Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Barbeque-en: hoe eigenlijk?

Vandaag de met kerst gekregen bbq ingewijd. Geheel conform de bekende sexestereotypen wierp partner zich op als kok, maar erg flitsend ging het niet. Nu vermoed ik dat bij het merendeel van de forumdeelnemers het ook de partner is die met vuur staat te spelen, maar misschien hebben jullie toch wat verlossende antwoorden op kwellende vragen.

Zoals: hoe lang duurt het nou eigenlijk voor die houtskool met de gewenste aslaag is bedekt? 25-30 minuten, aldus de handleiding van onze Weber (ja de familie had uitgepakt ). Maar het duurde naar mijn idee toch aanzienlijk langer, en toen had vriend natuurlijk geen geduld meer en ging hij toch maar aan het roosteren. Pas later kwam hij erachter (toen ik hem erop wees) dat hij alle luchtopeningen open moest zetten, maar dat terzijde.

maar goed, hoe lang duurt dat nou?

En vriend heeft zo'n handig hulpmiddel gekocht, zo'n metalen cilinder waar je dan de kolen indoet en aansteekt, maar daar zat nou net geen handleiding bij en hij wist dus niet wanneer je dan die kooltjes uit dat ding in de bbq moest storten. Moe je nou eerst die kooltjes in dat ding aansteken en dan pas als ze wit geworden zijn ze in de bbq doen?

Iemand ervaring?

Het vlees was trouwens prima, maar ik heb het idee dat het allemaal met minder moeite moet kunnen. Dit was eigenlijk een oefening voor als we over twee weken mensen te eten krijgen, dus het zou mooi zijn als we het dan een beetje beter in de vingers hebben.

Groeten,

Temet

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

04-06-2011 om 22:12

Leuke vraag

Ik lift met je mee, want ik hoop binnenkort ook een nieuwe bbq te kunnen neerzetten en wil dan natuurlijk dat man (uiteraard!) dat klusje professioneel kan klaren. Voor vier mensen een stuk vlees omdraaien is toch iets anders dan voor een groter gezelschap

jippa

jippa

05-06-2011 om 08:18

Mannen en vuur

Tja, aan mijn man is het niet besteed en ik ben gek op alles wat met vuurtje stoken te maken heeft. De bbq is dus echt mijn klus. Van vlees weet ik niets want dat eten we niet, maar ik reken altijd een uur van aansteken (met aanmaakblokjes) tot het eten erop leggen en dat komt meestal helemaal goed uit.

Zo'n hulpmiddel is volgens mij totaal niet nodig, maar als ik het google lees ik: "Barbecue starter:
Ideaal hulpmiddel om de barbecue goed op temperatuur te krijgen. Onderin de Barbecue starter maakt u een vuurtje daarna plaatst u bovenin de kolen. Wanneer de kolen goed heet zijn kunt u ze in de barbecue doen".

Dan zou je dus denken dat dat sneller gaat dan normaal zonder hulpmiddel? Dus misschien na en kwartier of zo? Maar ik heb daar dus geen ervaring mee. Er zijn hier vast wel mensen die dat wel hebben.

Wat voor groentes en vis goed werkt is een aluminium wegwerpschaal op de bbq en dan een beetje olie en kruiden erover en "grillen" maar. En als we klaar zijn gooi ik er nog wat takjes rozemarijn op voor de lekkere geur. Of ik ga nog wat hout verstoken....

Fiorucci

Fiorucci

05-06-2011 om 08:36

Half uurtje

Hier ook een weber, met een half uur is ie meestal wel startklaar. Inderdaad, met aanmaakblokjes.

Belle Époque

Belle Époque

05-06-2011 om 09:58

Bij gebrek aan een man...

...doe ik het altijd zelf

Ik heb geen Weber, maar een goedkope Hibachi uit de supermarkt, maar het principe moet hetzelfde zijn.

Ik gebruik, gemengd, briketten en houtskool, die verspreid ik over de bodem. Daaronder/-tussen aanmaakblokjes. Ik zwéér bij één soort: die witte! Je hebt ook die bruine, maar daar kan ik niks mee. Nee, witte aanmaakblokjes, werkelijk onmisbaar!

Die steek ik dan aan en de brandende blokjes bedek ik losjes met flinke brokken houtskool.

En dan is het wachten...

Wachten...

Wachten...

Af en toe even een brandend kooltje of briketje verplaatsen om de warmte te verplaatsen.

En na pakweg een half uurtje komt de witte laag vanzelf en kan het feest beginnen. Soms wat later. Geduld is een schone zaak.

Een aantal jaar geleden stond ik met dat ding op de camping, waar ik middenin de "complete gezinnetjes" terecht kwam. Op een avond, toen we heerlijk zaten te barbecue-en, passeerde er een echtpaar en ik hoorde ze, net iets te duidelijk, tegen elkaar zeggen: "Jéé...! Ze heeft die barbecue alléén aangekregen!"

