Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Bakvraag (over suiker)

Ik wil dit weekend een chocolade cheesecake maken waarvan ik het recept van de BBC-site heb gehaald. Ze gebruiken 'caster sugar' wat volgens een vertaling die ik vond hetzelfde is als fijne kristalsuiker (volgens mij heet dat ook wel fijne tafelsuiker). Die suiker gaat door het roomkaasmengsel.

Wij hebben de allergoedkoopste kristalsuiker en die is behoorlijk grof. Mij lijkt dat desondanks geen probleem omdat ik ervan uitga dat het in al die vloeibare massa wel oplost. Maar zoals Tinus ons steeds voorhoudt: assumption is the mother of all fuck-ups, dus vraag ik zekerheidshalve toch maar aan de echt goede amateurbakkers op dit forum: kan je hier groffe kristalsuiker gebruiken ipv caster sugar?

(en voor wie nu nieuwsgierig is geworden: het recept vind je hier: http://www.bbc.co.uk/food/recipes/belgian_chocolate_02043 )

Groeten,

Temet

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Hanne.

Hanne.

05-04-2012 om 10:13

Lijkt mij geen probleem

Ik gebruik ook altijd die allergoedkoopste kristalsuiker (is inderdaad een stuk grover dan die van het A-merk) en heb nog nooit een probleem ervaren.

Het lijkt mij (ook gezien het recept)geen probleem.

Suiker

Ik gebruik ook gewoon grove kristalsuiker waar men basterd- of fijne tafelsuiker vraagt. Wellicht ben ik een culinair barbaar, maar het maakt mij echt niet uit. Maar als ik echt twijfel (als de boel niet verhit wordt, bijvoorbeeld), gooi ik de suiker wel eens in de koffiemolen en maal het tot poedersuiker, dan ben ik van alles af

Paroolvraag

Zeg, Temet, dat lijkt me nou typisch een vraag voor het het Parool aan Johannes van Dam. Die kan het haarfijn uitleggen.
Van suiker weet ik dat het zich gedraagt als een echt chemisch goedje. Heel precies tot op de halve graad nauwkeurig doet het het een of het ander.
Ik denk dat in dat proces de vorm van de suiker, ook een rol speelt. Je krijgt vast wel een lekkere cheescake, maar het doet iets niet wat in 'de echte' wellicht wel gebeurt.
Pattiserie ligt dicht bij laboratoriumwerk.
Maar of het voor cheesecake opgaat, weet ik niet zeker. Het soort suiker dat gebruikt wordt is volgens mij ook gewoonte.
Groet,
Miriam Lavell

Fijnmalen

Ik denk dat het wel goed zou moeten gaan met gewone kristalsuiker (granulated sugar), maar als je twijfelt zou je het natuurlijk inderdaad even door de blender kunnen gooien. Of je gebruikt basterdsuiker? Of heet dat weer andere voor chocoladetaart gevaarlijke eigenschappen?

Chris

Temet

Temet

05-04-2012 om 11:09 Topicstarter

Basterdsuiker

Miriam, de Dikke van Dam staat thuis op de plank, misschien biedt dat boek al het verlossende woord.

Basterdsuiker of kristalsuiker maakt in elk geval wel uit in koekjes, heb ik gemerkt. Maar basterdsuiker is dan ook niet hetzelfde goedje als kristalsuiker (weet ik dan wel weer dankzij Van Dam). Fijne kristalsuiker is wel hetzelfde goedje als grove kristalsuiker vziw, alleen de korrelgrootte verschilt.

Groeten,

Temet

Lidl

Hoi Temet,
Bij Lidl is de normale kristalsuiker tegenwoordig zo fijn als de extra dure fijne tafelsuiker van de A-merken.
En aangezien ik geen duurzaamheidsverschillen heb gezien koop ik dus gewoon uitsluitend deze suiker, zit je altijd goed.

