Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Bellefleur

Bellefleur

01-06-2014 om 20:40

Barbecue. Hoeveel moet ik inslaan?

We gaan voor een sportevenement een barbecue organiseren. De schatting is dat er 35 mensen komen. Hoofdzakelijk mannen. Ik heb geen idee hoeveel ik moet inslaan voor zo'n groep. Wat zijn de normen? Hoeveel vlees reken ik per persoon, en hoeveel frisdrank? Alcohol zal niet veel gedronken worden.

Clowntje

Clowntje

01-06-2014 om 20:49

Wat wij doen

Voor 35 personen.
Allemaal volwassenen: uitgaande helft man, helft vrouw: 35 kipsaté, 20 hamburgers, 20 worsten, of 30x vis of 30x biefstuk spies.
En dan aangevuld met salade en brood (7 afgebakken stokbroden gesneden door de supermarkt) en saté saus / knoflooksaus.

nav clowntje

Ik vind persoonlijk 7 stokbroden voor 35 man erg krap, dat komt dus op 1/5 stokbrood pp ofwel 2-3 sneetjes. Wat magertjes, naar mijn idee. Maar goed, ik ben nogal een broodeter.

Voor drank is de norm geloof ik 1 consumptie per half uur per persoon. Dus reken dan maar uit. Ik zou trouwens hoe dan ook zorgen voor een paar flessen of karaffen met water, dat kan je ook zo lekker aanvullen als de drank wat harder gaat dan ingeschat.

Wat ik trouwens zelf ook zou doen is 2 watermeloenen kopen, van die grote. Maar dat is gewoon omdat ik het van die spectaculaire dingen vind en alleen op een feestje ben je in de omstandigheden dat zo'n ding opgaat (en ik heb makkelijk praten want ik ben omringd door Turkse groentezaken, dat heeft ook niet iedereen). Maar misschien vind jij het juist reuze onhandig, want je moet er of een groot mes bij leggen of ze tevoren in parten snijden, en iedereen zit met die schillen.

Groeten,

Temet

Bellefleur

Bellefleur

02-06-2014 om 09:22

Clowntje, Temet

Klopt het dat ik per persoon 3 stukken vlees of vis moet rekenen? En die salades, zijn dat kant en klare aardappelsalades o.i.d.?
Ik heb die dag geen tijd om zelf salades te maken, we zijn de hele dag op stap. En sausen, hoeveel flessen?

De barbecue vindt plaats in augustus. Als het heel heet is, kan ik denk ik wel uitgaan van 2 consumpties per half uur.
Dat water is een goed idee. Er wordt altijd al veel water gedronken tijdens sportevenementen, dus ze zijn het gewend. Ik had zelf ook al gedacht aan watermeloenen. De schillen zijn geen probleem, de tuin waar ze barbecuen is enorm. Afvalbakken enz. zijn in ruime mate voorhanden. En die groep mannen is gek op zwaarden. Ik weet zeker dat ze de watermeloen graag slachten

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Bellefleur

Bellefleur

Als het heel heet is en jullie de hele dag op sjouw zijn, waar wordt dat vlees etc dan bewaard? Of gaat dat gewoon in de koelkast van dat grote huis?

Wat betreft salade: als je niet van tevoren kan maken kan je natuurlijk kant-en-klare aardappelsalade etc kopen. Zelf heb ik een hekel aan aardappelsalade dus de gedachte was bij mij niet opgekomen.

Iets frissigers is misschien ook wel lekker, en dat doe je door enkele kant- en klaar gekochte zakken gemengde sla boven een slakom te legen, gevolgd door een of meer bakjes cherrytomaatjes . Fles dressing ernaast, klaar. Gesneden rauwkost zoals sla wel in de ijskast, want het is vrij bederfelijk vziw. O ja, komkommers ter plekke in plakjes snijden is vermoedelijk ook nog wel te doen (of dat laat je die zwaardvechters doen )

Ik zou drie soorten saus kopen (of 2 + satesaus, als je sate hebt) en van elk 2-3 flessen ofzo. Over meedere bakjes verdelen zodat niet iedereen op elkaar hoeft te wachten.

