Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Tintagel

Tintagel

25-06-2015 om 10:51

Bank besteld, nu failliet

Ik heb zo'n 8 weken geleden een bank besteld in een woonwinkel, levertijd 10 weken. En tot die tijd hebben we wat oude banken via familie en vrienden geregeld om op te zitten. Nu zou de bank bijna geleverd worden, krijg ik een brief dat de wikel failliet is, van een curator met de vraag om het geld op hun tussenrekening over te maken zodat de bank alsnog geleverd kan worden. Maar ik vraag me af hoe dat zit met de garantie en wat als de bank komt en hij is niet in orde? Ben ik dan m'n geld kwijt? Ik kan dus schijnbaar van de bestelling af, zo lees ik het in de brief. En daarom eens ff op het www rond gesurfd en wat zie ik? Dezelfde bank voor 1/3 van de prijs!!! Geen aanbieding of zo. Ja echt waar....
Wat zouden jullie doen?

Niet normaal

Ik vind het een abnormaal Verzoek. curators willen wel geld maar leveren nooit spullen. Ik denk dat je met een bedrieger te maken hebt.

Ik denk dat je er inderdaad niet onderuit komt

Niet dat je er nog wat aan hebt, maar ik had van tevoren rondgesurfd om prijzen te vergelijken. Heb je al op internet gekeken of dat bedrijf inderdaad echt failliet is? En is die curator inderdaad echt? Al op de sites van Kassa en Radar geweest?
Als het inderdaad allemaal klopt denk ik dat je aan de koop vastzit. Is de failliete firma ook de fabrikant van de bank, of is het een wederverkoper/detaillist? Want dan loopt de garantie gewoon via de fabrikant. Heb je rechtstreeks bij de fabrikant gekocht, dan wordt het lastiger. In dat geval zou ik bellen met de curator en je probleem voorleggen. Maar zelfs dan denk ik niet dat je veel kunt doen, je bent een verplichting aangegaan namelijk.

Afblazen

"Ik kan dus schijnbaar van de bestelling af, zo lees ik het in de brief."
Netjes is om de curator te bellen en de aankoop mits betrouwbare garanties gewoon door te laten gaan.
Maar als je er nu vanaf kunt zou ik toch geen risico meer willen lopen.
Afblazen dus.

Krullevaar

Krullevaar

25-06-2015 om 11:24

Serieus?

Wij hebben ook te maken gehad met een faillissement van een woonwinkel. Ging bij ons om een eettafel. Aanbetaling (€100) waren we kwijt, maar er is ons nooit gevraagd om het restant nog te betalen of dat er nog geleverd zou kunnen worden.

Uiteindelijk kwamen we via het Radar forum (er waren meer gedupeerden) achter het adres van de importeur en daar hebben we dezelfde tafel zelf opgehaald en contant betaald. Waren we ook nog goedkoper uit en we konden hem zelf uitzoeken in het magazijn!

Wel is mij in die tijd duidelijk geworden dat het CBW keurmerk een wassen neus is. Heb je helemaal niets aan. Sindsdien betaal ik nooit meer iets aan en bij goede winkels is dat ook niet nodig.

Tintagel

Tintagel

25-06-2015 om 11:25

t is echt

De brief en het advocatenkantoor zijn echt. Het is een advocaten kantoor uit de stad en ik heb ze net gebeld. Ze willen een email met mijn beslissing. Ik heb gekocht bij een woonwinkel, en er zou per vrachtwagen geleverd gaan worden aan huis, alles dan per pin betalen.
Het faillissement is ook echt, iedereen in de stad heeft t hierover.
Ik ben net als Miriam bang dat ik straks mijn geld stort en dat ik dan niks krijg.
Als ik aan de koop vastzit, dan had ik toch niks hoeven te doen?
Bellen kan dus niet, alles moet per email....

Krullevaar

Krullevaar

25-06-2015 om 11:28

niet vooruitbetalen

Als je het door wilt laten gaan, zou ik niet vooruitbetalen, maar betalen bij aflevering. Moet je nog wel even navragen hoe het met de garantie zit.

Tintagel

Tintagel

25-06-2015 om 11:35

maar...

Als ik t door laat gaan ben ik heel veel meer geld kwijt dan waar ik hem nu voor zie staan. En ik vind t vooral heel vreemd dat ik aan de curator moet betalen en ben bang dat ik m'n geld kwijt ben dan. Ik heb geen aanbetaling gedaan.

GS

GS

25-06-2015 om 11:44

door elkaar

Er spelen een paar dingen door elkaar:
1. Is die hele brief wel kosjer (heb je het tel nr op de brief zelf gebeld of het advocatenkantoor gegoogled en het nummer dat daar vermeld staat gebruikt?) Volgens jou zit dat wel snor.
2. De situatie rond het faillissement en of je wel garantie zult hebben/hoe het zit als het product je toch niet bevalt.
3. Je hebt diezelfde bank goedkoper gezien en je wilt eigenlijk van de koop af.

Dus wat is nou je probleem? Je kunt van de koop af (kennelijk) en dat wil je toch ook liever? Zit je ook niet met het probleem van garantie.

Tintagel

Tintagel

25-06-2015 om 11:58

hulp dichtbij!

Bleek mijn overbuurman ook curator te zijn van beroep en toen hij binnenviel heb ik hem de brief voorgelegd.

Brief is volledig rechtsgeldig, en is een vooraanstaande firma uit de stad die dit soort zaken wel meer doet. En ja, een curator kan wel uitleveren. En ja ik kan er vanaf. Zou hij me ook adviseren. Want de garantie vervalt. Dus afgezien van het feit dat ik de bank nu veel voordeliger heb gezien (de winkel had de fabrikant op de order bon erbij geschreven), order annuleren dus!

Dank voor de tips!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.