Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Moppie

Moppie

15-02-2016 om 12:52

bankzaken bij overlijden moeder

Mijn moeder is plots overleden. Niemand was gemachtigd om bankzaken te regelen. Waar moet ik beginnen om dat te regelen? (er is geen testament, geen schulden, geen eigen woning)

Allereerst

Gecondoleerd met dit plotselinge verlies!!
Ik zou de bank bellen om te vragen hoe dit te regelen en eerst bij de gemeente een bewijs (akte) van overlijden halen om mee te nemen? Dit zul je nml overal wel moeten overleggen denk ik.
Heel veel sterkte!

Angela67

Angela67

15-02-2016 om 13:11

bank

Ten eerste gecondoleerd met het overlijden van je moeder, ook nog eens onverwacht.
Ik heb even op twee bankensites gekeken - als je dat ook al had gedaan, sorry dan heb je hier niets extra's aan:

Op site van Rabobank:
https://www.rabobank.nl/particulieren/overlijden/
Bankzaken regelen als iemand overleden is
Als een naaste overlijdt, breekt er een verdrietige periode aan. Er moet veel geregeld worden, ook met de bank. Wij helpen u en geven u advies. Meld ons het overlijden liefst zo snel mogelijk. Dit kan telefonisch maar u kunt ook langsgaan bij de Rabobank waar de overledene bankierde. Om de bankzaken te kunnen regelen, hebben wij een akte van overlijden nodig. En soms ook een verklaring van erfrecht of een verklaring van executele. Onze adviseur bespreekt dit met u.

Op site van ING:
https://www.ing.nl/particulier/klantenservice/na-overlijden/index.html
Een overlijden melden
U kunt een overlijden op de volgende manieren bij ons melden:
U belt onze Servicedesk Nabestaanden: 020 22 888 77. Of maak gebruik van de mogelijkheid om door ons gebeld te worden. De Servicedesk Nabestaanden is beschikbaar op werkdagen van 8.00 tot 21.00 uur en op zaterdag van 9.00 tot 17.00 uur.
Op een ING-kantoor met uw legitimatiebewijs en de akte van overlijden.

Dus in ieder geval melden bij haar bank en dan met die akte van overlijden erheen lijkt mij de eerste 2 stappen.

groet,
Angela

Triva

Triva

15-02-2016 om 14:11

Tip

Meld het NIET zo snel mogelijk. Banken mogen bij roodstand gewoon al betaalde rekeningen terughalen en dat geeft alleen maar gedoe. Wacht tot je de akte hebt en ga dan pas langs met identificatie dat jij de dochter bent.

Triva

Triva

15-02-2016 om 14:12

Op zich hoeven er nu niet meteen bankzaken geregeld te worden dus erg veel haast heeft het ook niet.

En gecondoleerd natuurlijk.

bloemetje

bloemetje

15-02-2016 om 14:15

machtiging

Ook al zou iemand wel gemachtigd zijn, volgens mij mag je na overlijden niet zomaar (zonder dat te melden bij de bank) betalingen doen of geld opnemen.

Triva

Triva

15-02-2016 om 14:21

valt ook wel mee

Mijn ervaring is dat de bank dat verder niet interesseert, die denkt alleen maar aan haar eigen geld en haalt dus gewoon geld terug van al betaalde machtigingen.

Moppie

Moppie

15-02-2016 om 14:35

geen roodstand maar ook geen zin in blokkeren v/d rekening

Akte is er al.
En er zijn nog 2 rekeningen die moeten worden betaald. Verder wil ik de auto incasso's van een aantal rekeningen zsm stopzetten. Dus ik moet wel iéts doen. En dan heb ik aan een geblokkeerde rekening niks, zeg maar. Ze telebanierde niet dus ik moet iets regelen qua machtiging. Maar wil (vanwege een eventuele blokkering geen slapende honden wakker maken...)

Angela67

Angela67

15-02-2016 om 14:38

maar een machtiging

die krijg je toch nooit meer als iemand overleden is?
dus eigenlijk is je vraag: kan ik iets doen met haar rekening door de akte te laten zien en zonder dat deze geblokkeerd wordt?
kun je niet onder een namaak-naam de bank bellen en dit vragen?
gr Angela

Rekeningen betalen.

Gewoon contact opnemen met de bank. Als er een normaal positief saldo is kan je met de akte van overlijden de normale, lopende bankzaken gewoon regelen. Huur, gas, water, elektra, rekeningen uitvaart enz.
Als er geld moet worden verdeeld, spaarrekeningen leeg, rekeningen opzeggen, heb je een papier nodig met handtekeningen van de overige erfgenamen, die geven de machtiging aan jou zeg maar. Dan ben je executair testamentair.
De bank helpt je hierbij en verwijst je door.

Moppie

Moppie

15-02-2016 om 18:04

Nee, machtiging krijg ik niet meer maar misschien wel...

... toestemming van de bank om haar financiën af te handelen. De rest van het gezin is daarmee akkoord.
Er is dus niks aan de hand ofzo. Er zijn geen problemen, maar iemand waarschuwde me, dat de bank de rekening dan kan blokkeren. En ik heb gewoon geen zin in gedoe. Gewoon alles opruimen, betalen, verdelen en verder met haar lieve herinnering.

Van haar kan ik geen machtiging meer krijgen, maar misschien kan de bank mij dat gewoon toestaan. Ik schroom dus wat om de bank te bellen, vanwege de opmerking van die kennis.

Machtiging.

Zoals ik schreef komt de machtiging van de overige erfgenamen, als die er zijn. Zelf zou ik niet bellen naar de bank, maar persoonlijk langs gaan met akte van overlijden en id.
De bank zal door de telefoon wel wat algemene uitleg geven maar niet praten over de persoonlijke financieën van je moeder. Logisch.
Op de rekening van je moeder komt nog aow binnen, pensioen en misschien toeslagen. De rekening opzeggen hoeft nog niet. Er moeten ook nog dingen van betaald worden.
De bank kan je hierin prima begeleiden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.