Wat het recept betreft: ik zou het gewoon doen. Maar omdat ik suiker vooral gebruik om te bakken heb ik dus tegenwoordig altijd de fijne in huis. Heb dus zelf nooit het experiment gedaan.

Temet

Temet

05-04-2012 om 13:18 Topicstarter

Rodebeuk

Daar zeg je wat. Hier gaat de suiker soms wel eens in koffie of thee van gasten, maar de rest ervan gaat inderdaad vooral in baksels.

Ik denk altijd: (gewone)suiker is suiker, dus als het dan weer eens bijna op is neem ik de goedkoopste soort, maar ik kan natuurlijk ook gewoon op de fijne overstappen. Zeker met de Lidl om de hoek.

Groeten,

Temet

De laatste tijd

...ontdek ik in steeds meer producten van Lidl fructose-glucosestroop, en koop ik daar dus minder. Maar die suiker is gewoon suiker. Superhandig.

Ilva

Ilva

05-04-2012 om 14:35

Bakvragen

Voor vragen over taarten bakken kan je heel goed terecht op het forum van de leukste taarten (www.deleukstetaarten.nl). Het zijn daar fanatieke bakkers maar ze weten wel heel veel als het om taartbakken gaat (en maken prachtige taarten).

Temet, die full-fat soft cheese

Ik heb het recept even bekeken, klinkt lekker . Kun je deze taart eigenlijk maken zonder keukenmachine?

Wat gebruik jij nou als full-fat soft cheese (mascarpone?). En welke chocolate oat biscuits gebruik je precies voor de bodem?

Benieuwd hoe die gaat smaken.

Chris

Temet

Temet

05-04-2012 om 16:13 Topicstarter

Chris

Ik was eerlijk gezegd ervan uitgegaan dat full fat soft cheese gewoon hetzelfde was als roomkaas, daar gebruik ik dan altijd de huismerk Philadelphia-kloon voor.

En chocolate oatbiscuits zou ik niet weten, maar chocolate digestives werken ook prima. Van die volkorenbiscuitjes met chocoladelaagje. Heb ik wel vaker voor kruimelbodems gebruikt, gaat prima

Groeten,

Temet

Witte basterd

ik gebruik altijd witte basterd als een recept om caster sugar vraagt.

Over zelf suiker malen

Ga dat vooral niet in je koffiemolen doen, zoals ik ergens als tip las. Zou zo handig en goedkoop zijn om poedersuiker te maken en door de restjes koffiebonen ook nog met mokkasmaak. Wat een RAMP! Poedersuiker kwam er maar mondjesmaat uit, en later met de koffiebonen was ik vergeten dat ik hem op de fijnste maalstand had gezet. Ik had alle gaatjes van het filtertje zo verstopt dat ik ze (tegen het licht houdend) één voor één moest doorprikken met de dunste naainaald die ik vinden kon. Dat was eens maar nooit meer!

Overigens had ik laatst een soort van oetkerpak bijna kant en klaar taart meegenomen uit Duitsland. Bleek dat er schmand in moest. Voor ik er achter was wát het was...
Pak eerst maar laten staan en een maandje later bij het Kaufhaus schmand gekocht. Daar stond het in de koeling...rekken vol.

die schmandtorte vond ik nog niet lekker ook.

Lol silone

Ik gebruik die koffiemolen voor van alles, behalve voor koffie. Al jaren. Ik heb er geen enkel probleem mee. De molen doet het prima en wat er verder uit komt is ook goed en zonder bijsmaak.

Margriet*

Margriet*

05-04-2012 om 20:43

Silone

dus dan ga je er maar van uit dat het oollegioen schmand wel even googled? DD Ik zou niet weten wat het is? Dus?

