Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Lusithania

Lusithania

23-09-2015 om 13:31

Badkamervragen

Het is eindelijk zover, wij gaan de ruim veertig jaar oude badkamer veranderen/vernieuwen.

Nu is het maar een kleine badkamer van 185 x 228 maar er komt toch een bad én een douche in. Nu douchen wij in het bad.
Manlief gaat graag ter ontspanning in bad (met tv, boekje en wat te drinken) en ik wil, zonder mijn benen op te hoeven tillen onder de douche.

Nu zijn er, ook bij gelijksoortige huizen, verschillende inrichtingen hiervoor.
Een ervan is dat de douchecabine voor, een deel van, het raam komt. Is dat handig? Mij lijkt dat niet. Wie heeft dit ook en bevalt het wel of niet?

Voor het ruimtelijke zou je niet voor een douchecabine kunnen gaan maar voor een douchegordijn. Een douchegordijn schuif je naar het einde van de stang en dan heb je er geen last meer van. Nadeel is wel dat je het gordijn aan de muur moet 'plakken' omdat je anders weer kan dweilen.
Het liefst zou ik voor een douchewand/cabine gaan die op de grond/tegels staat en niet op een (lage) douchebak. Wie heeft dat ook en wat voor vorm heeft jullie douchewand/-cabine dan? In een winkel zeiden ze dat dat niet kon??

Graag jullie ideeën!

buizenwerk

Voor de afvoer naar het putje van zowel een bad als een douche heb je, bij 1 putje, buizen onder bad en douche. Anders moet je de vloer openbreken en daar de loopt van de buizen veranderen en een extra putje aanbrengen.

Uiteindelijk kan het allemaal wel maar het kost wat. Dan moet er een nieuwe vloer gestort worden.

Voor de meeste badkamerboeren is het veel eenvoudiger om een nieuwe voorziening aan te sluiten op bestaande pijpen en niet in de vloer te gaan hakken.

Ik heb ook wat tegen die douchebakken en liever gewoon een putje in de vloer zodat je ook de rest van de douche even kunt moppen en trekken naar het doucheputje.

Maar dat bleek een hele ingreep toen ik het probeerde uit te zoeken.

Krullevaar

Krullevaar

23-09-2015 om 13:48

drain

Wij hebben de tegelvloer doorgetegeld, dus geen douchebak. Dat geeft een ruimtelijker effect, zeker in een kleine ruimte. Afvoer gaat d.m.v. een drain die in de vloer gemetseld is. Ben je wel in een echter badkamerwinkel geweest, daar zul je niet anders meer zien lijkt me. Of je wel of niet je badkamer daar koopt, het is altijd goed om daar inspiratie op te doen.

Wij hebben een douchewand/deur op maat, dat kan in elke gewenste maat maar is wel duurder dan de standaard douchecabines. Het is maar wat jullie maat en budget is.

Ik zou zelf altijd voor een glazen wand gaan en niet voor een douchegordijn, zeker niet bij een spiksplinternieuwe badkamer.

angel3

angel3

23-09-2015 om 14:08

opties

Kijk es hier naar plaatjes om geinspireerd te worden. Er zit 1 plaatje bij van onze badkamer maar dan zonder bad, maar met een schuin weglopende douchecabine. Ideaal want scheelt heel veel ruimte en zelf in de douche merk je dat niet op.https://www.pinterest.com/angeladriessen/verbouwen-of-niet/

Dees

Dees

23-09-2015 om 14:33

bad met deur

Ik weet dat er een soort inklapbare douchedeuren zijn, die vouw je open als je gaat douchen en als je klaar bent vouw je ze weer naar de muur, dat scheelt flink wat ruimte.

Mijn schoonzus heeft een bad met een deur erin, dus ze doucht in het bad maar hoeft niet haar benen op de tillen. Ik weet niet precies welke maar zoiets is het: http://www.zelfbouwmarkt.be/badkamer-instapbad

Yta Chalne

Yta Chalne

23-09-2015 om 15:47

opklapbaar inderdaad

Hier ook net een nieuwe badkamer, en ondanks dat het geheel wat ruimer is (ongeveer twee bij drie) hebben we glazen in te klappen douchedeuren. Besteld bij Hornbach. En die staan gewoon op de (betegelde) vloer, met een douchegoot, dus het water loopt daar netjes in. Zo hebben we een badkamer met ruim vrijstaand bad, douche van 90x90, wc en grote wastafel, en dan toch nog redelijk wat ruimte om rond te lopen, en voor accesoires als wasmanden etc.

hoezo moet een douchecabine op een douchebak?

Wij hebben een nieuwbouwwoning en daarin een badkamer die wat ruimer is dan die van jou maar niet heel erg groot. Ik wilde per se een aparte douche en indien mogelijk een bad. Nou kon dat wel, maar als je dan een douchecabine wilde, en dat wilde ik, dan kon de deur van die cabine niet open want die knalde dan of tegen dat bad aan, of tegen de wastafel. De oplossing was een cabine met een schuifdeur. Dus stel je een vierkant voor met éen afgeronde hoek, en die bocht, daar zit dan de schuifdeur in. Je stapt dan dus ahw schuin uit die cabine. Die cabine staat gewoon op de tegels, niks douchebak.

