren ook gewoon en kwamen er minder 'gevertjes' voor oudste. Nu weer iets meer..

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.