Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Bah, ossenstaart niet zacht geworden, alternatief?

Terwijl ik ht vlees gister uren heb laten pruttelen. Dat is me nog nooit overkomen, het vlees komt van dezelfde slager. De stukjes zijn niet allemaal even dik, maar tot nu toe werd alles mals, groot en klein. Uiteindelijk ben ik maar naar bed gegaan en heb de pan buitengezet. We eten het vanavond dus heb ik geen tijd om een nieuwe lading ossenstaart te bereiden. Dan wordt het een donkere gebonden soep met .........

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
margje van dijk

margje van dijk

01-04-2011 om 12:28

Had je het niet langzaam door kunnen laten garen?

Ik had die pan nooit buitengezet. Het zou nog heel lang warm gebleven zijn, en in die tijd was het wellicht alsnog gaar geworden. Dat is het hele idee van slow cooking

Ik kan me niet voorstellen dat het niet alsnog gaar kan worden als je het op een héél laag pitje zet (of in een oven doet op 100 graden of zo). Dat neemt niet zo veel energie, maar je vlees wordt er wel gaar van.

Iets anders: om mals te worden móet er zuur in de soep zitten. Je maakt het vaker, dus dat zal wel goed zitten, maar mocht het nog helpen: een scheut rode wijn erdoor of zo kan ook nog wonderen doen.

Succes!
Margje

Fély

Fély

01-04-2011 om 12:45 Topicstarter

Het is wel gaar

Maar keihard, net rubber. Een heel laag pitje bezit ik niet, ik heb een rare keramische kookplaat die heel heet, heter, gloeiheet wordt. Ik heb hem buiten gezet omdat ik vanmorgen het gestolde vet eraf wilde scheppen. Er komt nog Madeira in. Ik zit nu op kantoor tot 5 en vriend komt om 8 uur eten.

margje van dijk

margje van dijk

01-04-2011 om 13:21

Inderdaad gek dan

Ik heb dat nog nooit gehad, het vlees wordt zo mals dat het haast uit elkaar valt als je het zo lang zo heel zacht laat gaar worden.

Ik zou haast denken dat het dan inderdaad iets in het vlees zelf is...?

Margje

Pluk53

Pluk53

01-04-2011 om 15:03

Stoven, niet koken

bindweefsel van stoofvlees wordt zacht bij heel lang stoven (90graden), en taai/hard bij koken.

Pluk53

Pluk53

01-04-2011 om 16:30

En nog iets

het stoofvocht moet heet bij de aangebraden stukken vlees worden geschonken. Als je het er koud bij giet, kan het vlees ook taai blijven.

Fély

Fély

02-04-2011 om 12:59 Topicstarter

Het lag aan het vlees

Sommige delen waren idd zeer zacht geworden en andere staartstukken nog keihard en taai. Daar zat ook veel wit weefsel omheen. Geen vet maar pezen. Ik heb gewoon pech gehad. Ik heb alles uitgeplozen en op zachtheid geselecteerd en omdat het minder vlees was als gepland, heb ik nog een gecaramelliseerd uitje en uitgebakken spekblokjes toegevoegd. Het is uiteindelijk een fantastisch soepje geworden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.