Groeten,

Temet

Bellefleur

Bellefleur

02-06-2014 om 10:46

voedselvergiftiging

Vlees: zo laat mogelijk laten brengen door de slager. Daarna in de koelkast van het huis. Die is daar waarschijnlijk te klein voor, dus een deel moet in mijn eigen koelkast. Ik ben als de dood voor voedselvergiftiging! Dat voorkomen is bij mij 1e prioriteit. Ik heb zelfs wel eens gehoord dat mensen vergiftigd werden door watermeloen! Daarom koop ik ook liever een paar ijsbergslakroppen, en snij ze ter plekke, evenals de komkommers. Kerstomaatjes is ook een goed idee.
Ik hou ook niet van aardappelsalade, maar het vult wel lekker.

fuss

fuss

02-06-2014 om 11:34

ik zou

Drie stukken vlees voor veelal mannen vind ik veel te weinig.
Wat clowntje aan soort vlees aangaf zou ik ook kiezen. Kipsateetjes veel meer, dat is maar een klein stokje. Wat mij betreft: 35xworstje, 70/90 x saté, 35 hamburger, 20 vis of 20 ander lapje. 10-15 stokbroden door supermarkt gesneden (snijden dunner). 5xHuzarensalade in bakken, grote bak rauwkost, saus: knoflook/mayo/ketchup/cocktail/barbecuesaus. Kruidenboter, meloen (ik zou hem al snijden en schil er niet bij leggen). Pan pinasaus(af en toe opwarmen of op warmhoud plaatje zetten).

Katniss

Katniss

02-06-2014 om 11:52

Kleine eter

Ik kan bij een bbq wel een hamburger, worstje en sateetje op, makkelijk, en ik ben een kleine eter. Voor mannen zou ik rekenen op zeker 300 gram vlees per persoon, 1/3 stokbrood p.p., en ongeveer 100 gram salade van het een of het ander.
Zijn het allemaal niet-drinkers? Anders zou ik ook zeker 4 kratten bier kopen. Wat over is raak je ook wel weer kwijt. Misschien ook bowl erbij. Ik vind dat niet lekker, maar dat gaat ook altijd wel hard.

fuss

fuss

02-06-2014 om 12:01

inderdaad, wat overblijft

Wat betreft drank spreken wij altijd met supermarkt af dat alles wat dicht blijft terug mag. Is altijd prima

Bellefleur

"Ik hou ook niet van aardappelsalade, maar het vult wel lekker."

Iets vult alleen als je het ook daadwerkelijk opeet

Groeten,

Temet

Bellefleur

Bellefleur

02-06-2014 om 13:09

Ok,

Drie stukken p.p. is te weinig. Ik begin al aardig een beeld te krijgen. Sterker nog, krijg er bijna zin in. Heb inmiddels besloten dat ik niet meega naar het uitstapje overdag, zodat ik tijd heb om zaken voor te bereiden. Wat betreft alcohol: het zijn nogal sportfanaten. Geen biertypes. Ik denk dat ik met hooguit één kratje bier toe kan. Bowl is op zich ook een goed idee, maar misschien moet dat alcoholvrij.
En Temet, ik hou niet van barbecue, ik hou niet van die sport, en ik hou niet van aardappelsalade. Hoef mezelf dus niet te vullen Kans is groot dat ik er tussen uit knijp als het feestje loopt. Ik vind mezelf wel weer terug in de keuken. She's is always in the kitchen at parties. Met een glas wijn

Tijgeroog

Tijgeroog

02-06-2014 om 13:11

Vlees

Ik zie steeds langs komen dat er vooral veel hamburgers en saté moet komen. Vindt iedereen die zo lekker dan? Dat zijn voor mij net de dingen die ik het minst lekker vind. Kip vind ik trouwens ook niet zo handig, want dan blijf je altijd met de botjes zitten, dus ik heb liever worstjes en speklapjes. Vis, biefstuk enzo vind ik ook lekker.