Lidl suiker is zo fijn

..dat je geen basterdsuiker meer in huis hoeft te halen.
Handig!

madelief

madelief

05-04-2012 om 23:19

Aparte koffiemolen

Ik maal altijd de suiker in een oude koffiemolen die ik nergens anders voor gebruik. Handig!!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Temet

Temet

06-04-2012 om 10:35 Topicstarter

Gale

nee, dat heb ik niet eerder gedaan en ineens bedacht ik me dat het ernstig de vraag is of mijn springvorm wel in mijn braadslee past. Nu heb ik wel een breder braadsleeachtig geval maar daarvan is de rand dan weer niet hoog genoeg.

De grap van dat waterbad schijnt te zijn dat de warmte gelijkmatiger verdeeld wordt.

We gaan het zien... ik zal terugmelden of het geslaagd was.

Groeten,

Temet

Mondgevoel

lidlsuiker heeft toch een ander mondgevoel dan witte basterd vind ik.

En die schmand...je had toch niet per ongeluk schmalz gebruikt (staat ook in het koelbak)

Lidl suiker is niet meer fijn!

drie pakken gekocht gisteren maar mijn Paaskoekjes vertonen rare bobbeltjes./
Er is een nieuwe verpakking met helaas ook een nieuwe inhoud... het is heel rare suiker, met grote en kleine kristallen doorelkaar. Echt van die grote rechthoekige joekels zitten ertussen. Vast prachtig om te bekijken onder de microscoop... maar niet handig in de Paaskoekjes. Jammer dat ik hier geen foto neer kan zetten!

liora

liora

08-04-2012 om 08:01

Goh

Het zou nooit in me opkomen om kristalsuiker te kopen ipv basterdsuiker als er basterdsuiker in een recept staat. Goedkoper? Ja, maar basterdsuiker is toch zeker niet duur?

En als iemand verder een tip heeft om te voorkomen dan basterdsuiker hard wordt, hoor ik het graag!

Liora

Ander bezwaar

mijn bezwaar tegen basterdsuiker is dat hij 2x zo snel op is, voor het voorraadbeheer vind ik het makkelijker om gewoon 3 kilopakken fijne suiker te hebben staan.

Temet

Temet

08-04-2012 om 19:58 Topicstarter

Evaluatie

Het ging niet helemaal goed met de taart. Er kwam wat water tussen het folie, maar tot veel problemen heeft het niet geleid. En er moest gesmolten chocola door het ei/roomkaas/suikermengsel gemengd worden, en dat ging volgens mij niet helemaal goed. In plaats van mooi te mengen stolde de chocola meteen in miniscule fliebertjes. Vermoedelijk niet warm genoeg laten worden.

De taart is desondanks lekker. Wel enorm machtig, maar dat mag de pret niet drukken. Alleen de kinderen vinden m niet zo geslaagd. Maar goed, die hebben nog chocolade-eieren, dus die komen niks tekort

Groeten,

Temet

Temet

Temet

08-04-2012 om 19:59 Topicstarter

O ja

Uiteindelijk had ik geen gelegenheid meer om langs de Lidl (of enige andere supermarkt) te gaan en heb ik mijn gewone grove kristalsuiker gebruikt, zonder merkbaar nadelig effect. Geen korreltjes. Wel die chocoladefliebertjes waarover ik schreef, het mengsel is net niet helemaal egaal van structuur.

Groeten,

Temet

Liora/droge korrels

Ik gooi alles door de zeef voor het in de beslagkom gaat. Dan is het vrij fijn.

Valkyre

Valkyre

09-04-2012 om 02:42

Schmand

Is volgens mij gewoon zure room. Dat gaat tenminste door Oma Elsa's befaamde Kaesekuchen.

groet, Valkyre

krin

krin

09-04-2012 om 17:33

Hé valkyre (ot)

Tijdje niet gezien!

Schmand

Heel die schmand vergeten. Nee, dat was het nu net. Het zat tussen zure room, slagroom, kwark, yoghurt, roomkaas, creme fraise in. Toen ik het heb gekocht heb ik nog gekeken hoeveel het vetpercentage was, maar ik ben het alweer vergeten.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.