Jazeker! Ik ben volledig selfsupporting zonder man! Alleen banden plakken en boren, dat lukt me nog steeds niet

Thursday Next

Thursday Next

05-06-2011 om 11:13

Lol belle,

dat is ook wel heeel knap om alleen een barbecue aan te steken!
Hier gebruikt man wel zo'n cilinder, het voordeel daarvan is dat de briketten allemaal sneller warm worden, en je zet het neer en hoeft er een tijdje (20 min. of zo) niets aan te doen. Nadeel is dat je geen tafel moet gaan dekken als de kolen nog niet in de barbecue gedumpt zijn omdat je anders weer as van je borden moet vegen.
Ik heb trouwens nog nooit een barbecue aangestoken, omdat man dat altijd doet . Ik zou het wel kunnen denk ik, zeker met Belle's handleiding hierboven. Banden plakken is dan weer mijn wer...

Ik doe hier ook de bbq...

.. maar ik steek gewoon de stekker in het stopcontact

Geen geklier meer met kooltjes, briketten of aanmaakblokjes, de electrische bbq is het helemaal voor ons

Temet

Temet

05-06-2011 om 12:54 Topicstarter

Dank

Dank voor de tips!

Pas nadat ik hier had gepost kreeg ik het idee om eens op Youtube te kijken, en nu snap ik hoe zo'n hulpding werkt (zoek op 'chimney starter')

Natuurlijk kan ik zo'n ding ook prima zelf aansteken, maar vriend wil zo graag, nou van mij mag-ie. Ik ben ook wel dol op fikkie stoken, maar ik grijp mijn kans nog wel een keer.

Jaaaaren geleden, toen ik een jaartje in Italië vertoefde, ben ik ooit eens met twee vriendinnen en een vriend naar een meertje getogen met het idee daar een fikkie te stoken (van het daar aanwezige hout) en te bbq-en. Pas toen we daar waren drong tot me door dat de overige drie ervan uitgingen dat de enige man in het gezelschap dat klusje zou gaan klaren. Hij kon er echter niks van, en hoewel ik ook bepaald geen survivalexpert ben had ik destijds bij de scouting toch goed genoeg opgelet om ons allen uit het lijden te verlossen: piramidevuurtje aangelegd, et voila.

Maar ik vind gek genoeg een houtvuurtje aanmaken makkelijker gaan dan houtskoolbriketten aan de gang krijgen. Gebrek aan geduld, vermoedelijk. Maar goed, volgende keer dus met dat hulpgeval proberen.

Nogmaals dank, en groeten,

Temet

King bbq

Mijn man noemt zich King BBQ en hoe arogant het ook klinkt, hij kan het echt heel goed.
Het aanmaken van een BBQ duurt gewoon heel lang. Het beste werkt het met briketten omdat die ook heel lang warm blijven. Wij gebruiken altijd BBQ aanmaakvloeistof en gooien er dan een lucifer in. Kids uit de buurt, maar het is zeer effectief. Het duurt wel vaak 3 kwartier tot een uur.
We hebben ook een weber, maar geen fire-starter-chimney, zo gaat het dus ook!
Pas als de BBQ heel heet is kan het vlees erop. Veel en vaak draaien is de kunst. En wij BBQ-en altijd voor de gasten. Want wat we vaak zien op feestjes is dat iedereen er wat opgooit en daarna aan het bier gaat. En ondertussen ligt alles te verkolen. Vlees is heel snel klaar op een BBQ als hij goed op temperatuur is.
Als je vetdruppels uit het vlees op de kooltjes krijgt, krijg je vlammen. En dat wil je niet, want dan wordt het zwart. Wij halen dan of het vlees er even af, of het complete rooster. En daarna alles weer terug. Soms den we dit wel 6x tot het vlees klaar is. Sommige vleessoorten zijn heerlijk op de BBQ, maar geven veel vlammen zoals speklapjes, coteletjes en lamsworstjes. Eigenlijk moet je gewoon veel ervaring opdoen met het BBQ-en. Oefen nog een keer en zorg dat al het vlees klaar staat in de koelkast. Gasten aan tafel en je man aan de BBQ. Het is gewoon een echt mannen ding de BBQ. Schijnt terug te gaan tot in de oertijd. Me Tarzan, you Jane.

Dorry

Garnalen

Op de AH-site staat een heerlijk recept voor oriëntaalse garnalen. Heerlijk. Dus als de barbecue heet is even in een paar minuutjes die gemarineerde garnalen erop.
(sorry, of topic, maar ze waren zoooo lekker vrijdag!)

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Temet

Temet

05-06-2011 om 20:32 Topicstarter

Nav dorry

Bij die Weber zat zoals gezegd een handleiding en daarin beschrijven ze ook de "indirecte methode" - onderin de bbq liggen de briketten aan weerszijden van een leeg bakblik (als druipschaal), daarboven komt het rooster waar het vlees op gaat maar dat vlees leg je dan niet boven de kooltjes, maar boven het blik. En dan het deksel erop. Dan drupt er dus geen vet op de kooltjes, lijkt me zo.

Er staat ook een lijst van bereidingstijden in die handleiding, en dat is grappig want die is duidelijk uit het Amerikaans vertaald. Wel kip en spareribs (bereidingstijd: 3-4 uur), geen worst.