Katniss

Katniss

02-06-2014 om 13:17

Sportfanaten

Mijn vriend gaat regelmatig met een stel sportieve types op pad (180 km fietsen, dus geen kattenpis), maar dan gaat er na het sporten ook wel het nodige bier doorheen hoor. En ik schat zo in dat teamsporters nog erger zijn

fuss

fuss

02-06-2014 om 14:09

hamburgers versus speklapje

Ik dacht hetzelfde over de alcohol maar dat weet jij zelf natuurlijk beter.
Kip in saté geeft geen botjes dus is gemakkelijk.
En nog een idee, paar zakken witte broodjes (kun je toe met wat minder stokbrood) om worstje tussen te leggen. Gaan hier ook altijd goed. Spek vind ik veel te vet, gaat veel druipen en vuur vatten. Hamburgers, worstjes en kipsateetjes zijn bij ons vooral het mannenvoedsel

Thursday Next

Thursday Next

02-06-2014 om 14:32

bestellen

Wij hebben jaarlijks een barbecue met de vereniging. De laatste jaren bestellen we het bij een firma zoals http://www.bbqkampioen.nl/
Ik weet niet of we het echt bij deze hebben besteld maar wel zoiets. Je krijgt het compleet met barbecues, borden en bestek, brood en salade aangeleverd, en ze komen het de volgende dag weer (vies!) ophalen.

Elinde

Elinde

02-06-2014 om 15:22

Bestellen

Wij hebben wel eens besteld en helemaal niet duur. Het vlees, de salades en de sausjes kwamen in een grote, rijdbare koelvitrine. Zo kon alles heel makkelijk gekoeld blijven en het was heel hygienisch. En, ook niet onbelangrijk, alle bestek en borden waren inclusief en werden vuil opgehaald. Wij hebben afgelopen weekend gebarbequed en de meesten aten toch wel 5 stuks vlees. Worst, hamburgers, varkens - en kipsate, gemarineerde filetlapjes en kleine kipfiletjes.

salades

Sommige salades zijn prima een dag van te voren te maken toch? Of is er geen plek dat ergens koel te bewaren?

Couscous met feta, rucola, cherrytomaatjes wat rode ui en (geroosterde) paprika kun je prima een dag bewaren. Beetje Ras el hanout er door als je dat hebt, een beetje peper en zout. Nog geen 10 minuten werk. Lekker bij worstjes.

En een pastasalade natuurlijk ook. En quiche Lorraine is ook redelijk simpel en hartstikke lekker om koud te eten.

Zelf aardappelsalade maken is veeeeel lekkerder en super simpel. Gewoon aardappels koken. Afkoelen. Dressing van youghurt, mayo, peper wat kappertjes en verse bieslook. Als je op de dag zelf de dressing er pas doorheen roert is dat ook een dag eerder al klaar. Lekker met zalm. Of speklappen.

Ik krijg trek...

Bellefleur

Bellefleur

08-07-2014 om 11:56

Hoe het was

Het was een groot succes. Maar er was veel te veel! Van de 10 stokbroden (1/3 per persoon) is de helft overgebleven. Vlees: 5 stuks p.p.: de helft overgebleven. Alcohol: er is 1 fles wijn doorgegaan, en één kratje bier. Dat vind ik erg weinig voor een groep van 25 mannen, en 5 vrouwen. Maar dat was ook mijn verwachting. Ik had een grote fruitsalade gemaakt,die is volledig opgegaan. Evenals de zakken marshmallows voor de kinderen. Ik had rauwkost in verschillende bakken gedaan, olijfolie en geroosterde pijnboompitter er naast. Ook dat is bijna opgegaan. Leuk om te organiseren, ik wil wel vaker!

Kaaskopje

Kaaskopje

08-07-2014 om 12:58

Nu al?

Ik wilde net slimme tips geven, is het al geweest! Had je er zoveel zin in dat je gezegd hebt dat het eerder moest?

Ardenna

Ardenna

08-07-2014 om 14:34

Tja

Vijf stukken vlees per persoon is echt veel te veel! De allergrootste eter zal er vijf nemen maar veel mensen komen echt niet over de drie heen.

Ardenna

Eerder in de draad leek er redelijke consensus te zijn dat 3 stukken pp echt te weinig was. Dus tja, je doet het ook nooit goed .

Waar ik vooral verbaasd over was, is de erg lage alcoholconsumptie. Waren er zoveel mensen met de auto, of zijn het gewoon erg matige types? En wat is het voor sport, die zulke matige eters en drinkers trekt?

Groeten,

Temet

Wij rekenen

ook altijd 3 stukjes vlees p.p.
Stokbrood en fruitsalade gaan ook altijd goed.

Mooi dat het leuk om te regelen was!