Nadeel vind ik de pruttige randjes die je bij zo'n cabine krijgt (ik ben overigens geen erg fanatieke schoonmaker...). In mijn vorige huis was de douche in een soort nis geplaatst (aan de ene kant de muur van de badkamer, en aan de andere kant een speciaal daarvoor gemetseld muurtje). Daar hing een douchegordijn in, en er is het nodige tegen douchegordijnen aan te voeren, maar je krijgt geen viezige randjes op de grond etc. En als het gordijn groezelig wordt en wassen niet meer helpt, vervang je het gewoon voor een grijpstuiver.

Overigens: nog mooier dan een cabine is een zwevend geplaatste deur en dan inderdaad als het even kan zo'n easydrain. Bij ons kon dat niet, omdat de afvoer al in de vloer was verwerkt en er afschot naar die afvoer was.

Maar goed: een douchecabine hoeft dus niet op een douchebak geplaatst te worden, en er zijn ook douchecabines die schuin openen met een schuifdeur, als dat beter uitkomt.

Groeten,

Temet

Krullevaar

Krullevaar

23-09-2015 om 22:08

Je hoeft helemaal geen glazen deur / cabine te nemen, een zgn walk in showen (met grote douchekop) is razend populair. Je afscheiding bestaat dan alleen uit een muurtje /glazen bouwstenen.

Mij lijkt het koud, dus ik heb liever wel een deur zodat de warmte in de douche blijft maar je ziet het steeds meer.

O en als we toch bezig zijn: zo'n grote douchekop (stortdouche heet dat geloof ik) hebben wij en is ideaal. Wel even checken of je cv ketel het aan kan. Wij kregen een nieuwbouwhuis met nieuwe ketel dus dat was toen geen probleem.

GS

GS

23-09-2015 om 23:45

gordijn ipv scherm

Wij hebben een klein badkamertje van 2 bij 2. We wilden graag over de hele breedte een glazen wand/scherm, maar 2 meter was nou nèt niet helemaal standaard zullen we maar zeggen. Kosten: bijna 3000 euro voor een rechte glazen wand met deur! Toch maar niet dus.
Nu hebben we over de hele breedte een stang tussen beide wanden en daaraan een simpel ikea douchegordijntje. Kosten: 12,50. En ik ben er erg tevreden mee! Geen wand om schoon te poetsen. Schuif het gordijn in 1 zwaai helemaal tegen de muur, zodat de ruimte helemaal open is als we niet douchen en de ruimte lijkt daardoor groter dan met een douchewand halverwege in de ruimte. Geen bak idd alleen een doorlopende tegelvloer die goed afwaterend is geplaatst. Tegenwoordig is de kwaliteit van gordijnen trouwens veel prettiger dan vroeger. Nu zijn ze vaak zwaarder en lijken net van stof. Daardoor plakken ze ook niet tegen je aan tijdens het douchen. Ik zou zeggen: doen!

Jamie

Jamie

24-09-2015 om 09:03

douchegordijn

Inderdaad, die douchegordijnen zijn tegenwoordig veel beter. Meer alsof het van stof is en prima te wassen en zo veel minder schoonmaakwerk en geen vieze randjes en voegjes etc waar je op moet boenen. Verder is het inderdaad wellicht een idee om gewoon een extra muurtje te plaatsen en een goede verwarming dan heb je niet eens een gordijn of deur nodig. Mijn zwager heeft een badkamer van waarschijnlijk 20 vierkante meter en heeft een open douche, vloerverwarming en losse verwarmingen en het is er behaaglijk warm. Eén grote vloer die je zo schoon hebt lijkt mij ideaal dus nooit een douchebak nemen, helemaal niet nodig. Zo'n deur kan ook op de vloer.

Lusithania

Lusithania

14-03-2016 om 12:28

Stand van zaken

Over een paar weken wordt er begonnen met de badkamer. Het uitzoekproces heeft wat langer geduurd maar dan is het eindelijk zo ver.
Er komt een bad met aan een zijde afgeschuind en de douche krijgt twee vouwdeuren die je tegen de muren kan wegklappen als je de douche niet gebruikt.
De vloer wordt doorgetegeld om het ruimtelijk effect te vergroten.

De moeilijkste puzzel bleek uiteindelijk de wastafelonderkast te zijn. Bijna alle onderkasten hebben een uitsparing voor de syphon van redelijk beschaafd tot belachelijk groot. Dat schiet niet op als de wastafel maar 60 breed wordt.
De Ikea heeft twee volledige lades in de Godmorgon serie maar wij zijn geslaagd bij de Sanidirect. Die is iets duurder als de Ikea maar ziet er degelijker uit.

Behalve de badkamer worden er nog een paar 'kleine' klusjes meegenomen. Dat wordt poetsen.....en poetsen.... en nog een keer. Maar uiteindelijk kan ik douchen zonder mijn voeten op te hoeven tillen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.