Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Basilicumplant

In de categorie 'lekker belangrijk' vraag ik me bij iedere nieuwe basilicumplant af hoe ik die het beste te lijf kan gaan zodat ik het hoogste rendement heb.
Verspreid afplukken? Van boven of juist van onder blaadjes wegnemen? Of maakt het allemaal niet uit?

Wie verlost mij van deze terugkerende overpijnzing?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
jippa

jippa

16-02-2012 om 19:10

Geheim

Het geheim is niet op de tocht zetten. En geen supermarktplantje kiezen want dat wordt nooit wat. En dan verspreid blaadjes afknippen, niet gelijk hele takjes.
Het beste is zelf zaaien is mijn ervaring.

Tijgeroog

Tijgeroog

16-02-2012 om 19:42

Prima supermarktplantje

Ik had laatst een prima supermarktplantje, dat is een maand of 2 (3?) blijven leven. Ik haalde er ook verspreid blaadjes af, ondertussen groeiden de takjes verder door en kwamen er nieuwe takjes uit de grond.
Uiteindelijk heb ik een berg pesto gemaakt en zat er geen blaadje meer aan.

Niet de 2 kleine bovenste blaadjes

Ik meen ergens eens een keer gelezen te hebben dat je van een takje nooit de 2 bovenste blaadjes (die kleintjes die per 2 helemaal bovenin zitten) moet afknippen. Rest kan wel. Werkt bij mij goed! Alleen niet vergeten zo nu en dan water te geven

Karly

mar

mar

16-02-2012 om 20:46

Weer anders

Zeker in de zomer verpot ik het basilicumplantje is een stuk of 3 potjes. Ik deel het plantje dus. Het groeit dan veel beter.
I.t.t. de andere dames knip ik in het begin de takjes af, dus eigenlijk knip ik de toppen eruit. Het plantje vertakt zich dan en uiteindelijk heb ik meer blaadjes. (denk ik . Geen idee of het ook zo "hoort".

+ Brunette +

+ Brunette +

17-02-2012 om 12:39

Mar, ik denk dat je het goed doet

Hier heb ik basilicumplanten waar ik niets aan toe en na een aantal maanden worden het onaanzienlijke uitgedroogde staken van bijna een halve meter met bovenin wat groene blaadjes. Waar ik woon kun je ze gewoon buiten laten staan dus ik gooi ze niet weg, ze staan uit het zicht en de blaadjes komen altijd van pas.

dere

dere

21-02-2012 om 23:29 Topicstarter

Tnx! maar ......

helaas hangt de plant er na het enthousiast verpotten van mij nu wat treurig bij. Zit nu in een grotere pot in de hoop op jonge scheuten , maar de blaadjes krullen wat triest en donker op. Geen idee of dit nu een teveel of een te weinig water is. We expirimenteren verder.

+ Brunette +

+ Brunette +

22-02-2012 om 00:07

Waarschijnlijk te veel water.

Basilicum gedijt het beste als je het een beetje verwaarloost. Wel op een lichte, zonnige plek zetten.

Basilicum is een lastpak

Basilicum is een lastpak, er moet regelmatig water gegeven worden maar inderdaad ook vooral weer niet te veel, en hij moet veel zon en licht hebben, maar in te fel zonlicht verbrandt het ding, en daarnaast is de plant gevoelig voor luis.

Ik heb de teelt in de tuin opgegeven want ik bereik betere resultaten op een zonnige vensterbank, maar moet het potje wel af en toe onder de kraan houden. Overigens is verlepte basilicum vaak nog wel te redden, pas als-ie echt verdroogd is is het einde verhaal.

Groeten,

Temet

dere

dere

24-02-2012 om 21:37 Topicstarter

Gaat goed

Zonnig plekje en verwaarlozing en het gaat beter. Het verpotten heeft overigens een mooi effect. De basilicumplant lijkt veel voller en weelderiger.

Ga me straks maar eens op een muntplant storten....

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.