Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Tango

Tango

26-08-2016 om 15:25

Avocado

Vorige week kreeg ik bij mijn ouders avocado/courgette soep voor geschoteld. Was best lekker, beetje flauw maar met wat kruiden erdoor goed te eten.
Het gesprek kwam op avocado's, dat ik die nooit at etc. Mijn moeder zei dat ze heerlijk zijn op een boterham met kaas. Ik dit dus vandaag maar eens geprobeerd, maar vond het niet echt bijzonder. De andere helft gaat vanavond maar door de pastasalade.
Hebben jullie lekkere recepten met avocado?

lennest

lennest

26-08-2016 om 15:32

smoothie

in de groene smoothie is avocado heerlijk. Maar ook als basisingrediënt bij guacomole: http://www.smulweb.nl/recepten/guacamole. Avocado schijnt het ook goed te doen als gezichtsmasker.

Avocado in warme gerechten....

...ben ik niet zo'n fan van, maar koud???? Jammie! T liefst lepel ik er gewoon eentje uit. Doormidden snijden, pitveruit, beetje peper zout & een dotje zure room erop...heeeerlijk. Of guacamole maken. Jammie. Of bij een ceasar achtige salade met kip en noten...hmmmm.....smullen.

Maar ze moeten wel precies goed rijp zijn....te hard...smaakt nergens naar, te rijp is t gelijk een kleffige groene drab. Precies giede avocado's hebben op t juiste moment vind ik altijd een hele kunst. Meestal koop ik ze net niet rijp en houd dan in de smiezen wat de optimale dag is om ze op te eten....

Ingrid

Doortje

Doortje

26-08-2016 om 15:39

ook niet veel mee

Ik heb er ook niet zoveel mee, met avocado's. Maar je kunt ze een beetje behandelen als mozzarella vind ik, omdat ze ook niet zo heel veel smaak hebben. Dus bolletjes of blokjes van maken voor in de salade (kruiden met zout en peper) en zo ook dus bij broodbeleg. Dochter is er dol op, broodje met avocadoplakken (+zout en peper) en dan champignonplakjes erop, dat soort dingen.
Guacamole vind ik niet lekker.

Elke

Elke

26-08-2016 om 15:41

Eh..

Ik lepel hem zo uit de schil of ik smeer 'm op 'n cracker

Als ik echt een heeeeel smeuiige avocado hebt dan maak ik deze salade:

Quinoa (ja ja) koken, courgette, kerstomaatjes en paprika in kleine stukjes snijden en bakken, pijnboompitjes bakken, feta snijden, avocado snijden, alles bij elkaar gooien en een beetje balsamico erdoor. En dan lauw eten.. (of koud mee naar m'n werk).

Gamba's

Avocado in combinatie met gamba's of andere garnalen is een match made in heaven. Kan in een salade, of op een broodje met toef veldsla of rucola. Flauwe smaak pep je op met drup citroensap of limoensap en tabasco of snuf cayennepeper.

Kliek chili con carne aavullen met taco's en guacomole en ijsbergsla en je hebt twee keer lol van 1 x koken.

Man vindt er ook niets aan. Die houdt niet van zachte, zalvige smaken. Pompoen en mango vindt ie ook niks.

Op toast

Ik vind avocado lekker op een geroosterde bruine boterham. De combinatie bros en smeuïg, heerlijk.

Avocado in een wrap besmeerd met wat zure room en gevuld met ijsbergsla, goede ham en tomaat maakt een heerlijk koud 's zomers alternatief voor een warme maaltijd.

Je kan met avocado ook een lekker chocoladetoetje maken. Avocado, fijngesnipperde dadels, agavesiroop, cacaopoeder, de boel pureren en stukjes gebroken walnoot toevoegen en een nachtje laten 'trekken' in de koelkast.

skik

bieb63

bieb63

26-08-2016 om 16:44

inderdaad koud, niet warm

Ik neem het wel eens mee in een lunchsalade voor m'n werk: Avocade in stukjes, handje noten (bijv. cashew), cherrytomaatje, wat rucola, evt. wat gerookte kip of wat rauwkost. En dan een klein beetje 'saus' (ik vind de rode pepersaus van remia o.i.d. wel lekker). Kan ook yogonaise en dan wat peper/zout, evt. sambal.