Wij gaan de volgende keer sate proberen, wat we gezien vriends Indonesische achtergrond natuurlijk aan onze stand verplicht zijn, nu nog op zoek naar een goede marinade. Maar ik heb een kookboek van Lonny, misschien weet die raad.
Overigens is sate in Indonesië een stuk dunner dan hier, en die kleine stukjes vlees zijn natuurlijk veel sneller gaar. We gaan dus maar een tikje authentiek doen.

Groeten,

Temet

Belle Époque

Belle Époque

05-06-2011 om 21:05

Ireth

Dat is GEEN barbecue-en! Dat is elektrisch koken!

*driftig met wijsvingertje zwaait*

Belle Époque

Belle Époque

05-06-2011 om 21:16

Sateh, adoe sooo lekkerrrr joh!

Maar de échte Indische saté is, schrik niet, van geit gemaakt!

Er zijn net zoveel marinades als er families zijn. Ik kan je ook het kookboek van Beb Vuyk aanraden.

De hoeveelheden zijn moeilijk aan te geven. Uit de losse pols, is me geleerd. Mijn favoriet (want altijd de ingrediënten in huis): een mengseltje van ketjap manis (nee, niet die meuk van Conimex, dat is spul voor toean en nonja belanda, niet voor de echte liefhebbers! Je neemt ketjap uit de witte, hoekige flessen!), een flinke scheut neutrale olie (zonnebloem, arachide of soja of zo), geknepen knoflook (of knoflookpoeder voor de luie kokkie; er is ook knoflookpuree in potjes), geraspte gemberwortel (djahé), trassi (hoef je tegenwoordig niet meer aan te bakken en is in poederversie te krijgen, de beste uitvinding sinds de veiligheidsspeld!), een theelepel djinten (komijnpoeder), een eetlepel ketumbar (korianderpoeder, NIET het blad!), fijngesneden ui en fijngesneden rode peper (lombok rawit of zo). Goed mengen. Vlees er minstens een uurtje in laten trekken.

Oh ja: met een scheut droge sherry krijg je malser vlees! Meng dan een forse scheut sherry met een eveneens forse scheut olie, en dan chinees Vijfkruidenpoeder en een scheutje sojasaus (geen ketjap manis) of ketjap asin (zoute ketjap).

Selamat makan!

Temet

Temet

05-06-2011 om 21:28 Topicstarter

Terima kasih

Sateh kambing, aduh, ik weet ... En ik eet ook trouwens, als ik de kans krijg. Maar waar koopt een mens geitenvlees? Zelfs bij de Turk moet je er met een lampje naar zoeken. Ooit eens gulai kambing 'from scratch'gemaakt met echte kambing, maar dat stuk vlees moest nog ontbeend worden. Hoop gedoe.

Sateh domba dus maar. Ik vraag de Turkse slager wel welk soort schapen/lamsvlees geschikt is, Turken hebben iha wel verstand van bbq-en

Natuurlijk hoort bij sateh mekker-apa aja wel ketjapsaus en geen pindasaus, maar daar heb ik wel een recept voor (en de juiste ketjap)

Groeten,

Temet

Temet; indonesische satemarinade

Ketjap uit fles met groene draak
Geplette knoflook
Sambalbadjak
Laos 2 tl
Ketoembar 2 tl

2 uur marineren en grillen!
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Fiorucci

Fiorucci

06-06-2011 om 09:49

Aanvulling dorry

Ik doe er nog een klein scheutje olie bij, dan bakt het minder makkelijk aan en blijft het vlees malser.

En nog een aanvulling

scheutje citroen/limoensap. Breekt de eiwitten af.
En , geheel ot, vind ik die trassipoeier nu juist helemaal niks. Geef mij maar die kleffe brokken.

Anders...

Bij het beste idee van NL van vorig jaar zat een barbecueblok in de finale. Letterlijk promootte de bedenker dat nog met "dan kunnen vrouwen ook een barbecue aansteken" (daar hebben wij nog hevig om geschaterd op de bank). Maar goed, dat werkt wel en het staat inmiddels bij de Albert Heijn in de schappen, zag ik. Als het aanmaakblokjeskooltjeskrantenwappergedoe teveel werk is, kun je zoiets proberen. Blok erin, aansteken, wachten en braaien maar.

Fiorucci

Fiorucci

06-06-2011 om 16:16

Silone

Ik heb nu een trassipasta, van Faja Lobi. Ideaal!!

Kant-en-klaar bbq

Meestal hier de Weber met starterkit en soms een kant en klare BBQ, is wat kleiner, maar is direct klaar voor gebruik en doet het ook wel een uur tot anderhalf.
Zie Action, Blokker, AH e.d.

Valkyre

Valkyre

07-06-2011 om 23:39

Brandweermannen

Veel brandweermannen (en ook -vrouwen) in de familie, en die zweren bij aanmaakvloeistof. (Brandweerlui kunnen, vreemd genoeg, heeeeel goed fikkie stoken). Flink wat erop, aansteken met LANGE lucifer (GEEN aansteker!), wachten. Niks geen gewoel of gewapper.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.