Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Azijn in olijfolie

Ik heb wat bijnz lege flesjes olijfolie leeggegooid in een bijna volle literfles olijfolie. Opgeruimd staat netjes. Maar het rook wel wat raar. Per ongeluk was één van de restjes (ik schat 10-20 cc) witte balsamicoazijn. Op zich geen ramp, ik kan het natuurlijk wel voor dressing gebruiken, maar een hele liter? Zou ik er gewoon vlees in kunnen bakken, of wordt dat er niet lekkerder op (maar wel malser ws)?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

22-06-2012 om 18:06

Lijkt mij wel

Het is maar zo'n klein beetje en bovendien verwacht ik dat die azijn verdampt tijdens het bakken. Azijn heeft namelijk een lager kookpunt (117 °C) dan olijfolie (150 °C).

Hooguit dat er wat smaak achterblijft op het vlees, maar zo vies is die balsamico nou toch ook weer niet, of wel?

Mmmm

Die azijn gaat vermoedelijk erg spatten, en azijn die verhit wordt stinkt vreselijk (hoewel ik niet weet hoe dat is met balsamico).

Maar als je een tijdje wacht schijdt de olie zich toch van de azijn af? Kan je de olie voorzichtig afgieten, en het laatste beetje, waar olie& azijn wel gemengd zijn, alsnog voor dressing gebruiken.

Groeten,

Temet

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

22-06-2012 om 18:15

En bovendien

Mengen olie en azijn eigenlijk niet.

Grote kans dat de azijn na een tijdje staan naar de bodem zakt en je de boel dus weer kunt scheiden.

Tis net scheikunde, niet?!

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

22-06-2012 om 18:15

ik zag dat Temet dat ook al bedacht had...

Vic

Vic

22-06-2012 om 21:38

Wat ik me afvraag

Hoe kan het dat je meerdere flesjes met restjes olijfolie had? Waren dat dan verschillende soorten en kun je die zomaar bij elkaar gooien? Ik zou ze in zo'n geval allemaal apart van elkaar opmaken, en zeker niet bij een nieuwe fles gooien.
Nou ja, het was je vraag natuurlijk niet, maar ik was gewoon heel nieuwsgierig

Silone

Silone

22-06-2012 om 23:33 Topicstarter

Tuurlijk, de olie gaat bovendrijven. Komt goed nu.
En speciaal voor Vic: ooit verschillende flesjes gekregen, allemaal bijna op, grote keukenschoonmaak et voila!
Ik denk niet dat wat scheutjes olijfolie van een ander merk waanzinnig veel schade aanrichten bij in een literfles, denk je wel?

Voorraadbeheer

Silone, als telg van een apothekersfamilie en als kookfanaat zou ík nooit die scheutjes bij de fles aanrichten. Als een van die flessen al ranzig is heb je nu een grote portie ranzige olie. Als het allemaal verschillende soorten waren dan zou ik ze apart willen gebruiken, en als het allemaal hetzelfde was zou ik ze niet tegelijk hebben geopend.

Bedoel het niet zo streng, maar is het antwoord op jouw vraag in je laatste bijdrage.

Ik zet dus ook altijd de nieuwe voorraad achteraan en maak altijd eerst het oude restjes op.. slik... braaffff...

Vic

Vic

23-06-2012 om 11:17

Mixen

"Ik denk niet dat wat scheutjes olijfolie van een ander merk waanzinnig veel schade aanrichten bij in een literfles, denk je wel?"
Het lijkt een wat vinnige retorische vraag, maar ik ga hem toch beantwoorden Ik gooi nooit oude bij verse dingen. Het zal meestal geen kwaad kunnen, maar je loopt toch een risico op eerder bederf.

Silone

Silone

23-06-2012 om 16:52 Topicstarter

Och

Niet gehinderd door een apothekersachtergrond denk ik serieus niet na over halfjaar oude olieën bij elkaar ingooien. Maar mogelijkerwijs is dat mijn probleem: niet nadenken...

Theorie en praktijk

Ik denk dat Rodebeuk en Vic in theorie helemaal gelijk hebben. In de praktijk duurt het heel lang voor olijfolie ranzig wordt, vziw, dus loopt het wel los.

Groeten,

Temet

Vic

Vic

23-06-2012 om 21:28

Maar waarom?

Olijfolie zal inderdaad niet zo snel bederven, maar ik vraag me gewoon af waarom je het zo zou doen? 30 ml. olie is zo ongeveer genoeg om 1 keer in te bakken. Waarom neem je dan het risico om een hele fles te 'vervuilen' terwijl je er ook een keer mee kunt koken, en dan is de fles leeg. Verschillende soorten door elkaar vind ik ook apart. Mijn vriend zou dat ook zo doen, maar die vult gerust ook zijn glas wijn aan met een nieuwe fles (van een andere soort). Tja, je krijgt er niets van...

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

23-06-2012 om 21:50

Omdat?

Het zo lekker opruimt?

Ik zou denk ik ook de flessen stuk voor stuk leegmaken en niet gaan overgieten. Enerzijds omdat ik vroeger geleerd heb dat dit een "doodzonde" is en anderzijds om dat ik onhandig genoeg ben om dan zowel de oude als de nieuwe fles om te gooien. Ik blijf er dus gewoon vanaf

Azijn+vlees

Volgens mij moet je bij suddervlees juist altijd een scheutje azijn doen om het lekker 'mals' te krijgen.
Ik denk dus dat de azijn weinig kwaad doet, zeker bij rundvlees niet in ieder geval.
Moet wel eerlijk zeggen dat ik zonder apothekersfamiliebloed ook nooit restjes bij elkaar zou doen. Ik zou ze gewoon 1 voor 1 opmaken
groeten albana

Silone

Silone

24-06-2012 om 15:52 Topicstarter

Hmmppff

Ik voel me toch wel oliedom nu
Ik dacht dat het OOL-legioen toch wat toleranter was

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.