Tango

Tango

26-08-2016 om 17:11

Rijp

Bedankt voor jullie reacties. Ik ga eens wat proberen.
Maar nog even een vraagje. Wanneer is een avocado rijp? Moet je er plakjes van kunnen snijden of moet hij juist smeuig zijn. Die van mij was echt smeerbaar, dat is dan zeker te rijp?
En kan je dat dan ook voelen aan de buitenkant of is het gewoon gokken?

Tine Winkel

Tine Winkel

26-08-2016 om 17:16

ingaand op je vraag

nee, m.i. bestaan er geen lekkere recepten met avocado. Net als de man van Kenfan vind ik het echt helemaal niets. De link met pompoen snap ik heel goed (geen smaak, geen lekker mondgevoel - waarom zou je het dan nog willen eten, denk ik dan). Mango daarentegen heeft wel een heel sterke smaak, die kan ik wel waarderen (als je een goede hebt, tenminste, dus niet van AH).

Mijntje

Mijntje

26-08-2016 om 17:28

salade

Ik ben dol op avocado's, ook lekker in salades trouwens
(koude pasta met aardbeien/rauwe ham/kaas en avocadosaus met avocado/knoflook/cremefrache/honing gepureerd) - zie ah site daar staat ie zo ongeveer hoe wij 'em maken.
Mijn zoon lepelt hem zo uit, we doen het ook op brood. Je moet er in kunnen knijpen, dat het iets meegeeft.

Ja.

Plakjes snijden moet soepel gaan. Zoiets als met een goed rijpe peer. Voelt het meer alsof je appel snijdt dan is ie echt nog te hard.

Even voorzichtig voelen voor je schilt. Echt keihard is te vroeg. Maar als het maar een klein beetje meegeeft zit t vaak wel snor. En oefening baart kunst

ready to eat

ofzo, staat soms op verpakte avocado's. Die zijn inderdaad eetrijp en direct te gebruiken. Ik eet ze ook het liefst koud met iets pittigs/zouts erbij. Bij borrelhapjes bv met rauwe ham, kappertjes, stukje feta, knoflookolijf.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

26-08-2016 om 18:42

Wrap

Ik had net een halve avocado op mijn wrap met gerookte zalm en sla. We eten ze ook in taco's en ik prak ze ook wel met (niet verder vertellen, een zakje) guacamolemix. Met nachochips natuurlijk

Sally MacLennane

Sally MacLennane

26-08-2016 om 18:53

salade

Avocado in blokjes, garnalen of gerookte zalm erbij en blokjes komkommer.
Maak een sausje van 4 lepels sinaasappelsap, 3 lepels mayonaise, wat dille, (cayenne)peper en zout en maak de salade daarmee aan.

Schil een sinaasappel inclusief het wit, en snij in plakken, garneer de salade daarmee.

Antje

Antje

26-08-2016 om 20:09

Asperge avocadosoep

Van de avocado met groentebouillon maak ik de basis en dan veel groene asperges kleingesneden er door heen roeren, een paar minuten koken zodat de groente beetgaar blijft. Heerlijk. Als je aspergesoep maakt door asperges te pureren hou je altijd risico op vezeltjes die de soep teleurstellend maken, daar heb je met avocado als basis nooit last van. De avocado proef je eigenlijk niet, het maakt de soep wel romig en dik, de smaak komt van de asperges.

Elke

Elke

26-08-2016 om 20:26

Overrijp

Een overrijpe avocado is erg zacht en heeft bruine plekken met draden erin. Echt brrr, maar dat zie je ook direct! Soms is het een plekje en kan je het gewoon wegsnijden.

De kleur van de schil zegt in elk geval niets...

Brianna F

Brianna F

26-08-2016 om 20:49

mousse

Avocado, melk, cacao, vanille essence en wat zoetstof. Op laten stijven. Lekker.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.