Ardenna

Ardenna

08-07-2014 om 19:26

Temet

Ja, ik geloof omdat er heel veel mannen waren maar het is mij een raadsel waarom je van drie naar vijf zou gaan, net alsof er niets tussen zit. Verder is een 3,5 of 4,5 ook mogelijk natuurlijk, met 30 mensen had je ook voor 130 kunnen gaan of iets dergelijks. Ik heb nog nooit iemand vijf stukken normaal formaat vlees zien eten op een bbq als daarnaast niet ook nog zoveel ander eten was. Meestal komt men dan niet verder dan 3.

Ach

Het blijft toch een soort gok. En je wilt liever teveel dan te weinig, neem ik aan. Als we hier gaan gourmetten is het soms ook gokken wat ze eten. Het hangt van meer factoren af dan hoeveel je ingeslagen hebt.
Het is ook maar net hoe groot het stuk vlees is, dat kan ook nog verschillen.

slagerijen

http://www.slagerijveenhoven.nl/barbecue.html
Deze slager adviseert 5 stukjes

http://www.beerens.keurslager.nl/barbecue
Deze slager adviseert 4

En ik denk dat het ook nog verschillend kan zijn waar je woont wat ze adviseren.

Annet

Annet

08-07-2014 om 20:06

Het maakt ook uit hoe groot de stukjes zijn

Wij snijden speklappen in tweeën of drieën, maken kleine hamburgers van grote hamburgers, rekenen voor spareribs 1 of maximaal 2 ribben per portie, slavinken gaan ook in drieën, een portie kipsaté bestaat uit één stokje.
Op die manier haal je de vijf stukken wel op een feest, zelfs zes als het erg lekker is.

Wij brengen altijd maar een deel van het assortiment naar buiten. De rest blijft in de koeling en kan bewaard of ingevroren worden als het overblijft.
Wij hadden laatst een feestje en dat heb ik gelijk gebruikt om voorraad in de vriezer te krijgen van verschillende soorten bbq-vlees. Ideaal, kleine porties in de vriezer.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-07-2014 om 23:32

16 persoons

Via de een of andere actie kon je een barbecue bestellen voor 16 personen en het viel me op dat ze van alles 9 stuks hadden. Op het oog een 9-persoons barbecue dus. Men gaat er blijkbaar vanuit dat niet iedereen alles neemt.

Ik vind het altijd moeilijk inschatten hoor. Met gourmetten hebben we altijd teveel, met barbecue ook. Ik haal het wel zoveel mogelijk gedoseerd naar buiten, zodat niet al het vlees opwarmt door de buitenlucht en dus onbruikbaar wordt als het niet gegeten wordt.

Ik hoop dat het komend weekend lekker weer wordt, want ik wil nu éindelijk onze nieuwe barbecue wel eens inwijden

Ardenna

Ardenna

09-07-2014 om 09:26

gourmetten vs bbq

Je kunt die twee niet vergelijken in aantal stukjes. Gourmetvlees is natuurlijk veel kleiner, soms wel een kwart van BBQ vlees. Ik zei dus ook al dat als je gewoon vlees (dus 100 gram per stuk) neemt je bij een grote groep mensen (de een eet meer, de ander minder) je aan 3 genoeg hebt als je daarnaast ook stokbrood, een fruitsalade etc etc hebt. En soms denk ik ook wel eens dat als er veel is men maar blijft eten terwijl men eigenlijk al verzadigd is. Ga uit van 300/350 gr vlees bij grote groepen pp en daarnaast nog wat andere voedingsmiddelen. Als je echt weet dat je alleen maar eet met grote eters maak je er 400 van.

Bellefleur

Bellefleur

09-07-2014 om 10:08

5 stuks

Ik was tekort door de bocht in mijn berichtje. Er was berekend: 20 x 5. Er waren 30 man op de barbecue, dus dan kom je op 3 1/3 stuk per persoon. Ik denk inderdaad dat het niet het standaard sportvriendenbarbecueclubje was. De vegetariërs hadden moeite met het verdedigen van hun voedsel.
Ook bij ons is niet al het vlees op tafel gezet, zodat het overgeblevene vanuit de koelboxen verdeeld kon worden. Het vlees werd door de slager geleverd op het moment dat de barbecues al warm waren. Dat vond ik ideaal.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.