Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Jacquel

Jacquel

13-04-2013 om 12:29

Bamboe is ontsnapt

Tien jaar geleden heb ik een bamboe in mijn tuin geplant. Omdat bamboe bekend staat als een vreselijke woekeraar, had ik een dam eromheen gelegd, van golfplaat. Het is heel lang goed gegaan, maar nu heeft de bamboe de dam toch kunnen doorbreken. Ik kom de bamboe nu overal in mijn tuin tegen en ook bij de buurman komt hij naar boven. Die doet daar gelukkig niet moeilijk over, maar ik vind het toch niet fijn. Heb geprobeerd de bamboe om zeep te helpen door Roundup op de bladeren te spuiten. Die bladeren gingen inderdaad dood, maar volgens de gebruiksaanwijzing zou de Roundup de hele plant doden. Daar blijkt niks van, want er komen overal nog steeds uitlopers naar boven.

Hierboven bij de draad over de klimop suggereerde iemand om de Roundup te injecteren. Helpt dat? Of heeft iemand nog andere suggesties?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Brianna F

Brianna F

13-04-2013 om 15:51

Ik lees mee

Hier geen bamboe, maar een fluweelboom van de buurman die over en nergens opkomt in de tuin. De wortels zijn zo dik dat ik die met een bijltje moet door kappen. Ik heb er eens aan zo'n uitloper getrokken en toen kwam de hele grasmat omhoog, dus de wortels liggen overal. Hetzelfde euvel dus als met bamboe.

amk

amk

13-04-2013 om 16:43

Gras

bamboe is een grassoort en die roei je niet zo makkelijk uit. Die truc met inspuiten zal niet veel effect hebben.

Tuin afgegraven

Wij hadden ooit ook zo'n uitgebroken stuk eigenwijs bamboe en hebben zo'n beetje de volledige tuin af moeten graven om van dat kreng af te komen. En dan nog kwamen er af en toe stukjes bamboe boven de grond uit die we dan met de hand eruit trokken. Onze bamboe woekerde tot aan 2 huizen verderop aan weerskanten....
Veel succes!

Sawo

Sawo

14-04-2013 om 12:06

Afknippen, afknippen en afknippen

Elk stukje wat je ziet afknippen, en dit lange tijd blijven volhouden dan drogen de wortels uit.

suc6

saar

Woensdag

Woensdag

14-04-2013 om 21:02

Uitgraven helaas

Hier ook bamboe, die hebben we ingegraven in kuipen. Incidenteel ontsnapt er toch wel eens iets, dat gaat zelfs ónder de oprit van 3m breed heen om aan de andere kant weer omhoog te komen.
Het enige dat hier helpt is rigoureus uitgraven, en dan echt elke uitloper eruit halen. Wij checken nu regelmatiger bij de "bron" of er nog iets is ontsnapt. Hier verderop heeft iemand niet ingeperkte bamboe, een reuzenpanda zou er prima in kunnen leven, zo veel is het. Maar ik zou er niet naast willen wonen, binnenkort staat die buurtuin ook vol en alleen een graafmachientje helpt daar volgens mij nog om de bamboe eruit te krijgen.

Jacquel

Jacquel

15-04-2013 om 14:57

Lieve hemel

Dit is waar ik al bang voor was. Stiekem hoopte ik op een geniale oplossing, maar feitelijk moet dus de halve tuin op de schop.

Inderdaad jaquel

Op ons volkstuincomplex staan een paar uit de hand gelopen bamboebossen, die wandelen de tuin uit en komen vanonder het asfalt van de wandelpaden weer naar boven. Niet te geloven hoe bamboe asfalt kan verpulveren. Als zo'n struik er uit gehaald wordt gebeurt dat meestal door een paar sterke mannen die een dag flink moeten zwoegen met graven. Misschien kan je een uitgraafparty geven? Sushi en sake serveren voor iedereen die je (in kimono) komt helpen?

skik

Jacquel

Jacquel

16-04-2013 om 17:13

Lol skik!

Da's een hele leuke! Ik houd hem in gedachten!

Jolijt

Jolijt

17-04-2013 om 18:22

Iemand soms een tip voor een ...

blauwe regen??

Hij zag er zo leuk uit in het tuincentrum; een geknotte blauwe regen! en onnozel als ik was heb ik 'm meegenomen en in de tuin gezet.
Twee jaar stond ie mooi, daarna was ie weliswaar uit vorm maar hij bloeide schitterend.
Dus ik kon 'm wel vergeven dat zijn wortels overal onderdoor kwamen en dat ie het hekwerk uit elkaar duwde met z'n uitlopers.

Maar nu bloeit ie ook niet meer en het is gewoon een plaag!

Afzagen? Uitgraven? De wortels komen meters verder in de tuin ...

mirreke

mirreke

20-04-2013 om 15:43

Toch roundup maar dan

eerst afsnijden, en roundup op de open snijvlakken smeren. Ik heb zelf de indruk dat het dan snel naar de wortels wordt vervoerd, die dan afstervan.
Zelf heb ik ook die vreselijke bamboe, en daar ga ik dat ook doen. Ik hoop dat het werkt, het lijkt wel te ontploffen, die bamboe.

Jessica O

Jessica O

24-04-2013 om 08:30

Hier

met een minigraver uiteindelijk alle bamboe weggehaald. Maar na een jaar zag je nog weer de uitlopers tevoorschijn komen. Hoe meer je knipt, snijd of wat dan ook in bamboe hoe meer die aan het wortelen/groeien gaat!
Misschien dat de roundup werkt, maar dan moet je wel heel consequent te werk gaan, zodra je weer wat zie weer aan de slag!
Succes ermee!

mirreke

mirreke

27-04-2013 om 10:14

Over roundup

http://www.hln.be/hln/nl/942/Economie/article/detail/1622472/2013/04/26/Nieuwe-studie-linkt-populairste-onkruidverdelger-aan-kankers-en-Parkinson.dhtml

Weer wat geleerd dus... Ik wist al wel dat het slecht was, maar nu dus ook langjarige effecten.

Verder is veel gif ook slecht voor de bijen die er hun oriëntatievermogen door verliezen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.